Samfundsøkonomisk analyse af NOx reduktion

13 Eftermontering af SCR på tunge køretøjer

13.1 Beskrivelse af tiltaget og dets konsekvenser

Selective Catalytic Reduction (SCR) er en katalysatorteknik, som størstedelen af de europæiske lastbilfabrikanter forventes at anvende, for at kunne opfylde de kommende EURO 4 og EURO 5 normer[40]. SCR-katalysatoren er i lastbilen integreret i selve lyddæmperen og fungerer i kombination med reduktionsmidlet AdBlue (en 32,5% urea-opløsning). Under kørslen sprøjtes en nøje doseret mængde AdBlue ind i udstødningssystemet mellem motoren og den keramiske katalysator. Kvælstofilterne (NOx) omsættes herved til uskadeligt vand og frit kvælstof (N2). Samtidig reduceres udslippet af HC og CO.

Tiltaget går ud på i 2009 at eftermontere SCR på alle tunge køretøjer fra årgangene 1999-2006, dvs. køretøjer der på det tidspunkt er mellem 3 og 10 år gamle. Når EURO 4 normen træder i kraft i 2007 (ultimo 2006) forventes alle tunge køretøjer at være udstyret med enten SCR eller en anden form for NOx reducerende teknologi. Der regnes dermed kun med installering af SCR på årgangene 1999-2006. Fremtidige årgange af tunge køretøjer fra 2007 berøres ikke af tiltaget.

Data vedrørende omkostningerne ved installering af SCR stammer fra Jan Plougmann fra Grundfos. Oplysninger om prisen på AdBlue stammer fra Per Lyngholm fra GE Jenbacher. Oplysninger om bilbestand, årskørsel, brændstofforbrug samt emissionsfaktorer stammer fra DMU. Øvrige oplysninger stammer fra Energistyrelsen og Trafikministeriet.

13.2 Sammenfatning af budgetøkonomiske og velfærdsøkonomiske omkostninger for SCR på tunge køretøjer

Eftermontering af SCR på tunge køretøjer vil kunne give en NOx reduktion på 3279 tons i 2010. Tabel 13-1 viser reduktionspotentialerne samt de budgetøkonomiske og velfærdsøkonomiske omkostninger. Budgetøkonomisk koster tiltaget 91 mill. kr. pr. år, hvilket svarer til 72 kr. pr. kg NOx. De velfærdsøkonomiske omkostninger udgør ligesom de budgetøkonomiske 91 mill. kr. pr. år og 72 kr. pr. kg NOx. SCR giver et velfærdsøkonomisk overskud på 222 mill. kr.

Tabel 13-1 Oversigt over budgetøkonomiske og velfærdsøkonomiske omkostninger for SCR på tunge køretøjer (2004-priser)

  Enhed På landsplan
Miljøeffekt- NOx reduktion i 2010 Tons/år 3279
Budgetøkonomisk    
Omkostninger pr. år (30 år) Mill.kr./år 91
Omkostninger pr. kg NOx Kr./kg 72
Velfærdsøkonomisk    
CBA nutidsværdi (overskud) Mill.kr. 222
Omkostninger pr. år (30 år) Mill.kr./år 91
Omkostninger pr. kg NOx Kr./kg 72

13.3 Budgetøkonomisk opgørelse

Omkostningerne ved SCR består af investeringsomkostninger forbundet med eftermontering af teknologien på eksisterende køretøjer samt driftsomkostninger, som består af forbrug af AdBlue. Jan Plougman fra Grundfos har oplyst, at Grundfos-Topsøe kan levere et ”high-performance” system med 85-90% NOx-reduktion til en anskaffelsespris på 35.000 kr. Forbruget af AdBlue vil ifølge Grundfos udgøre ca. 7% af brændstofforbruget.

Tabel 13-3 viser de budgetøkonomiske omkostninger og NOx reduktionerne forbundet med tiltaget. Tiltaget omhandler kun årgangene 1999-2006, som alle får monteret SCR i 2009. Efterhånden som bilerne skrottes falder NOx-reduktionerne og ligeledes driftsomkostningerne. Inden udgangen af 2034 forventes alle biler fra de berørte årgange stort set at være skrottet. Derfor ligger alle miljøkonsekvenser af tiltaget indenfor den anførte tidshorisont.

Investeringsomkostningerne er beregnet ved, for hvert år, at gange anskaffelsesprisen på 35.000 kr. med bilbestanden for de pågældende årgange. Bilbestanden kan ses i bilag 4. Forbruget af AdBlue pr liter kan ses i Tabel 13-2 og er beregnet som 7% af brændstofforbruget pr. km (se bilag 8). Dette multipliceret med bilbestanden og den totale indenlandske årskørsel (se bilag 7) giver det totale forbrug af AdBlue. Prisen på AdBlue vil blive ca. 5 kr. pr. liter (ekskl. moms)[41].

Tabel 13-2 Forbrug af AdBlue

Biltype l/km
7,5 – 16 tons 0,014
16 – 32 tons 0,020
> 32 tons 0,027
Bybus 0,024
Turistbus 0,019

NOx-reduktionerne er beregnet som 87,5% af emissionsfaktorerne opgivet pr. km ganget med bilbestanden for de berørte årgange og deres indenlandske årskørsel i det pågældende år. Emissionerne afviger for de forskellige årgange, eftersom årgangene 1999-2001 er EURO 2 biler, mens årgangene 2002-2006 er EURO 3 biler. EURO 3 bilerne har i forvejen mindre emissioner af NOx i forhold til EURO 2. Derfor bliver reduktionsmulighederne ligeledes mindre for disse årgange. Emissionsfaktorerne stammer fra DMU og kan ses i bilag 1.

Omkostningerne udgør 1250 mill. kr. i nutidsværdi, hvilket svarer til 91 mill. kr. om året fordelt over en 30-årig periode. Der fjernes i 2010 i alt 3279 tons NOx. Budgetøkonomisk koster det 72 kr. pr. kg NOx.

Tabel 13-3 Budgetøkonomiske omkostninger og NOx-reduktioner. SCR på tunge køretøjer (2004-priser)

År Investering Drift
AdBlue
Omkost-
ning i alt
NOx
Reduktion
  Mill kr Mill. Kr. Mill. kr. Tons
2005 0 0 0 0
2006 0 0 0 0
2007 0 0 0 0
2008 0 0 0 0
2009 916 112 1028 3481
2010 0 105 105 3279
2011 0 99 99 3074
2012 0 93 93 2865
2013 0 86 86 2652
2014 0 79 79 2436
2015 0 72 72 2216
2016 0 65 65 1992
2017 0 58 58 1765
2018 0 51 51 1534
2019 0 43 43 1299
2020 0 36 36 1060
2021 0 29 29 844
2022 0 23 23 649
2023 0 17 17 480
2024 0 13 13 395
2025 0 9 9 280
2026 0 6 6 193
2027 0 4 4 116
2028 0 3 3 85
2029 0 2 2 64
2030 0 2 2 52
2031 0 0 0 0
2032 0 0 0 0
2033 0 0 0 0
2034 0 0 0 0
NPV i 2004 685 565 1250 17342
Omkostning mill.kr/år (30 år) 91
Omkostning kr./kg NOx 72

13.4 Velfærdsøkonomisk opgørelse

De velfærdsøkonomiske omkostninger til investering og drift er beregnet ved at forhøje de budgetøkonomiske omkostninger med nettoafgiftsfaktoren på 1,17. De velfærdsøkonomiske omkostninger til investering og drift udgør 1,46 mia.kr. i nutidsværdi, jf. Tabel 13-4.

Tabel 13-4 Velfærdsøkonomiske omkostninger (investering og drift), SCR på tunge køretøjer (2004 priser)

År Investering Drift Omkostning
i alt
  Mill kr Mill. kr. Mill. kr.
2005 0 0 0
2006 0 0 0
2007 0 0 0
2008 0 0 0
2009 1072 131 1203
2010 0 123 123
2011 0 116 116
2012 0 108 108
2013 0 101 101
2014 0 93 93
2015 0 85 85
2016 0 76 76
2017 0 68 68
2018 0 59 59
2019 0 51 51
2020 0 42 42
2021 0 34 34
2022 0 26 26
2023 0 20 20
2024 0 16 16
2025 0 11 11
2026 0 7 7
2027 0 5 5
2028 0 4 4
2029 0 3 3
2030 0 2 2
2031 0 0 0
2032 0 0 0
2033 0 0 0
2034 0 0 0
NPV 801 661 1462

Udover NOx-reduktionen er der effekter på udledningen af CO, HC og partikler, jf. Tabel 13-5. For CO sker en forøgelse af udledningen på ca 60%. De øvrige miljøeffekter består af reduktioner.

Tabel 13-5 Afledte miljøeffekter (Reduktioner i %)

  min Max Gennemsnit
HC 70% 80% 75%
PM 25% 50% 37,5%
CO - - -60%

Kilde: Brancheforeningen DEEC, www.deec.dk

Reduktionsmængderne for de afledte miljøeffekter er beregnet ved hjælp af emissionsfaktorerne, bilbestanden og årskørslen fra DMU, som kan ses af bilag 1-7. Værdien af miljøeffekterne er beregnet ved hjælp af de respektive priser i tabel 2-2. Værdien af samtlige miljøeffekter udgør i  nutidsværdi 1,7 mia.kr., hvoraf NOx udgør størstedelen (88%), jf. Tabel 13-6.

Tabel 13-6  Værdi af miljøeffekter, SCR på tunge køretøjer, (2004-priser)

  NOx Værdi PM Værdi CO Værdi HC Værdi I alt
År tons Mill. kr tons Mill. kr tons Mill. kr tons Mill. kr Mill. kr
2005 0 0 0 0 0 0 0 0 0
2006 0 0 0 0 0 0 0 0 0
2007 0 0 0 0 0 0 0 0 0
2008 0 0 0 0 0 0 0 0 0
2009 3481 297 47 18 -592 -0,001 404 23 338
2010 3279 280 45 17 -559 -0,001 382 21 318
2011 3074 262 42 16 -525 -0,001 359 20 298
2012 2865 244 39 15 -490 -0,001 336 19 278
2013 2652 226 36 14 -455 -0,001 312 17 257
2014 2436 208 33 13 -419 -0,001 288 16 237
2015 2216 189 30 12 -382 -0,001 263 15 215
2016 1992 170 27 11 -344 -0,001 237 13 194
2017 1765 150 24 9 -306 -0,001 211 12 172
2018 1534 131 21 8 -267 -0,001 184 10 149
2019 1299 111 18 7 -227 0,000 157 9 126
2020 1060 90 15 6 -186 0,000 129 7 103
2021 844 72 12 5 -149 0,000 104 6 82
2022 649 55 9 4 -116 0,000 81 4 63
2023 480 41 7 3 -86 0,000 60 3 47
2024 395 34 6 2 -72 0,000 52 3 39
2025 280 24 4 2 -52 0,000 38 2,09 27
2026 193 16 3 1 -37 0,000 27 1,50 19
2027 116 10 2 1 -22 0,000 17 0,92 11
2028 85 7 1 0 -17 0,000 12 0,70 8
2029 64 5 1 0 -12 0,000 10 0,53 6
2030 52 4 1 0 -10 0,000 8 0,45 5
2031 0 0 0 0 0 0 0 0 0
2032 0 0 0 0 0 0 0 0 0
2033 0 0 0 0 0 0 0 0 0
2034 0 0 0 0 0 0 0 0 0
NPV   1478   92   -0,006   114 1685

De samlede velfærdsøkonomiske omkostninger ved SCR består af investering og drift, og bliver i alt 1,46 mia.kr. i nutidsværdi, jf. Tabel 13-7. Værdien af miljøeffekterne udgør 1,685 mia.kr. i nutidsværdi. Eftermontering af SCR på tunge køretøjer giver således et velfærdsøkonomisk overskud på 222 mill.kr. i nutidsværdi.

De velfærdsøkonomiske omkostninger pr. kg. NOx udregnes som nutidsværdien af omkostningerne fratrukket værdien af de afledte miljøeffekter (HC, CO og PM) divideret med nutidsværdien af mængden af fjernet NOx. Det vil sige 1,46 mia.kr. fratrukket 206 mill.kr. og divideret med 17342 tons, hvilket giver 72 kr. pr. kg. Dette svarer til årlige omkostninger på 91 mill.kr.

Tabel 13-7 Velfærdsøkonomiske omkostninger i alt, SCR på tunge køretøjer, (2004-priser)

År Investering
og drift
Miljøeffekt Værdi miljøeffekt
NOx NOx Afledt
mill kr Tons mill kr Mill kr
2005 0 0 0 0
2006 0 0 0 0
2007 0 0 0 0
2008 0 0 0 0
2009 1203 3481 297 41
2010 123 3279 280 39
2011 116 3074 262 36
2012 108 2865 244 34
2013 101 2652 226 31
2014 93 2436 208 29
2015 85 2216 189 26
2016 76 1992 170 24
2017 68 1765 150 21
2018 59 1534 131 18
2019 51 1299 111 16
2020 42 1060 90 13
2021 34 844 72 10
2022 26 649 55 8
2023 20 480 41 6
2024 16 395 34 5
2025 11 280 24 4
2026 7 193 16 3
2027 5 116 10 2
2028 4 85 7 1
2029 3 64 5 1
2030 2 52 4 1
2031 0 0 0 0
2032 0 0 0 0
2033 0 0 0 0
2034 0 0 0 0
NPV 1462 17342 1478 206
CBA NPV mill.kr.   222
Omkostning mill.kr/år (30 år)   91
Omkostning kr./kg   72


Fodnoter

[40] Se kapitel 18 om fremrykning af EURO normer.

[41] Personlig meddelelse Per Lyngholm, GEJenbacher

 



Version 1.0 August 2006, © Miljøstyrelsen.