| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Samfundsøkonomisk analyse af NOx reduktion
13 Eftermontering af SCR på tunge køretøjer
13.1 Beskrivelse af tiltaget og dets konsekvenser
Selective Catalytic Reduction (SCR) er en katalysatorteknik, som størstedelen af de europæiske lastbilfabrikanter forventes at anvende, for at kunne opfylde de kommende EURO 4 og EURO 5 normer[40]. SCR-katalysatoren er i lastbilen integreret i selve lyddæmperen og fungerer i kombination med reduktionsmidlet AdBlue (en 32,5% urea-opløsning). Under kørslen sprøjtes en nøje doseret mængde AdBlue ind i udstødningssystemet mellem motoren og den keramiske katalysator. Kvælstofilterne (NOx) omsættes herved til uskadeligt vand og frit kvælstof (N2). Samtidig reduceres udslippet af HC og CO.
Tiltaget går ud på i 2009 at eftermontere SCR på alle tunge køretøjer fra årgangene 1999-2006, dvs. køretøjer der på det tidspunkt er mellem 3 og 10 år gamle. Når EURO 4 normen træder i kraft i 2007 (ultimo 2006) forventes alle tunge køretøjer at være udstyret med enten SCR eller en anden form for NOx reducerende teknologi. Der regnes dermed kun med installering af SCR på årgangene 1999-2006. Fremtidige årgange af tunge køretøjer fra 2007 berøres ikke af tiltaget.
Data vedrørende omkostningerne ved installering af SCR stammer fra Jan Plougmann fra Grundfos. Oplysninger om prisen på AdBlue stammer fra Per Lyngholm fra GE Jenbacher. Oplysninger om bilbestand, årskørsel, brændstofforbrug samt emissionsfaktorer stammer fra DMU. Øvrige oplysninger stammer fra Energistyrelsen og Trafikministeriet.
13.2 Sammenfatning af budgetøkonomiske og velfærdsøkonomiske omkostninger for SCR på tunge køretøjer
Eftermontering af SCR på tunge køretøjer vil kunne give en NOx reduktion på 3279 tons i 2010. Tabel 13-1 viser reduktionspotentialerne samt de budgetøkonomiske og velfærdsøkonomiske omkostninger. Budgetøkonomisk koster tiltaget 91 mill. kr. pr. år, hvilket svarer til 72 kr. pr. kg NOx. De velfærdsøkonomiske omkostninger udgør ligesom de budgetøkonomiske 91 mill. kr. pr. år og 72 kr. pr. kg NOx. SCR giver et velfærdsøkonomisk overskud på 222 mill. kr.
Tabel 13-1 Oversigt over budgetøkonomiske og velfærdsøkonomiske omkostninger for SCR på tunge køretøjer (2004-priser)
|
Enhed |
På landsplan |
Miljøeffekt- NOx reduktion i 2010 |
Tons/år |
3279 |
Budgetøkonomisk |
|
|
Omkostninger pr. år (30 år) |
Mill.kr./år |
91 |
Omkostninger pr. kg NOx |
Kr./kg |
72 |
Velfærdsøkonomisk |
|
|
CBA nutidsværdi (overskud) |
Mill.kr. |
222 |
Omkostninger pr. år (30 år) |
Mill.kr./år |
91 |
Omkostninger pr. kg NOx |
Kr./kg |
72 |
13.3 Budgetøkonomisk opgørelse
Omkostningerne ved SCR består af investeringsomkostninger forbundet med eftermontering af teknologien på eksisterende køretøjer samt driftsomkostninger, som består af forbrug af AdBlue. Jan Plougman fra Grundfos har oplyst, at Grundfos-Topsøe kan levere et ”high-performance” system med 85-90% NOx-reduktion til en anskaffelsespris på 35.000 kr. Forbruget af AdBlue vil ifølge Grundfos udgøre ca. 7% af brændstofforbruget.
Tabel 13-3 viser de budgetøkonomiske omkostninger og NOx reduktionerne forbundet med tiltaget. Tiltaget omhandler kun årgangene 1999-2006, som alle får monteret SCR i 2009. Efterhånden som bilerne skrottes falder NOx-reduktionerne og ligeledes driftsomkostningerne. Inden udgangen af 2034 forventes alle biler fra de berørte årgange stort set at være skrottet. Derfor ligger alle miljøkonsekvenser af tiltaget indenfor den anførte tidshorisont.
Investeringsomkostningerne er beregnet ved, for hvert år, at gange anskaffelsesprisen på 35.000 kr. med bilbestanden for de pågældende årgange. Bilbestanden kan ses i bilag 4. Forbruget af AdBlue pr liter kan ses i Tabel 13-2 og er beregnet som 7% af brændstofforbruget pr. km (se bilag 8). Dette multipliceret med bilbestanden og den totale indenlandske årskørsel (se bilag 7) giver det totale forbrug af AdBlue. Prisen på AdBlue vil blive ca. 5 kr. pr. liter (ekskl. moms)[41].
Tabel 13-2 Forbrug af AdBlue
Biltype |
l/km |
7,5 – 16 tons |
0,014 |
16 – 32 tons |
0,020 |
> 32 tons |
0,027 |
Bybus |
0,024 |
Turistbus |
0,019 |
NOx-reduktionerne er beregnet som 87,5% af emissionsfaktorerne opgivet pr. km ganget med bilbestanden for de berørte årgange og deres indenlandske årskørsel i det pågældende år. Emissionerne afviger for de forskellige årgange, eftersom årgangene 1999-2001 er EURO 2 biler, mens årgangene 2002-2006 er EURO 3 biler. EURO 3 bilerne har i forvejen mindre emissioner af NOx i forhold til EURO 2. Derfor bliver reduktionsmulighederne ligeledes mindre for disse årgange. Emissionsfaktorerne stammer fra DMU og kan ses i bilag 1.
Omkostningerne udgør 1250 mill. kr. i nutidsværdi, hvilket svarer til 91 mill. kr. om året fordelt over en 30-årig periode. Der fjernes i 2010 i alt 3279 tons NOx. Budgetøkonomisk koster det 72 kr. pr. kg NOx.
Tabel 13-3 Budgetøkonomiske omkostninger og NOx-reduktioner. SCR på tunge køretøjer (2004-priser)
År |
Investering |
Drift
AdBlue |
Omkost-
ning i alt |
NOx
Reduktion |
|
Mill kr |
Mill. Kr. |
Mill. kr. |
Tons |
2005 |
0 |
0 |
0 |
0 |
2006 |
0 |
0 |
0 |
0 |
2007 |
0 |
0 |
0 |
0 |
2008 |
0 |
0 |
0 |
0 |
2009 |
916 |
112 |
1028 |
3481 |
2010 |
0 |
105 |
105 |
3279 |
2011 |
0 |
99 |
99 |
3074 |
2012 |
0 |
93 |
93 |
2865 |
2013 |
0 |
86 |
86 |
2652 |
2014 |
0 |
79 |
79 |
2436 |
2015 |
0 |
72 |
72 |
2216 |
2016 |
0 |
65 |
65 |
1992 |
2017 |
0 |
58 |
58 |
1765 |
2018 |
0 |
51 |
51 |
1534 |
2019 |
0 |
43 |
43 |
1299 |
2020 |
0 |
36 |
36 |
1060 |
2021 |
0 |
29 |
29 |
844 |
2022 |
0 |
23 |
23 |
649 |
2023 |
0 |
17 |
17 |
480 |
2024 |
0 |
13 |
13 |
395 |
2025 |
0 |
9 |
9 |
280 |
2026 |
0 |
6 |
6 |
193 |
2027 |
0 |
4 |
4 |
116 |
2028 |
0 |
3 |
3 |
85 |
2029 |
0 |
2 |
2 |
64 |
2030 |
0 |
2 |
2 |
52 |
2031 |
0 |
0 |
0 |
0 |
2032 |
0 |
0 |
0 |
0 |
2033 |
0 |
0 |
0 |
0 |
2034 |
0 |
0 |
0 |
0 |
NPV i 2004 |
685 |
565 |
1250 |
17342 |
Omkostning mill.kr/år (30 år) |
91 |
Omkostning kr./kg NOx |
72 |
13.4 Velfærdsøkonomisk opgørelse
De velfærdsøkonomiske omkostninger til investering og drift er beregnet ved at forhøje de budgetøkonomiske omkostninger med nettoafgiftsfaktoren på 1,17. De velfærdsøkonomiske omkostninger til investering og drift udgør 1,46 mia.kr. i nutidsværdi, jf. Tabel 13-4.
Tabel 13-4 Velfærdsøkonomiske omkostninger (investering og drift), SCR på tunge køretøjer (2004 priser)
År |
Investering |
Drift |
Omkostning
i alt |
|
Mill kr |
Mill. kr. |
Mill. kr. |
2005 |
0 |
0 |
0 |
2006 |
0 |
0 |
0 |
2007 |
0 |
0 |
0 |
2008 |
0 |
0 |
0 |
2009 |
1072 |
131 |
1203 |
2010 |
0 |
123 |
123 |
2011 |
0 |
116 |
116 |
2012 |
0 |
108 |
108 |
2013 |
0 |
101 |
101 |
2014 |
0 |
93 |
93 |
2015 |
0 |
85 |
85 |
2016 |
0 |
76 |
76 |
2017 |
0 |
68 |
68 |
2018 |
0 |
59 |
59 |
2019 |
0 |
51 |
51 |
2020 |
0 |
42 |
42 |
2021 |
0 |
34 |
34 |
2022 |
0 |
26 |
26 |
2023 |
0 |
20 |
20 |
2024 |
0 |
16 |
16 |
2025 |
0 |
11 |
11 |
2026 |
0 |
7 |
7 |
2027 |
0 |
5 |
5 |
2028 |
0 |
4 |
4 |
2029 |
0 |
3 |
3 |
2030 |
0 |
2 |
2 |
2031 |
0 |
0 |
0 |
2032 |
0 |
0 |
0 |
2033 |
0 |
0 |
0 |
2034 |
0 |
0 |
0 |
NPV |
801 |
661 |
1462 |
Udover NOx-reduktionen er der effekter på udledningen af CO, HC og partikler, jf. Tabel 13-5. For CO sker en forøgelse af udledningen på ca 60%. De øvrige miljøeffekter består af reduktioner.
Tabel 13-5 Afledte miljøeffekter (Reduktioner i %)
|
min |
Max |
Gennemsnit |
HC |
70% |
80% |
75% |
PM |
25% |
50% |
37,5% |
CO |
- |
- |
-60% |
Kilde: Brancheforeningen DEEC, www.deec.dk
Reduktionsmængderne for de afledte miljøeffekter er beregnet ved hjælp af emissionsfaktorerne, bilbestanden og årskørslen fra DMU, som kan ses af bilag 1-7. Værdien af miljøeffekterne er beregnet ved hjælp af de respektive priser i tabel 2-2. Værdien af samtlige miljøeffekter udgør i nutidsværdi 1,7 mia.kr., hvoraf NOx udgør størstedelen (88%), jf. Tabel 13-6.
Tabel 13-6 Værdi af miljøeffekter, SCR på tunge køretøjer, (2004-priser)
|
NOx |
Værdi |
PM |
Værdi |
CO |
Værdi |
HC |
Værdi |
I alt |
År |
tons |
Mill. kr |
tons |
Mill. kr |
tons |
Mill. kr |
tons |
Mill. kr |
Mill. kr |
2005 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
2006 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
2007 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
2008 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
2009 |
3481 |
297 |
47 |
18 |
-592 |
-0,001 |
404 |
23 |
338 |
2010 |
3279 |
280 |
45 |
17 |
-559 |
-0,001 |
382 |
21 |
318 |
2011 |
3074 |
262 |
42 |
16 |
-525 |
-0,001 |
359 |
20 |
298 |
2012 |
2865 |
244 |
39 |
15 |
-490 |
-0,001 |
336 |
19 |
278 |
2013 |
2652 |
226 |
36 |
14 |
-455 |
-0,001 |
312 |
17 |
257 |
2014 |
2436 |
208 |
33 |
13 |
-419 |
-0,001 |
288 |
16 |
237 |
2015 |
2216 |
189 |
30 |
12 |
-382 |
-0,001 |
263 |
15 |
215 |
2016 |
1992 |
170 |
27 |
11 |
-344 |
-0,001 |
237 |
13 |
194 |
2017 |
1765 |
150 |
24 |
9 |
-306 |
-0,001 |
211 |
12 |
172 |
2018 |
1534 |
131 |
21 |
8 |
-267 |
-0,001 |
184 |
10 |
149 |
2019 |
1299 |
111 |
18 |
7 |
-227 |
0,000 |
157 |
9 |
126 |
2020 |
1060 |
90 |
15 |
6 |
-186 |
0,000 |
129 |
7 |
103 |
2021 |
844 |
72 |
12 |
5 |
-149 |
0,000 |
104 |
6 |
82 |
2022 |
649 |
55 |
9 |
4 |
-116 |
0,000 |
81 |
4 |
63 |
2023 |
480 |
41 |
7 |
3 |
-86 |
0,000 |
60 |
3 |
47 |
2024 |
395 |
34 |
6 |
2 |
-72 |
0,000 |
52 |
3 |
39 |
2025 |
280 |
24 |
4 |
2 |
-52 |
0,000 |
38 |
2,09 |
27 |
2026 |
193 |
16 |
3 |
1 |
-37 |
0,000 |
27 |
1,50 |
19 |
2027 |
116 |
10 |
2 |
1 |
-22 |
0,000 |
17 |
0,92 |
11 |
2028 |
85 |
7 |
1 |
0 |
-17 |
0,000 |
12 |
0,70 |
8 |
2029 |
64 |
5 |
1 |
0 |
-12 |
0,000 |
10 |
0,53 |
6 |
2030 |
52 |
4 |
1 |
0 |
-10 |
0,000 |
8 |
0,45 |
5 |
2031 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
2032 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
2033 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
2034 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
NPV |
|
1478 |
|
92 |
|
-0,006 |
|
114 |
1685 |
De samlede velfærdsøkonomiske omkostninger ved SCR består af investering og drift, og bliver i alt 1,46 mia.kr. i nutidsværdi, jf. Tabel 13-7. Værdien af miljøeffekterne udgør 1,685 mia.kr. i nutidsværdi. Eftermontering af SCR på tunge køretøjer giver således et velfærdsøkonomisk overskud på 222 mill.kr. i nutidsværdi.
De velfærdsøkonomiske omkostninger pr. kg. NOx udregnes som nutidsværdien af omkostningerne fratrukket værdien af de afledte miljøeffekter (HC, CO og PM) divideret med nutidsværdien af mængden af fjernet NOx. Det vil sige 1,46 mia.kr. fratrukket 206 mill.kr. og divideret med 17342 tons, hvilket giver 72 kr. pr. kg. Dette svarer til årlige omkostninger på 91 mill.kr.
Tabel 13-7 Velfærdsøkonomiske omkostninger i alt, SCR på tunge køretøjer, (2004-priser)
År |
Investering
og drift |
Miljøeffekt |
Værdi miljøeffekt |
NOx |
NOx |
Afledt |
mill kr |
Tons |
mill kr |
Mill kr |
2005 |
0 |
0 |
0 |
0 |
2006 |
0 |
0 |
0 |
0 |
2007 |
0 |
0 |
0 |
0 |
2008 |
0 |
0 |
0 |
0 |
2009 |
1203 |
3481 |
297 |
41 |
2010 |
123 |
3279 |
280 |
39 |
2011 |
116 |
3074 |
262 |
36 |
2012 |
108 |
2865 |
244 |
34 |
2013 |
101 |
2652 |
226 |
31 |
2014 |
93 |
2436 |
208 |
29 |
2015 |
85 |
2216 |
189 |
26 |
2016 |
76 |
1992 |
170 |
24 |
2017 |
68 |
1765 |
150 |
21 |
2018 |
59 |
1534 |
131 |
18 |
2019 |
51 |
1299 |
111 |
16 |
2020 |
42 |
1060 |
90 |
13 |
2021 |
34 |
844 |
72 |
10 |
2022 |
26 |
649 |
55 |
8 |
2023 |
20 |
480 |
41 |
6 |
2024 |
16 |
395 |
34 |
5 |
2025 |
11 |
280 |
24 |
4 |
2026 |
7 |
193 |
16 |
3 |
2027 |
5 |
116 |
10 |
2 |
2028 |
4 |
85 |
7 |
1 |
2029 |
3 |
64 |
5 |
1 |
2030 |
2 |
52 |
4 |
1 |
2031 |
0 |
0 |
0 |
0 |
2032 |
0 |
0 |
0 |
0 |
2033 |
0 |
0 |
0 |
0 |
2034 |
0 |
0 |
0 |
0 |
NPV |
1462 |
17342 |
1478 |
206 |
CBA NPV mill.kr. |
|
222 |
Omkostning mill.kr/år (30 år) |
|
91 |
Omkostning kr./kg |
|
72 |
Fodnoter
[40] Se kapitel 18 om fremrykning af EURO normer.
[41] Personlig meddelelse Per Lyngholm, GEJenbacher
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top |
Version 1.0 August 2006, © Miljøstyrelsen.
|