| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Integreret miljø- og energiledelse
11 Sapa Profiler A/S
Denne beskrivelse er udarbejdet af Peter Weldingh, LokalEnergi og Hans Andersen, Teknologisk Institut i samarbejde med virksomheden.
11.1 Virksomheden og dens produktion
1.1Virksomhedens navn |
Sapa Profiler A/S |
Adresse |
Rolshøjvej 12, 8500 Grenå, tlf. 86326100
www.sapagroup.com / www.alu-info.dk
|
Kontaktperson |
Kirsten Burfelt, Miljø- og kvalitetskoordinator |
1.2 Virksomhedens størrelse |
Nøgletal 2003:
Antal medarbejdere : - funktionærer 50
- timelønnede 150
Omsætning i mio. kr.: 400
Sapa profiler A/S er den danske enhed i Sapa gruppen, der er en international leverandør af strengpressede aluminiumsprofiler. Virksomhedens nuværende produktionsfaciliteter er
etableret i 1981 med en stor udvidelse i 2001. På virksomheden anodiseres og bearbejdes aluminiumsemner. Emnerne anvendes i en række forskellige brancher og produkter som
f.eks. byggekomponent- , elektronik-, maskin-, transport-, og indretningsindustrien.
Sapa har i en årrække arbejdet konstruktivt på at forbedre både det interne og eksterne miljø. Dette dokumenters for omverdnen via energisyn og det certificerede kvalitets- og
miljøledelsessystem (inkl. arbejdsmiljø og EMAS).
|
1.3 Produkter |
Produktionsformen hos Sapa kan opdeles i to hovedspor:
•Overfladebehandling (elektrolytisk anodisering)
•Bearbejdning (CNC-fræsning, savning m.v.)
Produkterne består hovedsageligt af dele til andre produkter som automobiler, AV-udstyr m.v.
I diagrammet nedenfor er vist anodiseringsprocessen, som er den del af produktionen relateret med flest kvalitets-, miljø- og energispørgsmål:
|
|
|
Ubehandlet aluminium dækkes ved en naturlig proces af et tyndt lag gennemsigtigt oxid, som ved beskadigelse fornyr sig. Dette oxidlag er årsag til aluminiums gode
korrosionsbestandighed. Ved hjælp af anodisering kan oxidlaget gøres tykkere (5-25 ìm) og dermed forbedre holdbarhed og anvendelsesmulighederne i stor grad.
Emnerne gennemgår som vist på figuren en elektrolytisk proces. Anlægget består af åbne kar indeholdende forskellige opløsninger og profilerne flyttes mellem karrene i følgende step:
1. Affedtning
2. Kemisk rengøring (bejdsning) & skyl
3. Elektrolytisk behandling & skyl
4. Indfarvning & skyl
5. Eftertætning
Luftomrøring i de enkelte kar sker ved hjælp af en rootspumpe (airblower). Yderligere er forbundet såvel varme- som køleanlæg til karrene for opretholdelse af ønsket temperatur.
|
1.4 Væsentlige miljøforhold |
Sapa er beliggende i Grenå bys nordøstlige industrikvarter. Området
er en del af kommunens område udlagt til tung industri – der forefindes
derfor ikke beboelse i de nærmeste nabolag – støjproblematikker
er derfor begrænset til forholdene omkring det interne arbejdsmiljø.
De store mængder spillevand fra anodiseringen sælges videre til brug ved spildevandsrensning og det kommunale rensningsanlæg.
Bortskafning af øvrige restprodukter som aluspåner, alustykker, plast m.v. til enten forbrænding, genvinding eller genbrug er et andet væsentligt miljøforhold hos Sapa.
Endelig er selve energianvendelsen i processerne (primært anodisering) i form af
elektricitet og svær fuel anset som et væsentligt miljøforhold sammen med anvendelsen af diverse kemikalier i anodiseringsprocessen.
|
1.5 Miljøgodkendelse |
Grenå kommune er tilsynsmyndighed for virksomheden.
Sapa Profiler A/S er kategoriseret som en kap. 5 virksomhed, hvorfor der foreligger en miljøgodkendelse med koderne A8a – Overfladebehandling af metaller og plastmaterialer
ved hjælp af elektrolytisk eller kemisk proces, når de samlet volumen af anvendte kar overstiger 30 m3.
|
1.6 Miljøledelse |
Virksomheden er certificeret efter henholdsvis EMAS og DS/EN ISO 14001. Virksomheden
blev certificeret som en af de første virksomheder i Danmark tilbage i
1997.
Virksomheden blev i 2003 indenfor arbejdsmiljø certificeret efter OHSAS 18001.
|
1.7 Kvalitetssikring |
Sapa er i dag kvalitetscertificeret jf. ISO 9001. Sapa blev første
gang certificeret i 1992. |
1.8 Energiledelse |
Sapa påbegyndte sit fokuserede energiarbejde som et led i miljøledelsen
i 2000 via. gennemførelse af et frivilligt energisyn med hjælp fra
eksterne konsulenter. Ved fabriksudvidelsen 2001 blev yderligere udført
et konsulentarbejde vedr. . energibevidst projektering – et af de meget
væsentlige elementer ifølge DS2403. Sapa er endnu ikke separat certificeret
efter DS 2403, men intet i målsætning, organisation, procedurer m.v.
ville være til hinder for at blive det. |
11.2 Det aktuelle (integrerede) system
2.1 Systemets omfang |
Sapa Profiler A/S har selv beskrevet omfanget af deres systemer på følgende
måde :
Intentionerne med indførelse af miljøstyring var for det første at opnå et dokumenteret, integreret og certificeret miljø- og kvalitetsstyringssystem, og for det andet et ønske
om at få overblik over Sapas miljørelationer, således at man i enhver situation har kendskab til processernes miljøbelastning og derved redskabet til at kunne nedbringe disse
belastninger.
Miljø- og kvalitetsledelsen certificeres årligt, mens EMAS-ordningen certificeres hvert andet år.
Det integrerede ledelsesværktøj er opbygget efter nedenstående modelskitse :
Alle "benene" – kvalitet, miljø & energi er samlet i virksomhedshåndbogen, som er edbbaseret på intranet med følgende hovedstruktur:
|
2.2 Politik |
Sapa Profiler A/S miljøpolitik omfatter såvel ekstern/intern
miljøpåvirkning som ressourceforbrug (kemikalier og energiforbrug).
Miljøpolitikken for Sapa Profiler A/S:
Vi er bevidste om, at vore virksomhedsaktiviteter er energi- og råstofkrævende og uundgåeligt belaster såvel det lokale som det globale miljø.
Vi planlægger og styrer alle aktiviteter på en sådan måde, at påvirkning af det omgivende miljø begrænses mest muligt, og at sundhed og sikkerhed for de ansatte er
prioriteret.
|
|
Vore anlæg og processer forbedres løbende, således
at påvirkningerne af det eksterne miljø reduceres.
Vi arbejder tæt sammen med eksterne myndigheder og rådgivere for så vidt muligt at kontrollere virksomhedens miljøpåvirkninger og dermed minimere chancerne for
miljøafvigelser og uheld.
Vi overholder gældende love og de krav der stilles fra eksterne myndigheder.
Vi tilslutter os ICC Business Charter for Sustainable Development. Det internationale Handelskammer, ICC's erklæring om bæredygtig udvikling, ICC-miljøcharteret, og
funderer vort miljøarbejde på erklæringens anbefalinger.
Mål anno 2003:
•Energiforbrug i anodiseringen skal reduceres til index 87.
•Energiforbrug til service installationer reduceres til index 85
Resultatet for 2003 blev at energiforbruget blev reduceret til index 78.
Politikken efterleves i praksis ved at :
•Gennemføre rentable energibesparende foranstaltninger. Der accepteres straks simple tilbagebetalingstider 2 år.
•Fokusere på energiforbruget ved ny investeringer og ombygninger.
•Registrere energiforbrug og udarbejde brugbare nøgletal for energiforbrug og produktion.
|
2.3 Formål med systemet |
I midthalvfemserne, hvor Sapa begyndte at arbejde med integreret kvalitet
og miljø i forbindelse med anodiseringsprocessen, var det udelukkende ud
fra et ønske om at være på forkant – dvs. ikke drevet
af krav fra myndighederne.
Siden hen fokuseredes arbejdet hen i mod at blive certificeret inden for ISO 14001 og EMAS ordningen samt at opnå den første miljøgodkendelse fra myndighederne i 1997.
I dag er ledelsessystemerne et vigtigt redskab i Sapa's arbejde med at miljøpolitikken efterleves. Systemerne skal igangsætte og fastholde en proces hvor kvalitets- miljø og energiforhold
sættes i fokus både i forbindelse med den daglige drift og i forbindelse med større procesomlægninger og nyanlæg, endvidere gennem motivering af medarbejderne til øget opmærksomhed
om virksomhedens miljøforhold (inkl. arbejdsmiljø).
Som noget helt nyt mærker Sapa også nu en efterspørgsel fra vitale kunder vedr. produktionsapparatet metodikker, ressourceforbrug m.v. Denne efterspørgsel – ønsker til ændringer - er
ofte mere vidtrækkende end kravene for at fastholde miljøgodkendelsen fra myndighederne.
|
2.4 Organisation og ansvar |

Sapas miljø, kvalitet og energiledelse er hæftet til det gældende
organisationsdiagram som vist i figuren.
I Sapa Profiler A/S ledelsessystem er ansvar og kompetencer angivet. De væsentligste funktioner er her nævnt :
•Administrerende direktør
•Kvalitets- og miljøkoordinator
•Afdelingsledere – anodisering, bearbejdning m.v.
•Medarbejdere – auditteams
|
2.5 Løbende forbedringer |
Forslag til løbende forbedringer indsamles via interne og eksterne
audit. Interne audits afholdes 2 gange årligt via et særligt udvalgt
auditørkorps. Eksterne audits afholdes 1 gang pr. år i forbindelse
med recertificering.
Forslag til forbedringer prioriteres, afhængigt af hvor store investeringer eller organisatoriske ændringer de involverer, direkte af de timelønnede medarbejdere, formænd, afdelingsledere
eller af den administrerende direktør.
|
11.3 Integrationsprocessen
3.1 Hvem initierede det første system? |
Per Brandt (daværende kvalitetschef) og Erik Schultz (daværende
direktør) var initiativtager til indførelse af det første
kvalitetssikringssystem tilbage i 1990.
Systemet blev indført efter ønske om at være på forkant med udviklingen og certificeret i 1992.
|
3.2 Ressourceforbrug ved etablering af det første system |
Ressourceforbruget ved indførelsen af det første kvalitetsstyringssystem
er ikke tilgængelig, men det menes at der er anvendt det meste af 3 mandeår. |
3.3 Gevinster efter etablering af det første |
Ved indførelsen af kvalitetsstyring opnåede man en klar synliggørelse
af interne afvigelser. Antallet af reklamationer samt opfølgningen på
samme blev markant forbedret. Ydermere var der en udbredt stolthed i virksomheden
af at være blandt de første i Danmark der arbejder målrettet
med kvalitet på dette konkrete plan i en produktionsvirksomhed. |
3.4 Hvem initierede implementering af det andet system? |
Per Brandt (daværende kvalitetschef) og Erik Schultz (daværende
direktør) var initiativtager til revidering og udbygning af det første
kvalitetssikringssystem, til også at omhandle miljø i 1997. I 1997
fik Sapa også sin første miljøgodkendelse fra Grenå
kommune.
Formålet ved udbygningen af systemet var dels at opnå en ISO 14001 samt EMAS godkendelse, men også et ønske om at lære egne produktionsmetoder at kende ud fra et
energi- og miljømæssigt aspekt – selvfølgelig med omkostningsreduktioner for øje.
|
3.5 Er det 2. system integreret i det første system. |
Energi opfattes hos Sapa som et af hovedelementerne i mijøledelsen,
så energi og miljø er uadskillelige. I og med kvalitetsarbejdet er
organisatorisk forankret i samme stabsfunktion forekommer det helt naturligt at
alle anlægsændringer m.v. altid bliver belyst ud fra et kvalitets-,
miljø- og energimæssigt aspekt. Mange rentable tiltag ville i øvrigt
også gå tabt såfremt man ikke havde hele ovennævnte sæt
vurderingsparametre med i overvejelserne. Recertificeringerne foregår også
integreret i dag, hvilket yderligere begrænser ressourceforbruget . |
3.6 Ressourceforbrug ved indførelse af det 2. system |
De interne ressourcer til etablering til den udvidede anden generation af
systemet vurderes meget mindre end opstarts omkostningerne. Det vurderes at der
kun er brugt 30% set i forhold til 1. generation – dvs. 1 mandeår.
2. generation af systemet er edb-baseret (intranet) og derfor også meget nemmere at justere og vedligeholde.
|
3.7 Gevinster efter etablering af det integrerede system |
Miljøstyringssystemet har medført at der er udviklet et indeks
system (96 indeks 100), hvor man på basis af de løbende registreringer
følger udviklingen af følgende miljøfaktorer:
•diverse kemikalieforbrug
•elforbrug
•brændselsforbrug
•vandforbrug
•affaldstyper- og mængder
Specielt affaldsområdet har været forbundet med såvel en samlet reduktion samt mulighed for videresalg og genbrug via den forbedrede sortering.
Det integrerede system bevirkede meget positivt, at miljø- og energiaspekterne blev taget med i projekteringsarbejdet i forbindelse med etableringen af det ny fabriksafsnit i år
2001.
|
11.4 Fordele ved det integrerede system
4.1 Administrative forhold |
Sapa Profiler A/S mener klart, at det er en administrativ fordel/nødvendighed
at systemerne er integrerede. Det forenkler i høj grad vedligeholdelsen
af systemerne, at de er integrerede. I Sapas tilfælde er succes 100% afhængigt
af at alle medarbejdere har accepteret systemet og handler derefter. Det meget
enkle integrerede intranet baserede system er en forudsætning for at denne
totalt dækkende medarbejderinddragelse har kunnet opnås. |
4.2 Konkrete forbedringer |
I løbet af senere år har systemet afstedkommet følgende
projekter i gammel og ny fabrik, årlig gevinst er nævnt i form af
direkte tilbagebetalingstid:
Energi :
- Højtrykssug, ny fabrik 294 MWh/år 5 år
- Opvarmning kar, ny fabrik 611 MWh/år 1,5 år
- Trykluftcentral, ny fabrik 48 MWh/år 3 år
- Airblower, gml fabrik 127 MWh/år 1 år
- Trykluft, gml fabrik 100 MWh/år 1 år
- Specialfremstillet sav, gml fabrik 129 MWh/år 3 år
- Optimering af
anodeproces, gml fabrik 350 MWh/år 3 år
- Procesventilation, ny fabrik 120 MWh/år 5 år
- Procesventilation, ny fabrik 18 tfuel/år 3 år
- Optimering bearbejdning,
gml fabrik 250 MWh/år 8 år
Siden år 2000 er energiforbruget pr. produceret ton reduceret væsentligt i forhold til den interne omsætning.
Kvalitet :
•Antallet af reklamationer er konstant faldende og opfølgningen på samme er kraftigt forbedret.
•Miljø:
•Affaldsproblemstillingen er ændret fra at være en enorm udgiftspost til stort set at være udgiftsneutral i og med dele af affaldet efter sorteringen nu kan sælges. Siden 2001 er
forbrugt bejdse og svovlsyrerester solgt til Dansk Aquakemi, hvor produkterne finder aktiv anvendelse i forbindelse med spildevandsrensning. Omstruktureringen har betydet
lukning af kammerfilterpresse med betydelige besparelser til følge.
|
4.3 Øvrige forbedringer |
Forbedringen af ventilationsanlægget som primært udførtes
med henblik på forbedret arbejdsmiljø og energibesparelser løste
helt uventet en årelang kvalitetsudfording for anodiseringsprocessen. Et
problem med såkaldte "hvide pletter" på emnerne viste sig
efter de ændrede luftstrømninger at blive reduceret væsentligt.
|
11.5 Kommunikationsformer
5.1 Er der sket ændringer |
Alle medarbejdere har adgang til en pc i forbindelse med deres arbejdsplads.
Som følge heraf sker al kommunikation i dag på virksomhedens intranet.
På samme net ligger ledelsessystemet.
Tidligere bestod ledelsessystemet af mange sider papir og blev anvendt af få medarbejdere – primært i ledelsen. Nu er ledelsessystemet reduceret til få skærmsider
på intranettet og anvendes af alle (200) medarbejdere i virksomheden.
Dette har bevirket at systemet er mere integreret i alle medarbejdere og nye tiltag hurtigere kan implementeres i praksis. Afdelingslederen har selvfølgelig stadigvæk
sidste ord ved evt. nødvendige investeringer, men en række tiltag er forbundet med ændret adfærd og kræver ikke nødvendigvis investeringer.
|
5.2 Hvad har det betydet? |
Den enkelte medarbejder har fået meget større indsigt og dermed
også større interesse for sin arbejdsplads og sin afdelings resultater. |
5.3 Har der været en efterspørgsel på oplysninger om miljø
og energi? |
Opslagstavlerne benyttes flittigt til ophængning af nøgletal
vedr. affald, energi og arbejdsmiljø. Der måles ikke på om
opgørelserne læses, men negative udviklinger i nøgletallene
registreres meget hurtigt ved snakken om "frokostbordet".
De halvårlige virksomhedsorienteringer er også altid forbundet med et indlæg fra Miljø- og kvalitetsafdelingen ligesom de altid er præsenteret ved de decentrale
afdelingsmøder.
|
5.4 Andet |
Ingen bemærkninger |
11.6 Økonomiske konsekvenser
6.1 Konsekvenser internt |
Grundet øget effektivitet, mindre spild, fokus på miljø
i forbindelse med affald og udvikling, er det økonomiske resultat forbedret
ganske markant – "synligt på bundlinien". |
6.2 Konsekvenser eksternt |
Der skal selvfølgelig ofres nogle ressourcer på fornyelse af
certifikaterne hvert år. Men i og med at Sapa har fået store økonomiske
gevinster ved at arbejde med miljø og kvalitetsstyring ses dette ikke som
noget negativt. |
6.3 Markedsfordele |
Et godt ledelsessystem hvad angår kvalitet, miljø og energi forventes
i fremtiden at blive "et must" for overhovedet at kunne være underleverandører
til f.eks. automobil- og elektronikindustrien. |
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top |
Version 1.0 Juli 2005, © Miljøstyrelsen.
|