Skal husholdningernes madaffald brændes eller genanvendes? 6 Direkte økonomiske konsekvenser (budgetøkonomisk analyse)Hensigten med opgørelse af de budgetøkonomiske omkostninger er ideelt set at klarlægge, hvordan de enkelte parter bliver berørt i de forskellige alternativer. Hermed bliver det muligt at vurdere de fordelingsmæssige konsekvenser af en øget genanvendelse af organisk affald for de berørte parter. I denne analyse kan det dreje sig om kommuner, affaldsselskaber, private genanvendelsesanlæg i form af biogas- og komposteringsanlæg, staten samt husholdninger. For at kunne fastlægge de budgetøkonomiske omkostninger ved forskellige alternativer kræves oplysninger om prisen på de forskellige omkostningselementer, herunder ikke mindst afregningsprisen på affald. Denne pris kan sidestilles med modtagegebyret for f.eks. forbrænding og central kompostering. Det er dog i denne analyse vurderet ikke at være muligt at sammenligne det specifikke modtagegebyr og omkostningerne ved en given behandlingsform. Dette skyldes, at data i visse tilfælde har skullet bearbejdes for at kunne bruges for den organiske affaldsfraktion alene. Et eksempel herpå er indsamling af data fra et slamkomposteringsanlæg, der komposterer slam og have/parkaffald. Anlægget har oplyst, at det kunne erstatte slammet med organisk affald og derved kompostere organisk affald sammen med have/parkaffald. Dette ville dog medføre nogle andre restprodukter, og dermed nogle andre omkostninger. Derfor kan modtagegebyret for anlægget ikke direkte sammenlignes med de bearbejdede omkostninger. Endvidere er affaldsektoren underlagt hvile-i-sig selv princippet, som betyder, at den pris borgerne/forbrugerne betaler for at få afhentet og behandlet deres affald, skal afspejle omkostningerne. Derved vil evt. øgede omkostninger ved en alternativ affaldshåndtering afholdt af kommune, affaldsselskab eller privat genanvendelsesselskab i sidste ende altid skulle afholdes af borgerne. I denne analyse er de samlede budgetøkonomiske omkostningerne derfor opgjort uden at blive fordelt på de forskellige parter. De samlede omkostninger kan under forudsætning af hvile-i-sig selv princippet fortolkes som borgernes samlede betaling for at komme af med affaldet. De direkte økonomiske konsekvenser beregnes på grundlag af de fysiske konsekvenser, jf. kap 5. De budgetøkonomiske priser, er de priser, som parterne (f.eks. anlæggene) står overfor, jf. Boks 5.1. Dette betyder, at afgifter, som ikke refunderes, er inkluderet i omkostningerne, ligesom tilskud er medtaget. Tilsvarende er afgifter, der refunderes, fratrukket. Boks 6.1.
6.1 Sammenfatning af de budgetøkonomiske omkostningerDe samlede omkostninger for indsamling, for- og efterbehandling samt behandling opgøres for et tons indsamlet organisk affald ved de tre behandlingsformer forbrænding, bioforgasning og central kompostering. Borgerne skal pr. indsamlet tons organisk affald betale mindst ca. 300 kr. mere for enfamilieboliger og mindst ca. 700 kr. mere for etageboliger for at få genanvendt det organiske affald ved bioforgasning eller central kompostering sammenlignet med forbrænding, jf. tabel 5.1. Dette svarer til mindst 56 kr./husstand pr.år for enfamilieboliger og mindst 64 kr./husstand pr. år for etageboliger. Den store forskel i omkostningerne mellem forbrænding og genanvendelse skyldes især indsamlingsomkostningerne. Tabel 6.1
|
Enfamilie |
Etage |
|||||||
Model |
Generel (stik-prøve) |
I |
III |
Generel (stik-prøve) |
I |
III |
||
Indsamling |
||||||||
|
45 |
59 |
34 |
30 |
62 |
37 |
||
|
471 |
517 |
496 |
167 |
149 |
195 |
||
Indsamling, kr./husstand/år |
516 |
576 |
529 |
197 |
211 |
232 |
||
Indsamlet mængde, tons pr. husstand pr. år |
0,515 |
0,416 |
||||||
Indsamling, kr. pr. tons pr. år |
1002 |
1119 |
1028 |
473 |
508 |
559 |
Der er meget små udsving i indsamlingsomkostningerne mellem de tre modeller. Den udelte
indsamling koster ca. 1.000-1.100 kr./tons for enfamilieboliger og ca. 500-600 kr./tons
for etageboliger, jf. tabel 5.2.
Beregningen af de budgetøkonomiske omkostninger for udelt indsamling kan ses i bilag A.1 A.3.
Det er valgt at bruge data fra Vestforbrænding, som repræsenterer et forbrændingsanlæg svarende til, hvad man ville bygge i dag. Det skal dog tilføjes, at anlægget er væsentligt større, end hvad man ville bygge de fleste steder. Men det er vurderet, at det ikke har nogen betydning for behandlingsomkostningerne pr. tons, dvs. der forudsættes ikke at være væsentlige stordriftsfordele58. Ifølge Miljøstyelsen (2002b) ligger langt de fleste forbrændingsanlægs bruttoomkostninger i intervallet 600-800 kr. pr. tons, med et vægtet gennemsnit efter affaldsmængderne på 671 kr. pr. tons. Vestforbrændingens bruttoomkostninger befinder sig således i den øvre ende af dette interval59.
Det organiske affald forbrændes sammen med andet affald. Da der ikke vurderes at være særlige omkostninger forbundet med forbrænding af organisk affald, er det antaget, at omkostninger ved forbrænding med rimelighed kan baseres på en gennemsnitsbetragtning. I den budgetøkonomiske analyse medtages endvidere affaldsafgiften i forbrændingsprisen.
Brændværdien for organisk affald er væsentlig mindre end brændværdien for gennemsnitligt brændbart affald. Der er korrigeret herfor ved beregningen af el/varme-produktion.
Tabel 6.3
Budgetøkonomiske omkostninger ved forbrænding af organisk dagrenovation
|
Forbrændingsanlæga |
Behandlet mængde |
483.000 tons |
Anlæg |
208.863.000 kr. |
Drift |
185.321.000 kr. |
Samlede omkostninger |
394.184.000 kr. |
Samlede omkostninger, kr. pr. tons |
816 |
Indtægter, kr. pr. tons |
181 |
Nettoomkostning, kr. pr. tons |
636 |
Afgift, kr. pr. tons |
330 |
Omkostning i alt pr. tons |
966 kr./tons |
a: Opskrevet til 2001-priser
Beregningen af de budgetøkonomiske omkostninger for forbrænding kan findes i bilagstabel A.11.
De samlede omkostninger til udelt indsamling og forbrænding for et tons indsamlet organisk dagrenovation ligger på hhv. ca. 2.000 kr. og 1.400 kr. for enfamilie- og etageboliger, jf. tabel 5.4.
Tabel 6.4
Budgetøkonomiske omkostninger ved indsamling og forbrænding af 1 tons organisk
dagrenovation.
|
Enfamilieboliger |
Etageboliger |
Indsamlingsomkostninger kr. pr. tons(a) |
1002 |
473 |
Forbrændingspris kr. pr. tons (b) |
966 |
966 |
Samlede omkostninger til indsamling og behandling (a+b) |
1968 |
1438 |
De budgetøkonomiske omkostninger for de tre modeller for todelt indsamling er vist i tabel 5.5.
For hver af de tre todelte indsamlingsmodeller er vist indsamlingsomkostningerne (investering og drift) fordelt på enfamilie- og etageboliger. For model III (Århus) indgår den optiske sortering som en del af indsamlingssystemet.
For enfamilieboliger er det dyreste system model II (Kbh./Frb.), som koster 1.018 kr. pr. husstand om året. Dette skyldes især højere driftsomkostninger60 sammenlignet med de to øvrige modeller. Der er ikke de store udsving i omkostningerne for etageboliger mellem de tre modeller. Omkostningerne ligger på ca. 300 kr. pr. husstand pr. år.
De årlige indsamlingsomkostninger pr. tons samlet affald ligger i størrelsesordenen 1.300-2.000 kr. for enfamilieboliger og ca. 700-800 kr. for etageboliger. Den billigste model pr. tons for den to-delte indsamling er model III for enfamilieboliger og model II for etageboliger.
Til sammenligning koster den udelte indsamling ca. 1.000-1.100 kr./tons for enfamilieboliger og ca. 500-600 kr./tons for etageboliger, jf. tabel 5.2.
Tabel 6.5
Budgetøkonomiske omkostninger for tre modeller for todelt indsamling.
Det relevante er imidlertid indsamlingsomkostningerne pr. tons opgjort separat for det organiske affald og ikke for det samlede affald (som vist i tabel 5.5). Det er hhv. de budget- og velfærdsøkonomiske omkostninger for indsamling og behandling af organisk affald, der beregnes og sammenlignes for de tre behandlingsalternativer og fem forskellige scenarier61.
Det vil ikke være korrekt blot at anvende omkostninger pr. tons for det organiske affald, som beregnet i tabel 5.5 For det første kan de ikke opgøres isoleret for model III, der indsamler udelt og efterfølgende foretager optisk sortering. For det andet har omkostningerne for den todelte indsamling i model I og II indflydelse på omkostningerne for indsamlingen af restaffald. Indsamlingen af restaffaldet bliver billigere pr. husstand, men dyrere pr. tons, idet der nu er en mindre mængde i forhold til den oprindelige udelte indsamling.
Indsamlingsomkostningerne opgjort pr. tons organisk affald er opgjort på følgende måde:
Som udgangspunkt antages det, at restaffaldet skal koste det samme pr. tons ved den todelte indsamling som hidtil, dvs. ved den udelte indsamling. Således holdes omkostningerne pr. tons restaffald uændret ved udelt og todelt indsamling.
Indsamlingsomkostningerne pr. tons ved udelt indsamling er vist i første linie i tabel 5.6.
Tabel 6.6
Todelt indsamling. Indsamlingsomkostninger pr. tons organisk affald
Enfamilie |
Etage |
|||||
Model |
I |
II |
III |
I |
II |
III |
Udelt indsamling, kr. pr. tons (fra tabel 5.2); a |
1119 |
1002 |
1028 |
508 |
473 |
559 |
Todelt indsamling, kr./husstand/år (fra tabel 5.5); b |
783 |
1.018 |
680 |
334 |
306 |
344 |
Udelt indsamling, kr./husstand/år (fra tabel 5.2); c |
576 |
516 |
529 |
211 |
197 |
232 |
Omkostningsstigning pga. todelt indsamling, kr. pr. husstand; b-c=d |
207 |
502 |
151 |
124 |
109 |
112 |
Indsamlet mængde organisk affald, tons /husstand/år (fra tabel 5.5); e |
0,208 |
0,208 |
0,208 |
0,0936 |
0,0936 |
0,0936 |
Omkostningsstigning pga. todelt indsaml, kr. pr. tons organisk affald; d/e=f |
995 |
2412 |
726 |
1322 |
1167 |
1196 |
Todelt indsamling, kr. pr. tons organisk affald; a+f |
2114 |
3415 |
1754 |
1830 |
1640 |
1754 |
Stigningen i indsamlingsomkostninger for den todelte indsamling i forhold til den
oprindelige indsamling den udelte indsamling tillægges indsamling af det
organiske affald. Dette er begrundet med, at det er af hensyn til det organiske affald, at
man foretager den todelte indsamling. Derfor bør de ekstra omkostninger, som dette
medfører, overvæltes på det organiske affald.
Omkostningsstigningen som følge af todelt indsamling pr. husstand pr. år fremgår af anden linie i tabel 5.6 Denne omkostningsstigning er opgjort pr. tons organisk affald i tredje linie. Boks 5.2 viser et eksempel på beregning af omkostningerne pr. tons organisk affald.
Boks 6.2
Beregning af indsamlingsomkostninger pr. tons organisk affald, enfamiliebolig, model
I.
Udelt indsamling Den udelte indsamling koster 576 kr. årligt pr. husstand, jf. tabel 5.2. Der indsamles 0,515 tons affald årligt pr. husstand, jf. tabel 5.5 Den udelte indsamling koster 1119 kr./tons, jf. tabel 5.2. Den indsamlede mængde affald på 0,515 tons/år fordeler sig med 0,208 tons organisk affald og 0,307 tons restaffald, jf. tabel 5.5. Det organiske affald udgør således 40,4 pct. af den samlede affaldsmængde (0,208/0,515=0,404). Restaffaldet udgør de resterende 59,6 pct. I den udelte indsamling indsamles det organiske affald og restaffaldet samlet. Omkostningen for den enkelte fraktion pr. husstand kan derfor opgøres i forhold til mængden af den enkelte affaldsfraktion. Den årlige omkostning pr. husstand for organiske affald er dermed 0,404*576 kr.=233 kr. Restaffaldet koster de resterende (0,596*576=) 343 kr. årligt pr. husstand. Todelt indsamling prisen pr. tons organisk affald Den todelte indsamling koster 783 kr. årligt pr. husstand, jf. tabel 5.5. Indsamling af det organiske affald koster summen af
Indsamling af det organiske affald koster dermed 233/0,208 + 207/0,208 = 1119+995= 2114 kr./tons organisk affald, jf. tabel 5.6. Restaffaldet koster 343 kr./0,307= 1119 kr./tons, dvs. det samme som ved den udelte indsamling. |
Omkostningerne pr. tons organisk affald er således opgjort som
![]() | de oprindelige omkostninger pr. tons affald (ved den udelte indsamling) |
![]() | tillagt stigningen i de årlige omkostninger pr. husstand mellem udelt og todelt indsamling divideret med den organiske mængde affald. |
Denne metode er anvendt for alle tre modeller62, jf. tabel 5.6. Den billigste løsning er model III (Århus) for enfamilieboliger og model II (Kbh./Frb.) for etageboliger.
Beregningen af de budgetøkonomiske omkostninger for todelt indsamling kan ses i bilag A.4 A.8.
For at kunne sammenligne omkostninger ved forbehandling til bioforgasning med skrueseparatoren og rullesigte er begge dele opgivet, jf. tabel 5.7. Ligeledes er der opgivet et omkostningsskøn for for/efterbehandling ved central kompostering.
Forbehandlingsomkostningerne fra Aalborg er baseret på et projekteret anlæg. Der er taget udgangspunkt i de projekterede omkostninger ved fuld kapacitet.
Da forbehandlingsomkostningerne i Herning ikke kører på fuld kapacitet, men kun ca. 40 pct. kapacitet, er der foretaget et skøn, hvor driftsomkostningerne er skaleret op med forholdet mellem den aktuelt behandlede mængde og kapaciteten63. De budgetøkonomiske omkostninger er vist for både 40 pct. og den skønnede fulde kapacitet. Der er indhentet et skøn for de samlede for- og efterbehandlingsomkostninger ved central kompostering fra et anlæg i Norge.
Tabel 6.7
Budgetøkonomiske omkostninger ved forbehandling
|
Forbehandling bioforgasning |
Forbehandling central kompostering |
||
|
Skrueseparator |
Rullesigte |
Rullesigte, fuld kapacitet |
For- og efterbehandling ved central kompostering |
Behandlet mængde |
10.100 tons |
4.000 tons |
9.000 tons |
10.000-20.000 |
Anlæg (årligt) |
1.944.000 kr. |
788.000. kr. |
788.000 kr. |
|
Drift |
1.208.000 kr. |
438.000 kr. |
648.000 kr. |
|
Samlede omkostninger |
3.152.000 kr. |
1.226.000 kr. |
1.436.000 kr. |
|
Samlede omkostninger pr. tons |
312 kr./tons |
307 kr./tons |
160 kr./tons |
Ca. 100 kr./tons |
Forbehandling med skrueseparator ligger omkring 300 kr./tons. Da forbehandling med skrueseparator anses for at være den relevante forbehandlingsmetode ved bioforgasning, bruges dette tal i analysen. For- og efterbehandlingen ved central kompostering er anslået til 100 kr./tons.
Beregningen af de budgetøkonomiske omkostninger for forbehandling kan findes i bilagstabel A.9 og A.10.
Ved både bioforgasning og central kompostering behandles det organiske affald sammen med andre fraktioner hhv. gylle og have/parkaffald. Det er derfor nødvendigt at gøre nogle antagelser om, hvorledes det er rimeligt at fordele omkostninger (og indtægter) fra den organisk affaldsfraktion.
Omkostningerne for bioforgasning er baseret på et mellemstort biogasfællesanlæg; et såkaldt A2 anlæg64, jf. tabel 5.8. Det er vurderet, at der ikke kræves ekstraomkostninger til bioforgasning af organisk dagrenovation under forudsætning af en passende renhed af det organiske affald. Dette vurderes at kunne opnås med den valgte forbehandling (skrueseparator).
Omkostningerne til bioforgasning er dermed fordelt på anlæggets samlede kapacitet (20 pct. organisk dagrenovation og 80 pct. gylle). Der indgår endvidere transportomkostninger til indsamlingen og tilbagekørslen af gyllen og den organiske del. Disse transportomkostninger (til indhentning og tilbagekørsel) er ligeledes fordelt på såvel gylle som organisk affald.
Det beskrevne anlæg er et mesofilt anlæg, men det vurderes, at der ikke ville være væsentligt større omkostninger ved anlæg og drift af et termofilt anlæg65.
Det er udelukkende omkostningerne, der er hentet fra Fødevareøkonomisk Instituts rapport. Indtægten fra biogasanlægget i form af salg af biogas og el er udregnet specifikt for den organiske del, hvilket betyder en væsentligt større el- og gasproduktion end ved gennemsnitsbetragtning pga. et meget større biogaspotentiale i det organiske affald i forhold til gylle.
I den budgetøkonomiske analyse medtages endvidere elproduktions-tilskuddet for el produceret på biogas.
Tabel 6.8
Budgetøkonomiske omkostninger ved bioforgasning
"Dagens Anlæg"a |
|||
Behandlet mængde |
200.750 tons |
||
|
40.150 tons |
||
Anlæg (årligt) |
5.824.000 kr. |
||
Drift |
3.131.000 kr. |
||
Samlede omkostninger |
8.955.000 kr. |
||
|
|
||
Samlede omkostninger, kr. pr. tons |
45 |
||
Indtægterb , kr. pr. tons |
245 |
||
Samlede netto-omkostninger, kr. pr. tons |
-200 |
a: Data fra Fødevareøkonomisk Institut(FØI) (2002) opskrevet til 2001-priser.
b: Indtægterne er relateret specifikt til den organiske affaldsdel.
Indtægterne er inklusive elproduktionstilskud.
Beregningen af de budgetøkonomiske omkostninger for bioforgasning kan ses i bilag A.12.
Biogasanlæggene har meget høje indtægter ved el- og gassalg, jf. tabel 5.8. Dette skyldes tildels elproduktionstilskuddet på 27 øre/kwh. Under de givne forudsætninger giver "Dagens Anlæg" således et overskud svarende til ca. 200 kr./tons behandlet organisk affald.
Ved bioforgasning af et tons indsamlet organisk dagrenovation frasorteres ca. 35 pct. som rejekt, der går til forbrænding, jf. tabel 5.9.
De samlede omkostninger ved todelt indsamling og bioforgasning ligger på ca. 2.300 kr./tons indsamlet organisk affald for den billigste indsamlingsmetode, jf. tabel 5.9.
Tabel 6.9
Budgetøkonomiske omkostninger ved indsamling og bioforgasning af 1 tons organisk
dagrenovation.
|
Enfamilie |
Etage |
||||||
Model |
I |
II |
III |
I |
II |
III |
||
Indsamlingsomkostninger kr. pr. tons (a) |
2114 |
3415 |
1754 |
1830 |
1640 |
1754 |
||
|
312 |
|||||||
Affaldsmængde til bioforgasning pr. tons indsamlet organisk affald |
0,65 tons |
|||||||
|
-200 |
|||||||
|
-130 |
|||||||
Omkostninger for forbehandling og bioforgasning (b) |
182 |
|||||||
Forbrænding |
|
|||||||
Samlet mængde affald til forbrænding pr. indsamlet tons |
0,35 tons |
|||||||
|
966 |
|||||||
|
338 |
|||||||
Samlet omkostninger pr. indsamlet tons organisk affald inkl. Forbrænding (a+b+c) |
2634 |
3934 |
2274 |
2350 |
2160 |
2274 |
Data for omkostningerne ved central kompostering stammer dels fra et milekomposteringsanlæg og dels fra et reaktorkomposteringsanlæg, jf. Tabel 5.10.
Milekomposteringsanlægget i Odense komposterer slam og have/parkaffald i forholdet 45/55 på friskvægtbasis. Det er vurderet, at anlægget ville kunne erstatte slammet med organisk dagrenovation. Dette vil dog kræve en for/efterbehandling, som vil generere et restprodukt. Have/parkaffaldet skal under alle omstændigheder komposteres, og der kan derfor ikke ses bort fra omkostningerne ved kompostering af denne fraktion.
Det er imidlertid meget vanskeligt at fordele omkostningerne på slam/organisk affald og have/parkaffald, og derfor er der gjort nogle grove skøn.
Det er således valgt at fordele anlægsinvesteringerne ligeligt på slam (organisk affald) og have/parkaffaldet, da disse omkostninger i en vis grad er mængdeafhængige og dermed afhænger af den samlede kapacitet, som anlægget behandler. Det er dog formentlig en overvurdering af anlægsomkostningen for have/parkaffald, da man næppe ville bygge så omfattende et anlæg udelukkende til kompostering af have/parkaffald. Driftsomkostningerne derimod må i størst omfang tilskrives den organiske affaldsfraktion, da komposteringen af organisk dagrenovation stiller øgede krav til processtyring. Det er antaget, at alle driftsomkostninger vedrører den organiske affaldsfraktion, hvilket dog er en undervurdering af omkostningerne for have/park affald, da der vil være visse mindre driftsomkostninger forbundet med kompostering af denne affaldsfraktion. Det har desværre ikke været muligt at udspecificere omkostningerne mere detaljeret.
De indsamlede data for det finske reaktorkomposteringsanlæg er omregnet til danske priser. I omkostningen til reaktorkompostering indgår forbehandling.
Generelt er der gjort en antagelse om, at salgsprisen på kompost er 10 kr. pr. tons66.
Tabel 6.10
Budgetøkonomiske omkostninger ved central kompostering.
|
Milekompostering (Odense) |
Reaktorkomposteringa (Finland) |
Behandlet mængde |
68.000 tons |
17.000 tons |
Heraf organisk affald |
38.000 tons |
7.000 tons |
Anlæg |
5.838.000 kr.b |
|
Drift |
3640.000 kr. |
|
Samlede omkostninger |
9.478.000 kr. |
|
Indtægter |
300.000 kr. |
|
Nettoomkostninger |
9.178.000 kr. |
|
Samlede netto-omkostninger pr. tons |
177 kr./tonsc |
503 kr./tons |
a: | Data fra finsk anlæg, detaljer fortrolige; |
b: | Opskrevet til 2001-priser, inkl. forbehandling |
c: | kapitalomkostningerne er fordelt på hele kapaciteten, driftsomkostningerne udelukkende på den organiske del. |
Reaktorkompostering koster ca. 500 kr./tons inkl. forbehandling, jf. tabel 5.8.
Da data for milekomposteringsanlægget bygger på et konkret eksisterende anlæg, og ikke nødvendigvis repræsenterer et anlæg, som man ville bygge det i dag, er det muligt at behandlingsomkostningen herfor er overvurderet.
Det antages i analysen, at en eventuel fremtidig udbygning med komposteringsanlæg vil blive fordelt ligeligt på de to anlægstyper til trods for at milekompostering er væsentligt billigere. Dette skyldes, at dele af den organiske affaldsfraktion skal behandles højteknologisk (reaktorkompostering) bl.a. pga. af nye EU-regler om animalske biprodukter. Der regnes derfor videre på et gennemsnit i analysen, altså ca. 350 kr./tons.
For central kompostering antages 15 pct. frasorteret som rejekt under for- og efterbehandling og forbrændt jf. tabel 5.11.
De samlede budgetøkonomiske omkostninger for todelt indsamling og central kompostering ligger tæt på omkostningerne for bioforgasning omkring 2.250 kr./indsamlet tons organisk affald for enfamilie- og etageboliger jf. tabel 5.11.
Tabel 6.11
Budgetøkonomiske omkostninger ved indsamling og central kompostering af 1 tons
organisk dagrenovation.
|
Enfamilie |
Etage |
||||||
Model |
I |
II |
III |
I |
II |
III |
||
Indsamlingsomkostninger kr. pr. tons (a) |
2114 |
3415 |
1754 |
1830 |
1640 |
1754 |
||
|
50 |
|||||||
Affaldsmængde til bioforgasning pr. tons indsamlet organisk affald |
0,85 tons |
|||||||
|
340 |
|||||||
|
289 |
|||||||
Omkostninger for forbehandling og central kompostering (b) |
339 |
|||||||
Forbrænding |
|
|||||||
Samlet mængde affald til forbrænding pr. indsamlet tons |
0,15 tons |
|||||||
|
966 |
|||||||
|
145 |
|||||||
Samlet omkostninger pr. indsamlet tons organisk affald inkl. Forbrænding (a+b+c) |
2598 |
3899 |
2238 |
2314 |
2124 |
2238 |
a: Kun medregnet forbehandlingsomkostninger for milekompostering. Omkostningerne for reaktorkompostering er inkl. forbehandling.
56 | jf. afsnit 5.1.1. |
57 | jf. afsnit 5.1.2.2. |
58 | Anlægget kører ikke på fuld kapacitet. |
59 | Det opgivne interval i Miljøstyrelsen(2002b) er i
2000-priser. Bruttoomkostnignerne for Vestforbrænding er på 793 kr./tons i 2000-priser
ifølge bilagstabel A.11. |
60 | Da restaffaldet indsamles som hidtil (kun med mindre
besparelse) er indsamlingen af den organiske dagrenovation en ekstraomkostning i Model II. |
61 | Jf. afsnit 4.4. |
62 | For model III vedrører omkostningsstigningen den optiske
sortering samt dertil knyttede tiltag. |
63 | Det er kun de driftsomkostninger, der varierer med
kapaciteten, der er skaleret op |
64 | Jf. Nielsen, L.H., m.fl.(FØI) (2002). |
65 | Jf. Hjort-Gregersen, K. (2002). |
66 | Jf. Bundgaard et el. (1993), side 48. |