Støjemission fra motocrossmaskiner, Lunderbjerg Motocross Klub

Sammenfatning og konklusioner

Motorsportens Akustiklaboratorium (MA) har målt støjemission fra tre typer motocrosskøretøjer på Lunderbjerg Motocross Klubs (LMK) bane.

I den aktuelle situation er det af interesse at sammenholde den målte støjemission med dels den af klubben på samme dag målte støjemission, dels med den af dk-teknik tidligere målte støjemission, som ligger til grund for den støjberegning, som miljøgodkendelsen hviler på.

Klik på billedet for at se html-versionen af: ‘‘Støjemission fra motocrosskøretøjer i Lunderbjerg‘‘
Klik på billedet for at se html-versionen af: ‘‘Støjemission fra motocrosskøretøjer i Lunderbjerg‘‘

Det skal bemærkes, at resultaterne for 80 ccm maskinerne baserer sig på flere køretøjer, mens der kun er målt på et 125 ccm køretøj i de anførte målinger. Det kan ikke antages, at de samme køretøjer har været involveret i målingerne 28 maj 2003 og i de tidligere målinger udført af dk-teknik.

På baggrund af ovenstående konkluderes det, at de af dk-teknik anvendte kildestyrker er i en rimelig størrelsesorden sammenholdt med de målte støjemissioner.

Klubben kontrollerer regelmæssigt støjemissionen fra alle køretøjer, som anvender banen, og sammenholder løbende under hver træning den samlede aktuelle støjemission med den maksimale støjemission, som kan tillades for at overholde støjgrænserne i banens omgivelser. Det afgørende for, om klubben overholder sin miljøgodkendelse på støjområdet, er derfor, om den af klubben anvendte metode til at bestemme støjemissionen er korrekt.

På baggrund af de gennemførte målinger konkluderes det, at klubbens metode til at bestemme kildestyrken er retvisende. Der er derfor ingen grund til at antage, at klubben ikke skulle overholde sin miljøgodkendelse på støjområdet.