| Forside | | Indhold | | Forrige |
Evaluering af grønne lokale og regionale netværk med deltagelse af myndigheder og virksomheder
8 Hvidovre Miljøforum
Hvidovre Kommunes Erhvervs- og Miljøforum var et af de første netværk mellem virksomheder og myndigheder i Danmark. Det startede omkring Avedøre Industrikvarter og var
pioneren på området. I 2001 ændrede netværket sig fra at været et lukket forum for virksomheder beliggende på Avedøre Holme til at være et åbent, gratis forum for alle kommunens
produktionsvirksomheder, der ønsker information om miljø. Årsagen var en reduktion i kredsen af medlemsvirksomheder. I forbindelse med ændringen ændrede netværket navn til
Hvidovre Miljøforum. (Denne case-analyse er af mindre omfang end de øvrige, idet fokus først og fremmest har været på at få belyst baggrunden for og effekten af overgangen fra et
medlemsbaseret netværk til et netværk for alle kommunens virksomheder).
8.1 Formål med netværket
Formålet med netværket er at sikre et godt samarbejde mellem kommunens Miljøafdeling og kommunens virksomheder gennem øget information til virksomhederne.
8.2 Aktører i netværket
Hvidovre Kommunes Miljøafdeling er netværkets tovholder. Alle virksomheder beliggende på Avedøre Holme og alle anmeldepligtige, godkendelsespligtige og branchevirksomheder
beliggende i resten af kommunen er med i netværket. Derudover kan andre interesserede virksomheder også deltage i aktiviteterne. Netværket omfatter i dag desuden et samarbejde
med de fire andre kommuner i Vestegnens Miljøsamarbejde (VEMS):
8.3 Aktiviteter i netværket
Der er to typer aktiviteter i netværket:
- 4 gange om året udgives en miljøavis. Avisen tilrettelægges i samarbejde med Solrød, Brøndby, Glostrup og Herlev kommuner. Avisen indeholder artikler om aktuelle emner på
miljøområdet, informerer om ny lovgivning og nye regler og om arrangementerne i Hvidovre Miljøforum. Miljøavisen udsendes til alle virksomheder på Avedøre Holme og alle
anmeldepligtige, godkendelsespligtige og branchevirksomheder i kommunen. Avisen udgives i 600 eksemplarer.
- 1 - 2 gange om året afholdes et temamøde for interesserede om relevante emner. Nogle arrangementer afholdes for Hvidovre kommunes virksomheder og andre afholdes for hele
VEMS: I 2002 er der afholdt et møde med temaet 'vaske- og rengøringsmidler'.
8.4 Strukturer og ressourcer i netværket
Det er Miljøafdelingen i kommunen, der er tovholder på netværket, og som udgiver avisen og arrangerer møderne. Der er udnævnt en ansvarlig medarbejder for netværket for at sikre
fremdriften, men det konkrete arbejde varetages af alle medarbejderne i afdelingen. Der benyttes i nogle tilfælde konsulentbistand til at lave indlæg til Miljøavisen. I det tidligere netværk
var der nedsat en styregruppe, hvor der var både virksomhedsrepræsentanter og kommunale repræsentanter. Styregruppen blev nedlagt i forbindelse med ændringen.
8.5 Effekten hos de deltagende aktører i netværket
Der er ikke gennemført egentlige analyser af Miljøforummets resultater i form af brugerundersøgelser eller lignende. Der er dog den klare opfattelse hos kommunens Miljøafdeling, at
forummet har opnået nogle væsentlige resultater. Hvis der fokuseres på forummet som netværk, har det givet Miljøafdelingens medarbejdere et meget væsentligt, personligt kendskab til
nøglepersonerne på miljøområdet på de større virksomheder i kommunen, ligesom forummet har skabt et netværk blandt nøglepersonerne selv, som de også selv lægger vægt på. Med
Miljøavisen har Miljøafdelingen med den en informationskanal til kommunens virksomheder, der opfattes som meget væsentlig - også fordi den i modsætning til forummets øvrige
aktiviteter - kommer ud til alle virksomheder i kommunen.
Begrundelsen for at omdanne netværket fra et medlemsbaseret netværk til et netværk for alle virksomheder var, at der efterhånden kun var 12 medlemmer tilbage i netværket.
Miljøafdelingen syntes at det var for mange ressourcer at anvende på så relativt få virksomheder. Man besluttede samtidig med omdannelsen til et netværk for alle kommunens
virksomheder at anvende tilsvarende flere ressourcer på Miljøavisen, idet man mente at man derved nåede ud til en bredere målgruppe. Endvidere gjorde man – i modsætning til tidligere
- udgivelsen af Miljøavisen uafhængig af de afholdte møder.
Netværket blev i sin tid oprettet som en opfølgning på et renere teknologi projekt på Avedøre Holme. Da man ønskede at opretholde den dynamik der blev skabt gennem projektet og
der ikke var en erhvervsforening på Avedøvre Holme, som kunne stå for et sådant netværk, besluttede man fra kommunens side at tage initiativ til netværket. Man havde en forventning
om, at en række virksomheder ville i gang med tilsvarende projekter, men der blev ikke igangsat særlig mange opfølgende aktiviteter i netværkets regi. Man vurderer, at det skyldes at
de store virksomheder i kommunen (mange beliggende på Avedøre Holme) selv har et fremadrettet miljøarbejde og i forvejen deltager i andre netværk, mens en række mindre
virksomheder i kommunen – f.eks. et meget stort antal autoværksteder – ikke har ressourcer til at deltage i netværksaktiviteter.
Man har endnu ikke aftalt, hvordan Miljøavisen skal anvendes i forholdet til kommunens virksomheder i forbindelse med f.eks. tilsyns- og godkendelsesaktiviteter.
8.6 Netværkets muligheder for udvikling
Miljøafdelingen har besluttet ikke at melde sig i Partnerskab for Miljø og Erhverv, idet man ikke mener at have ressourcer hertil.
Netværkets udviklingsmuligheder synes at ligge i fælles aktiviteter i regi af VEMS-samarbejdet samt i at anvende Miljøavisen målrettet i tilsynsarbejdet.
8.7 Netværkets muligheder for at fremme grøn markedsøkonomi
Netværket vil kunne bidrage til strategien for grøn markedsøkonomi ved bl.a. at gøre virksomhederne opmærksomme på nye regler for afgifter, tilskud m.m. enten ved tilsynsbesøg eller
ved artikler i Miljøavisen. I netværkets første fase gjorde tilsynsmedarbejderne ofte virksomhederne opmærksom på tilskudsmuligheder via Miljøstyrelsens ordninger for renere
teknologi m.m.
8.8 Netværkets muligheder for at fremme den produktorienterede miljøindsats
Det er Miljøafdelingens vurdering, at man kan fremme POMS via dialog med virksomhederne i forbindelse med tilsynsarbejdet, hvor der foretages ca. 200 besøg hvert år. Man har
deltaget i en baggrundsgruppe i regi af Kommunernes Landsforening for Tænketanken om tilsynsmyndighedernes rolle i den produktorienterede miljøindsats og synes der er nogle
muligheder for de lokale tilsynsmyndigheder i at diskutere produktaspekter med de virksomheder man fører tilsyn med.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Top |
Version 1.0 Oktober 2004, © Miljøstyrelsen.
|