Økonomisk vurdering af forskellige strategier til at imødegå BAM-problemer på vandværker

4 Datagrundlag

Datagrundlaget for beregningerne omfatter en række forudsætninger af teknisk karakter såvel som forskellige prisoplysninger. På prissiden sondres mellem de oplysninger, der er bestemmende for investeringsomkostningerne, og de der indgår i beregningen af driftsudgifterne.

4.1 Tekniske data

En række oplysninger af generel teknisk karakter er nødvendige for at kunne foretage beregninger af omkostningerne for de forskellige afværgestrategier. De vandværksspecifikke tekniske oplysninger, der også kræves, vil blive diskuteret i det følgende kapitel.

De generelle tekniske oplysninger kan inddeles i fire kategorier:

  • analyser
  • tekniske data, der påvirker investeringsbehov
  • tekniske data med indvirkning på driften
  • finansieringsforhold.

For detaljerede oplysninger om de tekniske forudsætninger gennemgået nedenfor henvises til bilag A(1), der også, hvor det er relevant, anfører kilderne til oplysningerne. I det følgende gives alene en summarisk gennemgang.

Oplysninger om analyser vedrører de krav, som myndighederne stiller til supplerende kontrol af råvandet fra boringer samt analyse af drikkevandet i forbindelse med vandrensning. Råvandskontrollerne vedrører især etablering af nye boringer samt afværgepumpning. I omkostningsberegningerne indgår alene de nye kontroller, der skal udføres i forhold til udgangssituationen, dvs. uden en BAM-forurening af drikkevandet over grænseværdien.

investeringssiden er der behov for oplysninger om levetider for de forskellige fysiske anlægsdele for hvilke, der kan ske afskrivninger, og hvor der derefter foretages geninvesteringer. Den udarbejdede beregningsmodel tager udgangspunkt i de oplysninger om levetider for vandtekniske installationer og anlæg, som anbefales i Vejledning nr. 1 fra DANVA [1] om "Registrering af fysiske aktiver på det kommunale vand- og spildevandsområde"/12/. Vejledningen definerer otte forskellige afskrivningstider for vandværkernes anlægsdele varierende mellem 3 og 100 år. Af beregningstekniske hensyn har det dog været nødvendigt at reducere antallet af forskellige levetider til fire, hvilket dog må vurderes som fuldt tilstrækkeligt inden for rammerne af denne rapport.

Vejledningen omfatter ikke levetider for vandrensningsanlæg, hvorfor disse er indhentet fra leverandører af disse anlægstyper. Fra leverandørside blev oplyst et interval på 10-20 år for levetiden. I beregningerne er levetiden sat til den øvre grænse af dette interval, dvs. 20 år.

Oplysningerne om levetider benyttes i beregningsmodellen dels til beregning af geninvesteringsbehovet for de forskellige afværgestrategier set over strategiens levetid, dels til opgørelse af de årlige afskrivninger. Geninvesteringerne er et nødvendigt input for at kunne vurdere omkostningerne ved de forskellige løsningsmuligheder. Afskrivningerne indgår i vurderingen af den valgte strategis påvirkning af vandprisen.

driftssiden er det i højere grad end for investeringerne nødvendigt at gøre en række tekniske forudsætninger af generel karakter. Det er tilfældet for pumpeeffekt i boringer, tryktab i råvandsledninger før vandværket, pumpeeffekt i trykforøgeranlæg, pumpeeffekt i mellempumpen på vandværket ved vandrensning og effekt i et eventuelt UV-anlæg. For pumpningen før vandværket og trykforøgeranlægget gælder, at effekten er udtrykt i kW/m, således at der i beregningerne tages hensyn til de respektive ledningsstrækninger.

For vandrensningsanlægget, der som nævnt består af et kombineret aktiv kulfilter- og UV-anlæg, kræves endvidere oplysninger om kullevetid, antallet af UV-lamper i anlægget og disses levetid. I den forbindelse bør nævnes, at antagelserne om kullevetid forudsætter et BAM-indhold i indløbet til kulfiltret på 0,3 μg/l, og at der renses til detektionsgrænsen for BAM, som er 0,01 μg/l, hvilket er i overensstemmelse med almindelig praksis på danske vandværker.

Som tidligere diskuteret er erfaringerne her i landet med aktiv kul til imødegåelse af BAM-forurening ganske begrænsede, således at en egentlig sammenhæng mellem BAM-indgangsniveau og kullevetid ikke er etableret. Den forudsatte levetid på det aktive kul er en nøgleforudsætning ved beregning af driftsomkostningerne på vandrensningsanlægget. Et større BAM indhold reducerer levetiden og forøger dermed udgifterne til udskiftning af kul. Oplysninger om levetid på aktiv kul samt kulforbrug er også nødvendige ved beregning af driftsomkostninger for det aktive kulfilteranlæg, der eventuelt skal installeres ved udledning af afværgevand.

Endelig må der til brug for beregningerne gøres forudsætninger om vandværkernes mulighed for ekstern finansiering – i form af lånoptagelse – af de nødvendige investeringer, der kan være ganske betragtelige. Det forudsættes enten, at vandværket kan opnå en kommunal lånegaranti for optagelse af et fastforrentet lån (annuitetsbasis med halvårlig rente- og afdragsbetaling) i Kommunekredit [2] eller, at vandværket kan låne fra kommunen over mellemregningskontoen på tilsvarende vilkår. Den effektive lånerente sættes til 5 pct. p.a. [3] og lånets maksimale løbetid til 25 år, som er Kommunekredits maksimum. Finansieringsomkostningerne indgår ved opgørelse af afværgestrategiens indvirkning på vandpriser og takster.

4.2 Investeringsomkostninger

Investeringsomkostningerne kan inddeles i forundersøgelsesomkostninger, omkostninger til analyser og ansøgninger samt øvrige omkostninger. Datagrundlaget for beregning af investeringsomkostninger er vist i bilag A(2).

4.2.1 Forundersøgelser

Indholdet af forundersøgelserne er beskrevet i afsnit 3.1. Alle omkostningsoverslag er udarbejdet af Rambøll på basis af indhentede projekterfaringer.

4.2.2 Analyser og ansøgninger

Denne omkostningskategori omfatter dels de af myndighederne krævede analyser af råvand og drikkevand, dels udarbejdelse af forskellige ansøgninger, udbudsmateriale mv. ved forskellige former for afværgetiltag. Priserne for de forskellige analyser benyttes også ved udarbejdelse af omkostningsoverslag for de analyser, der skal udføres som led i den daglige drift.

4.2.3 Øvrige investeringsomkostninger

Under øvrige investeringer indgår alle fysiske investeringer i udstyr og bygninger samt tilknyttede arbejder jf. gennemgangen i kapitel 3. Disse omkostninger er i bilag A(2) opdelt i faste (kapacitetsuafhængige) og variable (kapacitetsafhængige) omkostninger for hver enkelt afværgestrategi. Hvorledes begrebet kapacitet er defineret, afhænger af, hvilken investering der er tale om. For en boring vil det f.eks. være boringsdybde. I kapitel 5 vil kapacitetsbegrebet blive nærmere belyst ved hjælp af nogle regneeksempler.

I bilag A(2) er der for hver enkelt investering under faste henholdsvis variable omkostninger angivet den relevante enhed. F.eks. er prisen for indhegning af en boring pr. indhegning, dvs. en fast omkostning pr. boring. Derimod er boringsprisen angivet pr. m, dvs. en variabel omkostning, hvis samlede størrelse afhænger af, hvor mange meter der bores. Den anførte pris gælder for en boring med en dybde på op til 100 m.

Desuden bør bemærkes fra bilaget, at prisen på vandledninger kun omfatter priser for ledninger lagt i byområder og i landområder. Et byområde er defineret som en koncentreret bydel i byer med mere end 10.000 indbyggere, mens et landområde er defineret som områder med under 10.000 indbyggere [4]. Prisoplysninger eksisterer også for såkaldte city-områder, der er midtbyen i byer med mere end 150.000 indbyggere. Inden for rammerne af denne rapport er det usandsynligt, at der skal lægges nye ledninger i et sådant område, hvorfor oplysningerne ikke er medtaget i datagrundlaget.

4.3 Driftsomkostninger

Driftsomkostningerne omfatter fortrinsvis pumpeomkostninger og drift af vandrensningsanlæg samt vedligeholdelsesomkostninger. Prisdatagrundlaget for nødvendige analyser og kontroller er omtalt i afsnit 4.2.2 ovenfor. Øvrige prisoplysninger fremgår af bilag A(3).


Fodnoter

[1] Dansk Vand- og Spildevandsforening

[2] Kommunekredit yder lån til kommuner og amter samt selskaber og institutioner, der har modtaget en 100 pct. kommunal garanti for lånoptagelsen.

[3] svarende til et simpelt gennemsnit af åbne lån med forfald i henholdsvis 2016 og 2030 (28. november 2003).

[4] DANVA: "Vejledning nr. 1: Registrering af fysiske aktiver på det kommunale vand- og spildevandsområde", tabel 1, fodnote 4.

 



Version 1.0 April 2004, © Miljøstyrelsen.