| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Redegørelse om udpegning af nødområder i de danske farvande
4 Udgifter ved anvendelse af nødområder og
erstatning
Formålet med at udpege nødområder hvortil skibe i nød kan bugseres eller henvises til er at forebygge eller
begrænse skader, herunder især olieforurening af havet.
4.1 Skøn over udgifter ved anvendelse af Nødområder
Allerede inden etablering af de nye nødområder har der været tilfælde, hvor skibe, som var nødstedte eller af anden
grund måtte anses for at være til fare, blev dirigeret ind på områder, hvor skibet ikke lå til fare for den øvrige
sejlads og hvor en iværksættelse af en eventuel forureningsbekæmpelse kunne indledes. Med det nødstedte skib
således placeret kunne man forholde sig til spørgsmålet om hvorvidt man kunne lade skibet sejle videre uden
reparation eller hvorledes man skulle begrænse risikoen for forurening.
Søfartsstyrelsens udgifter i forbindelse med nødstedte skibe vedrører først og fremmest kontakt til Søfartsstyrelsens
døgnberedskab, opklaringsenhedens eventuelle undersøgelse af ulykken og eventuelle inspektørers undersøgelse af
skibets stand med henblik på den videre sejlads. Dette indgår som en del af Søfartsstyrelsens almindelige arbejde
med at sikre sikkerheden til søs. Generelt må det dog antages, at der i de kommende år vil være en stigende
interesse for sejladssikkerhed i danske farvande. På denne baggrund skønnes udpegelsen af nødområder, som en
del af den øgede interesse, at kunne medføre en øget aktivitet fra Søfartsstyrelsens side.
Ud over de af Søfartsstyrelsen afholdte udgifter til undersøgelse af ulykken m.v. vil forsvaret afholde omkostninger
til iværksættelse af beredskabs- og bekæmpelsesforanstaltninger omkring et skib i nød. Omkostningerne afholdt til
sådanne foranstaltninger er vanskelige at generalisere, idet de afhænger af indsatsperioden, hvorvidt det har været
nødvendigt at iværksætte egentlige bekæmpelsestiltag eller om der blot har været tale om overvågning for
forurening.
Som eksempel på størrelsen af forsvarets beredskabsomkostninger kan nævnes de ca. 35-40 årlige
grundstødninger, der sker i danske farvande. I sådanne situationer indsætter Søværnet typisk et miljøskib til at
undersøge mængden af forurenende stof ombord på skibet og faren for udflydning af dette stof samt for at
overvåge grundstøderen for eventuel forureningsfare, indtil grundstøderen er kommet fri. Gennemsnitligt er
forsvarets omkostninger i disse 35-40 årlige sager ca. 80.000 kr. pr. sag. Det skal dog understreges, at dette beløb
alene dækker omkostninger afholdt med henblik på at være til stede ved grundstøderen i tilfælde af, at der skulle
ske noget med skibet, idet der typisk ikke sker udledninger fra et skib, som er grundstødt i de danske farvande.
I denne forbindelse kan der også henvises til EU-kommisisonens kommende undersøgelse om der er behov for og
mulighed for på fælleskabsplan at gennemføre foranstaltninger, der gør det lettere at få godtgjort omkostninger og
skader i forbindelse med modtagelse af nødstedte skibe jf. artikel 26 i overvågningsdirektivet (se bilag A).
4.2 Erstatning for udgifter ved nødstedte skibe
Men såfremt der sker en forurening af havet i forbindelse med håndteringen af det nødstedte skib i et nødområde,
vil det skadevoldende skib og dets rederi blive pålagt at betale omkostningerne i forbindelse med bekæmpelse og
genoprettelse af skader på miljøet.
Ved transport af tung og forurenende olie til søs er den registrerede ejer af skibet objektivt ansvarlig for
forureningsskade, og skal endvidere tegne en pligtmæssig forsikring, hvis skibet transporterer mere end 2.000 tons
olie i bulk.
Grænsen for den registrerede ejers ansvar varierer med skibets størrelse men udgør dog max ca. 90 mio. Special
Drawing Rights (SDR), hvilket med dagens kurser svarer til ca. 815 mio. kr. Skader, der overstiger rederens
ansvar, dækkes af den Internationale Olieskade Erstatningsfond (IOPC fonden). IOPC fonden finansieres af
olieimportørerne, hvis bidrag fastsættes afhængig af den importerede mængde olie. Rederens og IOPC fondens
samlede erstatningsansvar pr. uheld kan maksimalt udgøre 203 mio. SDR svarende til ca. 1,85 mia. kr. Alle
EU-lande, der er kyststater, er tilsluttet dette internationale erstatningssystem.
Er der tale om et lille skib, hvor der ikke skal tegnes forsikring, dækker fonden direkte. Det samme er tilfældet, hvis
man kan bevise, at olien kommer fra et lastet olietankskib, men ikke kan dokumentere, hvem forureneren er. Det
gælder også i Danmark helt uafhængigt af flaglandet for det skib, som udleder olien.
Herudover har FN's internationale søfartsorganisation, IMO, i maj i år vedtaget en protokol, hvormed der etableres
en supplerende olieskadeerstatningsfond, som kan træde til ved de meget store uheld. Når denne fond træder i
kraft, vil den kunne dække skader på op til 750 mio. SDR svarende til ca. 6,8 mia. kr. Danmark har ydet en aktiv
indsats for at få dette nye system sat i værk, og regeringen har fremsat et lovforslag, som gennemfører reglerne. Det
er regeringens hensigt, at Danmark skal være et af de første lande, som tiltræder den nye fond.
Den altovervejende hovedregel har været, at den registrerede ejer af skibet suppleret med Fonden skal kunne
dække samtlige krav opstået i forbindelse med forurening fra olie som transporteres som last. Når ansvars- og
erstatningsgrænserne hæves, vil det internationale system blive endnu bedre rustet til at håndtere de helt store
oliekatastrofer.
I 2001 vedtog IMO en konvention om ansvar ved olieforurening, som skyldes den olie, som bruges til drift af
skibene, såkaldt bunkersolie. Bunkerskonventionen medfører også objektivt ansvar for rederen og krav om
forsikring. De forureningsskader, der opstår, ved udløb af bunkersolie, fx ved et forlis, bliver dækket op til
Globalbegrænsningskonventionens begrænsningsloft.
Grænsen for den registrerede ejers erstatningsansvar varierer alt efter størrelsen af skibet. Der er intet maksimum
for dette ansvar i Globalbegrænsningskonventionen, men hvis der tages udgangspunkt i skibe på 150.000 BT
(hvilket svarer til det største skib som sejler i danske gennemsejlingsfarvande) vil erstatningsansvaret for et skib på
denne størrelse lyde på ca. 17 mio. SDR, svarende til ca. 153 mio. kr.
Ansvarsgrænserne blev senest forhøjet ved en ændring af Globalbegrænsningskonventionen i 1996, således at
erstatningsansvaret for et skib på 150.000 BT vil være ca. 40 mio. SDR, svarende til ca. 360 mio. kr. Danmark
har allerede ratificeret disse regler, men de nye beløbsgrænser endnu ikke er trådt i kraft internationalt, da
ikrafttrædelsen af 1996-protokollen blandt andet er afhængig af at ti stater tiltræder protokollen. Det er derfor ikke
muligt præcist at sige hvornår protokollen træder i kraft globalt. Der mangler pt. ét land førend protokollen træder i
kraft internationalt.
For Danmarks vedkommende har økonomi- og erhvervsministeren besluttet at sætte de nye regler i
1996-protokollen i kraft ved virkning fra den 1. januar 2004 uanset den endnu ikke er trådt i kraft internationalt.
For skibe, der transporterer kemikalier, er der internationalt vedtaget et særligt regelsæt , HNS-konventionen
(Hazardous and Noxious Substances). HNS-konventionen bygger på samme model som olielastansvaret, det vil
sige objektivt ansvar, pligtmæssig forsikring og en fond. Efter HNS-konventionen er den samlede erstatningsgrænse
på 250 mio. SDR pr. uheld svarende til ca. 2,3 mia. DKK.
Det er imidlertid ikke lykkedes at få tilstrækkeligt mange stater til at ratificere HNS-konventionen således at denne
kan træde i kraft globalt. Danmark arbejder sammen med blandt andet UK og Canada om at få sat
HNS-konventionen i kraft på globalt plan. Man prøver at få samlet en række lande med henblik på at foretage en
samlet ratifikation, idet nogle viger tilbage fra at gøre det alene på grund af de økonomiske byrder konventionen
medfører. Et konkret tidspunkt herfor foreligger ikke. På EU-plan er der enighed om, at man nationalt skal
gennemføre Bunkerskonventionen og HNS-konventionen, så vidt muligt, senest den 30. juni 2006. EU-landene vil
alene kunne få konventionerne til at træde i kraft internationalt. Indtil HNS-konventionen træder i kraft gælder
ansvarsgrænserne i Globalbegrænsningskonventionen for disse skader.
Endelig bemærkes, at også de danske regler om bjærgning af skibe tilskynder til at begrænse forureningsskader,
idet bjærgeren har ret til et særligt vederlag fra rederen.
Herudover kan det oplyses, at Miljøstyrelsen i medfør af bekendtgørelse nr. 607 af den 19. juli 1999 kan yde
refusion for amternes og kommunernes udgifter til strandrensning efter en olieforurening.
Denne mulighed for kompensation er indført for at dække amternes og kommunernes udgifter til strandrensning
efter olieforureninger, såfremt det forurenede skib ikke er kendt, og skibets ejer eller forsikringsselskab derfor ikke
kan blive pålagt at betale disse udgifte, jf. ovenfor. Dette vil imidlertid ikke være tilfældet i forbindelse med evt.
forurening fra et skib i et nødområde, da dette skib jo altid vil være kendt, og skibets ejer eller forsikringsselskab
eller evt. de internationale fonde vil derfor altid være ansvarlig for at dække udgifterne til strandrensning efter
olieforurening.
Bekendtgørelsen om refusion af amternes og kommunernes udgifter til strandrensning efter olieforurening omfatter
ikke refusion af udgifter til oprensning efter olieforurening i havne.
Arbejdsgruppen kan således konkludere, at med hensyn til dækning af påløbne udgifter i forbindelse med
forureningsbekæmpende operationer relateret til et nødstedt skib, har den registrerede ejer af skibet et objektivt,
men begrænset erstatningsansvar. Dette ansvar er i tilfælde af lastolieforureningsskade suppleret med et krav om
tvungen forsikring, og der arbejdes på at indføre en tilsvarende pligt til at tegne forsikring for bunkersolieskader og
HNS-skader .
I tilfælde af forurening med tung og forurenende olie, der transporteres som last, er erstatningsdækningen meget
høj, da disse typer af ulykker erfaringsmæssigt kan medføre meget store udgifter. Andre typer af forureningsskade
har erfaringsmæssigt vist ikke at være lige så kostbare, og erstatningsgrænsen er derfor lavere for disse
skadestyper. De gamle grænser i 1976-Globalbegrænsningskonventionen er dog ikke tilstrækkelige i alle tilfælde,
og Danmark har, som et af de første lande i verden, derfor valgt at sætte de nye højere grænser i 1996-protokollen
i kraft forud for den internationale ikrafttræden.
4.3 Øvrige udgifter
Ud over forureningsskade dækker de nævnte regler endvidere udgifter, skade eller tab, som følger af rimelige
forholdsregler truffet for at afværge eller begrænse forureningsskade, efter at hændelser, som forårsager
forureningsskade eller medfører alvorlig og umiddelbar fare for forureningsskade, er indtruffet.
Andre typer af skader end forureningsskader, som eksempelvis skader på personer, andre skibe eller anlæg i havn
ved brand eller eksplosion, dækkes efter almindelige erstatningsansvarsregler op til globalbegrænsningsbeløbet, der
som nævnt er blevet forhøjet i Danmark. Når HNS-konventionen træder i kraft, vil sådanne skader, når de
hidrører fra de omfattede skadelige stoffer, være omfattet af de højere beløbsgrænser i denne konvention.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top |
Version 1.0 Februar 2004, © Miljøstyrelsen.
|