Økologiske løsninger i naturligt ventileret skolebyggeri 5 Processen
Forsøget var i tre faser: analysefasen, projekteringsfasen og byggefasen. Der er lagt vægt på analyser, forundersøgelser og beskrivelser tidligt i processen. En del af denne proces er beskrevet i analyserapporten. Det skal bemærkes, at denne blev udarbejdet forud for byggeprogrammet, samt at den skal ses i sammenhæng med de møder, studieture og notater, der blev foretaget og udarbejdet. De endelige valg er beskrevet i byggesagsbeskrivelsen. Hvad angår økologien blev der truffet beslutning om, at den væsentligste egenskab ved et materiale var, at det til den valgte anvendelse havde lang levetid og få drifts og vedligeholdelsesomkostninger. Herudover skulle et givet materiales specifikke miljødata ( fremstilling, transport etc. ) vurderes. Projektet gav ikke mulighed for totalvurderinger. Som følge heraf blev de største materialegrupper udvalgt til nærmere analyser. Den konkrete miljøvurdering viste sig meget vanskelig. En række og organisationer blev kontaktet. Resultatet heraf kan kort summeres som følger: De fleste miljødata på materialer var rettet mod privat anvendelse. Grøn Information og Astma - Allergiforbundet var eksempler på, at data primært var rettet mod den private husholdning og privatboliger. Astma - Allergiforbundet havde ikke miljødata men udelukkende data på allergener (allergifremkaldende stoffer). Indeklimamærkningen omfattede udelukkende mængde og type af partikler og stoffer, der blev afgivet til luften efter installationen. Der var ingen miljødokumentation og data på, hvordan materialet ville reagere i forbindelse med rengøring, vedligehold eller nedbrydning. Flere producenter, der havde svanemærke eller tilsvarende , havde det på gængse produkter og ikke på specialprodukter. Eksempelvis var der ikke svanemærkede indvendige døre, der kunne opfylde de lyd og brandkrav, der var stillet til skole-og institutionsbyggeri. 5.1 Delkonklusion processenAlternative materialer var som regel til den private husholdning. Dokumentation og erfaringsgrundlaget var ofte meget spinkelt. Det var mere reglen end undtagelsen, at et givet materiale ikke kunne overholde gældende normer og standarder til skole og institutionsområdet. Svag logistik og få udbydere gjorde det yderligere svært at finde miljødokumenterede materialer til byggeriet. Selve arbejdsprocessen stillede store krav til de implicerede deltagere. Det var nødvendigt at arbejde iterativt. Se analyserapporten Bilag B. 5.2 Ved igangsætning af projektet var følgende forhold gældendeProjektet var fra begyndelsen nytænkende på en række væsentlige områder. Naturlig ventilation var et meget nyt begreb. Skole og institutionsbyggeri stillede særlige og skærpede krav til byggeriet. Det gjaldt ikke mindst ventilationsdelen. Projektet var nyt for alle involverede parter, hvilket har kompliceret projektet. Følgende forhold var gældende, da projektet startede op: - Der var enkelte tiltag med naturlig ventilation, men ingen med det princip,
|