| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Redegørelse om udpegning af nødområder i de danske farvande
5 Beredskabs- og bekæmpelsesmæssige forhold
samt bugsering og placering af nødstedte skibe
I udpegningen af egnede steder til nødområder er der også indgået en vurdering af dels de beredskabs- og
bekæmpelsesmæssige forhold ved et eventuelt oliespild i forbindelse med bugsering og placering af et nødstedt skib
i et udpeget område, dels de praktiske forhold omkring bugsering/slæbebådsassistance til et nødstedt skib.
5.1 Beredskabs- og bekæmpelsesmæssige forhold
Der har siden halvfjerdserne været et beredskab overfor bekæmpelse af forurening til søs. Beredskabet er primært
indrettet med henblik på at bekæmpe akutte olieforureningsulykker.
Beredskabet til bekæmpelse af akutte olie- og kemikalieforureninger til søs er oprettet som et beredskab, der
træder til i det omfang, det enkelte skib ikke selv er i stand til at gennemføre de nødvendige tiltag. Ved en større
forurening råder et skib sjældent over tilstrækkeligt udstyr og mandskab om bord på skibe til bekæmpelse af det
aktuelle udslip, og forureningen sker i øvrigt ofte i kombination med andre problemer om bord.
Indsatsen i forbindelse med maritim miljøovervågning, håndhævelse samt forureningsbekæmpelsen til søs består af
følgende operative delopgaver:
- Opstilling og bemanding af beredskab.
- Miljøovervågning.
- Håndhævelse af myndighed.
- Forureningsbekæmpelse.
Beredskab til bekæmpelse af akutte olie- og kemikalieforureningsulykker til søs består af et beredskab til
bekæmpelse af forurening på havet, forestået af staten, samt et beredskab til bekæmpelse af forurening i havnene
og på kysten, forestået af kommunerne, evt. bistået af amterne og/eller staten, afhængig af forureningens omfang.
Der er ikke noget lovfæstet skel mellem statens og kommunernes ansvarsområde, men i praksis har parterne holdt
sig til normalvandstandslinien bl.a. på grund af miljøfartøjernes begrænsninger med hensyn til at operere på lavt
vand. Det statslige ansvarsområde for bekæmpelsen af en akut olie- eller kemikalieforurening er således havsiden
neden for normalvandstandslinien, mens det kommunale og amtskommunale ansvarsområde er landsiden oven for
normalvandstandslinien.
Den statslige indsats mod forurening af havet har til formål at forebygge eller mindske forureningens indvirkning på
naturens fauna og flora, samt at reducere de negative virkninger dette måtte få på landets turistbranche og andre
erhverv.
Det geografiske ansvarsområde til søs udgøres af den danske eksklusive økonomiske zone (EEZ) samt det indre
og ydre territorialfarvand. Bugter og fjorde inden for basislinien samt havne med tilhørende redområder er en del af
det indre territorialfarvand. Ferske vande som vandløb, indsøer og kanaler er ikke omfattet af det geografiske
ansvarsområde.
Forsvarsministeriet forestår i samarbejde med redningsberedskabet og andre myndigheder det statslige beredskab
til bekæmpelse af olie- og kemikalieforurening af havet og de kystnære dele af søterritoriet, herunder fjorde, bugter
og bredninger.
Bekæmpelse af forureninger på kyststrækninger og i havne varetages af de kommunale myndigheder. I tilfælde af
særligt alvorlige og omfattende olie- og kemikalieforureninger kan forsvarsministeren (i praksis
Forsvarskommandoen) dog beslutte, at forsvaret foruden ledelsen af forureningsbekæmpelsen til havs også leder
forureningsbekæmpelsen af kyster og havne.
Det er amternes opgave at samordne de kommunale beredskabsplaner for strandrensning af kyststrækninger og
bekæmpelse af forureninger i havne, og efter forhandling med de berørte kommuner og på grundlag af de
kommunale beredskabsplaner at opstille et samlet beredskab.
Søværnets Operative Kommando (SOK) opbygger og opretholder i den forbindelse et situationsbillede over de
danske farvande samt de aktiviteter, der foregår i farvandene. SOK får informationer fra en lang række kilder,
herunder skibe i farvandene, flyovervågningen af farvandene, samt fra en række radarstationer og
kystudkigsstationer.
SOK har endvidere kontinuerligt et antal dedikerede enheder til håndhævdelse af suverænitet i de indre danske
farvande, som blandt andet også benyttes til aktivt at indhente relevant information til situationsbilledet
Herudover modtager SOK informationer om de skibe, der sejler gennem Storebælt via VTS Storebælt (Vessel
Traffic System), samt fra de skibe, der vælger at deltage i det af IMO rekommanderede SHIPPOS meldesystem.
Ved melding om olieobservation, kollision eller grundstødning vil SOK efter omstændighederne indsætte søværnets
miljøskibe, søværnets øvrige skibe, Farvandsvæsenets bøjeskibe, marinehjemmeværnets fartøjer, helikoptere fra
søværnets flyvetjeneste og/eller fly/helikoptere fra flyvevåbnet til den efterfølgende konstatering af mængde og
omfang af den observerede olie.
Det statslige redningsberedskab deltager ligeledes i bekæmpelsen af olie- og kemikalieforurening til søs og i det
kystnære område. Det statslige regionale redningsberedskab omfatter fem beredskabscentre. Disse deltager i olie-
og kemikalieforureningsbekæmpelsen i de kystnære dele af søterritoriet som en del af det statslige beredskab til
støtte for søværnet, hvor søværnets skibe på grund af stor dybgang ikke kan gå tæt på kysten.
5.2 Beredskabet er opdelt i et statsligt og et supplerende beredskab.
Det statslige maritime miljøberedskab omfatter to beredskabspålagte miljødivisioner stationeret i henholdsvis
Korsør og København med tilhørende materiel.
Materiellet omfatter:
- Seks miljøskibe
- Materiel oplagt på de fem statslige regionale beredskabscentre.
- Materiel oplagt ved Søværnets Materiel Kommandos miljølagre.
- Kapacitet til overvågning fra luften.
De to miljødivisioner har hver konstant et skib på en times varsel og et større skib på normalt 16 timers varsel med
henblik på forureningsbekæmpelse af større udslip. Hovedopgaven for enhederne i miljødivisionerne er
bekæmpelse af forurening til søs, primært i indre danske farvande samt Østersøen og Nordsøen. Miljøfartøjerne er
dog begrænsede til at operere i dagslys.
Placeringen af de to miljødivisioner er sket ud fra den betragtning, at skibene dels skal være placeret der, hvor
trafikintensiteten er størst, og dels hvor der er vanskeligst at sejle - det vil sige i Storebælt og Sundet, hvor der er
henholdsvis broer og snævre farvandsområder mv. Placeringen af miljøskibene kan dog medføre en vis
reaktionstid, især for så vidt angår situationer på vestkysten af Jylland og omkring Bornholm.
Hertil kommer, at der pga. forholdene på Jyllands vestkyst kun kan indsættes store miljøskibe, der ligger på 16
timers varsel [1]. Endvidere kan vejrforholdene mv. generelt have en betydning for miljøskibenes indsættelsestid.
På baggrund af denne udpegning af nødområder og den nationale sårbarhedsudredning vil det blive revurderet, om
det statslige beredskab skal indgå en samarbejdsaftale med off shore operatørernes beredskab med henblik på at
forkorte varslingstiderne for situationer med skibe i Nordsøen.
Det statslige maritime miljøberedskab råder over 5,6 km oceanflydespærring og 4 km kystflydespærring samt
10-14 olieskimmere. Materiellet er tillige fordelt på baggrund af en generel vurdering af, hvor der er størst
trafikintensitet.
Kapacitet til overvågning fra luften består af flyovervågning og satellitobservationer. Der gennemføres
havmiljømæssig flyovervågning med Forsvarets fly fra inspektionsflystrukturen som er udstyret med Side-Looking
Airborne Radar (SLAR). Forsvaret gennemfører årligt 500 timers havmiljøflyvning.
Til supplement af den flybårne overvågning har SOK indgået kontrakt med Kongsberg Satellite Services i Norge
om havmiljømæssig satellitovervågning af de danske farvande.
Det supplerende oliebekæmpelsesberedskab består af tre flydespærringsmoduler til brug på søværnets enheder af
STAN-FLEX 300-klassen.
Viden om en olieforurenings udbredelse i havet, og den retning den vil bevæge sig, kan SOK endelig indhente fra
Forsvarsministeriets Center for Operativ Oceanografi i Farvandsvæsenet, der har udviklet oceanografiske
modeller, som kan give prognoser om dette.
Foruden det statslige materiel findes der også i en del af de kommuner, som har store havne, forskelligt materiel til
bekæmpelse af olieforurening. Men der findes ikke nogen central opgørelse over dette.
5.3 Bugsering/slæbebåds assistance
Der findes ingen statslige bugsering/slæbebåds assistance i de danske farvande. Der findes heller ingen aftaler
mellem staten og de private bugserfirmaer om assistance i tilfælde af en ulykke. Det er i øjeblikket op til den enkelte
kaptajn/rederi at arrangere eventuel bugserings/slæbebåds assistance.
Det kan oplyses, at der i Danmark findes en række firmaer som har slæbebåde og andet bjærgningsudstyr som kan
være til hjælp i tilfælde at en grundstødning, kollision med videre. Slæbebådene er normalt placeret rundt i de
danske havne men det skal gøres opmærksom på, at de tilhører private selskaber og det kan derfor ikke
garanteres, at skibene er til rådighed, når der er behov, idet de kan være bundet af andre opgaver, kontraktlig
bundet til bestemte områder eller er engageret i Nordsøen indenfor offshore sektoren.
I forbindelse med en undersøgelse iværksat i HELCOM regi (år 2000) fandtes der ifølge de oplysninger, der var
tilgængelige ca. 20 slæbebåde i de danske farvande med et pæletræk på over 25 tons.
Udover de private slæbebåde findes der 2 isbrydere som dog normalt ikke er bemandede medmindre det er
isvinter, eller de er udlånt til andre opgaver.
Idet der i Danmark generelt ikke er tradition for at etablere statslige konkurrenter til private entreprenører har
arbejdsgruppen ikke fundet grundlag for at forslå etableret en yderligere bugserings- og slæbebådskapacitet i
statsligt regi.
Fodnoter
[1] mod 1 times varsel for de små miljøskibe
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top |
Version 1.0 Februar 2004, © Miljøstyrelsen.
|