| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Integreret miljø- og energiledelse
10 A/S Holmstrup Maskinfabrik
Denne beskrivelse er udarbejdet af Per Edgar Jørgensen, Teknologisk Institut i samarbejde med virksomheden.
10.1 Virksomheden og dens produktion
1.1Virksomhedens navn |
A/S Holmstrup Maskinfabrik |
Adresse |
Vosemosegyden 7,
Holmstrup,
5250 Odense SV
|
Kontaktperson |
Klaus Hansen |
1.2 Virksomhedens størrelse |
Medarbejdere 7-9
Årsomsætning ca. 6 mio. kr.
|
1.3 Produkter |
CNC-drejning af metaller i dimensionsområdet Ø 10-Ø 60
mm i varierende seriestørrelser. |
1.4 Væsentlige miljøforhold |
Råvareforbrug og hjælpestoffer
Vandforbrug
Vangeolier
Hydraulikolier
El forbrug
Støj i fabrikshallen
Affald
Oliebeholder, der ved uheld kan forurene
|
1.5 Miljøgodkendelse |
Virksomheden er ikke listevirksomhed, og har derfor ikke nogen miljøgodkendelse. |
1.6 Miljøledelse |
Virksomheden har opbygget et certificeret ledelsessystem der omfatter
ISO 14001 Miljøledelse
ISO 9001:2000 Kvalitetsstyring
|
1.7 Energiledelse |
Energistyring der lever op til kravene i DS 2403:2001 Energistyringssystem |
10.2 Beskrivelse af det aktuelle (integrerede) system
2.1 Systemets omfang |
Systemet omfatter kvalitet, miljø, energi, arbejdsmiljø for
hele virksomheden
Virksomheden skelner i dagligdagen ikke mellem kvalitets-, energi, miljø og arbejdsmiljøstyring, men opfatter
begrebet kvalitetsstyringen som dækkende alle fire områder. De steder hvor der i det følgende er nævnt
kvalitetsstyring, menes således alle fire områder.
|
2.2 Politik |
Hovedpolitik:
Det er Holmstrup Maskinfabrik A/S kvalitetspolitik at være en troværdig, miljø- og kvalitetsbevidst virksomhed, der
gennemfører CNC-drejning af høj kvalitet, der lever op til kundernes behov både hvad angår funktion, miljø og
levering og som gennemfører sine ydelser med så lidt forurening og ressourceanvendelse som muligt.
Delpolitikker:
Holmstrup Maskinfabrik A/S vil følge lovgivningen og herudover gennemføre sine aktiviteter efter følgende
principper:
•Kundekontakt
Etablere og fastholde en tæt dialog med kunderne for at være orienterede om deres behov og for at informere og
rådgive dem om teknologiske og miljømæssige muligheder for at dække behovene. Holmstrup Maskinfabrik skal
gennem alle virksomhedens aktiviteter arbejde for at kundens forventninger tilfredsstilles.
•Markedsføring
Gennemføre markedsføring og salg, der sikrer at kundernes forventninger til Holmstrup Maskinfabrik's ydelser, både
teknisk, prismæssig, miljømæssig og leveringsmæssig opfyldes.
•Planlægning
Sikre en veltilrettelagt og effektiv behandling af indkomne ordre, fra ordremodtagelse, produktionsplanlægning til
ordren er leveret, således at der opnås en rationel miljørigtig produktion og aftalte leveringsterminer overholdes.
•Produktion
Gennemføre en rationel og vel planlagt produktion på et tidssvarende miljørigtig produktionsanlæg, med ensartet høj
produktkvalitet, der lever op til kundens forventninger og hvor forurening forebygges.
•Styring af underleverandører og materialeleverandører
Gennemføre en systematisk vurdering og overvågning af underleverandørernes miljøforhold og evner til at levere den
ønskede kvalitet og mængde til rette tid med de aftalte specifikationer under forhold der lever op til Holmstrup
Maskinfabrik's miljøpolitikker.
•Uddannelse
Fastholde og udbygge ledelsens og personalets kvalifikationer gennem målrettet uddannelse og erfaringsudveksling.
•Ledelsessystemer
Etablere og vedligeholde et certificerbart ISO 9001:2000 kvalitetsstyringssystem, et ISO 14001 Miljøledelsessystem
og et DS 2403 Energistyring i alle led af virksomheden, der sikrer at virksomheden lever op til miljø- og
kvalitetspolitikkerne.
•Kvalitets- og miljøforbedringer
Opstille mål for og forpligte os til løbende at forbedre miljø- og kvalitetsstyringssystemet, produktkvaliteten, miljøet
og arbejdsmiljøet.
Endvidere er ledelsen ansvarlig for at kommunikere kvalitetspolitikken ud på alle niveauer i organisationen, således at
alle organisationens medlemmer arbejder mod et fælles mål. Politikken gøres offentligt på virksomhedens hjemmeside
på internettet
|
2.3 Formål med systemet |
Kvaliteten af A/S Holmstrup Maskinfabriks produkter styres målbevidst
og systematisk, så kunden oplever sine forventninger til produktet indfriet.
Endvidere ønskes at kunden oplever sine erfaringer med virksomheden som
positive, herunder også virksomhedens holdninger til energi- og miljø.
Det er ledelsens ansvar at sikre opfyldelsen af følgende mål:
1. At kvalitetskravene afledes af kundens behov og skal være realistiske og entydigt specificerede.
2. At kvalitetssystemet afspejler de faktiske forhold
3. At kvalitetssystemet sikre at virksomheden lever op til legale krav.
4. At kvalitetssystemet medvirker til at fastholde og forbedre kvalitetsniveauet og reducerer miljøpåvirkningerne,
hvor dette er muligt.
5. At der er overensstemmelse mellem pris og kvalitet til glæde for begge parter i aftalen.
6. Kvalitetsstyringen, herunder energi -og miljøstyring,er en naturlig integreret del af omkostningsstyringen.
|
2.4 Organisation og ansvar
 |
|
Ansvar
A. Enhver medarbejder er ansvarlig for det produkt, han fremstiller, eller for den
proces, han udfører. Her gælder tegningsspeci-fikationer eller den
procedureanvisning, der findes for det pågældende arbejdsområde.
B. Medarbejdernes nærmeste overordnede giver skriftlig information i form af
tegninger for at forebygge produktafvigelser.
C. Alle produktkvalitetsproblemer identificeres og registreres af den overordnede
(værkføreren).
Der opstilles en ansvarsmatrix der giver en oversigt over de enkelte ansvarsområder.
|
2.5 Løbende forbedringer |
Forslag til løbende forbedringer fremkommer fra medarbejderne,
intern audit, ledelsens evaluering og fra kundehenvendelser.
De valgte forbedringsprojekter nedfældes i handlingsplan og prioriteres efter effekt på miljøet,
gennemførelsesmulighed og økonomi.
|
10.3 Integrationsprocessen
3.1 Hvem initierede det første system? |
Det første system, der var et kvalitetsstyringssystem efter ISO 9002:1994
blev initieret af produktionschefen og udarbejdet i samarbejde med den administrative
medarbejder. Baggrund for initieringen var ønsker om kvalitetsstyring fra
en af de større kunder.
I 1996 gennemførtes en energianalyse, som medførte en række forbedringer i virksomheden.
|
3.2 Ressourceforbrug ved etablering af det første system |
Ressourceforbruget ved det første system var:
Internt ressourceforbrug: ca. 1 mandeår.
Der blev ikke anvendt eksterne konsulenter.
|
3.3 Gevinster efter etablering af det første |
Gevinsterne ved implementering af det første system var primært
af kvalitetsmæssig, omsætningsmæssig og økonomisk art.
Den økonomiske effekt vurderes til at være:
10% pr. år i reducerede omkostninger ved produktionen
22% pr. år i reducerede energiomkostninger
5% pr. år i forøget omsætning i forhold til markedsudviklingen.
Imødekommelse af kundens ønsker om kvalitetsstyring fremmede samarbejdet med kunden og havde også effekt overfor de øvrige kunder.
|
3.4 Hvem initierede implementering af det andet system? |
Implementering af miljø- og energiledelse skete også af produktionschefen.
Implementeringen skete i forbindelse med omlægning af kvalitetsstyringssystemet til den nye ISO 9001:2000 standard.
Initeringen var også denne gang baseret på en stor kundes ønske om at virksomheden skulle indføre certificeret miljø- og kvalitetsstyring.
|
3.5 Er det 2. system integreret i det første system. |
Systemerne er fuldt integrerede i et ledelsessystem.
Udviklingen skete samlet.
|
3.6 Ressourceforbrug ved indførelse af det 2. system |
Ressourceforbruget ved implementering af det nye system var:
Intern tid
Ledelse 545 timer
Nøglemedarbejdere 450 timer
Øvrige medarbejdere 467 timer
I alt 1462 timer
Ekstern konsulent: 100 timer
|
3.7 Gevinster efter etablering af det integrerede system |
Det nye system har givet en følgende besparelser:
Råvarer og materialer 6 %
Hjælpestoffer 10
%
Energi til procesformål 3 %
Bedre produktionsstyring/processer 4 %
Reduktion af spild 35
%
Større fokus på miljø og energi.
Bedre affaldssortering
|
|
Systemet har givet færre produktionsfejl og
reklamationer, et bedre arbejdsmiljø og større engagement
Der forventes yderligere besparelser i fremtiden.
|
10.4 Fordele ved det integrerede system
4.1 Administrative forhold |
Ved at have et integreret system der er IT-baseret
er vedligeholdelsen betydelig lettere og hurtigere.
Systemet kan ses ude på hver arbejdsplads ved
maskinerne, så det er blevet en del af
medarbejdernes hverdag.
|
4.2 Konkrete forbedringer |
|
|
Vandforbrug |
Spildevandet reduceret |
|
Skæreolie. |
Forbruget af skæreolie bliver målt og overvåget. Vort mål
er at sikre at der ikke sker udslip under produktionen, og at alt opsamles og
afleveres til godkendt aftager efter brug |
|
Vangeolier |
Forbruget af vangeolier forsvinder ved gennemførelse af forbedringsprojekterne |
|
Hydraulik-olier |
Anvendelse reduceret med 5 % |
|
El forbrug |
Elforbrug reduceret med 3%. |
|
Støj i fabrikshallen |
Ved gennemførelse af en række forbedringer er driften bleven
mere støjsvag
Fra 80 dB til under 60 dB
|
|
Affald |
Bedre sortering giver bedre arbejdsforhold og bedre anvendelse af affaldet. |
|
Oliebeholder |
Sikkerhedssystem etableret |
|
|
|
4.3 Øvrige forbedringer |
Automatisk distribution af vand/kølesmøre
middel til maskinerne |
Har reduceret tunge løft og slæbe arbejde
Har forbedrer muligheden for at overvåge og styre
(olieindhold) for derved at reducere forbruget af
skæreolie.
Har reducerer risici for at glide i spildt vand/olie på
gulvet.
Emulsionen på gulvet ødelægges ikke.
|
|
Automatisere opsamling og redigering af dokumenter. |
Gør arbejdsdagen mindre presset og informationer
mere tilgængelige.
Sikre at alle vitale data i produktionen opsamles.
Sikre at alle ændringer opdateres.
|
|
Kontrolsystem |
Kontrolsystem til opsamling af målinger og
arbejdssedler, giver mulighed for en hurtigere reaktion på afvigelser. |
10.5 Kommunikationsformer
5.1 Er der sket ændringer |
Ved at lægge hele ledelsessystemet over på IT og distribuere det
til de enkelte arbejdspladser har man opnået en hurtigere kommunikation
og en bedre styring. |
5.2 Hvad har det betydet? |
Hurtigere reaktion på problemer i produktionen.
Større overblik over igangværende ordres status
|
5.3 Har der været en efterspørgsel på oplysninger om miljø
og energi? |
Kunder har efterspurgt oplysninger om miljø- og energistyring.
Der har kun været få spørgsmål til miljøforhold fra andre interessenter.
|
5.4 Andet |
|
10.6 Økonomiske konsekvenser
6.1 Konsekvenser internt | De samlede økonomiske konsekvenser har været en investering i miljø-, energi og kvalitetsstyring på kr. 461.305
På indtægtssiden vurderer man, at der det første år vil være besparelser på ca. 150.000 i forbrug af råvarer og hjælpematerialer.
På længere sigt forventer man yderligere besparelser på ved hjælp af processtyring og leverandørstyring.
|
6.2 Konsekvenser eksternt | Da virksomheden i forvejen ikke var forurenende har man ikke umiddelbart konstateret eksterne konse-kvenser.
Med den større fokus på miljø og energi er risici for forurening minimeret.
|
6.3 Markedsfordele | Ved gennemførelse af ISO 14001 og ISO 9001:2000 certificering har virksomheden forstærket sin position overfor de større kunder.
Certificeringen medfører bl.a. at de 2. parts audit som større kunder har gennemført, fremover vil blive reduceret.
|
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top |
Version 1.0 Juli 2005, © Miljøstyrelsen.
|