Basisdokumentation for biogaspotentialet i organisk dagrenovation

4 Sorteringskriterier, indsamlingsmetode og affaldssmængder

Sorteringskriterierne må forventes at have betydning for affaldsmængderne, idet man må forvente, at et større antal tilladte fraktioner (bleer, potteplanter og –jord, haveaffald) vil resultere i en større mængde.

Af de kommuner/selskaber, som indgår i undersøgelsen, har AFAV, NOVEREN, Vejle og Århus tilladt flest affaldsfraktioner, hvilket hænger naturligt sammen med, at disses anlæg er eller i hvert fald er etableret som (AFAV) komposteringsanlæg. Århus skiller sig ud fra de øvrige nævnte ved også at have tilladt mindre mængder haveaffald. De kommuner, som fra start har indsamlet affald med henblik på bioforgasning (Grindsted, Herning, Aalborg), har også været mest restriktive med hensyn til disse affaldsfraktioner, som kan give problemer i biogasanlægget og/eller som kun giver en ret ringe eller ingen biogasmængde.

Tilsvarende må indsamlingsteknologien forventes at have betydning for affaldsmængden, idet der er forskel på emballagens vægt. Man således må forventes størst mængder, hvor der indsamles med papirposer og papirsække (Grindsted) og mindst, hvor der indsamles med plastposer og spande/containere (AFAV (delvist), Herning, Vejle, Aalborg, Århus). Papirsække vejer mellem 142 (50 l) og 217 (110 l) gram pr styk og papirposer (8 liter, som anvendes i Grindsted) 19 gram pr. styk /4/. Alt andet lige må dette forventes at give en årlig affaldsmængde pr. husstand, som er ca. 10 kg større i Grindsted end i kommuner med plastposer og spande, svarende til ca. 4 kg pr. indbygger pr. år.

Vurdering af de oplyste mængder, som de fremgår af tabellen i bilag 2, viser imidlertid, at disse antagelser ikke bekræftes af de aktuelle tal:

"Kompostkommunerne" i AFAV og Vejle kommune har ganske vist indsamlet de største mængder, men disse er ikke større end de mængder, som er indsamlet i Grindsted, selv med fradrag for den ekstra vægt, som emballagen må antages at give i denne kommune. Desuden er mængderne i de øvrige "kompostkommuner" NOVEREN og Århus markant mindre end i AFAV og Vejle og i samme størrelsesorden som i "biogaskommunerne" Herning og Aalborg.

Tilsvarende er forskellen i mængder mellem de forskellige kommuner såvel i de enkelte selskaber som mellem selskaberne langt større end den ovenfor nævnte mulige vægtforskel mellem plastposer/containere og papirposer/papirsække kan begrunde.

Det er endvidere bemærkelsesværdigt, at der selv inden for områder (AFAV og NOVEREN), hvor indsamlingskriterierne er ens for alle kommuner, er en markant forskel på de aktuelt indsamlede mængder. Både inden for AFAVs og NOVERENs område er denne forskel på omkring en faktor 2 i specifikke mængder mellem den "bedste" og den "dårligste" kommune.

Én konklusion - som også synes logisk - kan dog muligvis drages af oplysningerne i tabellen i bilag 2: At mængderne pr. indbygger og år er størst i de kommuner, hvor ordningen er obligatorisk og har været i drift i mange år (AFAV og Vejle) og/eller i kommuner, hvor ordningen er obligatorisk og der er gjort en stor praktisk og administrativ indsats for at få befolkningen til at anvende ordningen korrekt (Grindsted) /5/.

Det må imidlertid bemærkes, at mængderne i Grindsted reelt er væsentligt højere end i AFAV og Vejle, idet det i Grindsted ikke er nødvendigt at frasortere affald ved en forbehandling, medens de to sidstnævnte områder/kommuner frasorteres 25-35% af affaldet ved forbehandling og (Vejle) eftersigtning. Mængden i Grindsted (på ca. 90 kg/indbygger/år, når der foretages fradrag for papiremballage), kan derfor muligvis anses for at være den maksimale mængde organisk, kildesorteret dagrenovation, som det er muligt at indsamle, hvis der gøres en stor indsats inden for et geografisk afgrænset område.

Det er bemærkelsesværdigt, at den indsamlede, specifikke affaldsmængde (i kg/indbygger/år) inden for det område med et indbyggerantal på omkring 300.000 indbyggere, som opgørelsen i tabel 3.1 dækker, har været næsten konstant i de seneste fire år (mellem 69 og 71 kg/indbygger/år). Denne mængde kan derfor muligvis antages at være den reelt mulige i større områder, for eksempel på landsplan.

Det må antages, at der vil være betydelige mængdemæssige variationer, som skyldes befolkningssammensætning og bebyggelsesform, men det er faldet uden for denne begrænsede undersøgelses rammer at vurdere dette. Desuden må det antages, at den befolkningsmængde, som er omfattet af denne undersøgelse, er rimeligt repræsentativ.

Med henblik på bioforgasning bør den ovenfor nævnte mængde sandsynligvis reduceres lidt, idet en meget væsentlig del af den (fra omkring 257.000 af 335.000 indbyggere i 2000) er indsamlet med henblik på kompostering med de mindre restriktive sorteringskrav, som er/har været gældende herfor. Der er ikke data-mæssigt grundlag for at beregne denne reduktion, men under hensyn hertil samt til de relativt små mængder, som er indsamlet i de større bymæssige bebyggelser Aalborg og Århus, skønnes en mængde på landsplan på omkring 60 kg pr. indbygger og år organisk, kildesorteret (men ikke forbehandlet) dagrenovation at være en realistisk størrelse. Denne størrelsesorden svarer til, hvad der er fundet ved tidligere, tilsvarende undersøgelser.