Samfundsøkonomisk analyse af NOx reduktion

19 Motoroptimering på fiskeriflåden

19.1 Beskrivelse af tiltaget og dets konsekvenser

Der foretages emissionsoptimering af eksisterende skibsmotorer på fiskefartøjer (intern optimering). Investeringen omfatter bl.a. måling af emissioner før/efter, ombygning af motoren, udstyr, trykflasker, arbejdskraft m.m. Installationen giver mulighed for bedre regulering af den tilførte luftmængde og temperatur. Der kan fjernes 20-30 pct. af NOx-udledningen ved optimeringen. De øvrige emissioner er uændrede[64].

Vi begrænser analysen til de kommercielle fiskefartøjer, jf. kapitel 18. Optimering er relevant for de større skibe med motorer på 0,8 MW og derover. Disse er af typen ”medium speed” motorer. De små og mellemstore fiskefartøjer bruger som regel ”high speed” motorer, som ikke vurderes at være velegnede til emissionsoptimering. Der regnes derfor på de store fiskefartøjer (på 40 m og derover), som har motorer, der er velegnet til motoroptimering.

19.2 Sammenfatning

Emissionsoptimering af de større fiskefartøjer kan fjerne 524 tons NOx om året på landsplan, jf tabel 19-1. Der er ingen afledte miljøeffekter.

Det koster fiskeriet 1,2 mill.kr. årligt (set over en 30-årig periode). Dette svarer til 3 kr. pr. kg fjernet NOx.

Der er et velfærdsøkonmisk overskud ved dette tiltag på 441 mill.kr. i nutidsværdi. Vedfærdsøkonomisk koster det 3 kr. pr. kg fjernet NOx (inkl. værdi af de afledte miljøeffekter, som i dette tilfælde er 0).

Alt i alt et usædvanligt billigt tiltag, men med et forholdsvis begrænset potentiale på ca. 500 tons NOx årligt.

Tabel 19-1  Oversigt over budget- og velfærdsøkonomiske omkostninger. Emissionsoptimering på fiskefartøjer (2004-priser)

  Enhed For ét fartøj på 40 m
og derover (1,12 MW)
På landsplan
Miljøeffekt – reduktion af NOx i 2010 Tons/år 11,6 524
Budgetøkonomisk      
Erhverv      
Omkostninger pr. år (30 år) mill.kr./år 0,03 1,2
Omkostninger pr. kg NOx kr./kg 2,95 2,95
Velfærdsøkonomisk      
CBA nutidsværdi 30 år (overskud) mill.kr. 9,8 441
Omkostninger pr. år (30 år) Mill.kr./år 0,03 1,4
Omkostninger pr. kg NOx kr./kg 3,45 3,45

Note: Der er 45 skibe på landsplan på 40 m og derover, jf. tabel 18-1. Denne type fartøjer har en en gennemsnitlig motorstørrelse på 1,3 MW.

19.3 Budgetøkonomiske omkostninger

Optimering af en eksisterende motor på et fiskefartøj koster ca. 277.000 kr. pr. MW[65]. Levetiden for en motor er sat til 15 år. Det forudsættes, at der kan foretages motoroptimering på kommercielle fiskefartøjer på 40 m og derover, jf, ovenfor.

Motoroptimering kan reducere NOx udslippet med 20-30 pct. Der anvendes 25 pct. i beregningerne.

I det følgende gennemgås beregningen for ét fartøj på 40 m og derover. Et fartøj på 40 m og derover udleder 47 tons NOx årligt, jf. tabel 18-1. Miljøeffekten ved motoroptimering bliver da 25 pct. heraf eller 12 tons NOx årligt, jf. tabel 19-2.

Et fartøj af denne størrelse har en motorkapacitet på 1,3 MW i gennemsnit, jf. tabel 18-1. Omkostningen for motoroptimering bliver da 354.000 kr. (1,28*277.000 kr.). Dette svarer til ca. 34.000 kr. årligt  (ved levetid på 15 år og 6 pct. i rente). Motoroptimeringen foretages i 2009. For den 30-årige periode 2005-2034 bliver det ca. 26.000 kr. årligt[66], jf. tabel 19-2.

Omkostningerne udgør 3 kr. pr. kg NOx[67].

Tabel 19-2 Budgetøkonomiske omkostninger. Emissionsoptimering på fiskefartøjer. ét fiskefartøj (2004-priser)

Ét fiskefartøj på 40 m og derover Omkostning til investeringer og drift NOx reduktion
  i alt  
År mill.kr. Tons
2005 0 0
2006 0 0
2007 0 0
2008 0 0
2009 0,034 11,6
2010 0,034 11,6
2011 0,034 11,6
2012 0,034 11,6
2013 0,034 11,6
2014 0,034 11,6
2015 0,034 11,6
2016 0,034 11,6
2017 0,034 11,6
2018 0,034 11,6
2019 0,034 11,6
2020 0,034 11,6
2021 0,034 11,6
2022 0,034 11,6
2023 0,034 11,6
2024 0,034 11,6
2025 0,034 11,6
2026 0,034 11,6
2027 0,034 11,6
2028 0,034 11,6
2029 0,034 11,6
2030 0,034 11,6
2031 0,034 11,6
2032 0,034 11,6
2033 0,034 11,6
2034 0,034 11,6
NPV i 2004 0,35 119,8
Omkostning mill.kr/år (30 år) 0,026
Omkostning kr./kg 2,95

19.4 Velfærdsøkonomiske omkostninger

De bugetøkonomiske omkostninger til investering og drift er forhøjet med nettoafgiftsfaktoren (NAF) på 1,17 for at få de velfærdsøkonomiske omkostnigner, jf. afsnit 2.6. Dette giver årlige velfærdsøkonomiske omkostninger på 30.000 kr. eller 0,4 mill.kr. i nutidsværdi, jf. tabel 19-3. Værdien af NOx reduktionen udgør 10,2 mill.kr. i nutidsværdi. Der er anvendt NOx-prisen på 85 kr./kg fra tabel 2-3. Der er ikke nogle afledte miljøeffekter.

Derved giver motoroptimering på fiskefartøjer et velfærdsøkonomisk overskud på 9,8 mill.kr. i nutidsværdi. Velfærdsøkonomisk koster optimeringen på fiskefartøjer 30.000 kr. om året over en 30-årig periode (inkl. værdi af afledte miljøeffekter, som i dette tilfælde er 0). Dette svarer til velfærdsøkonomiske omkostninger på 3,45 kr. pr. kg fjernet NOx.

Tabel 19-3  Velfærdsøkonomiske omkostninger. emissionsoptimering på fiskefartøjer. ét fiskefartøj (2004-priser)

Ét fiskefartøj på
40 m og derover
Omkostning til in-
vesteringer og drift
NOx reduktion Værdi NOx-reduktion
  i alt    
År Mill.kr. Tons Mill.kr.
2005 0 0 0
2006 0 0 0
2007 0 0 0
2008 0 0 0
2009 0,040 11,6 0,992
2010 0,040 11,6 0,992
2011 0,040 11,6 0,992
2012 0,040 11,6 0,992
2013 0,040 11,6 0,992
2014 0,040 11,6 0,992
2015 0,040 11,6 0,992
2016 0,040 11,6 0,992
2017 0,040 11,6 0,992
2018 0,040 11,6 0,992
2019 0,040 11,6 0,992
2020 0,040 11,6 0,992
2021 0,040 11,6 0,992
2022 0,040 11,6 0,992
2023 0,040 11,6 0,992
2024 0,040 11,6 0,992
2025 0,040 11,6 0,992
2026 0,040 11,6 0,992
2027 0,040 11,6 0,992
2028 0,040 11,6 0,992
2029 0,040 11,6 0,992
2030 0,040 11,6 0,992
2031 0,040 11,6 0,992
2032 0,040 11,6 0,992
2033 0,040 11,6 0,992
2034 0,040 11,6 0,992
NPV i 2004 0,4 119,8 10,2
CBA NPV mill.kr. 9,8
Omkostning mill.kr/år (30 år) 0,030
Omkostning kr./kg 3,45


Fodnoter

[64] Der kan ved motoroptimering optræde det såkaldte sfc-problem med trade off mellem NOx og partikler, CO og CO2, dvs. at NOx emissionen går ned på bekostning af stigende emissioner af CO og CO2.  De praktiske erfaringer med emissionsoptimeringer på skibsmotorer viser imidlertid, at man har kunnet holde sfc konstant, således at de øvrige emissioner (dvs. andre end NOx) er uændrede.

[65] Kilde: Personlig meddelelse Rasmussen, J. (2005).

[66]  Nutidsværdien i 2004 for den 30-årige periode 2005-2034 af en årlig omkostning på ca. 30.000 kr. fra 2009 er 0,31 mill.kr. (6 pct. i rente). Dette skal fordeles over de 30 år, hvilket giver 23.000 kr. pr. år.

[67] Beregnet som nutidsværdien af omkostningerne på 0,31 mill.kr. (se note 5) divideret med nutidsværdien af en årlig miljøeffekt på 11 tons NOx fra 2009, som bliver 113,8 tons.

 



Version 1.0 August 2006, © Miljøstyrelsen.