En effektiv affaldssektor

3 Kommissorium for arbejdsgruppens arbejde

Arbejdsgruppen har arbejdet ud fra følgende kommissorium, som er godkendt af regeringen:

Indledning

I de sidste 15-20 år har Danmark nået store fremskridt på affaldsområdet og samtidig har behandlingspriserne – som jo udgør en stor del af omkostningerne – været lave sammenlignet med andre lande. I Folketinget har der været bred opbakning til målene på affaldsområdet. Det gælder både de mål, som den tidligere VK-regering udarbejdede i 1992 i forbindelse med den første store nationale affaldsplan gældende for 1993-97 og i forbindelse med den tidligere regerings affaldshandlingsplan Affald 21 dækkende årene 1998-2004.

Kommunerne har været krumtap i det hidtidige affaldsarbejde. Det gælder bl.a. i forhold til affaldsplanlægning, ansvaret for at anvise affaldet til den rigtige behandling, sikring af tilstrækkelig kapacitet, igangsætning af nye behandlingsformer på affaldsområdet og drift af især lossepladser og forbrændingsanlæg.

Overdragelsen af ansvaret for håndtering af alt affald til kommunerne i 1992 skete ud fra et ønske om at kommunerne fik det overordnede ansvaret for anvisningen af erhvervsaffaldet og i lyset af, at der især i 80'erne var kapacitetsproblemer, som særligt kom til udtryk på deponeringsområdet. Kommunerne har således løftet deres ansvar og sikret forsyningssikkerheden i forhold til både genanvendelse og bortskaffelse af affald.

Selv om der således er nået gode resultater, så har der i den offentlige debat været rejst spørgsmål ved visse dele af organiseringen af affaldssektoren. Det drejer sig om f.eks. manglende konkurrence indenfor området, sammenblanding af myndigheds- og driftsopgaver, affaldsproducenternes benyttelsespligt, dataindberetningskrav og manglende gennemsigtighed og markante forskelle i behandlingsgebyrer.

Aktuelle problemfelter er nærmere beskrevet i bilag I. Miljøstyrelsen har i de sidste 2-3 år taget en række initiativer til at udføre projekter, der giver en nærmere belysning af nogle af de i bilag I nævnte problemstillinger og mulige løsninger.

Formål med arbejdsgruppen – arbejde og opgaver

Arbejdsgruppen skal foretage en samlet vurdering af omfanget og betydningen af en række problemstillinger på affaldsområdet. Endvidere skal arbejdsgruppen senest 2004 fremkomme med forslag til løsninger i de tilfælde, hvor arbejdsgruppen vurderer at problemerne har et sådant omfang og en sådan betydning, at det er nødvendigt at ændre på den nuværende organisering og lovgivning. Dette skal ske ved at arbejdsgruppen følger de allerede igangsatte udredningsprojekter og overvejer, hvor der er behov for yderligere viden.

Arbejdsgruppen skal koncentrere sig om de organisatoriske, konkurrencemæssige og økonomiske forhold i affaldssektoren, for såvel husholdnings- som erhvervsaffald og både for private og offentlige aktører. Det skal sikres, at konsekvenserne af en liberalisering for forsyningssikkerheden på genanvendelses- og bortskaffelsesområdet bliver belyst. Arbejdsgruppen skal derimod ikke se på udviklingen i affaldsmængder og strategier til forebyggelse af øgede mængder. Arbejdsgruppens arbejde forventes afsluttet i 2004.

Endvidere skal arbejdsgruppen løbende overveje mulighederne for og i relevant omfang gennemføre konferencer, seminarer, nedsætte særlige paneler eller på anden måde sikre at forslag fra arbejdsgruppen drøftes bredt og synspunkter fra andre kredse indgår i arbejdsgruppens arbejde.

Hovedproblemstillinger

Der er identificeret følgende væsentlige problemstillinger som danner grundlag for arbejdsgruppens arbejde. Punkterne er uddybet i bilag I.

  • Manglende gennemsigtighed i gebyrfastsættelsen
  • Den danske affaldsmodel – ændret organisering af affaldssektoren
  • Uklarhed om kompetencer gennem sammenblanding af myndigheds- og driftsherrerollen
  • Effektiviseringspotentiale på forbrændings- og deponeringsområdet
  • Fordele og ulemper ved liberalisering af affaldssektoren
  • Erfaringer med en konkurrenceudsat affaldsbehandling (genanvendelsessektor)
  • Offentligt – privat samspil på affaldsområdet
  • Manglende udvikling og udnyttelse af behandlingsteknologier
  • Dataindberetning – transportørregistreringer
  • Producentansvar
  • Manglende gennemsigtighed i affaldstransportører og -mægleres rolle.

Der er allerede nu lavet udredninger om: "Gennemsigtighed i de kommunale renovationsgebyrer", "Effektiviseringspotentiale på forbrændings- og deponeringsanlæg i Danmark" og "Forundersøgelse af forudsætninger for og konsekvenser af en liberaliseret affaldssektor". Hovedprojektet om forudsætninger og konsekvenser af en liberaliseret affaldssektor forventes sendt i licitation i foråret 2002.

Tidsplan for arbejdsgruppens arbejde

Der foreslås følgende tidsplan. Tidsplanen er illustreret i bilag II.

1. halvår 2002

  • Påbegyndelse af projekt om, hvordan man kan sikre gennemsigtighed i de kommunale renovationsgebyrer.
  • Drøftelse af McKinsey rapporten om udvikling af affaldsbehandlingsteknologier og et kommercielt marked herfor.
  • Stillingtagen til udbudsmateriale til hovedprojekt vedr. "Forudsætninger for og konsekvenser af en liberaliseret affaldssektor".
  • Indledende drøftelse af hvilke problemer der er i forbindelse med dataindberetning til forskellige myndigheder.

2. halvår 2002

  • Miljøstyrelsen vælger på baggrund af udbuddet konsulent til liberaliseringsprojektet, arbejdsgruppen følger projektets arbejde.
  • Indledende drøftelse af hvilke problemer, der er i forbindelse med sammenblanding af myndigheds- og driftsherrerollen og hvilken betydning det har.

1. halvår 2003

  • Afslutning af udarbejdelse af forslag til sikring af gennemsigtighed i kommunale renovationsgebyrer.
  • Afslutning af udarbejdelse af forslag til sikring af en mere ensartede systemer til dataindberetninger til forskellige myndigheder.
  • Indledende drøftelse af forslag til projekt om erfaringer med en konkurrenceudsat affaldsbehandling (Den danske genanvendelsessektor)

2. halvår 2003

  • Indledende drøftelse af fordele og ulemper ved øget anvendelse af producentansvar i forbindelse håndteringen af kasserede produkter.
  • Indledende drøftelser af problemer i relation til manglende gennemsigtighed i transport/mægler leddet.
  • Afslutning af udarbejdelse af forslag til initiativer der skal sikre at der ikke sker en sammenblanding af myndigheds- og driftsherrerollen.

2004

  • Afsluttende drøftelser af producentansvar.
  • Afslutning af projekt om erfaringer med en konkurrenceudsat affaldsbehandling (Den danske genanvendelsessektor)
  • Afslutning af udarbejdelse af forslag til initiativer der skal sikre gennemsigtighed i transport/ mægler leddet.
  • Afslutning af liberaliseringsprojektet og på den baggrund planlægning af arbejdsgruppens arbejde i det følgende år.
  • Afslutning af arbejdsgruppens arbejde med evt. nødvendige forslag til organiserings- og lovændringer mv. på affaldsområdet.

Arbejdsgruppens sammensætning

Formanden for arbejdsgruppen vil være underdirektør Helge Andreasen, Miljøstyrelsen.

De øvrige deltagere er repræsentanter fra følgende organisationer:

  • Dansk Industri
  • Håndværksrådet
  • Handelskammeret
  • Dansk Handel og Service
  • Danske Entreprenører
  • Dansk Transport og Logistik
  • GenvindingsIndustrien
  • Dansk Energi
  • KL, Københavns og Frederiksberg kommuner herunder affaldsselskaberne Reno-Sam og Affaldsteknisk Samarbejde – i alt 5 repræsentanter
  • Amtsrådsforeningen
  • Greenpeace
  • Forbrugerrådet

Arbejdsgruppen vil desuden bestå af repræsentanter fra Finansministeriet, Justitsministeriet, Indenrigsministeriet og Økonomi- og Erhvervsministeriet. Fra Miljøstyrelsen deltager kontorchef Leif Mortensen og kontorchef Christian Fischer. Miljøstyrelsen varetager sekretariatsfunktionen.

 



Version 1.0 Januar 2005, © Miljøstyrelsen.