Affaldstransportørers og mægleres rolle

Sammenfatning og konklusion

Det generelle billede fra en række gennemførte interview med affaldstransportører, mæglere, affaldsproducenter, behandlingsanlæg og kommuner er at affaldstransportører og mæglere i stort omfang påtager sig langt flere opgaver for affaldsproducenten end den rene transport af affald fra A til B.

Mange affaldstransportører og mæglere tilbyder et totalkoncept der omfatter mange forskellige former for ydelser, rådgivning mv., ligesom en stor del af affaldstransportørerne har egne anlæg i form af fx sorteringsanlæg, omlastestation, anlæg til behandling af bygningsaffald etc.

På grundlag af forureneren-betaler-princippet er det som udgangspunkt affaldsproducenten der har ansvaret for affaldet, men der er en tendens til at affaldsproducenten overdrager flere og flere opgaver til affaldstransportøren/mægleren.

Det er således udbredt at det af standardkontrakter mellem affaldsproducent og affaldstransportør fremgår at det er affaldsproducentens ansvar at affaldet sorteres korrekt, mens affaldstransportøren/mægleren ofte i praksis overtager ansvaret for den øvrige del af transporten/behandlingen.

Årsagen hertil er bl.a. at det er affaldstransportører/mæglere der har kompetencen og erfaringen til at løse disse opgaver. Ligeledes er det ofte økonomisk attraktivt for affaldstransportørerne at varetage så mange opgaver for affaldsproducenten som muligt.

Affaldsproducentens ansvar for affaldet afspejles således i mange tilfælde ikke i den praktiske dagligdag og opleves reelt heller ikke sådan af en del affaldsproducenter.

Kortlægning af rollefordeling
Den nuværende rollefordeling som udvikler sig i retning af at affaldstransportører og mæglere påtager sig at udføre flere opgaver for affaldsproducenterne, vurderes blandt de involverede parter at have både fordele og ulemper.

Fordelene ved den nuværende udvikling er bl.a. at transportørerne/mæglere over for den enkelte affaldsproducent kan tilbyde rådgivning og vejledning som kommunerne ikke selv har kapacitet til at tilbyde samtlige affaldsproducenter.

Markedsfaktorerne bidrager i et vist omfang til en bedre affaldshåndtering via de store forskelle mellem behandlingspriser for forbrænding/deponering og indtægter ved genanvendelse af forskellige genanvendelige materialer. Dette medfører at transportører/mæglere som en del af deres ydelser kan tilbyde vejledning i den økonomisk mest fordelagtige sortering - også i flere fraktioner end regulativet kræver i de situationer hvor dette skaber værditilvækst.

Ulemperne ved den nuværende rollefordeling og reglerne for affaldshåndteringen er bl.a. at der er stor forskel mellem de formelle reglers krav til affaldsproducenternes ansvar og indsigt i affaldshåndteringen og i hvordan opgaverne løses i praksis.
Endvidere er affaldsproducenternes viden om og forudsætninger for at sikre korrekt affaldsbehandling og registrering i mange tilfælde begrænset.

Årsager til ændringer i rolle- og opgavefordelingen
Forklaringen på at transportører og mæglere i stigende grad udfører opgaver ud over selve transporten, udgør et sæt af samvirkende årsager. Nogle af de væsentligste er:

  • Det voksende volumen (mængdemæssigt såvel som økonomisk) i affaldshåndteringen medfører sammen med den voksende specialisering i affaldsbehandlingen koncentration og større virksomheder på affaldstransportør og -mæglersiden som med større kapacitet og materiel kan tilbyde flere aktiviteter og ydelser - evt. i totalkoncept. Transportører og mæglere spreder sig over flere og flere aktiviteter i “værdikæden”, og selve transporten bliver sekundær som indtjeningskilde. Udviklingen går i retning af at hverken behandlere eller transportører kan leve af at varetage én aktivitet – dvs. behandling eller transport.
  • Den øgede kompleksitet i kravene til affaldsbehandlingen medfører øget viden- og rådgivningsbehov hos affaldsproducenterne. Viden og rådgivning bliver dermed et voksende forretningsområde. Manglende kapacitet til vejledning fra myndighedernes side er med til at skabe et marked for transportørernes/mæglernes rådgivningstilbud.
  • For de opgaver som affaldstransportører i mindre grad får, er forklaringen i en del tilfælde at opgaverne er lavt prioriteret af affaldsproducenten - og ofte slet ikke bliver udført. Dels som følge af manglende opmærksomhed fra affaldsproducenternes side, dels på grund af manglende opfølgning fra kommunernes side.

Ønsker til fremtidig rollefordeling
Parternes forslag til en ændret rollefordeling omfatter følgende hovedelement:

At ansvarsplaceringen mellem affaldsproducent og affaldstransportør kan ændres, således at affaldstransportøren får ansvaret for opgaver under særlige betingelser. Herunder eksempelvis:

  • Mærkning af materiel og juridisk ansvar for emballering og mærkning af affald
  • Mulighed for at købe sig til placering af ansvar, således at affaldsproducenter skal kunne købe uvildig rådgivning hos en instans/virksomhed der juridisk påtager sig ansvaret for den valgte klassificering etc.
  • Affaldets behandling - når det først er i transportørens varetægt, bør det være dennes ansvar. Under disse betingelser kunne transportøren tillægges ansvaret for at affaldet behandles på rette behandlingsanlæg
  • En form for godkendelse/kvalificering skal sikre affaldsproducenten uvildig rådgivning – således at det valgte opsamlingsmateriel ikke afhænger af hvad transportøren kender – eller hvad der er i transportørens egen interesse
  • Ønsker om regelforenkling og landsdækkende, ensartede løsninger for affaldsregistrering, fælles piktogrammer, fælles indberetningssystemer og formularer, registrering af transportører på landsplan og standardaffaldsregulativ

Forslag til model for fremtidig rollefordeling
Der er i projektet opstillet en model hvor der er ændret i definitionerne, således at transportører opdeles i henholdsvis ordinære transportører og indsamlere.

I modellen må ordinære transportører for fremmed regning udføre følgende opgaver:

  • Transportopgaver af affald fra A til B rekvireret af affaldsproducent
  • Transportopgaver af affald rekvireret af behandlingsanlæg
  • Transportopgaver af affald rekvireret af indsamler
  • Transportopgaver af affald fra A til B rekvireret af mægler der har fuldmagt fra affaldsproducent.

En ordinær transportør må således ikke sammenblande affald fra flere affaldsproducenter (fx i komprimatorbil) hvis transportopgaven er rekvireret via affaldsproducenten.

De ordinære transportører skal have tilladelse til transport af gods og være registreret i nationalt register.

Pligten til at registrere transporteret affald bortfalder for ordinære transportører, jf. projektet “Model for affaldsdata”.

Indsamlere kan have udgangspunkt i en transportørvirksomhed eller en behandlingsvirksomhed med tilkoblede transportører som kan være ordinære transportører.

Indsamlere skal være godkendt som indsamlere, hvilket fremover sker i en national godkendelsesordning.

Begrundelsen for at indføre en national registrering af transportører og godkendte indsamlere er at der i interview og testseminar er udtrykt ønsker om at der sker en administrativ forenkling af det nuværende krav om registrering af affaldstransportører i samtlige landets kommuner. Samtidigt sikres at registreringskravene af affaldstransportører, mæglere og godkendte indsamlere lever op til EU-reglerne. Både transportører, mæglere og godkendte indsamlere foreslås således fremover kun at skulle registreres et sted.

Den nationale registrering vil især være en lettelse for de godkendte indsamlere da disse typisk opererer på nationalt plan og således på tværs af kommunegrænser.

Indførelsen af den nationale godkendelse af indsamlere er begrundet i at godkendte indsamlere typisk tilbyder ydelser med løsning eller vejledning i løsning af flere af de opgaver affaldsproducenten har ansvaret for, hvorfor det bør sikres at indsamlere har den fornødne kompetence til at kunne tilbyde sådanne ydelser.

Indførelse af opsplitning af transportører i ordinære transportører og godkendte indsamlere samt indførelse af national registrering og godkendelse af indsamlere forventes at medføre mere ens konkurrencevilkår.

For mæglere foreslås i modellen at mæglere fremover skal have pligt til at lade sig registrere i et nationalt register. Begrundelsen herfor er at der i overensstemmelse med EUs direktiv 75/442 om affald således indføres regler om registrering af mæglere.

I den foreslåede model overtager godkendte indsamlere ved afhentning af affaldet hos affaldsproducenten ejerskabet til affaldet og dermed dispositionsbeføjelse og ansvar for dette.

Dette begrundes med at interview og testseminar har klarlagt at de transportører der fungerer som indsamlere i dag, via deres kontrakt typisk bestemmer hvilket godkendt behandlingsanlæg affaldet skal behandles ved. Problemet ved dette er at affaldsproducenten i den nuværende lovgivning tilsyneladende har ansvaret for at affaldet kommer frem til rette behandlingsanlæg uden overhovedet at have indflydelse på dette. Ved at lade ejerskab og ansvar skifte når indsamleren har afhentet affaldet, får affaldsproducent og godkendt indsamler hver især ansvaret for affaldet i den periode de har dispositionsret, og rolle- og ansvarsfordelingen bliver dermed mere klar.

Affaldsproducenten vil fremover skulle vælge mellem at benytte:

  • En godkendt indsamler hvor ansvaret for affaldet overgår til indsamleren efter afhentning
  • En ordinær transportør hvorved affaldsproducenten har ansvaret for at sikre at der benyttes rette behandlingsform, og at affaldet behandles på rette behandlingsanlæg. Ligeledes skal affaldsproducenten hvis denne ønsker at eksportere affaldet, sørge for at regler i forbindelse med dette overholdes, herunder at anmelde eksport af affaldet i henhold til EUs forordning 259/93 om eksport af affald samt indberette data som angivet i “Model for affaldsdata”

I begge tilfælde har affaldsproducenten pligt til at:

  • Kildesortere korrekt efter gældende regler
  • Klassificere farligt affald korrekt
  • Opbevare affaldet forsvarligt frem til afhentning
  • Sørge for korrekt emballering og mærkning af affaldet i henhold til gældende regler

Refererende til “Model for affaldsdata” vil der fremover for godkendte indsamlere være pligt til at indberette affaldsdata til en fælles national database. Hvis de godkendte indsamlere eksporterer affald, skal dette ligeledes indberettes.

Affaldsproducenter der er omfattet af listerne i bekendtgørelse nr. 367, 1992 og bekendtgørelse nr. 652, 2003, skal blot godkende de stamkort som automatisk opbygges i den ny affaldsdatamodel, jf. “Model for affaldsdata”.

For at blive godkendt som indsamler stilles en række krav til affaldsindsamlerens kompetencer. Det foreslås at de skal beherske en række færdigheder, herunder:

  • Kunne yde rådgivning vedr. opsamlingsmateriel
  • Kunne yde basal rådgivning vedr. affaldssortering af alle affaldsfraktioner
  • Have kendskab til særlige krav i forbindelse med håndtering af farligt affald
  • Kunne registrere affaldsmængder og levere disse til myndigheder og affaldsproducent
  • Kunne hjælpe med udfyldelse af stamkort hvis disse fastholdes
  • Kunne formidle affaldshierarkiet, herunder kendskab til eksisterende behandlingsformer og behandlingsanlæg
  • Kunne formidle hovedessensen af national fastsatte regler og kommunale direktiver
  • Have kendskab til kommunale/amtskommunale tilsyn samt rådgivningsydelser
  • Have kendskab til særlige regler for import og eksport af affald

Disse færdigheder tilegnes via passende kurser som afsluttes med eksamen og kursusbevis.

 



Version 1.0 September 2004, © Miljøstyrelsen.