Renere teknologi til undgåelse af biologisk vækst på murværk, tegl- og betontage 5 Aktiviteter5.1 IndledningI det følgende gennemgås kort de aktiviteter, der er gennemført i forbindelse med kortlægningsfasen 5.2 Leverandører/producenter af rensemidlerLeverandører/producenter af de rensemidler, som er konstateret anvendt til eller anbefalet anvendt til rensning af biologisk vækst, er kontaktet. Producenterne er blevet bedt om at oplyse
Derudover er der rekvireret leverandørbrugsanvisninger. 5.3 Leverandører/producenter af forebyggelsesmidlerLeverandører/producenter er blevet bedt om at oplyse om produkter med en forebyggende effekt mod biologisk vækst. Leverandørerne/producenterne har efterfølgende fået udkast til delrapporten tilsendt med mulighed for at kommentere indholdet og oplyse om yderligere produkter. 5.4 Producenter af murværksmaterialerProducenter af murværks- og tagmaterialer er kontaktet via følgegruppens medlemmer, hvor såvel repræsentanter for producenterne samt deres brancheforening Kalk- og Teglværksforeningen af 1893 er repræsenteret. Producenterne er blevet bedt om at oplyse:
5.5 RensefirmaerCa. 25 rensefirmaer er kontaktet. Kontakten er sket via spørgeskemaer, besøg samt telefoninterviews. Der er udfyldt spørgeskema, gennemført besøg eller interview med i alt ca. 8 firmaer. Dvs. en "besvarelsesprocent" på ca. 30%. Rensefirmaerne er i forbindelse med kortlægningsfasen blevet bedt om at
5.6 Boligselskaber mv.Kontakten til boligselskaber er sket på følgende vis:
Der blev udsendt spørgeskemaer til ca. 30 tilfældigt udvalgte boligselskaber geografisk fordelt over hele landet. Dette viste sig dog ikke at være en hensigtsmæssig måde at henvende sig til selskaberne på. Kun 3 skemaer kom retur i udfyldt stand, svarende til en besvarelsesprocent på knap 10%. Følgegruppens repræsentant tog derefter kontakt til 5 udvalgte boligselskaber. Boligselskaberne er blevet bedt om at oplyse:
5.7 Byggemarkeder o.lign.Der blev udsendt spørgeskemaer til ca. 35 tilfældigt udvalgte byggemarkeder geografisk fordelt over hele landet. Som ved boligselskaberne var dette ikke nogen hensigtsmæssig måde at henvende sig til firmaerne på. Kun 2 skemaer kom udfyldte retur, svarende til en besvarelsesprocent på knap 6%. Ca. 5 forskellige kæder af byggemarkeder blev besøgt. 2 af de større kæders salgskontorer blev telefonisk kontaktet, og oplysninger, produktnavne og årligt salg blev derefter noteret på fremsendt spørgeskema. Byggemarkederne er blevet bedt om at oplyse:
Derudover er brochurer, reklamer mv. fra diverse byggemarkeder anvendt. 5.8 MyndighederDer har været telefonisk kontakt til følgende myndigheder:
Myndighederne er blevet bedt om at oplyse om de giver evt. anvisninger for, hvordan biologisk vækst renses af eller forebygges. Generelle erfaringer vedr. rensning og forebyggelse af biologisk vækst blev drøftet. 5.9 LitteraturstudieRelevant litteratur er søgt via tekniske biblioteker og internetsøgning 5.10 Brevkasser/debatfora mv.Boligbrevkasser og lignende i aviser og blade, samt diverse relevante debatfora på internettet er læst med henblik på at kortlægge, hvilke råd og anvisninger der gives angående biologisk vækst. 5.11 Internationale kontakterDer er lavet et stikprøvecheck af, om det er tilsvarende typer af midler der anvendes i nabolandene Tyskland og Norge.
|