Støjemission fra motocrossmaskiner, Lunderbjerg Motocross Klub

3 Sammenligning med klubbens egen kontrolmåling

Lunderbjerg Motocross Klub (LMK) anvender en egen og enestående metode til at bestemme lydeffektniveauet fra klubbens køretøjer. Metoden adskiller sig fra den ellers af Danmarks Motor Unions (DMU) anvendte metode på to måder.

Dels foretages selve målingen som en forbikørselsmåling, hvorunder det gennemsnitlige støjniveau bestemmes for det enkelte køretøj over en afgrænset strækning. Den ellers anvendte metode i DMU indebærer, at det maksimale støjniveau bestemmes. På denne måde svarer den af LMK anvendte metode mere til deklarationsmetoden, som også baserer sig på den gennemsnitlige målte støj (hvor støjen integreres i måleperioden). Det er dog uklart, om denne forskel i praksis er af større betydning, dette forhold er ikke undersøgt.

Dels anvender LMK de målte kildestyrker til at sikre, at de givne støjgrænser ikke overskrides på noget tidspunkt. Det gøres ved at måle alle køretøjer inden de anvender banen til sædvanlig træning og derefter mindst hvert halve år – eller når der opstår mistanke om, at lydprofilen har ændret sig. Denne værdi for det enkelte køretøjs kildestyrke lagres i et program, som anvendes under hver træning. I praksis er der tale om et regneark, som anvendes af den ene af træningslederne. Programmet sammenholder det samlede lydeffektniveau fra alle de til enhver tid aktive køretøjer på banen med det lydeffektniveau, som maksimalt kan tolereres, hvis støjbelastningen i banens omgivelser skal overholde de givne forskrifter. Dette maksimale niveau er bestemt ved den udførte støjberegning.

Det afgørende for, om klubben overholder sin miljøgodkendelse, er derfor, om den anvendte metode til at bestemme de enkelte køretøjers kildestyrke er tilstrækkelig retvisende. Derfor sammenlignes de af klubben/og beregnede lydeffektniveauer med de af MA målte værdier og med de af dk-teknik tidligere målte ”tabelværdier”. Resultatet er som følger: 

Klik på billedet for at se html-versionen af: ‘‘Tabel 8‘‘
Klik på billedet for at se html-versionen af: ‘‘Tabel 8‘‘

Som det ses, er der en rimelig overensstemmelse mellem klubbens ”tabelværdier” for 80 ccm klasserne, altså de værdier, som ligger i regnearket fra tidligere målinger, og de af Motorsportens Akustiklaboratorium (MA) bestemte kildestyrker. Derimod har klubben bestemt kildestyrken af den ene 125 ccm maskine lidt lavere end MA.

Tilsvarende ses det, at klubben ved sin egenkontrol måling d. 28 maj har bestemt kildestyrken af 80 ccm højeffektmaskinerne lidt lavere end ved de tidligere målinger, og lidt lavere end MA bestemte dem ved samme måling d. 28 maj.

Samlet vurderes det dog, at de målte forskelle er uden praktisk betydning. Dels er forskellene langt inden for de ubestemtheder, som målemetoderne er behæftet med, dels er de så små, at de ikke er hørbare.

Det konkluderes derfor, at den af klubben anvendte metode er retvisende og fyldestgørende, og at man på det foreliggende grundlag må antage, at klubben overholder sin miljøgodkendelse.