| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
IMPEL - Ledelseshåndbog for miljøadministrationer
1 Indledning
Denne håndbog handler om ledelse og processerne i forbindelse med opbygning, ændring og fortsat udvikling af miljøadministrationer. Målgruppen er ledere for såvel store som små administrationer på alle
niveauer, dvs. statslige, regionale og lokale myndigheder.
Håndbogen giver – med eksempler fra mange europæiske lande – praktiske løsninger på de forskellige ledelsesmæssige udfordringer, som specielt miljøadministrationer stilles over for. Håndbogen tilsigter
ikke dermed at definere én bestemt "bedste metode til ledelse" eller at behandle generelle spørgsmål omkring ledelse.
Den enkelte tilsynsadministration fastlægger selv sin tilgang til ledelse, afhængig af den politiske, miljømæssige, økonomiske, sociale og kulturelle sammenhæng, som administrationen indgår i. Dette indebærer
store forskelle de enkelte lande imellem og mellem henholdsvis nationale, regionale og lokale administrationer. Eksempelvis har Storbritannien [1] formuleret overordnede regionale visioner for England og
Wales, Skotland og Nordirland, hvorimod det i Sverige forventes, at den enkelte lokale tilsynsmyndighed formulerer egne visioner og mål inden for en national ramme. Desuden er der stor forskel på,
hvordan opgaverne med godkendelse og tilsyn er fordelt mellem myndighederne i de enkelte lande.
Håndbogen skal ses i sammenhæng med andre IMPEL-projekter, bl.a. rapporter om miljøinspektion [2], overvågningsaktiviteter [3] og minimumskrav til miljøinspektørers kvalifikationer [4]. Desuden har
IMPEL udviklet en model for evaluering af tilsynsmyndigheder [5]. IMPEL's publikationer og yderligere oplysninger om IMPELs arbejde kan findes på adressen:
http://europa.eu.int/comm/environment/impel/index.htm.
1.1 Syv organisatoriske elementer
I de følgende beskrives de syv organisatoriske elementer, som indgår i modellen nedenfor [6].
Mission, vision & værdier
Ved tydeligt at udtrykke miljøadministrationens mission, vision og værdier får organisation og medarbejdere vigtige pejlemærker og værktøjer til arbejdet. Mission betegner, "hvorfor er vi her" – f.eks. for at
sørge for en effektiv og integreret miljøbeskyttelse. Vision betegner "hvad vi sigter mod på langt sigt "- f.eks. en miljøvenlig industriel produktion og en bæredygtig vækst i regionen. Værdier betegner
retningslinier for adfærd – f.eks. kompetence, saglighed, upartiskhed og gennemsigtighed.
Strategi
Med strategien fastlægges organisationens mål og den indsats, der kan føre til opfyldelse af målene. Udarbejdelsen af en strategi har flere formål:
- Ledelsen får hjælp til at klarlægge og sætte fokus på miljøadministrationens udvikling i forhold til organisationens vision, mission og værdier.
- Administrationens mål og succeskriterier tydeliggøres for både ledelse og medarbejdere.
- Strategien danner referencen, ud fra hvilken administrationens arbejde kan måles og evalueres.
- Strategien skaber klarhed og gennemsigtighed, såvel for dem der føres tilsyn med, som for andre interessenter.
Ledelse og styring
Ledelsesstilen - herunder lederens måde at kommunikere, delegere, motivere og involvere på - har stor betydning for en organisations effektivitet og produktivitet. I sammenhæng hermed er det vigtigt, at
lederen skelner mellem "ledelse" og "styring".
Personale
Et meget vigtigt aspekt er naturligvis medarbejderne: Har miljøadministrationen de nødvendige menneskelige ressourcer (medarbejdere og medarbejderkompetencer) til at udføre de opgaver, som er
defineret i strategien? Hvordan bestemmes behovet for medarbejderkompetencer, og hvordan sikres det, at kompetencerne udvikles?
Kultur
Kultur defineres i denne sammenhæng som det interne gruppefællesskab, det, der samler miljøadministrationen om opgaverne: Arbejdspladsens indretning, påklædning, kommunikationsmønstre, traditioner,
historier, værdier som afspejles i dagligdagen, grundlæggende antagelser og paradigmer. En organisationskultur udvikles gradvist som en afspejling af værdier, ledelsesstil og personalepolitikker.
Struktur
Med miljøadministrationens struktur forstås den formelle og uformelle opdeling og koordinering af arbejdsopgaver og ansvar. De væsentligste strukturelle udfordringer er her fordelingen af roller,
beslutningskompetencer og vidensområder.
Systemerne
Systemerne er de interne processer og arbejdsgange for aktiviteter, kommunikation og beslutningstagning, som danner grundlag for organisationens daglige og langsigtede virksomhed. Eksempelvis kan
systemer i miljøadministrationen være:
- Kvalitetsstyring af godkendelser, tilsyn og andre indsatsområder.
- Overvågning af miljøets tilstand.
- Overvågning af miljøadministrationens egen indsats, herunder også samarbejdet med det politiske niveau.
- Behandling af klagesager og anden borgerhenvendelse.
- Samarbejde, koordinering og udveksling af god praksis og informationer med andre myndigheder og institutioner.
- Afrapportering til Miljøstyrelsen og andre myndigheder.
- Økonomistyring, herunder budgettering.
- Kommunikation med virksomheder og borgere og andre eksterne interessenter.
Elementerne er integrerede
Som vist i figur 1 er organisationens elementer tæt forbundne i en dynamisk helhed. De er indbyrdes afhængige, det vil sige:
- Hvis der indføres ændringer i forhold til ét element, påvirker det resten af organisationen.
- Hvis en leder ønsker at ændre organisationen, er det sjældent nok at fokusere på blot ét element.

Den integrerede organisationsmodel med de syv organisatoriske elementer.
Eksterne faktorer
Som det er vist i figuren, er der mange ydre faktorer, som påvirker organisationen og dens arbejde:
- Den politiske kontekst udgør rammen for den overordnede vision i miljøtilsynet og er afgørende for tildelingen af ressourcer til tilsynsmyndighederne.
- Regelgrundlaget (nationalt og EU), herunder bestemmelser om miljøgodkendelse, tilsyn og håndhævelse, udgør den lovgivningsmæssige ramme.
- Miljøtilstanden samt evt. internationale, nationale og regionale forpligtelser og hensyn er retningsgivende for prioritering af tilsynet.
- De tekniske og økonomiske forhold har betydning for de krav, der kan stilles til virksomhedernes forureningsbegrænsning.
- Sociale og kulturelle faktorer, traditioner og offentlighedens holdninger og grad af opmærksomhed har indflydelse på f.eks. organisationens mulighed for at rekruttere den bedst kvalificerede
arbejdskraft og på organisationens interne kultur.
1.2 Sådan bruges håndbogen
Europæiske tilsynsmyndigheder står over for væsensforskellige ledelsesmæssige og organisatoriske valgmuligheder og hindringer.
For det første er tilsynsmyndighederne en del af systemer, der politisk, administrativt og regelteknisk griber tilsynsarbejdet forskelligt an og har forskellige syn på, hvilke mål og resultater der forventes af en
tilsynsmyndighed. Hertil hører også det økonomiske aspekt, da tildelingen af ressourcer til forvaltningen som regel er afhængig af politiske prioriteringer. Dernæst betyder de kulturelle forskelle fra land til land
ofte, at metoder og tilsynsværktøjer, som er brugbare i ét land, ikke kan anvendes i et andet.
Generelt ligger det ikke inden for den enkelte miljøadministrative leders indflydelse at ændre på de politiske, økonomiske og nationalkulturelle aspekter. I denne håndbog fokuseres der derfor på en række
interne, organisatoriske elementer, som lederen har indflydelse på.
Hvad der udgør "god ledelse" af miljøadministrationer afhænger af tidspunktet og den konkrete situation, som organisationen befinder sig i. Opgaven med at lede en tilsynsmyndighed kan løses på mange
måder, og lederne må overveje mange problemstillinger og løsningsmuligheder. Håndbogen præsenterer et udvalg af løsningsmuligheder, som lederen kan lade sig inspirere af i den løbende udvikling af
organisationen.
Fodnoter
[1]Miljøstyrelsen i Storbritannien repræsenterer England og Wales, hvorimod Skotland har sin egen miljøbeskyttelsesmyndighed, Scottish Environment Protection Agency SEPA.
[2] IMPEL Reference Book for Environmental Inspection, 1999.
[3] IMPEL Best Practice in Compliance Monitoring, 2001.
[4] IMPEL Best Practices concerning Training and Qualification for Environmental Inspectors, 2003
[5] IMPEL Review Initiative, fase 1-3, 1999-2001.
[6] Organisationer kan analyseres ud fra mange forskellige perspektiver. Arbejdsgruppen har valgt ovenstående tilgang, da den giver mulighed for at behandle de mest relevante ledelsesopgaver i
tilsynsadministrationen.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top |
Version 1.0 Februar 2005, © Miljøstyrelsen.
|