| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Affaldstransportørers og mægleres rolle
Bilag 7
1 Svar vedrørende administrative byrder
1.1 Svar fra Dansk Industri
Vurdering af effekt af ændret rollefordeling.
Affaldsproducenter
For primære affaldsproducenter skønnes den ændrede rollefordeling i sig selv at være administrativt neutral.
For affaldsproducenter, der vil benytte godkendte indsamlere, vil den nye datamodel betyder reduceret administration til indberetning, stamkort, grønne regnskaber m.v. Effekten vil være forskellig fra
affaldsproducent til affaldsproducent, og fra kommune til kommune.
Indsamlere
For indsamlere vil kravet om at skulle kunne opnå godkendelse som indsamlere øge omkostningerne. Med hvor meget, afhænger af den enkelte indsamlers nuværende videnniveau og administrative
kapacitet, samt den endelige udformning af kravene til godkendelse.
Der foreligger ingen miljøfaglig begrundelse for at indsamlere, der alene driver firmakørsel, skal have færdigheder ud over de i punkt 1.4.1 nævnte.
Forslaget om, at indsamlere skulle kunne opfylde samme uddannelsesmæssige betingelserne som for at kunne opnå en vognmandstilladelse, savner begrundelse og vil være en unødig ekstraomkostning for
indsamlere, der ikke vil køre med fremmed gods. Meromkostningens størrelse må bedst kunne vurderes af DTL.
1.2 Svar fra KL
Videnscenter for affald
Den 3. maj 2004
Jnr
Sagsid.:
Ref cef
cef@kl.dk
Dir 3370
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
Tlf 3370 3370
Fax 3370 3371
www.kl.dk
Administrative konsekvenser af ny rollefordeling mellem
transportører og indsamlere
Videnscenter for Affald har i mail af 27. april 2004 stillet følgende spørgsmål:
- Vil de administrative forpligtelser som pålægges de aktører du repræsenterer medføre øget eller reduceret ressourceforbrug (såfremt det nye forslag til rollefordeling indføres)?
- Giv et estimat for den procentvise ændring af ressourceforbruget?
- Hvad svarer denne ændring af ressourceforbrug til i kr. og øre/år for aktørerne (bedste kvalificerede skøn inkl. usikkerhed)?
Sekretariatet for KL skal indledningsvist bemærke, at den nye model for rollefordeling ikke er politisk behandlet i KL, og der tages derfor forbehold for en senere politisk behandling. Bemærkningerne skal
derfor ikke tages som indtægt for, at KL kan tiltræde den foreslåede model.
Det forudsættes, at den foreslåede model alene vedrører anvist affald, og at der ikke herved er ændret på de nuværende muligheder og pligter for kommunerne til at etablere indsamlingsordninger, herunder
den nuværende ansvarsfordeling for indsamlingsordninger.
Det fremgår af rapporten om Ny rollefordeling, at der er 3 ændringer, som vil få betydning for kommunernes arbejdsopgaver.
- Den ene ændring er i forhold til registreringen af transportører og indsamlere
- Den anden ændring er i forhold til tilsynsopgaven for transportører og indsamlere.
- Den sidste ændring er i forhold til affaldsplanlægningsopgaven.
Ad A)
Såfremt den nye rollefordeling for transportører vil medføre, det er en central myndighed, der skal foretage registreringen af transportører, er dette en opgave, som bortfalder fra kommunerne, og den vil
dermed medføre et reduceret ressourceforbrug.
Som registreringen følger af affaldsbekendtgørelsen i dag, er registreringsopgaven ikke en administrativ tung opgave, og det vurderes, at hver kommune alene på registreringen bruger ca. 2 minutter pr.
transportør i dag.
Såfremt den nye rollefordeling for indsamlere vil medføre, det er kommunerne, som helt eller delvist skal forestå noget af det administrative arbejde med at godkende indsamlerne, er dette en opgave, som vil
medføre et øget ressourceforbrug. Forbruget vil naturligvis afhænge af, hvor mange krav og arten af disse krav, der stilles til indsamlerne.
Såfremt der indføres en samlet liste for både transportører og indsamlere, er det sekretariatets vurdering, at der fra kommunernes side i opstartsfasen skal bruges tid på at vejlede og informere om dette
system overfor kommunens affaldsproducenter, herunder hvad forskellen er på transportører og indsamlere.
Ad B)
Såfremt den nye rollefordeling for transportører og indsamlere vil medføre, det er en central myndighed, der skal foretage tilsyn med transportører og indsamlere, herunder at de forsat opfylder kravene til
registrering/godkendelse på den nationale liste, og at de overholder de gældende regler i kommunerne til f.eks. brug og mærkning af indsamlingsmateriel, vil det medføre et reduceret ressourceforbrug i
kommunerne.
Der har stort set ikke været foretaget kommunale tilsyn af transportører under selve transporten. Tilsynene har således stort set været begrænset til de tilfælde, hvor transportørerne afhenter affald i den
kommune, hvori de er registreret, samt de tilfælde hvor der er indgået et samarbejde med de kommuner, hvori de anvendte behandlingsanlæg er placeret.
Såfremt den nye rollefordeling for transportører og indsamlere vil medføre, det er kommunerne, der skal foretage tilsyn med, at indsamlere forsat opfylder kravene til godkendelse, er dette en opgave, som vil
medføre et øget ressourceforbrug. Ressourceforbruget vil udmønte sig i et administrativt og fysisk tilsyn samt en eventuel efterfølgende håndhævelse, såfremt kravene ikke overholdes. Et øget
ressourceforbrug vil naturligvis afhænge af hvor mange krav, indsamlerne skal opfylde for at komme på listen.
Ad C)
I forhold til affaldsplanlægningen anvender kommunerne bl.a. data om mængder af forskellige affaldsfraktioner. Disse data er i dag indhentet fra både transportører og virksomheder. I fremtiden skal disse
data som udgangspunkt ikke indhentes via producenterne eller transportørerne men via en fælles affaldsdatabase.
Det er sekretariatets vurdering, at det vil medføre et reduceret ressourceforbrug i kommunerne.
Afslutning
Det skal afslutningsvist bemærkes, at der ved ovennævnte bemærkninger ikke er taget stilling til eventuelle øgede eller formindskede ressourcer til kommunalt tilsyn af dataindberetninger fra
affaldsproducenter og affaldsindsamlere i en national affaldsdatabase. Ressourceforbruget i denne forbindelse afhænger således af, hvilken myndighed, der skal påse, at dataene bliver indberettet til databasen
og at de indberettes korrekt.
Med venlig hilsen
Christina Føns
1.3 Svar fra affald danmark

affald danmark
Vesterbrogade 74, 3. sal
1620 København V
Tlf.: + 45 32 96 04 30
Fax.: + 45 32 96 04 31
E-post: ad@afffalddanmark.dk
Dato: 29. apr 2004
Initialer: hjo
J.nr.: 318-01
NOTAT
Til:
Videnscenter for affald
Fra:
Hanne Johnsen
Ressourcevurdering ved ny model for transportører
På baggrund af fremsendt forslag til ny rollefordeling for transportører og mæglere har Videnscenter for affald stillet følgende spørgsmål:
- Vil de administrative forpligtelser som pålægges de aktører du repræsenterer medføre øget eller reduceret ressourceforbrug (såfremt det nye forslag til rollefordeling indføres)?
- Giv et estimat for den procentvise ændring af ressourceforbruget?
- Hvad svarer denne ændring af ressourceforbrug til i kr. og øre/år for aktørerne
(bedste kvalificerede skøn inkl. usikkerhed)?
Forudsætninger
Indledningsvist skal det nævnes at affald danmarks parter primært er driftsselskaber, der varetager affaldsbehandling, genbrugsaktiviteter og i mindre omfang indsamling af husholdningsaffald for
kommunerne
Desuden varetager de fleste parter en række administrative opgaver for kommunerne, herunder affaldsplanlægning, regulativparadigmaer og affaldsindberetning.
Det forudsættes samtidig at den foreslåede model kun vedrører anvist affald, og af den gældende ansvarsfordeling ved kommunale indsamlingsordninger med benyttelsespligt fastholdes. Dvs. at i det omfang
affald danmarks parter varetager indsamlingsordninger for kommunerne, er ansvaret for den videre håndtering og affaldsbehandling fortsat kommunalt.
Opdelingen mellem ”transportører” og ”indsamlere” er ikke helt entydigt beskrevet, men hvis komprimatorbil-indsamling hører til under ”indsamling” vil langt størsteparten af affaldstransporten blive varetaget
af ”indsamlere”. Transportører vil i praksis kun findes hos de vognmænd, der alene afhenter affald i industricontainere.
Vurdering af administrative forpligtigelser
Efter vores bedste vurdering medfører den foreslåede rollefordeling følgende nye administrative opgaver.
- Registrering af transportører på landsplan
- Godkendelse af indsamlere på landsplan
- Tilsyn med indsamlere på landsplan.
- Registrering af affaldsmængder på landsplan
Registrering og godkendelse
Da både registrering og godkendelse skal varetages af en central myndighed, vil det fjerne den lovpålagte kommunale opgave at registrere affaldstransportører. Det vil give en administrative besparelse for
enten kommunerne eller deres affaldsselskaber i det omfang, det er selskaberne der varetager opgaven.
For de fleste kommuner/selskaber er det dog ikke nogen stor opgave, idet der i dag normalt hverken foretages godkendelse eller føres tilsyn med transportørerne.
Tilsyn
I modellen lægges op til et centralt placeret tilsyn med, at indsamlere lever op til godkendelsesordningens krav og et lokalt placeret tilsyn med, at affaldsproducenten overholder sine forpligtelser.
Der vil ikke ske ændringer i tilsynet med, at affaldsproducenterne sorterer efter reglerne dog afhængig af eventuelle regelændringer for central sortering. Men tilsynet med, om affaldet leveres til korrekt
behandlingsform/anlæg, vil ændres betydeligt, ansvaret herfor med modellen placeres hos indsamlerne og ikke affaldsproducenterne.
Hvis anvisningspligten fastholdes, skal kommunerne fastsætte regler for, hvor affaldet må leveres – uden at have mulighed for at føre et aktivt tilsyn med egne regler.
Det centrale registreringssystem kan (alt efter datakvalitet) fortælle om mulige ”ulovligheder”, men det vil kun være den centrale tilsynsinstans, der kan følge op og håndhæve de enkelte kommuners regler.
Hvis den kommunale anvisningspligt ændres til en landsdækkende godkendelsesordning for behandlingsanlæg, vil der være større sammenhæng mellem regler og tilsyn. Det vil flytte den administrative opgave
fra kommunerne til en central instans, der herefter vil få til opgave at styre og håndhæve affaldsstrømmene på landsplan. En vurdering af denne løsning ligger uden for projektets rammer og kommenteres
derfor ikke yderligere.
For affaldsselskaberne vil modellen under alle omstændigheder ikke få væsentlige administrative konsekvenser, da tilsynsopgaven er en kommunal myndighedsopgave, der normalt ikke varetages af
affaldsselskaber.
Indberetning og affaldsregistrering
I det omfang kommunerne har indført indberetningspligt fra transportører vil registreringsopgaven også forsvinde fra kommunerne eller deres affaldsselskaber.
Der henvises her til affald danmarks kommentarer vedr. projektet om datamodel, idet affald danmark vurderer at der fortsat er behov for en lokal kvalitetssikring af data ved en sådan indberetning – og
den opgave er stor – uanset om den placeres centralt eller lokalt.
Behandlingsanlæg
I modellen forudsættes, at behandlingsanlæg fortsat – som i dag – overtager ansvaret for affaldet, når det er modtaget. Der henvises også til forslag til indberetningskrav. affald danmark har kommenteret
herpå i forbindelse med datamodel-projektet.
Specielt med henblik på definition af ”transportører” og ”indsamlere”, kan behandlingsanlæggene få en rolle, idet en skillelinie kunne være, at indsamlere er registreret som særskilte kunder på anlæggene,
mens der for transportørernes vedkommende vil blive afregnet direkte mellem modtageanlæg og affaldsproducent.
Samtidig skal der tages stilling til, hvordan modtageanlæg skal forholde sig til ikke-registrerede transportører og ikke-godkendte indsamlere.
Samlet vurdering
Alt i alt vurderes det, at ændringer i ressourceforbrug primært vil kunne ses hos kommunerne og en fremtidig central instans. For affald danmarks parter vil det betyde forholdsvis få ændringer, der i praksis
ikke vil kunne estimeres kvantitativt.
Væsentligste ændringer vil være følgevirkninger i forbindelse med affaldsregistrering, anvisningsregulativer og affaldsplanlægning, som parterne ofte varetager for kommunerne.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top |
Version 1.0 September 2004, © Miljøstyrelsen.
|