Evaluering af Program for renere produkter – Bilagsrapport

Bilag B: Samlede resultater af spørgeskemaundersøgelsen

1 Udviklingsordningen

Tabel 1: Bevillinger i Udviklingsordningen
  Angivelser i kr.
Gennemsnit 618 411
Median 393 888
Minimum 20 000
Maximum 8 988 000
Sum 137 287 250
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse gennemført af Oxford Research 2005

Tabel 2: Projektkategori
  Angivelser i %
Særlige Produktområder – rammer og lign. (1) (17) 9 %
Særlige Produktområder – teknologiudvikling (2) (1) 0,5 %
Udvikling af renere produkter - rammer og lign. (3) (34) 16 %
Udvikling af renere produkter – teknologiudvikling (4) (53) 24 %
Generelle metoder og værktøjer – rammer (5) (32) 15 %
Forbrug, handel, markedsrammer – rammer og lign. (6) (25) 12 %
Forbrug, handel, markedsrammer – serviceydelser m.m.. (7) (1) 0,5 %
Affald og genanvendelse – rammer og data samt teknologiudvikling (8+9)* (54) 25 %
Total (217) 100 %
Note*: Grundet MST’s opgørelsesmetode, har det ikke været muligt at skille de to kategorier ad
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse gennemført af Oxford Research 2005

Tabel 3: Hvilken kategori beskriver bedst tilskudsmodtageren
  Angivelser i % (n=228)
Fremstillingsvirksomhed 14 %
Rådgivende ingeniør eller anden privat konsulentvirksomhed 53 %
Detail- og engrosvirksomhed 1 %
Anden privat virksomhed 3 %
Offentlig forskningsinstitution 7 %
Offentlig myndighed 2 %
Interesseorganisation 11 %
Andet 10 %
Total 100 %
Note: I kategorien ”andet” er noteret: (Almen boligbyggeri, Boligforening, Energi og miljøforening/almen oplysning, Entreprenør, Forbruger organisation, Foreninger i Kølebranchen, Fælleskommunalt affaldsselskab, Godstransportpanel, Grøn guideforening, GTS institut, GTS Institut, GTS virksomhed, Handelsskole).
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse gennemført af Oxford Research 2005

Tabel 4: Hvor mange fuldtidsansatte havde virksomheden i gennemsnit i sidste regnskabsår?
  Angivelser i % (n=224)
1-9 ansatte 28 %
10-49 ansatte 10 %
50-249 ansatte 19 %
250-500 ansatte 6 %
Flere end 500 ansatte 36 %
Total 100 %
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse gennemført af Oxford Research 2005

Tabel 5: Er projektet afsluttet?
  Angivelser i % (n=228)
Nej 22 %
Ja, inden for det seneste år 23 %
Ja, for mere end et år siden 55 %
Total 100 %
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse gennemført af Oxford Research 2005

Tabel 6: Hvilket af Programmets indsatsområder knytter projektet sig til?
  Angivelser i % (n=217)
Videns- og metodeopbygning 43 %
Produktudvikling 12 %
Udvikling af markedet for renere produkter 28 %
Udvikling af affalds- og genanvendelsessystemer 17 %
Total 100 %
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse gennemført af Oxford Research 2005

1.1 Formål og målopfyldelse

Tabel .7: Hvilke dele af produktkæden (livscyklus-fasen) er projektet rettet imod?
  Angivelser i %
Hele produktkæden 39 %
Råvare-leddet 12 %
Produktions-leddet 21 %
Transport-leddet 8 %
Brug af produktet 21 %
Bortskaffelse 28 %
Ikke relevant 9 %
Ved ikke 1 %
Note: Respondenterne har haft mulighed for at sætte flere krydser, og derfor summes der ikke op til 100%. Procenttallet angiver således antallet af personer, der har afkrydset den enkelte svarmulighed.
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse gennemført af Oxford Research 2005

Tabel .8: Hvem er projektets primære målgrupper?
  Angivelser i %
Miljøstyrelsen /Miljørådet 42 %
Statslige myndigheder i øvrigt 19 %
Amter og kommuner 23 %
Fremstillingsvirksomheder 45 %
Rådgivende ingeniør eller anden privat konsulentvirksomhed 24 %
Detail- og engrosvirksomheder 20 %
Andre private virksomheder 20 %
Miljø- og forbrugerorganisationer 17 %
Brancheorganisationer 28 %
Offentlige og private professionelle indkøbere 20 %
Forbrugere 18 %
Tilskudsmodtager selv 8 %
Andre __________ 14 %
Ved ikke 1 %
Note: Respondenterne har haft mulighed for at sætte flere krydser, og derfor summes der ikke op til 100%. Procenttallet angiver således antallet af personer, der har afkrydset den enkelte svarmulighed.
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse gennemført af Oxford Research 2005

Tabel 9: I hvilken grad har projektet levet op til formålet?
  Angivelser i % (n=228)
I høj grad 68 %
I nogen grad 25 %
I ringe grad 2 %
Slet ikke 4 %
Ved ikke 4 %
Total 100 %
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse gennemført af Oxford Research 2005

1.2 Projektforløb

Tabel 10: Hvilke aktiviteter er gennemført som led i projektet?
  Angivelser i %
Udrednings- og analysearbejde 74 %
Indsamling og produktion af statistik/data 42 %
Opbygning og vedligeholdelse af databaser 14 %
Teknisk afprøvning, demonstration og test 32 %
Produktudvikling 20 %
Undervisning 12 %
Informations- og kommunikationsaktiviteter 54 %
Andet 8 %
Ved ikke 74 %
Note: Respondenterne har haft mulighed for at sætte flere krydser, og derfor summes der ikke op til 100%. Procenttallet angiver således antallet af personer, der har afkrydset den enkelte svarmulighed.
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse gennemført af Oxford Research 2005

Tabel 11: Hvem har – udover tilskudsmodtager – deltaget i projektforløbet?
  Angivelser i %
Fremstillingsvirksomheder 43 %
Rådgivende ingeniører eller andre private konsulentvirksomheder 50 %
Detail- og engrosvirksomheder 10 %
Andre private virksomheder 22 %
Offentlige forskningsinstitutioner (universiteter, sektorforskning mv.) 27 %
Offentlige myndigheder (stat, amter og kommuner) 28 %
Interesseorganisationer (fx Dansk Industri, Dansk Handel og Service mv.) 28 %
Ingen 13 %
Andre 12 %
Note: Respondenterne har haft mulighed for at sætte flere krydser, og derfor summes der ikke op til 100%. Procenttallet angiver således antallet af personer, der har afkrydset den enkelte svarmulighed.
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse gennemført af Oxford Research 2005

Tabel 12: Hvordan har samarbejdet mellem deltagerne fungeret?
  Angivelser i % (n=223)
Fuldt ud tilfredsstillende 53 %
Tilfredsstillende 35 %
Mindre tilfredsstillende 4 %
Slet ikke tilfredsstillende 0 %
Ikke relevant 8 %
Total 100 %
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse gennemført af Oxford Research 2005

Tabel 13: Har det været nødvendigt at revidere projektets mål undervejs?
  Angivelser i % (n=229)
Ja, i større omfang 5 %
Ja, i mindre omfang 31 %
Nej 63 %
Ved ikke 1 %
Total 100 %
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse gennemført af Oxford Research 2005

Tabel 14: Hvilke barrierer har der været i projektforløbet?
  Angivelser i %
Personer eller deltagere som har trukket sig ud af projektet 8%
Manglende opbakning fra interessenter /styregruppen 6%
Der har været uoverensstemmelser i forhold til det oprindelige budget 7%
Der har været uoverensstemmelser i forhold til den oprindelige tidsplan 22%
Manglende opbakning /interesse fra projektets målgruppe 10%
Vanskeligheder med at skaffe data, materialer mv. 19%
Mangel på kompetencer i projektgruppen 2%
Ingen nævneværdige barrierer 58%
Andet 6%
Note: Respondenterne har haft mulighed for at sætte flere krydser, og derfor summes der ikke op til 100%. Procenttallet angiver således antallet af personer, der har afkrydset den enkelte svarmulighed.
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse gennemført af Oxford Research 2005

1.3 Projektresultater

Tabel 15: Har projektet resulteret i et eller flere af følgende ”produkter”?
  Angivelser i %
Vidensopbygning dokumenteret i en projektrapport 69 %
Opbygning og vedligeholdelse af databaser 14 %
Udvikling af retningslinjer og værktøjer til LCA 7,6 %
Udvikling af teknologier, systemer mv. til håndtering og genanvendelse af affald 13 %
Udvikling af nye produkter eller markante produktmodifikationer 15 %
Udvikling og formidling af værktøjer og information mv. 40 %
Undervisningsmateriale og –aktiviteter 16 %
Andet 12 %
Ved ikke 0,4 %
Note: Respondenterne har haft mulighed for at sætte flere krydser, og derfor summes der ikke op til 100%. Procenttallet angiver således antallet af personer, der har afkrydset den enkelte svarmulighed.
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse gennemført af Oxford Research 2005

Tabel 16: Har projektet medført en målbar miljømæssig effekt?
  Angivelser i % (n=227)
Ja 23 %
Nej 34 %
Ikke relevant 25 %
Ved ikke 18 %
Total 100 %
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse gennemført af Oxford Research 2005

Tabel 17: Hvis ja, hvor stor er effekten da målt på følgende parametre? (ca. n=195)
  Meget stor Stor Begrænset Ingen Ikke relevant Total
Reduktion i forbrug af uønskede stoffer 33 % 29 % 10 % 2 % 26 % 100 %
Reduktion i transportarbejde opgjort i CO2 emission 18 % 12 % 0 % 18 % 52 % 100 %
Reduktion i brug af industrielle drivhusgasser 14 % 8 % 6 % 14 % 58 % 100 %
Reduktion i CO2 emission 9 % 21 % 15 % 12 % 44 % 100 %
Reduktion i energiforbrug 8% 27 % 27 % 14 % 24 % 100 %
Reduktion i vandforbrug 6 % 9 % 15 % 21 % 50 % 100 %
Reduktion i affaldsproduktion 18 % 18 % 13 % 13 % 37 % 100 %
Reduktion i emission af SO2, NOX, VOC, NH3 mv. 24 % 9 % 0 % 15 % 52 % 100 %
Reduktion i anvendelsen af skadelige metaller (Cr, Hg, Cd, Pb) 10 % 19 % 3 % 19 % 48 % 100 %
Stigning i antallet af miljømærkede produkter 6 % 12 % 6 % 15 % 61 % 100 %
Stigning i antallet af miljøcertificerede virksomheder 0 % 0 % 6 % 26 % 68 % 100 %
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse gennemført af Oxford Research 2005

Tabel 18: Såfremt projektet har medført en målbar miljømæssig effekt, hvor har denne effekt da fundet sted?
  Angivelser i %
Hos tilskudsmodtager 36 %
Hos en eller flere af de øvrige deltagere i projektet 43 %
Hos projektets målgruppe 57 %
Hos andre 14 %
Note: Respondenterne har haft mulighed for at sætte flere krydser, og derfor summes der ikke op til 100%. Procenttallet angiver således antallet af personer, der har afkrydset den enkelte svarmulighed.
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse gennemført af Oxford Research 2005

Tabel 19: Såfremt projektet har medført en målbar miljømæssig effekt, hvor har denne effekt da fundet sted? (Kategorien ”Hos andre”)
 
5-10% mindre transport til bygge- og anlægsprojekterne
De deltagende virksom. har hver især sparet 0-500.000 kr. på 7 år på reduktion i affaldsmængder
Er specificeret i projektresultatet
For ét produkt blev en meget stor leverandørs standardprodukt ændret til det bedre som følge af projektet. Det betyder at det har fået meget større effekt end ventet. I stedet for en ændring kun på det dk marked er forbedringerne nu sket i hele EU
For formentligt effekt, men først senere ved en politisk prioritering.
GNP 1300 ned til 1
Handler hovedsagsligelig om handling ændring og viden
Hovedideel: Projektet var vidensopbygning Det havde vist sig at være potentielt bioakk.bare stoff., som anvendes i kosmetik, i høj grad var skadelige i langtidsforsøg med fisk =>et stort problem. Heldigvis for de udv. stoffer var det ikke tilfældet
Hvis fuld implementering af anlægstype forsvinder kølemidlet/fyldning på i alt ca. 115 ton (R22,R134a,R404a). Kølemidlet udskiftet til R290 (propen)
Hvis prisen på komponenter bliver acceptable så store muligheder
Methylenchlorid forbruget pr. prøve er reduceret fra ca. 3l til ca. 0,4 l
Metoden er ikke implementeret. MST har ikke offentliggjort rapporterne - de blev afleveret for 2 år siden. Dansk lovgivning afventer EU-direktiv
Ophør med brug af Dicklor methan i virksomhed (ca 4.000 l/år)
Produktet der er udviklet har til dato minimeret forbrug af bly på tage m ca. 60,000 m² fra 1/12 2002-april 2005.
Projektet er afsluttet men vil vise potentialet (miljømæssigt set: 50% reduktion i næringsstof i en bestemt teknologi ... i vækstkurve), som indtil nu ikke er udbredt
projektgennemførelse rettet mod et fremtidigt lovområde. Klart få effekt.
Saltbesparelser er potentielt meget meget stor efterhånden som man går over til væskespredning
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse gennemført af Oxford Research 2005

Tabel 20: Har projektet medført en målbar erhvervsøkonomisk effekt?
  Angivelser i % (n=227)
Ja 11 %
Nej 40 %
Ikke relevant 29 %
Ved ikke 20 %
Total 100 %
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse gennemført af Oxford Research 2005

Tabel 21: Hvis ja, hvor stor er effekten da målt på følgende parametre?
  Meget stor Stor Begrænset Ingen Ikke relevant Total
Omsætning (n=24) 4 % 29 % 54 % 8 % 4 % 100 %
Eksport (n=22) 0 % 27 % 18 % 27 % 27 % 100 %
Produktivitet (n=21) 0 % 29 % 19 % 19 % 33 % 100 %
Beskæftigelse (n=19) 0 % 5 % 21 % 37 % 37 % 100 %
Konkurrenceevne (n=22) 23 % 27 % 27 % 14 % 9 % 100 %
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse gennemført af Oxford Research 2005

Tabel 22: Såfremt projektet har medført en målbar miljømæssig effekt, hvor har denne effekt da fundet sted? (n=28)
  Angivelser i %
Hos tilskudsmodtager 36 %
Hos en eller flere af de øvrige deltagere i projektet 43 %
Hos projektets målgruppe 57 %
Hos andre 14 %
Note: Respondenterne har haft mulighed for at sætte flere krydser, og derfor summes der ikke op til 100%. Procenttallet angiver således antallet af personer, der har afkrydset den enkelte svarmulighed.
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse gennemført af Oxford Research 2005

Tabel 23: Sæt om muligt tal på projektets erhvervsøkonomiske effekter
 
Besparelse på indkøb af laboratorium kemikalie (methylenchlorid)
Besparelser på aff.udgifter samt genvinding af spild til erstatning af nyråvarer, går direkte på bundlinien
De alternative produkter for bly bliver ca. 40% til 100% dyrere
Den forventede besparelse er ca. 2 mill om året.
Der er solgt for 15 mio.kr perform (bcyersfatning) fra prodocent. Nyt firma blev startet i år 2002 for prodoktion af perform.
Det afhænger af den enkelte virksomheds projekt. Besparelserne ligger typisk på omkring 500.000-1.000.000 kr.
Kombinerende transportvirk. har brugt værktøj til markedsføring & dokumentation af miljøeffekt & har dermed flyttet transport fra vej til bane. Men hvor stort det skyldes projektet?
Projektet gav sikkerhed for at en igangsat udvikling kunne fortsætte uden problemer. Det er svært at sætte tal på.
Virksomheden har kunne fastholde nogle store kunder og har kunne profilere sig over for nye og eksisterende kunder.
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse gennemført af Oxford Research 2005

Tabel 24: I hvilken grad har projektet medført en eller flere af følgende effekter? (ca. n=185)
  I høj grad I nogen grad I mindre grad Slet ikke Ikke relevant Total
1. At private virksomheder har øget deres strategiske fokus på miljøet 13 % 28 % 15 % 10 % 34 % 100 %
2. En større anvendelse af LCA-værktøjer i private virksomheder 4 % 3 % 9 % 17 % 67 % 100 %
3. Konkret udvikling af renere produkter i private virksomheder 5 % 16 % 16 % 12 % 51 % 100 %
4. Introduktion/ kommercialisering af renere produkter på markedet 7 % 21 % 11 % 12 % 49 % 100 %
5. At virksomheder oplever større efterspørgsel på miljøinformation på produkter mv. 3 % 18 % 16 % 15 % 48 % 100 %
6. At miljø i stigende grad er blevet en konkurrenceparameter i private virksomheder 4 % 14 % 19 % 14 % 50 % 100 %
7. At offentlige og private professionelle indkøbere anvender værktøjer, information o.lign. ved indkøb 6 % 14 % 13 % 12 % 56 % 100 %
8. At detailhandlen i højere grad udbyder og markedsfører renere produkter 4 % 9 % 15 % 15 % 57 % 100 %
9. At forbrugernes kendskab til renere produkter er øget 5 % 15 % 14 % 13 % 53 % 100 %
10. Nedbringelse af affaldsmængder gennem forebyggelse 10 % 11 % 10 % 13 % 58 % 100 %
11. At kvaliteten i affaldsbehandlingen er øget 12 % 8 % 6 % 15 % 60 % 100 %
12. At dansk LCA-viden og synspunkter er blevet spredt internationalt 6 % 9 % 5 % 14 % 66 % 100 %
13. At miljøhensyn inddrages i danske og internationale standarder 5 % 8 % 11 % 15 % 60 % 100 %
14. At danske erfaringer er blevet synliggjort i internationale sammenhænge (fx EU) 18 % 13 % 11 % 12 % 46 % 100 %
15. Et bedre grundlag for prioriteringen af programmidlerne 12 % 10 % 5 % 12 % 62 % 100 %
16. Andet 22 % 7 % 2 % 4 % 65 % 100 %
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse gennemført af Oxford Research 2005

Tabel .24b: ”Kategorien andet”
 
At fremme miljøarbejde i virksomhederne + integration af miljøhensyn i økonomiske beslutninger
At man kan tage en kvalificeret beslutning om liberalisering
Bedre borgerinddragelse
Bedre overblik over projektresultater
Beslutningsgrundlag for MST
Erhvervsråd er blevet mere opmærksomme på miljø
Et bedre beslutningsgrundlag
Formidling af miljø i produktionskæden
Genanvendelse af affald
Gennemsigtighed i miljøøkonomisk vækst
Indikatoropbygning
Internationalisering af dansk viden/metoder
Kendskabet er øget hos de indvolverede forbrugere
ledelsessystemer hænger bedre sammen og det giver forhåbentlig energibesparende miljøforbedringer
Mere fokus fra kommuner/renseanlæg på kemiske forureninger i spildevandet
Mere Økologisk dyrkning
Miljømærkesekretariatet har sat fokus på forbrugerinformation
MST og andre har opnået viden om forekomsten af tinforbindelser i forbrugerprodukter og de umiddelbare muligheder og konsevenser af substitution
Overblik over miljørapporteringskrav og - muligheder = lettere for virksomheder at rapportere
Større viden hos virksomhederne
Synliggjort behov for forenklinger
Synliggjort behov for international standard
Synliggjort behov for kvantitativ data
Synliggørelse af mulighed for integration af ledelsessystemer
Viden om brug/effekt af offentlig styringsredskab
Øget fokus på integrerede ledelsessystemer dvs. miljø, energi, kvalitetsledelse
Øget fokus på transportområdet og mulighed for at effektivisme
Øget fokus på økonomiske gevinster ved miljøarbejde i private virksomheder
Øget kendskab og viden
Åben afrapportering fra modtageranlæg til myndigheder. Åbenhed vedr. vilkår m.m.
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse gennemført af Oxford Research 2005

Tabel 25: I hvilket omfang er projektets resultater, før og efter projektets afslutning, blevet formidlet til en eller flere af følgende aktører? (ca. n=175)
  I høj grad I nogen grad I mindre grad Slet ikke Ikke relevant Total
1. Miljøstyrelsen /Miljørådet 67 % 22 % 6 % 1 % 4 % 100 %
2. Statslige myndigheder i øvrigt 15 % 18 % 16 % 27 % 24 % 100 %
3. Amter og kommuner 17 % 22 % 17 % 24 % 20 % 100 %
4. Fremstillingsvirksomheder 23 % 31 % 14 % 10 % 22 % 100 %
5. Detail- og engrosvirksomheder 15 % 20 % 14 % 20 % 31 % 100 %
6. Andre private virksomheder 17 % 26 % 17 % 15 % 25 % 100 %
7. Miljø- og forbrugerorganisationer 17 % 23 % 23 % 17 % 20 % 100 %
8. Brancheorganisationer 31 % 27 % 18 % 8 % 17 % 100 %
9. Offentlige og private professionelle indkøbere 10 % 16 % 10 % 24 % 40 % 100 %
10. Forbrugere 10 % 15 % 12 % 24 % 39 % 100 %
11. Andre 14 % 11 % 1 % 11 % 64 % 100 %
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse gennemført af Oxford Research 2005

Tabel.25b: ”Kategorien andet”
 
Affaldsselskaber
Borger ned miljøinkresse
Borgerne
Børn og unge
Der kommer meget mere formidling ultimo 2005
Designere
Elektronikpanelet
Erhvervsråd
EU-myndigheders medlemsstater
EU parlament, Miljørådet EU-instansen
EU,CEN,ISO
Forskere og FN's arbejdsgruppe for EMA
Generel medieomtale
I kraft af at MST publicerer rapporten sker en formidling til andre aktører i samfundet
Nordiske og Europæiske brancheorganisationer
Org. + virks. der deltog i styregr. ellers ved ikke
Udstyrsleverandører
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse gennemført af Oxford Research 2005

Tabel 26: I hvilket omfang er projektets resultater blevet formidlet via en eller flere af følgende virkemidler? (ca. n=190)
  I høj grad I nogen grad I mindre grad Slet ikke Ikke relevant Total
Presseomtale og artikler til fagblade 35 % 25 % 18 % 16 % 6 % 100 %
Indlæg på konferencer 28 % 26 % 15 % 22 % 9 % 100 %
Kurser og seminarer 17 % 21 % 17 % 30 % 15 % 100 %
Skriftligt informationsmateriale 34 % 22 % 16 % 20 % 9 % 100 %
Internet og elektroniske databaser 30 % 21 % 11 % 25 % 13 % 100 %
En kampagne 9 % 6 % 6 % 50 % 29 % 100 %
Demonstration i virksomheder 8 % 11 % 6 % 39 % 35 % 100 %
ERFA-grupper 9 % 9 % 13 % 39 % 30 % 100 %
Andet 14 % 21 % 0 % 26 % 53 % 100 %
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse gennemført af Oxford Research 2005

Tabel .26b: ”Kategorien andet”
 
Anden netværk
Danmarks Radio
Direct mail med pjece til 1500 virksomheder
Diskussion i Elektronikpanelet
Fra messer, miljø og uus
MST har ikke ønsket omtale af projektet, før de selv har offentliggjort det.
Møder i EU arbejdsgrupper
Præsenteret på særligt møde o miljørådet
Rapport fra MST
Rapport til interessenter - EU (via MST)
Undervisning i Kbh´s og Frd. folkeskoler
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse gennemført af Oxford Research 2005

Tabel 27: Er projektets resultater taget i anvendelse inden for en eller flere af følgende områder/brancher? (ca. n=201)
  Angivelser i %
Elektronikindustrien 9 %
Tekstilindustrien 7 %
Træ- og møbelindustrien 7%
Gummi- og plastindustrien 7 %
Emballageområdet 7 %
Grafisk industri 6 %
Kemisk industri 8 %
Rengøringsmiddelområdet (inkl. vaskemidler) 6 %
Farve- og lakområdet 8 %
Kølemøbelområdet 8 %
Jern- og metalstøberiområdet 6 %
Belysningsområdet 4 %
Godstransporterhvervene 6 %
Bygge- og anlægserhvervet 12 %
Detail- og engroshandel 13 %
Affald- og genanvendelsesområdet 13 %
Den offentlige sektor 13 %
Inden for (nævn andre brancher/områder) 15 %
Ikke relevant 18 %
Ved ikke 21 %
Note: Respondenterne har haft mulighed for at sætte flere krydser, og derfor summes der ikke op til 100%. Procenttallet angiver således antallet af personer, der har afkrydset den enkelte svarmulighed.
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse gennemført af Oxford Research 2005

Tabel 28: Ville projektet være blevet gennemført uden støtte fra programmet?
  Angivelser i % (n=228)
Ja, helt og holdent 2 %
Ja, men på et lavere ambitionsniveau 8 %
Ja, men det ville have taget længere tid 9 %
Nej, slet ikke 72 %
Ved ikke 9 %
Total 100 %
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse gennemført af Oxford Research 2005

Tabel 29: Er projektets aktiviteter blevet videreført efter projektets formelle afslutning? (ca. n=228)
  Angivelser i %
Ja, af tilskudsmodtager 28 %
Ja, hos en eller flere af de øvrige deltagere i projektet 18 %
Ja, blandt en eller flere i projektets målgruppe 15 %
Ja, af andre 8 %
Nej 20 %
Ved ikke 9 %
Note: Respondenterne har haft mulighed for at sætte flere krydser, og derfor summes der ikke op til 100%. Procenttallet angiver således antallet af personer, der har afkrydset den enkelte svarmulighed.
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse gennemført af Oxford Research 2005

Tabel 30: Uddyb gerne hvordan aktiviteterne er videreført
 
1) DAKA har udviklet en særlig brogas-pulje, 2) Der køres forsøg på brogasanlæg, 3) COWI har rådgivet Danish Crown i en selvstændig opgave
2 demonstrationsmælkekøleanlæg er gjort permanente
Aktiviteten er videreført i EU projekter: Craft & IP samt ansøgning til LIFE. Desuden ved industrielle samarbejdskontrakter
Arbejder fortsat med international (iso, cen) Standardiseringer på miljøområdet.
Blandt andet har MST forbedret informationsmaterialer
Brugergrup. der består af brancheorganisa. DI, IID Dk redriforening samt trafikstye. for jernbane & færge &(SAS cong) vil holde OMIT kørende i den nuværende form så det er det bedste værktøj til beregning af miljødato for godstrans.
Både den oprdindelige danske version + oversættelsen (som denne evaluering handler om) bliver brugt som undervisningsmateriale ifm rådgivning af virksomheder og af virksomheder, der ønsker at fremme  miljøsamarbejde i deres produktkæder.
DDF har tilbudt & gennemført miljøprojekt hos fyns stifttid. trukkeri. Her blev det udvik.værktøj anvendt.
den fremstillede pjece anvendes dels i undervisning i emnet og dels ved direkte kontakt til virksomheden
Der bliver pt. fremstillet forme til produktet
Der er blevet alvet en vejledning fra dansk standard i integrerede ledelsessystemer
Det er en væsentlig del af laboratoriet
En enkelt aktivitet er videreført, nemlig miljøledelse TC207- dog også pga. ekstern finansiering
Erhvervsaff. konsulenter arb. videre med værktøjet hos målgruppen
Etablering af "full seale(?)" anlæg i Italien
Flere kommuner har ønsket vurderingen af hvorledes deres affaldsomsætning p.g.a. diverse indsamlingsordninger - adskiller sig fra andre kommuner/landsgennemsnittet.
Forbereder EU-projekt der sigter på at lave en europæisk standard afprøvningsprocedure og dermed sikre producenter af ny teknik til landbruget en bedre adgang til markedet og hurtigere implementering.
forfinet prototype test, produktionsline under udarbejdelse, forhandler aftaler på vej, gennemført patentering
Gartneri dyrker større arealer økologisk med anvendelse af insektnet
I undervisning for studerende m i kursus for virksomh.
Indgår i arbejdet med at beslutte ny lovgivning på området
Indlæg fra Miljøstyrelsen i EU debat om batteridirektivet.
Ingen egentlig videreførelse men til tilskudsmodtager har gennem projektet ombygget et beredskab bestående af viden kompetencer og værktøjer
Især: Kølebranchen med flere projekter, hvor HFC erstattes af naturlige kølemidler
Kurserne er netop blevet udbudt igen.
LCA betragtninger indarbejdes i investeringsbeslutninger i Elsam A/S
Løbende formidling til målgruppe resultaterne indgår i affalds strategi 2005-08 er delvis implementering i kommende affaldstrategi og planer
Mange projektorienterede initiativer "døde" med VK-regeringens tidligere miljøminister, idet den fokusskabende dagsorden blev slettet
Markant fokus hos nogle organisationer og leverandører af tropisk træ
Materialet brugt så forbrugere f viden om miljømærker. Tilskudmodtageres aktiviteter stoppet pga VK reg. s nedskæring på UVE midlerne, hvorfor det ikke er videreført i den grad det kunne
Metoden indarbejder i forbindelse med offentlige udbud & CEN-standarder
Miljømærkesekretariatet arbejder fortsat med at formidle miljømærkekriterierne til forbrugerne, producenter og andre ikke eksperter.
Miljøstyrelsen bruger det i internationale samarbejder. De deltagende konsulenter bruger det i arbejdet.
Miljøvurdering af nye bindemidler søges organiseret i dalog mellem brancheforeningen, dens medlemmer og leverandørerne
Ministerens arbejdsgruppe om organisering af affaldssektoren
Nyt miljøprojekt
opfølgnings konference i Bornholm sep. 2005 LCM 2005
Pga. manglende midler hos Miljø.styr., efter projektets formelle afslutning, er databasen hverken blevet udbygget eller vedligeholdt, og må betegnes delvis forældet og omfattende så begrænset et antal stoffer, at den praktiske anv. er meget begrænset
Postkort udsendes gratis til forbrugere de kan bestille via vores hjemmeside
Produktliste på miljøorg. hjemmeside samt info på MST's hjemmeside
Projektet er endnu ikke afsluttet. Aktiviteten vil blive videreført af såvel tilskudsmodtager som målgruppe. Ansøgningen til finansieringen er udarbejdet og indsendt
Projektet har udmøntet sig i et værktøj, der er tilgængeligt på www.key2green.dk/værktøjer
Projektet kører videre med en større detaljeringsgrad og en øget deltagelse af amtslige miljø myndigheder
Projektets erfaringer implementeres i løbende EU-projekt.
Projektets hovedoutput er en manual, som vi fra efteråret vil formidle til alle relevante standariseringsudvalg. Desuden arbejder vi på at integrere den i ISO-guide
Projektets resultater ligger på websitet: www.ecodesignguide.dk
Projektresultater er indlagt på fælles it-platform for de 2 brancheforeninger, www.reneprodukter.dk
Resultaterne dannede grundlag for Elektronikpanelets handlingsplan vedr. fremme af mindre miljøbelastende produkter.
Resultatet har været anvendt i den efterfølgende indsats for at inddrage miljøhensyn i det europæiske standardiseringsarbejde
se www.projects.dhi.dk
Skoleforeningen www.affald.dk - p.t. 11 medlemmer: Affaldsselskaber og kommuner
TEKO har oprettet et videnscenter for miljøvenlige tekstiler og tekstilpanelets arbejde
Tilskudsmodtager formulerer flere projekter til at få ny substitution. Øvrige deltagere & projektsmålgruppe ligeså
Tilsvarende /dog mindre) projekter videreført i Norge og Sverige. Europæisk initiativ undersøges/forberedes.
Udredningsarbejdet blev brugt som et element i Elektronikpanelets vidensopbygning og prioritering af indsats.
Undervisningshæfte bruges stadig på folkeskoler i Kbh. + Frb. kommune.
Vi fortsætter med at fremme erhvervsrådets interesse for miljø. Enkelte erhvervsråd har udbudt nye tilbud til deres medlemsvirksomheder.
Vi har benyttet de opsamlede (og formidlede) erfaringer i vores vidensudvikling af rådgivningsydelser i relation til integreringen af ledelsessystemer. Fødevareindustrien havde en periode efter afslutning fokus på emnet via deres elektroniske netværk
Vi har promoveret EMA-guide (resultat af projektet) ved flere lejligheder. Vi ved, at EMA guide har været en medvirkende årsag til, at nogle virksomheder har påbegyndt arbejdet med EMA
Vi holder ofte oplæg om undersøgelsen og anvender det udviklede værktøj i vores rådgivning. Vi har efterfølgende haft kontakt til flere virksomheder, der ønsker at arbejde med EMA
Vi ser et potentiale i den pågældende teknologi
Via forslag til lovændringer mv.
Viden i projektet er blevet formidlet ved mange foredrag og i rådgivning af klienter
Virksomheder anvender værktøj udviklet i projektet
Værktøjet er viderebygget
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse gennemført af Oxford Research 2005

1.4 Miljøstyrelsens administration

Tabel 31: Med hensyn til ansøgningen til Programmet for Renere Produkter, i hvilket omfang er du enig i følgende udsagn? (ca. n=220)
  Helt enig Delvist enig Delvist uenig Helt uenig Ved ikke Total
Det var let at få information om programmet 62 % 23 % 8 % 1 % 7 % 100 %
Reglerne for tilskud var simple og let forståelige 50 % 35 % 7 % 2 % 6 % 100 %
Ansøgningsfristerne gjorde det svært at ansøge 4 % 14 % 24 % 48 % 11 % 100 %
De af Miljørådet fastlagte indsatsområder gjorde det svært at ansøge 3 % 12 % 25 % 45 % 15 % 100 %
Sagsbehandlingen tog kort tid 35 % 34 % 18 % 7 % 7 % 100 %
Sagsbehandlingen skete på et fagligt og sagligt grundlag 62 % 25 % 4 % 0,4 % 9 % 100 %
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse gennemført af Oxford Research 2005

Tabel 32: Med hensyn til den løbende administration under projektforløbet, i hvilket omfang er du enig i følgende udsagn? (ca. n=220)
  Helt enig Delvist enig Delvist uenig Helt uenig Ved ikke Total
Det har været let at komme i kontakt med sagsbehandlerne i Miljøstyrelsen 65 % 21 % 7 % 5 % 2 % 100 %
Sagsbehandlingen har været hjælpsom og serviceminded 71 % 20 % 5 % 1 % 3 % 100 %
Sagsbehandllingen har været fagligt kompetent 70 % 22 % 4 % 0,5 % 3 % 100 %
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse gennemført af Oxford Research 2005

Tabel 33: Samlet set, hvor tilfreds har du været med Miljøstyrelsens administration?
  Angivelser i % (n=226)
Ja, helt og holdent 56 %
Ja, men på et lavere ambitionsniveau 37 %
Ja, men det ville have taget længere tid 3 %
Nej, slet ikke 2 %
Ved ikke 2 %
Total 100 %
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse gennemført af Oxford Research 2005

1.5 Afslutning

Tabel 34: Har du afslutningsvis kommentarer om Program for renere produkter mv. (herunder særligt Udviklingsordningen), som du gerne vil bidrage med?
 
Alt for få midler
At sætte et projekt i gang med udarbejdselsen af en handlingsplan for en bæredygtig udvikling i byggesektoren & derefter foretage ingen opfølgning er spild ressourcer
CIBER har udviklet programmet "Renere produkter" for Miljøstyrelsen og har ikke modtaget tilskud til egenforbedring af industrielle miljøforhold
Der er alt for få midler i programmet sammenlagt. Eksempelvis innovationsprogrammet i fødevaredirektoratet
Der er behov for en erstatning
Det adspurgte projekt er specielt da vi sidder i TOC under UN som repræsentant for MST. VI har deltaget i mange produktorienterede projekter, hvor nye køle- produkter er udviklet med store miljømæssige forbedringer (HFC-problematikken).
Det er en katastrofe at regeringen fjerner nogle af erhvervslivets mulighed for at blive forgangsindustrier globalt.
Det er en katastrofe, at programmet er blevet stoppet for miljøet, for Danmark og for fagmiljøet jeg arbejder i.
Det er en skam at programmet ophører
Det er en skam, at udviklingsordningen indstilles. Jeg mener, at den har givet et meget positivt bidrag til renere teknologiindsatsen i DK
Det er et tilbageskridt at ordningen nedlægges
Det er meget kortsigtet og useriøst af politikerne at nedlægge programmet!
Det har været af store betydning at sætte fokus på kundskab til problemstilling indenfor tekstiler & miljø
Det ku ofte forkom. at MST ikke i tilskræk. grad havde gjort sig klar hvad det  konkrete projekt. skulle bidrag med dvs. nogle projekt beskrivelser var for generelle & for korte til at skrive ansøgninger på baggrund af. Det kan være en fordel MST men + ulempe mhp. at få mest for pengene
Det ville være rart, hvis programmet kunne fortsætte!
egentlig har vi ikke været udsat for miljøstyrelsens administration Derimod har engagementet fra SNS+MSF været lille
en god ordning som gør det muligt at undersøge grænsetilfælde Miljøstyrelsens betaling af faktura tager al for lang tid 3-4 mdr. for sent kan hæmme projekt gennemførelsen
eneste mangel. i projektet og følgegruppen var en person med forstand på markedsføring.
Et rigtig godt program, som gerne skulle have været videreført
For at Danmark skal være på forkant på ressourceområdet SKAL der afsættes midler til at "kick"-starte nyttige projekter. Det er der på sigt en samfundsøkonomisk fornuft i.
Gerne støtte til flere udviklingsprojekter i fremtiden
Glimrende program
Godt program
Godt program, der bør videreføres
Hvilken statslig myndighed har fremover ansvaret for at fremme miljø på godstransport?
Ja det er trist for miljøet at programmet er lukket.
Jeg hører det var svært for miljøstyrelsen at passe dette projekt ind i rammerne, men det lykkedes og det takker vi for
Jeg savner en fælles/statslig prioritering af hvorhenne miljø i godstransporterhverene nu hører hjemme
Man kan ikke tage Miljøstyrelsens administration over en kam. Den faglige sagsbehandling er fin. Den administrative, især udbetaling af midlerne er under al kritik.
Meget ked af at det er stoppet
Meget langsom afslutning på projektet. Der tænkes har på godkendelse og offentliggørelse af rapporterne.
Pga. manglende dialog fra bevilling til afslutning af projektet har MTS's og vores forventninger bevæget sig væk fra hinanden. Det kostede ekstra indsats at skabe en fælles forståelse igen
Programmet burde fortsætte for der er stadigvæk lang vej før markedet for renere produktion bliver selvkørende. Der er hårdt brug for at stimulere efterspørgslen blandt både forbrugere og de professionelle indkøbere.
Programmet bør fortsætte. Det er ærgerligt der ikke mere er fokus & muligheder for støtte til så vigtigt et område
Programmet har betydet meget for, at Danmark har været på forkant med udviklingen og har haft positiv indflydelse på konkurrenceevnen
Programmets udbud for snævert, lever ikke op til midlerne (CO2afgifter) Mst.´s hjemmeside dårlig designet - og programmerne udsendes for sent og er vanskelige at ansøge
Projektet blev gennemført på et tidspunkt, hvor teknologien endnu ikke var tilstrækkelig langt fremskreden. Den viden der blev opbygget har medført en hurtigere udvikling end der ellers ville være sket.
Stående program som bør videreføres
Synd at det meget nyttige program blev lukket! Det har sat DK i front på viden og rådgivning
Udgangspunkt: Bly skulle udfases, men det er politisk accepteret igen. Dispensation - substitutionsprodukt ikke omk. neutral for forbrugeren
Vi har helt sikkert været glade for ordningen, ikke kun pga. tilskud, men det var tilskud som bragte os sammen, men vi har haft mange gode faglige diskussioner
WST har været meget påvirket af nedskæringerne og sparring med dem har derfor været begrænset - ærgerligt!
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse gennemført af Oxford Research 2005

2 Miljøkompetenceordningen

Tabel 1: Bevillinger i Miljøkompetenceordningen
  Angivelser i kr. (n=238)
Gennemsnit 225 022,46
Median 170 000,0
Minimum 20 000
Maximum 1 250 000
Sum 53 555 345
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse gennemført af Oxford Research 2005

Tabel 2: Projektkategori
   
Miljøkompetence – organisering m.m. (10) (204) 84 %
Miljøkompetence – produktudvikling (11) (38) 16 %
Total (242)100%
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse gennemført af Oxford Research 2005

2.1 Basale informationer om projektet

Tabel 3: Hvilken kategori beskriver bedst tilskudsmodtageren
  Angivelser i % (n=240)
Fremstillingsvirksomhed 53 %
Rådgivende ingeniør eller anden privat konsulentvirksomhed 1 %
Detail- og engrosvirksomhed 8 %
Anden privat virksomhed 16 %
Offentlig virksomhed 8 %
Offentlig myndighed 6 %
Privat organisation 1 %
Andet 8 %
Total 100 %
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse gennemført af Oxford Research 2005

Tabel 4: Hvor mange fuldtidsansatte havde virksomheden i gennemsnit i sidste regnskabsår?
  Angivelser i % (n=240)
1-9 ansatte 23 %
10-49 ansatte 32 %
50-249 ansatte 32 %
250-500 ansatte 5 %
Flere end 500 ansatte 8 %
Total 100 %
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse gennemført af Oxford Research 2005

Tabel 5: Hvem har – udover tilskudsmodtager – deltaget i projektforløbet?
  Angivelser i % (n=242)
Fremstillingsvirksomheder 13 %
Rådgivende ingeniører eller andre private konsulentvirksomheder 65 %
Detail- og engrosfirmaer 5 %
Andre private virksomheder 12 %
Offentlige forskningsinstitutioner 3 %
Offentlige myndigheder 16 %
Private organisationer 4 %
Ingen 14 %
Andre 5 %
Note: Respondenterne har haft mulighed for at sætte flere krydser, og derfor summes der ikke op til 100%. Procenttallet angiver således antallet af personer, der har afkrydset den enkelte svarmulighed.
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse gennemført af Oxford Research 2005

Tabel 6: Hvilken type projekt er der tale om?
  Angivelser i % (n=239)
Et enkeltvirksomhedsprojekt 74 %
Et samarbejdsprojekt 14 %
Et netværksprojekt 12 %
Total 100 %
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse gennemført af Oxford Research 2005

Tabel 7: Er projektet afsluttet?
  Angivelser i % (n=239)
Nej 5 %
Ja, inden for det seneste år 18 %
Ja, for mere end et år siden 77 %
Total 100 %
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse gennemført af Oxford Research 2005

2.2 Målopfyldelse og resultater

Tabel 8: Inden for hvilke kategorier falder projektets mål?
  Angivelser i % (n=242)
Miljøledelse generelt 33 %
Etablering af certificeret miljøledelsessystem 63 %
Videregående, produktorienterede miljøaktiviteter i virksomheder med certificeret miljøledelse 13 %
Systematisk miljøarbejde i salgs og indkøbsfunktioner 19 %
Offentlige grønne indkøb 5 %
Produktudvikling med brug af livscyklusvurderinger 10 %
Kompetenceopbygning i forbindelse med erhvervelse af miljømærker 12 %
Integration af miljø- og energiledelse 20 %
Andet 7 %
Ved ikke 0,4 %
Note: Respondenterne har haft mulighed for at sætte flere krydser, og derfor summes der ikke op til 100%. Procenttallet angiver således antallet af personer, der har afkrydset den enkelte svarmulighed
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse gennemført af Oxford Research 2005

Tabel 9: I hvilken grad har projektet levet op til formålet?
  Angivelser i % (n=241)
I høj grad 59 %
I nogen grad 36 %
I ringe grad 3 %
Slet ikke 1 %
Ved ikke 1 %
Total 100 %
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse gennemført af Oxford Research 2005

Tabel 10: Hvilke barrierer har der været i projektforløbet?
  Angivelser i % (n=242)
Personer eller deltagere som har trukket sig ud af projektet 13 %
Manglende opbakning fra interessenter/styregruppe 10 %
Der har været uoverensstemmelse i forhold til det oprindelige budget 7 %
Der har været uoverensstemmelse i forhold til den oprindelige tidsplan 23 %
Manglende opbakning/interesse fra projektets målgruppe 12 %
Vanskeligheder med at skaffe data, materiale mv. 18 %
Mangel på kompetencer i målgruppen 5 %
Ingen nævneværdige barrierer 51 %
Andet 6 %
Note: Respondenterne har haft mulighed for at sætte flere krydser, og derfor summes der ikke op til 100%. Procenttallet angiver således antallet af personer, der har afkrydset den enkelte svarmulighed
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse gennemført af Oxford Research 2005

Tabel 11: I hvilken grad har projektet bidraget til følgende direkte resultater?
  I høj grad I nogen grad I mindre grad Slet ikke Ikke relevant Total
Større miljøbevidsthed i virksomheden/institutionen (n=237) 45 % 45 % 8 % 1 % 1 % 100 %
Styrkede kompetencer i virksomheden/institutionen på miljøområdet (n=224) 29 % 49 % 19 % 2 % 1 % 100 %
Udvikling af ny viden på miljøområdet (n=222) 14 % 42 % 32 % 7 % 5 % 100 %
Konkret udvikling af renere produkter (n=218) 9 % 18 % 30 % 21 % 22 % 100 %
Styrkede netværk på miljøområdet (n=219) 13 % 34 % 31 % 14 % 8 % 100 %
Bedre miljøprofil/omdømme (n=228) 28 % 42 % 23 % 5 % 2 % 100 %
Målbare miljømæssige effekter (n=227) 21 % 46 % 22 % 8 % 3 % 100 %
Målbare økonomiske effekter (n=222) 4 % 16 % 35 % 36 % 9 % 100 %
Andet (n=26) 7 % 4 % 4 % 7 % 77 % 100 %
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse gennemført af Oxford Research 2005

Tabel 12: Er projektets resultater blevet taget i anvendelse inden for et eller flere af følgende områder/brancher?
  Angivelser i % (242)
Elektronikindustrien 7 %
Tekstilindustrien 5 %
Træ- og møbelindustrien 6 %
Gummi- og plastindustrien 5 %
Emballageområdet 8 %
Grafisk industri 4 %
Kemisk industri 7 %
Rengøringsmiddelområdet (inkl. vaskemidler) 14 %
Farve- og lakområdet 8 %
Kølemøbelområdet 1 %
Jern- og metalstøberiområdet 7 %
Belysningsområdet 7 %
Godstransporterhvervene 5 %
Bygge- og anlægserhvervet 8 %
Detail- og engroshandel 5 %
Affald- og genanvendelsesområdet 27 %
Den offentlige sektor 13 %
Indenfor andre brancher 17 %
Ikke relevant 8 %
Ved ikke 5 %
Note: Respondenterne har haft mulighed for at sætte flere krydser, og derfor summes der ikke op til 100%. Procenttallet angiver således antallet af personer, der har afkrydset den enkelte svarmulighed
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse gennemført af Oxford Research 2005

Tabel 13: Ville projektet være blevet gennemført uden støtte fra programmet?
  Angivelser i %
Ja, helt og holdent 9 %
Ja, men på et lavere ambitionsniveau 19 %
Ja, men det ville have taget længere tid 25 %
Nej, slet ikke 35 %
Ved ikke 11 %
Total 99 %
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse gennemført af Oxford Research 2005

2.3 Varige effekter og spredning af resultater

Tabel 14: Er det indtrykket at projektet har ført til varige effekter?
  I høj grad I nogen grad I mindre grad Slet ikke Ikke relevant Total
Internt i virksomheden 45 % 41 % 10 % 2 % 2 % 100  %
I andre virksomheder 5 % 18 % 29 % 22 % 26 % 100 %
Hos øvrige samarbejdspartnere 7 % 25 % 30 % 18 % 20 % 100 %
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse gennemført af Oxford Research 2005

Tabel 15: Er projektets aktiviteter blevet videreført efter projektets formelle afslutning?
  Angivelser i % (n=242)
Ja, af tilskudsmodtager 84 %
Ja, hos en eller flere af de øvrige deltagere i projektet 14 %
Ja, blandt en eller flere i projektets målgruppe 7 %
Ja, af andre 5 %
Nej, men de har givet anledning til andre aktiviteter 8 %
Nej, slet ikke 2 %
Ved ikke 3 %
Note: Respondenterne har haft mulighed for at sætte flere krydser, og derfor summes der ikke op til 100%. Procenttallet angiver således antallet af personer, der har afkrydset den enkelte svarmulighed
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse gennemført af Oxford Research 2005

Tabel 16: Er det indtrykket at projektets resultater er blevet spredt til andre virksomheder, institutioner mv. i form af… (n=221)
  I høj grad I nogen grad I mindre grad Slet ikke Ikke relevant Total
Øget kendskab til renere produkter generelt 2 % 22 % 30 % 22 % 23 % 100 %
Øget kendskab til miljøledelse 11 % 37 % 29 % 12 % 11 % 100 %
Øget kendskab til produktudvikling baseret på LCA 1 % 7 % 23 % 34 % 35 % 100 %
Øget kendskab til miljøhensyn i indkøb og salg 8 % 32 % 33 % 13 % 14 % 100 %
Større miljøbevidsthed generelt 9 % 36 % 31 % 13 % 11 % 100 %
Konkret anvendelse af renere teknologier/produktion af renere produkter 3 % 23 % 32 % 20 % 22 % 100 %
Målbare miljømæssige effekter 6 % 30 % 33 % 16 % 15 % 100 %
Målbare økonomiske effekter 1 % 12 % 32 % 36 % 19 % 100 %
Andet 8 % 0 % 4 % 18 % 70 % 100 %
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse gennemført af Oxford Research 2005

Tabel 17: Beskriv om muligt, hvordan projektets resultater konkret er spredt til andre virksomheder, institutioner mv.
 
1) Øget fokus på affaldstransportører 2) Grønt regnskab
Bl.a. via GNS inviteret til miljøseminar på virksomheden, hvor der var en pæn tilslutning. Samtidig har vi deltaget med indlæg på offentlige indlæg
Ansøgende virksomheden har opnået 150 14001 certifikat og er fusioneret med større virksomhed med focus på miljø
Anvendelse af udarbejdet model i praksis. Egne nyhedsbreve
Artikler i fagblade. Foredrag for virksomheder, organisationer og interessegrupper
Bibliotkets miljøledelsesprojekt har været anvendt som model i odense kommune og ift. andre områder i kommunen og i kommunens miljøkontor. Projektlederen har holdt foredrag for ledige ingeniører og der er oprettet en hjemme side www.odensebib.dk
Bruger af rengøringsmidler har fået mulighed for miljøbevidste indkøb
Deltaljeret leverandørstyring både inden for udbud, indkøb og fælles samhandelsaftaler
der er blevet skrevet artikler i "træ og industri"
der er indført procedure omkring inddragelse af miljø og arbejdsmiljø hensyn ved større indkøb og investeringer der forplanter sig i andre virksomheder (leverandører)
der er lavet en artikel i brancheblad om vort projekt
der har været bragt artikler i aviser og blade. Der har været deltagelse på konferencen og forskellige paneler. der har været radio interview
Det har været muligt via Miljøstyrelsen at revidere en CD-rom med projektets resultater. Der har kun været interesse herfor fra en kommune
Erfaringerne er brugt i et brancheinitiativ. Ny kemidatabase som bruges af 200 bygge- og anlægsvirksomheder
flere virksomheder er blevet miljøcertificeret
Foredrag for større forsamlinger. Stud. v. Handelshøjskolen og DTU har skrevet speciale og anvendt erfaringer. Kontakter fra forsk. virks. som ville se model
Forskning af produktionsprocesser hos flere andre leverandører samt deres leverandører af hjælpestoffer
fået implementeret opgaven gennem undervisning, internt overført til arbejdsmiljøledere
gennem branche foreningen
gennem ERFA og møder i Sydvestjylland. Informationsmøder gennem miljønetværk i Ribe Amt
Gennem erfaringsudvikling. primært med andre affaldsselskaber
Gennem information til brancheforening har projektets ide og resultat været tilgængelig for flere
gennem medlemskab af miljønetværk og øvrige erfa-grupper
gennem netværk og ERFA
Gennem netværksgrupper og erfaringsudveksling
gennem udbud er stillet større krav
gennem deltagelse i miljønetværk er vores resultat (miljøredegørelse) sendt ud til alle interesserede. Har deltaget med indlæg omk. projektresultat i forsk sammenhænge
Har inspireret en anden boligorganisation til at blive EMAS verificeret
Har påvirket 3-4 kollegaer til miljømæssig besparelser.
Herning Galvanisering har siden fusioneret med en anden varmforzinker og hedder idag "Dansk Overflade Tknik AS." Miljøstyringssystemet er nu udvidet til at gælde alle koncernens produktionssteder.
I form af krav til andre og information i øvrigt
igennem ERFA-grupper og via leverandør samarbejde
information om LCA´s indvirkning på udviklingsprojekter er givet til kunder
Information om vores miljøpolitik
informationsbreve, hjemmeside
Interesseret efter de har hørt om vore resultater
Kommune og amt er begyndt at implementere miljøledelse
Konkurrenter/leverandører har bemærket initiativet og fulgt op
krav om de ikke må have udestående til det offentlige med miljø. Vi har i dag kun miljø godkendte lev.
Krav til leverandører og arbejdsleverandører v. formaliserede specifikationer
krav til leverandører til værksted og maler-afdeling
kunder der søger miljøcertificeret leverandører nævner, at vi er certificeret og de vil bruge os
Leverandører af glas til genbrug (smeltning) er blevet mere opmærksomme på kvalitetskrav som forudsætning for genbrug og reduktion af affald
Leverandørkrav i udbud, indkøb og samhandelsaftaler
leverandørkæden har fået specificeret en række krav til miljø og etik
miljøkrav er stillet til vore underleverandører
Miljøkrav til underleverandører
miljøledelseskoncept, der skal skabe miljøkompetancer hos børn og unge. Resultater+erfaringer medførte en miljøcertificering af 15 fritids inst, udviddes til 270 inst.
Miljøledelsessystemet som blev opbygget for en mindre interessent, forsøges nu ligeledes indbygget hos en anden interessent.
mundtlig videregivelse af erfaringer
NCC arbejder vidre med at implementere værktøjer til life cycle cost vurdering af bygninger i den tidlige projektfase
netværk og ERFA-grupper
Offentliggørelse af miljøpolitik
Os bekendt er det ikke spredt til andre men vi har ikke kontakt til konsulentfirmaet mere
Primært spredt via rådgiver + oplysning om miljøstyring på vores egen hjemmeside
Private indkøbere efterspørger effektive produkter uden etiketteadvarsel
projektets resultater er ikke spredt til andre virksomheder
Projektartikel lagt på Internettet
Projektets resultater (integration af miljø og energiledelse) er blevet spredt til koncernens øvrige virksomheder (world wide) via foredrag og møder
påvirkning af leverandører, analyse af miljøpåvirkninger v. nye investeringer
Resultater anvendes hos salgsagenter og samarbejdspartner på eksport markeder
Resultater er udvekslet gennem grønt netværk Sønderjylland i in ERFA-grupp
Samarbejdspartnere såsom Andelsvaskeriet er blevet mere bevidste om vore holdninger til produkter og varer
Tryksagerne er mindre miljøbelastende
Uden denne tilskudsordning har vi ikke kunne implementere et ISO 14001 certificeringssystem
Vi har brugt resultaterne i forhandling med vores leverandører. Miljø har således ud over pris, levering og kvalitet været en faktor vi har lagt vægt på
Vi har gjort vores leverandører opmærksom på at vi går ind for renere produkter og er miljøbevidste
Vi informerer om projektet ved salg af svanemærkede produkter, og holder foredrag i den interne rotary klub
Vi stiller krav til leverandører om miljø rigtige produkter og forsøger dem anvendt hos alle kunder hvor det er muligt
VI stiller større krav til vores leverandører. Vi præger vore kunder
via branche omtale af øk. effekt
via brancheorganisationer Plastindustrien
Via breve, kontakter (møder og telefoner), salg af miljømærkede produkter
via deltagelse i netværk, grønt regnskab, hjemmeside, foredrag mv
Via erfaringsudveksling med kolleger fra andre rensningsanlæg og indlæg på div. kurser ang. miljøledelse
Via et samarbejde i Udviklingssekretariatet for kartoffelmelsfabrikkerne i Brande, Karup og Toftlund.
Via faglige møder i brancheforeninger. Via vores hjemmeside og ved tilbudsgivning og prækvalifikationer.
Via god omtale er miljøledelse indført hos andre autoforhandlere
Via miljøledelse internt i nogle af amtets institutioner (det såkaldte IMEI-projekt)
via miljøstyrelsens hjemmeside
Via rapporter om projektet
Via undervisning og skriftlig kommunikation
Via vores krav til dem, og vores aktive oplysninger om fordelene ved miljøledelse
Via vort indkøb som stilles krav til leverandører. Via vore underleverandører af service og tjensteydelser
Videndeling med andre virksomheder
Vor Body-Paint kunne gennemgå en lovpligtig toksiologisk test og er anbefalet af miljøstyrelses som det reneste produkt
vores aktiviteter har påvirket andre i form af krav til miljø ifm. produktion og salg
Vores faste produktions fabrik i Letland har fået en stor extra viden om miljø (og bedre politik)
Vores kunder en nu bekendt med at vo er miljøcertificeret. Et konkurrenceparameter
Vores leverandører er blevet bevidste om hvilke miljørigtige produkter vi efterspørger- Vores kunder er blevet klar over at vi arbejder efter et miljøledelsessystem
vors produkters miljøbelastning ligger hos vores kunder. Derfor giver "renere" produkter en miljøbedring hos vore kunder
Økonomisk er det ikke spredt til andre virksomheder. Det er mere moderne, at kunne sige, at er miljøcertificeret
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse gennemført af Oxford Research 2005

2.4 Miljøstyrelsens administration

Tabel 18: Med hensyn til ansøgningen til Programmet for Renere Produkter, i hvilket omfang er du enig i følgende udsagn? (Svar i %) (n=235)
  Helt enig Delvist enig Delvist uenig Helt uenig Ved ikke Total
Det var let at få information om programmet 32 % 40 % 13 % 2 % 13 % 100 %
Reglerne for tilskud var simple og let forståelige 16 % 49 % 17 % 6 % 12 % 100 %
Ansøgningsfristerne gjorde det svært at ansøge 0 % 16 % 28 % 37 % 19 % 100 %
De af Miljørådet fastlagte indsatsområder gjorde det svært at ansøge 1 % 15 % 28 % 33 % 23 % 100 %
Sagsbehandlingen tog kort tid 26 % 41 % 16 % 3 % 14 % 100 %
Sagsbehandlingen skete på et fagligt og sagligt grundlag 47 % 35 % 2 % 0 % 16 % 100 %
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse gennemført af Oxford Research 2005

Tabel 19: Med hensyn til den løbende administration under projektforløbet, i hvilket omfang er du enig i følgende udsagn? (Svar i %) (n=236)
  Helt enig Delvist enig Delvist uenig Helt uenig Ved ikke Total
Det har været let at komme i kontakt med sagsbehandlerne i Miljøstyrelsen 49 % 28 % 5 % 2 % 16 % 100 %
Sagsbehandlingen har været fleksibel og ubureaukratisk 42 % 33 % 6 % 3 % 16 % 100 %
Sagsbehandlingen har været fagligt kompetent 52 % 27 % 2 % 1 % 18 % 100 %
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse gennemført af Oxford Research 2005

Tabel 20: Samlet set, hvor tilfreds har du været med Miljøstyrelsens administration
  Angivelser i % (n=236)
1. Fuldt ud tilfreds 48 %
2. Tilfreds 45 %
3. Ikke tilfreds 1 %
4. Slet ikke tilfreds 0 %
5. Ved ikke 6 %
Total 100 %
Gennemsnit 1,5
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse gennemført af Oxford Research 2005
Note: Ved ikke er ikke medtaget i gennemsnittets beregning

Tabel 21: Krydstabel: Virksomheds størrelse (1.2)* ville projektet være blevet gennemført uden støtte fra programmet (2.6) (svar i %)
  Ja, helt og holdent Ja, men på et lavere ambitionsniveau Ja, men det ville have taget længere tid Nej, slet ikke Ved ikke Total
1-9 ansatte (n=56) 9 % 9 % 14 % 57 % 11 % 100 %
10-49 ansatte (n=75) 8 % 20 % 27 % 32 % 13 % 100 %
50-249 ansatte (n=78) 5 % 23 % 32 % 26 % 14 % 100 %
250-500 ansatte (n=11) 37 % 18 % 27 % 18 % 0 % 100 %
Flere end 500 ansatte (n=19) 16 % 26 % 21 % 37 % 0 % 100 %
Samlet (n= 239) 9 % 19 % 25 % 36 % 11 % 100 %
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse gennemført af Oxford Research 2005

Tabel 22: Har du afslutningsvis kommentarer om Miljøkompetenceordningen, som du gerne vil bidrage med?
 
Det er indtrykket at en del virksomheder ikke går i gang, når ordningen ikke længere findes
Det er meget svært at svare efter så mange år!
det er vigtigt med tilskud til så store projekter
det kæmpespørgeskema vi fik til slut kunne godt minimeres en hel del
Det var en meget fleksibel og målrettet ordning som bibragte stor værdi
det vil være rart med tydeligere tilgængelighed vedr. ovennævnte, idet det er svært at tjekke hvem og hvornår man kan komme i betragtning
det ville være rart at stat- amt og kommune bedre går efter firmaer der har en miljø politik i stedet køber man hvor det er billigst, fx Kina-varer, der hverken har miljø-sundheds-eller anden politik
en god måde at sikre at der sker aktive miljøtiltag ude i private og offentlige virksomheder. Men umiddelbart ser det ud til at der har været og indirekte effekter-langtidseffekter- og det kunne være fint med et opfølgningsforløb
en god ordning som gjordede lettere at tage beslutningen om certificering
En rigtig god ordning som bevirker at man kommer i gang
Det har aldrig lykkedes mig at finde info om vores eget projekt på hjemmesiden- så har andre nok heller ikke
fordelen for vort firma var at det var langt en plan der skulle overholdes således at den daglige produktion ikke fik skubbet miljøledelses indfooing i baggrunden
God ordning der har tilført en blivende værdi.
Godt initiativ som vi og medarbejderne har været glade for
godt projekt og god hjælp som også andre virksomheder bør kunne få del i!
godt projekt. Hjælper med af udvikle kompetencer hos medarbejdere/de udøvende, sikrer langtidsvirkninger
hovedproblemet i projektet var datakvalitet fra vore råvarelevendører. Kvaliteten var meget svingende og gav anledning til upræcise/usikre resultater
hvis "smv-erne" skal have en chance for at vækste er sådanne programmer et væsentligt bidrag
i forbindelse med  test af forskellige affedtningsmidler har vi fundet et produkt som er bedre og billigere
Jeg mener, at miljøkompetenceordningen generelt set har øget viden om miljøvaredeklarationer i virksomheden
Jeg syntes det er en rigtig god ordning til at skyde god og miljøgivtige projekter igang
Meget positivt med tilskudsordningen - det gav ekstra motivation og vi fik en dygtig højtuddannet medarbejder ansat
Miljøledelsessystemet er et uvurderligt stykke værktøj i fremtiden.
Ordningen er som udgangspunkt rigtig god. Det er meget positivt at der kan komme mere fokus på udveksling af kompetencer og erfaringer på miljøområdet
Ordningen har været designet rigtig for virksomheden, der vil være førende i sin branche
Programmet har været medvirkende til en simplere produktionsmetode og i mindre skala end først projekteret
rigtig god ordning til igangsætning af nogle af de initiativer som det ellers kan være svært at få opbakning til i virksomheden mht økonomi
Rimelig balance mellem krav til dokumentation og tilskudsstørrelse, selvom det selvfølgelig altid føles som en opgave, der ikke bidrager til formål
selvom virksomheden ikke bliver sen certificeret, har den fået viden om miljø på højeste pcms
Synd at det er blevet nedlagt. SMV´ere har brug for støtte til udvalgte indsatsaområder på miljøområdet
synd og skam at ordningen er nedlagt
tilskuddet gjorde projektet muligt. Kunne vi have haft kontakt til virksomheder med samme
tilskudsmuligheden var dråben, som fik firmaet til at gennemføre projektet på daværende tidspunkt
Uden denne tilskudsordning har vi ikke kunne implementere et ISO 14001 certificeringssystem
uden tilskuddet er det tvivlsomt om vi ville være blevet certificeret ISO 14001
Evalueringen omfattende, måske for detaljeret. Ordning burde fortsætte
Vi har påtænkt at starte et nyt projekt, hvis der kommer andre tilskudsordninger
Vi har været meget glade for tilskuddet som gav os mulighed for at opnå certificering af vores miljøledelsessystem
Vi håber den kommer igen, så flere kan blive hjulpet til et bedre miljø
Vi var erfaret at man skal være meget omhyggelig ved valg af evt rådgiver/konsulent
Vi var kede af, at vi ikke kunne fortsætte med at få støtte til udvikling og marketingsføring af vore unikke produkter
vort mål med projektet var en dybtgående LCA metodeopbyggelse. Specielt vigtigt at få fastslået miljøpåvirkninger ved produkter, som kan ende direkte i naturen
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse gennemført af Oxford Research 2005

 



Version 1.0 Juni 2006, © Miljøstyrelsen.