| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Ressourcebesparelser ved affaldsbehandlingen i Danmark
Der er en ændring af Affaldsbekendtgørelsen på vej omhandlende asfalt, hvor de to
primære ændringer i forhold til praksis i dag er at asfalt fremover ved udlægning ikke
må støve (dvs. det skal holdes fugtigt), samt at asfalten skal komprimeres eller stampes
(Miljøstyrelsen, 2002x).
Produktionen af asfalt opgøres i (Eriksen, 1998) for perioden 1992-1996 og er vist i
Tabel 7.1.
Tabel 7.1:
Potentialet af asfalt for perioden 1992-1996 (Eriksen, 1998). Der er ikke
fundet oplysninger om potentialet for 2000.
Tons |
1992 |
1993 |
1994 |
1995 |
1996 |
Potentiale |
3.326.000 |
3.402.000 |
2.998.000 |
3.245.000 |
3.264.000 |
Der er ikke fundet oplysninger for potentialet i år 2000. Potentialet har været ret
stabilt i perioden 1992-1996, og det forventes at potentialet for 2000 er i samme
størrelsesorden.
Genanvendelse foregår enten på stationære anlæg eller ved direkte genanvendeslse
på vejen (mobile/semimobile anlæg), som her defineres som genbrug. Stationær
genanvendelse er den mest anvendte form, og på disse anlæg nedknuses gammel opbrudt
asfalt, som efterfølgende transporteres til udlægning enten som bærelag på vej eller
som erstatning for stabilgrus. Mobile anlæg betegnes også som kørende
anlæg, hvor asfalten affræses, nedknuses og udlægges direkte som nyt bære- eller
slidlag. Semimobile anlæg er mindre enheder, der relativt nemt kan transporteres til nye
vejprojekter, hvor de i princippet fungerer som stationære anlæg (Eriksen, 1998). Den
mobile genanvendelse er mest udbredt på større vejprojekter, f.eks. hoved- og motorveje,
men mindre anlæg anvendes også ved småreparationer, ledningsarbejde og lignende
(Miljøstyrelsen, 1992a).
Den mængde asfalt der behandles på de mobile kørende anlæg, opfattes ifølge
(Miljøstyrelsen, 1993b) ikke som affald og indgår derfor ikke i de registrerede mængder
asfalt i ISAG. Det er denne mængde som her defineres som genbrug. De registrerede
mængder i ISAG udgøres derfor kun af genanvendte mængder på stationære
asfaltfabrikker samt semistationære anlæg.
(Eriksen, 1998) opgør mængden af genanvendt asfalt fra både stationære,
semistationære og mobile anlæg i årene 1993-1996. I samme periode har andelen af asfalt
behandlet på mobile, kørende anlæg været ret stabil med et gennemsnit på 37% af de
totale genanvendte mængder.
Der er i ISAG registreret 550.000 tons asfalt til genanvendelse, men dette omfatter kun
stationære og semimobile anlæg. Under den antagelse at 37% behandles på mobile kørende
anlæg (som for perioden 1993-1996), behandles i alt 318.000 tons ved genbrug, og i alt
genanvendes og genbruges derfor 550.000 tons i år 2000.
Tabel 7.2:
Oversigt over genanvendte og genbrugte mængder asfalt (Eriksen, 1998)
Behandleranlæg |
1992 1)
tons |
1993
tons |
1994
tons |
1995
tons |
1996
tons |
2000 2)
tons |
Stationære og semimobile anlæg (genanvendelse) |
- |
315.000 |
188.000 |
182.000 |
182.000 |
550.000 |
Mobile kørende anlæg (genbrug) |
- |
150.000 |
143.000 |
107.000 |
93.000 |
318.000 |
Total |
510.000 |
465.000 |
331.000 |
289.000 |
275.000 |
868.000 |
|
|
1) |
Der er ingen oplysninger om fordelingen af asfalt på
forskellige behandlingsformer for 1992. |
2) |
Mængden af asfalt fra mobile kørende anlæg i år 2000
er estimeret, idet denne mængde ikke registreres i ISAG-systemet. Indregistreringen til
ISAG kan antages kun at bestå af de mængder som behandles på stationære og semimobile
anlæg (og som defineres i ISAG som genanvendelse). For perioden 1993-1996 er mængden der
behandles på alle tre typer anlæg opgjort (Eriksen 1998). Asfalt behandlet på mobile
kørende anlæg udgør for perioden 1993-1996 gennemsnitligt 37% af de samlede mængder
til genanvendelse og genbrug. Det antages her at dette forhold også gælder for år 2000.
Herved kan mængden af asfalt, der behandles på mobile kørende anlæg, estimeres for år
2000 til ca. 318.000 tons. De samlede mængder til genanvendelse og genbrug udgør
således omkring 886.000 tons. |
Som nævnt i afsnit 7.2 er der ikke fundet oplysninger om potentialet for 2000, men det
forventes at potentialet er i samme størrelsesorden som for perioden 1992-1996, hvor
potentialet har været ret stabilt. Hvis denne antagelse er korrekt, ses der ved at
sammenholde med Tabel 7.2, at der i 2000 blev genanvendt en meget større andel af
asfalten end i perioden 1992-1996.
Gammel asfalt kan genanvendes næsten fuldt ud og indgår i produktionen af ny asfalt
på lige fod med nye råvarer (Miljøstyrelsen, 1992a). Det har ikke været muligt at
fastsætte den mængde, som hverken genanvendes eller genbruges, og det antages i
nærværende rapport, at det drejer sig om 2% af den mængde som genanvendes, svarende til
17.367 tons.
Tabel 7.3 viser affaldsmængderne fra 2000 for asfalt, samt det realistiske potentiale
for asfalt.
Tabel 7.3:
Affaldsmængder af asfalt.
Bortskaffelse
tons/år |
Deponi |
Affalds-
forbrænding |
Genan- vendelse |
Genbrug |
Affalds- mængde |
2000 |
17.400 |
- |
550.000 |
318.000 |
886.000 |
Realistisk potentiale |
18.800 |
0 |
550.000 |
317.000 |
886.000 |
Det ses af tabellen at affaldshåndteringen af asfalt i 2000 stort set svarede
til det realistiske potentiale. Udgangspunktet for beregningen af det realistiske
potentiale er at asfalt genbruges i mobile anlæg og genanvendes, når det transporteres
til stationære anlæg for forarbejdning af asfalt. Genbrug udgør 36% af den samlede
affaldsmængde, og resten går som udgangspunkt til genanvendelse. En mindre mængde af
asfalten er dog forurenet og må derfor deponeres. Denne mængde svarer for asfalt til 2%
af den samlede affaldsmængde, og det er dermed 62% der udgør det realistiske
genanvendelsespotentiale, hvilket svarer til 550.000 tons/år. På grund af de høje
deponeringsafgifter forventes det teoretiske genanvendelsespotentiale at være lig det
realistiske genanvendelsespotentiale. Det realistiske genanvendelsespotentiale svarer til
mængden der blev genanvendt i 2000 og det er dermed kun for deponi og genbrug at der er
en mindre variation imellem det realistiske potentiale og affaldsmængden for 2000.
Det skal slutteligt nævnes at den anvendte skelnen imellem genbrug og genanvendelse er
marginal for asfalt, idet genbrug er hvis asfalten genanvendes direkte, mens genanvendelse
er hvis asfalten afhentes fra et centralt depot til ny anvendelse. Den reelle forskel
imellem de to termer er således at der for genanvendelse er ekstra transport forbundet
med brugen af den brugte asfalt.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top | |