IMPEL er et uformelt EU-netværk for gennemførelse og håndhævelse af miljølovgivningen. Netværket består af nationale miljømyndigheder i EU-medlemsstaterne samt EU-Kommissionen, som deltager i
formandskabet ved IMPEL's halvårlige plenummøder.
IMPEL-deltagernes ekspertise og erfaring gør netværket særligt kvalificeret til at arbejde med en række tekniske og administrative aspekter af EU-fællesskabets miljølovgivning. Formålet med netværket er
at skabe det nødvendige incitament i EU til at sikre en mere effektiv praktisk udmøntning af miljølovgivningen. Netværket fremmer udveksling af informationer og erfaringer med henblik på en mere ensartet
gennemførelse, praktisk anvendelse og håndhævelse af miljølovgivningen, især fællesskabets miljølovgivning. IMPEL skaber mulighed for, at tilsynsmedarbejdere på de forskellige administrative niveauer kan
udveksle idéer inden for netværket, ligesom netværket støtter udviklingen af tilsynsadministrationer og god administrativ praksis.
Yderligere oplysninger om IMPELs arbejde kan findes på netværkets hjemmeside: http://europa.eu.int/comm/environment/impel/index.htm
En oversigt over bidragyderne til dette projekt findes i bogens kap. 10.
Ledelseshåndbog for Miljøadministrationer
Projektleder: Gudmund Nielsen, Miljøstyrelsen, Danmark
Forfattere: Bjørn Bauer, PlanMiljø, Danmark
Lars Christensen, PlanMiljø, Danmark
Claus Berner, PlanMiljø, Danmark
Projektgruppen:
Gudmund Nielsen, Danmark (formand)
Ana Magro e Silva, Portugal (formand)
Kia Regner, Sverige (sekretær)
Dominic Hutchings, Storbritannien
Gerd Hofmann, Tyskland
Agate Duch-Szczesna, Polen
Miguel Mendez, Spanien
Paul Bernaert, Belgien
Aare Sirendi, Estland
Tarvo Roose, Estland
Cecilie Castel, Frankrig
Guiseppe Marella, Italien
Ingegerd Aanonsen, Norge
Kvalitets- Rob Glaser, Holland
sikring Ken McDonald, Storbritannien
Resumé
Denne ledelseshåndbog handler om ledelse, organisationsopbygning, organisationsændringer og fortsat udvikling af tilsynsadministrationer på miljøområdet.
Håndbogen henvender sig til ledere af tilsynsadministrationer på alle administrative niveauer. I bogen oplyses om praktiske løsninger på mange af de ledelsesmæssige udfordringer, som miljøadministrationer
stilles over for. Det har dog ikke været hensigten at anvise en "bedste metode til ledelse", idet ledelsen altid må fastlægges ud fra de individuelle politiske, miljømæssige, økonomiske, sociale og kulturelle
sammenhænge, hvori organisationen indgår. Til illustration af teksten er der stedvis i bogen medtaget eksempler på god ledelsespraksis fra en række europæiske lande.
Håndbogen behandler i syv kapitler de organisatoriske elementer, som projektgruppen har fundet særligt væsentlige, og som indgår i den komplekse opgave, det er at lede en tilsynsadministration:
- Mission (hvorfor er vi her), vision (hvad sigter vi mod på lang sigt) og værdier (vores standard for adfærd) – angiver de vigtigste overordnede retningslinier for tilsynsadministrationen.
- Strategi – tilsynsadministrationens mål og vejene til opfyldelse af disse.
- Ledelsesstil – omfatter lederens måde at kommunikere, delegere, motivere og involvere på – hvilket er afgørende for tilsynsadministrationens effektivitet.
- Medarbejderressourcer - har tilsynsadministrationen de nødvendige ressourcer til at udføre opgaverne? Hvordan identificeres de nødvendige medarbejderkompetencer, og hvordan udvikles disse
kompetencer?
- Kultur – defineres i denne sammenhæng som det interne gruppefællesskab, dvs. det, der samler organisationen om opgaverne, de interne kommunikationsmønstre, traditioner osv.
- Struktur – angiver den formelle og uformelle opdeling og koordinering af aktiviteter og ansvar. De væsentligste strukturelle udfordringer handler om fordelingen af roller, beslutningskompetencer og
videnområder i organisationen.
- Systemer – omfatter de interne procedurer og arbejdsgange for aktiviteter, kommunikation og beslutningstagning, som danner grundlag for administrationens daglige og langsigtede aktiviteter.
Eksempelvis kan systemer omfatte kvalitetsstyring af godkendelses- og tilsynsarbejdet, metoder til samarbejde, koordinering og indarbejdelse af god praksis og udveksling af informationer med andre
myndigheder mv.
De syv organisatoriske elementer er tæt forbundne og indbyrdes afhængige. Det betyder, at hvis der sker ændringer i forhold til et element, påvirker dette ét eller flere af de øvrige elementer. Hvis en leder
således ønsker at forbedre f.eks. den organisatoriske struktur, vil det derfor sjældent være tilstrækkeligt alene at fokusere på ét af de organisatoriske elementer.
IMPEL - Ledelseshåndbog for miljøadministrationer er resultatet af et projekt gennemført inden for IMPEL-netværket. Rapportens indhold er ikke nødvendigvis udtryk for de enkelte deltagende nationale
myndigheders eller EU-Kommissionens officielle holdning.
Håndbogen er i engelsk udgave finansieret af de deltagende lande og EU-Kommis.sionen. Den danske udgave er finansieret af Miljøstyrelsen.