Støjemission fra motocrossmaskiner, Lunderbjerg Motocross Klub

2 Sammenligning med hidtidige målinger – forudsætningen for støjberegningen

Den gennemførte støjberegning for banen er baseret på kildestyrker, som er målt af dk-teknik med deres egen metode. Der synes at være tale om en metode meget lig den, som Miljøstyrelsen nu arbejder med, dvs. baseret på integration af lydtrykket under en forbikørsel og med efterfølgende bestemmelse af lydenergien i heloktavbånd. De anvendte terrænkorrektioner er lidt anderledes end de af Miljøstyrelsen foreslåede værdier som vist:

Klik på billedet for at se html-versionen af: ‘‘Tabel 5‘‘
Klik på billedet for at se html-versionen af: ‘‘Tabel 5‘‘

Som det ses, er der forskel på de anvendte terrænkorrektioner. Motorsportens Akustiklaboratorium er uvidende om hvorfra de af dk-teknik anvendte værdier stammer, men det vurderes, at de store forskelle – ved 125 og 250 Hz – er af mindre betydning i praksis. Værdierne af Miljøstyrelsens terrænkorekioner er bestemt ud fra ønsket om at deklarationsmetoden skal frembringe resultater, som stemmer overens med resultaterne fra den oprindelige anvendte metode [3], når måleresultaterne fra den oprindelige metode behandles efter deklarationsmetoden. Emnet er specificeret i ref. [2].

Der er to maskintyper, som er målt af såvel dk-teknik som af Motorsportens Akustiklaboratorium (MA), 80 og 125 ccm højeffektmaskiner.

Kildestyrken af 80 ccm højeffektmaskiner er bestemt til:

Klik på billedet for at se html-versionen af: ‘‘Tabel 6‘‘
Klik på billedet for at se html-versionen af: ‘‘Tabel 6‘‘

N er antallet af passager. De af dk-teknik bestemte værdier baserer sig på gennemsnit af 10 maskiner, de af MA bestemte værdier er baseret på gennemsnit af 5, formodentlig andre, maskiner. Det ses, at der ikke er de store forskelle på bestemmelsen af kildestyrken, heller ikke i de enkelte oktavbånd. Der er dog forskel i det vigtige 1 kHz oktavbånd, men samlet vurderes det, at forskellen kun har marginal betydning.

Tilsvarende er kildestyrken af 125 ccm højeffektmaskiner bestemt til:

Klik på billedet for at se html-versionen af: ‘‘Tabel 7‘‘
Klik på billedet for at se html-versionen af: ‘‘Tabel 7‘‘


N er antallet af passager. Det skal fremhæves, at såvel dk-teknik som MA hver i sær kun har målt på et køretøj, hvad der medfører, at den bestemte kildestyrke ikke umiddelbart kan anses for at være repræsentativ for en klasse af køretøjer. Når der ikke er målt på flere køretøjer, er årsagen, at det ikke var muligt at fremskaffe flere på den pågældende dag; klubben har simpelt hen ikke så mange kørere, der anvender de mere kraftige, og mere støjende, maskintyper.
Der er en signifikant forskel på kildestyrken bestemt af de to laboratorier, hvad der er forventeligt, når der er målt på to forskellige, enkeltstående køretøjer.

Det vurderes imidlertid, at den konstaterede forskel er af ingen eller ringe betydning for om klubben overholder sin støjgrænse. Det skyldes kombinationen af følgende forhold:

  • at der på grundlag støjberegningen er bestemt hvilken samlet kildestyrke, som kan køre på banen, når støjgrænserne skal overholdes ved naboerne;
  • at klubben måler kildestyrken på hvert enkelt køretøj, inden det kører på banen første gang samt herefter med regelmæssige mellemrum og ved mistanke om ændret lydprofil;
  • at klubben til hver træning på baggrund af ovenstående løbende bestemmer det samlede lydeffektniveau af de maskiner, som træner på banen. Hvis en mere støjende maskine starter på træning, kan det betyde, at flere mindre støjende må standse træningen;
  • det bemærkes, at klubben altid anvender to træningsledere, en som fører tilsyn med kørslen på banen, og en som kontrollerer, at den samlede kildestyrke overholdes – det sidste sker med hjælp af et regneark på en bærbar PC.

Det vurderes derfor, at det afgørende ikke er, om de oprindeligt bestemte kildestyrker er repræsentative, men om den af klubben anvendte metode til kontrol af kildestyrken er pålidelig og retvisende. Dette forhold behandles i næste afsnit.

Det bemærkes, at alle de her rapporterede målinger viser kildestyrker, som ligger signifikant under, hvad der fremgår af motorbanevejledningens bilag 1. Disse, af Miljøstyrelsen offentliggjorte kildestyrker, er ved andre lejligheder kontrolleret af Motorsportens Akustiklaboratorium, og det er der vist, at de er korrekte og repræsentative, når der er tale om trænede og hurtige A-klasse kørere.