Økologiske løsninger i naturligt ventileret skolebyggeri 6 Forudsætninger og bindinger
Da forsøget skulle resultere i et konkret byggeri, var det vigtigt at klarlægge forhold, der havde indflydelse for det færdige byggeri. Der var fire væsentlige forudsætninger og bindinger, der fik afgørende betydning for det endelige byggeri: 6.1 Byggegrunden:Placeringen var vanskelig. Der var tale om en tilbygning med forbindelse til den eksisterende bygning. Bygningen var placeret i skolegården. Grunden var kantet, lille og med stærkt skrånende terræn til naboer. Den ønskede bygning var reelt for stor til den lille kantede grund, der begrænsdes af den eksisterende bygning på en side, skråinnger på to sider og skolegården på den fjerde side. 6.2 Anvendelse af byggeriet:Bygningen skulle anvendes til indskoling, hvilket vil sige til børnehaveklasse,1.,2.og 3. klasse samt pasning af eleverne før og efter skoletiden. Hermed fulgte en række krav til bygningens funktion og sikkerhed. Flugtveje, brandsikkerhed og støjdæmpning var blot nogle af de krav, der var ufravigelige. Anvendelse af naturlig ventilation: Den valgte naturlige ventilation stillede store krav til bygningens form og valg af materialer. 6.3 Brugernes ønsker:Brugerne blev aktivt inddraget i processen, så deres ønsker kunne imødekommes. 6.4 Delkonklusion på valg af materialerGrundens udseende, størrelse og placering blev i kombination med anvendelsen af bygningen, brugernes ønsker samt valg af naturlig ventilation fastlagde hovedtrækkene for byggeriets konstruktioner og materialevalg.
|