| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Veje til sundere trafik
Ulykker i trafikken

Foto: BAM
Hvert år kommer et stort antal danskere til skade eller bliver dræbt i trafikken. Set i forhold til 1994 er antallet af trafikskadede og dræbte dog faldet (se tabel).
Tallene inkluderer kun de ulykker, der er registreret af politiet. Det reelle antal tilskadekomne kan være op til fem gange større, viser tal fra landets skadestuer. Det er typisk de lettere skader og eneulykker
med lette trafikanter, som politiet ikke får registreret.
Hvad angår dødsfald i trafikken, ligger Danmark i den bedre ende sammenlignet med andre europæiske lande. Men vi er ikke blandt de allerbedste. Ifølge OECDs database om trafikulykker havde vi i
Danmark 8,1 trafikdræbte pr. 100.000 indbyggere i 2001. Det er på niveau med Finland og Tyskland, hvor der var henholdsvis 8,4 og 8,5. Sverige med 6,2 og Norge med 6,1 ligger bedre. Et land som
Frankrig med 13,8 ligger dog højere.
Forskel i risiko
Risikoen for at komme ud for en ulykke afhænger af, om man begiver sig ud på cykel, i bil eller til fods. Hvis man ser på det samlede antal ofre for trafikulykker, fylder bilisterne mest. Knap halvdelen af de
dræbte og tilskadekomne var passager eller fører i en bil. Fodgængere udgør ca. en femtedel af de dræbte og en tiendedel af de tilskadekomne, mens de tilsvarende tal for cyklister er henholdsvis godt en
tiendedel og knap en femtedel.
Man kan også beregne de forskellige typer af trafikanters risiko for at blive dræbt eller alvorligt skadet i et færdselsuheld – set i forhold til det antal kilomenter, de tilbagelægger. Ud fra den beregning har fodgængere og motorcyklister den største risiko.

Foto: BAM
Alder, fart og spiritus spiller ind
Bilister under 25 år er udsat for særlig stor risiko i trafikken. Hver tredje, der bliver dræbt i trafikken, er yngre end 25 år. Jo stærkere, man kører, desto større risiko for ulykker og jo alvorligere bliver
ulykken, hvis den sker. Desuden viser undersøgelser, at der er en sammenhæng mellem alkohol og trafikulykker.
De fleste ulykker finder sted i byområderne. Her sker i gennemsnit to tredjedele af alle trafikuheld, mens ca. 30 procent sker udenfor byerne og kun fire-fem procent på motorveje. Cyklister og fodgængere
har størst risiko for at komme til skade i byerne.
Antallet af dræbte og tilskadekomne i Danmark i perioden 1994-2003
|
1994 |
1995 |
1996 |
1997 |
1998 |
1999 |
2000 |
2001 |
2002 |
2003 |
Dræbte |
546 |
582 |
514 |
489 |
499 |
514 |
498 |
431 |
463 |
432 |
Tilskadekomne |
9.757 |
9.991 |
9.810 |
9.617 |
9.175 |
9.393 |
9.092 |
8.465 |
8.791 |
8.412 |
Total |
10.303 |
10.573 |
10.324 |
10.106 |
9.674 |
9.907 |
9.590 |
8.896 |
9.254 |
8.844 |
Kilde: Danmarks Statistik, 2001 og VIS – Vejsektorens Informations System, Vejdirektoratet
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top |
Version 1.0 September 2004, © Miljøstyrelsen.
|