Miljøstyrelsens Miljøredegørelse 2004

11. Miljømål 2005 – handlingsplanen for kvalitets- og miljøledelse

Det gør vi:

Miljømålsætninger 2001-2004 – fra Miljøstyrelsens interne miljøpolitik – det vil vi! Miljømål 2005 for Miljøstyrelsen –miljøhandlingsplanen – det gør vi!
Vi vil:

• Tilrettelægge styrelsens daglige drift og forbrug, så miljøpåvirkninger reduceres mest muligt.

• Løbende fastsætte nye miljøpræstationsmål for udvalgte drifts- og forbrugsområder
Fokus på papirforbruget

• I februar 2005 gennemføres e-dag 2, hvorefter kommunikation mellem offentlige myndigheder skal foregå digitalt. Det betyder i Miljøstyrelsen, at den elektronisk modtagne post skal printes ud, fordi vi stadig har papirarkiver. Vi vil gerne imødegå et øget brug af papir og fastsætter derfor følgende mål:

• Miljøstyrelsens papirforbrug skal i 2005 holdes på niveau med forbruget i 2004, hvor vi brugte 2.880.000 ark. Der gennemføres en kampagne med indsatser hen over året, som sætter fokus på gode vaner i forhold til papirforbrug – herunder printning og kopiering.
Vi vil:

• Fremme grønne indkøb på alle væsentlige indkøbsområder, incl. Tjenesteydelser
Edb- værktøj til bookning af miljøvenlige konferencesteder
Med vores valg af konferencesteder kan vi påvirke miljøet i en gunstig retning ved at vælge steder, der gør en indsats for at handle miljørigtigt. Vi har retningslinier i vores miljøledelsessystem, der siger, at vores konferencesteder skal være miljørigtige, men det har været op til den enkelte at undersøge dette. Derfor ønsker vi at udvikle et nemt og oversigtligt værktøj, der kan bruges både af os og af andre. Målet er:

• Der skal ved årets udgang foreligge et edb-baseret værktøj, der gør det nemt og overskueligt for ministeriet at sikre, at de konferencesteder, vi anvender, overholder nærmere angivne miljøkrav.
Vi vil:

• Arbejde aktivt via et miljøledelsessystem med styring af påvirkningerne både fra Miljøstyrelsens direkte miljøeffekter, herunder indkøb og drift samt styring af de indirekte miljøpåvirkninger fra Miljøstyrelsens virksomhed som forvaltningsmyndighed på miljøområdet, herunder vores samlede produktion af love, bekendtgørelser, vejledninger, politiske oplæg, afgørelser, projekter, strategier, handlingsplaner, ny viden, svar til Folketinget, formidlingsaktiviteter, forhandlingsresultater, tilskudsbevillinger mv.
Styrke Miljøstyrelsens serviceprofil
Samarbejde og service er væsentlige elementer i udførelse af vores opgaver, som øger kvaliteten af vores arbejde og dermed vores positive miljøpåvirkning. For at understøtte og udmønte styrelsens værdier: Åbenhed, troværdighed, kreativitet, engagement og omtanke sætter vi et serviceprojekt i gang med følgende mål:

• Projektbeskrivelse udarbejdes forår 2005. Aktiviteter gennemføres i henhold til projektbeskrivelsen marts-december 2005.

Nedbringe antallet af klagesager •Det er væsentligt for service og kvalitet i vores arbejde, at vi kan behandle klagesager indenfor de tidsfrister, der er meldt ud på internettet. Det har der været problemer med og der er derfor fastsat følgende mål:

• Der skal etableres en taskforce til behandling af klagesager og etableres en kvalitetsstyringsordning inden 1. april 2005.

• Antallet af gamle klagesager skal være nedbragt til 250 pr. 1. juli 2005 og til 220 den 1. oktober 2005.

 



Version 1.0 Oktober 2005, © Miljøstyrelsen.