Affaldstransportørers og mægleres rolle

Forord

Projektet “Affaldstransportørers og mægleres rolle” er gennemført i perioden januar 2004 til april 2004.

Baggrunden for projektet er at øgede affaldsmængder, mere sammensat affald og stigende myndighedskrav til affaldsbehandlingen har medført en udvikling i behandlingsmetoderne der er blevet tilsvarende komplekse og mere specialiserede. Dette har betydet mere avancerede behandlingsanlæg og en stigning i transportarbejdet i forbindelse med håndtering af affaldet.

Affaldstransportører og mæglere påtager sig i stigende grad opgaver og beslutninger ud over transportopgaven, herunder fx rådgivning, klassificering, valg af behandlingsform og anlæg mv. En tilsvarende tendens gør sig gældende for mæglere. Da sådanne opgaver ud over konkret transport kun i mindre omfang er reguleret i lovgivningen, er der behov for at klargøre affaldstransportørers og mægleres rolle i forhold til affaldsproducenter, behandlingsanlæg og myndigheder.

Det har været projektets formål at skabe klarhed over hvilke opgaver affaldstransportører og mæglere løser ud over den rene transportopgave og foreslå hvordan rollefordelingen mellem transportører, affaldsproducenter, mæglere, behandlingsanlæg og myndigheder klargøres. Det skal ligeledes foreslås hvordan ansvarsfordelingen kan klargøres, herunder hvordan transportørernes og mæglernes rolle bliver mere klar, og hvordan det sikres at der er sammenhæng mellem ansvar, incitamenter og kompetencer. Det er forudsat at de fremlagte løsninger sker inden for de gældende EU-retslige rammer og herunder tager hensyn til EUs harmonisering af transportlovgivningen.

Denne rapport er udarbejdet til Arbejdsgruppen om organisering af affaldssektoren. Arbejdsgruppen er nedsat af Miljøministeren i 2002 for at give anbefalinger om den fremtidige tilrettelæggelse af affaldssektoren. Indholdet af rapporten er ikke nødvendigvis udtryk for arbejdsgruppens holdninger eller vurderinger, men er alene konsulentens ansvar. Rapporten er finansieret af Rådet for renere produkter.

Arbejdsgruppen har endvidere igangsat projekter omhandlende:

  • Adskillelse af kommunernes myndigheds- og driftsherrerolle på affaldsområdet
  • Erfaringer med konkurrence og kvalitet i genanvendelsen af affald
  • “Model for affaldsdata”
  • Forenkling af kommunale affaldsregulativer

Gennemførelsen af disse projekter er foregået parallelt med nærværende projekt. Det er i videst muligt omfang forsøgt at koordinere mellem projekterne da delelementer i projekterne er indbyrdes afhængige. Der er mange usikre faktorer som mangler en endelig afklaring. Disse faktorer kan fx være dataregistrering som behandles i “Model for affaldsdata”, og som indgår i regulativprojektet og i nærværende projekt.

Det har været centralt i projektets gennemførelse at projektets forslag og reguleringsinstrumenter trinvis er konkretiseret.

Analysegrundlaget for forslagene som etableredes i projektets fase 1 og 2, er baseret på en dataindsamling der har taget højde for at de respektive aktører i affaldssektoren (hhv. affaldsproducenter, affaldstransportører, mæglere, behandlingsanlæg, kommuner og brancheforeninger/organisationer) har forskellig tilgang til affaldshåndteringen.

Rapportens kapitel 2 indeholder de konkluderende afsnit om projektets to centrale dele (henholdsvis hvilke opgaver affaldstransportører og mæglere løser og forslag til hvorledes dels rollefordeling mellem affaldsaktørerne, dels ansvarsfordeling kan klargøres).

Projektet er finansieret af Miljøstyrelsen.

Projektet er gennemført af Teknologisk Institut, Videncenter for Affald og Peter Pagh (Københavns Universitet).

Mikael Skou Andersen (DMU) har udført kvalitetssikring af projektet (Bilag 8).

 



Version 1.0 September 2004, © Miljøstyrelsen.