Erfaringer med indsamling og behandling af bioaffald i Århus Kommune 1 Indledning
1.1 BaggrundÅrhus Kommune indførte i foråret 2001 et nyt affaldssystem for den del af dagrenovationen der omhandler bioaffald og restaffald. Affaldssystemet blev implementeret over 6 måneder fra marts til august. Borgerne skal i det indførte affaldssystem for dagrenovation (ud over at frasortere papir og glas) opdele affaldet i en bioaffaldsfraktion der tilføres biogasfællesanlæg, og en restaffaldsfraktion der tilføres forbrændingsanlæg. Se principskitse i sammenfatningen. Borgerne skal emballere bioaffald i udleverede grønne plastposer og restaffald i udleverede sorte plastposer eller andre poser (dog ikke i grønne poser). Begge posetyper skal af hensyn til den videre behandling i det optiske sorteringsanlæg lukkes med knude inden de placeres i opsamlingsmateriellet. Århus Kommunes valg af affaldssystem er begrundet i et ønske om at etablere et system der er ens for alle boligtyper. I Århus Kommune er andelen af etageboliger høj. Mange etageboliger er forsynet med affaldsskakt, og det har været et ønske ikke at gøre det mere besværligt for disse husstande end for husstande i enfamilieboliger at anvende systemet. Samtidig har Århus Kommune ønsket et fleksibelt, driftsikkert og økonomisk fordelagtigt affaldssystem. Affaldssystemet blev af Århus Byråd vedtaget den 1. marts 2000 på baggrund af en tidligere byrådsbeslutning af 1. april 1998 om valg af fremtidigt system. Målet i Århus Kommunes affaldsplan for perioden 1996-2007 er at øge genanvendelsen af husholdningsaffald fra 28 % i 1996 til 42 % i 1999 og 50 % i 2007. Redskaberne til at nå dette mål er at alle husstande kildesorterer bioaffald og restaffald, indsamlingsordninger for papir og glas forbedres, og haveejere motiveres til at hjemmekompostere vegetabilsk bioaffald og haveaffald. Indførelse af det nye affaldssystem for bioaffald forventes efter fuld implementering at resultere i at 20.000 tons dagrenovation flyttes fra forbrænding til genanvendelse. 3.000 tons forventes hjemmekomposteret, mens 17.000 tons forventes indsamlet til bioforgasning. Inden vedtagelse af affaldssystemet for bioaffald blev besluttet, gennemførte Århus Kommune med bistand fra Carl Bro A/S en analyse og vurdering af række todelte affaldssystemer. Vurderingen resulterede i det valgte system. Af elementer der indgik i vurderingen, var bl.a. hygiejne, serviceniveau, driftssikkerhed, arbejdsmiljø og fleksibilitet. Ved Århus Byråds beslutning om affaldssystem i 1998 forventedes der en afgiftsstigning for forbrugerne på 126 kr. inkl. moms pr. standardhusstand i 1998-priser (fra 1.715 kr. til 1.841 kr.) ved indførelse af indsamling af bioaffald. Indsamlingssystemet for papir og glas har gennem en længere årrække bestået af et bringesystem med centralt opstillede containere til henholdsvis papir og glas. En lang række etagebebyggelser har dog haft et hentesystem for papir i form af 600 liter containere opstillet i bebyggelserne. Derudover kan papir, pap og glas afleveres på kommunens 5 genbrugsstationer. Sorteringskriterier for papir er i forbindelse med indførelse af det nye affaldssystem for bioaffald udvidet fra alene at omfatte aviser, ugeblade og reklamer til at omfatte alt genanvendeligt papir, ligesom boligforeninger nu tilbydes 600 liter containere til pap. Indsamlingsordningen var for både storskrald og farligt affald uændret ved indførelse af det nye affaldssystem. For storskralds vedkommende var alle kommunens husstande inden indførelse af affaldssystemet for bioaffald og restaffald omfattet af en tilkaldeordning hvor man kunne ringe til Renovatøren og her få oplyst hvilken dato storskraldet kunne afhentes. Denne indsamlingsordning er dog under ændring (se afsnit 3.1.3). Derudover var og er der mulighed for at aflevere storskrald på kommunens 5 genbrugsstationer. I forbindelse med ændring af storskraldsordning ændres også indsamlingsordningen for farligt affald. Ordningen består indtil ændringen (1. november 2002) af en ordning hvor en miljøbil 2 gange årligt indersamler farligt affald, afleveringsmulighed på kommunens 5 genbrugsstationer samt mulighed for at aflevere hos forhandlere. Ved ændring af ordningen for farligt affald nedlægges miljøbilordningen, og farligt affald indsamles sammen med storskrald. Samtidig udbygges forhandlerordningen. 1.2 FormålDet er projektets formål at bidrage med konkrete erfaringer og data fra planlægning, implementering og drift af et affaldssystem for bioaffald til bioforgasning i en fuldskalaordning. Projektet indgår i det af Miljøstyrelsen iværksatte fuldskalaforsøg med indsamling og bioforgasning af bioaffald. Fuldskalaforsøget omfatter forsøg i Københavns Kommune samt yderligere 6 kommuner i hovedstadsområdet. Endvidere omfatter fuldskalaforsøget indsamlingsforsøg i Kolding og Aalborg Kommune. 1.3 Projektets indholdProjektet omfatter resultater af affaldssystem for samtlige ca. 139.000 husstande i Århus Kommune. Projektet omfatter opsamling af erfaringer med planlægning, implementering og drift af affaldssystemet. Endvidere beskrives erfaringer med planlægning, indkøring og drift af biogasfællesanlæggets omstilling til at modtage bioaffald fra alle kommunens husstande. Derudover beskrives diverse gennemførte undersøgelser, herunder fx affaldsanalyser og test af affaldssystem.
|