| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Samfundsøkonomisk analyse af NOx reduktion
19 Motoroptimering på fiskeriflåden
19.1 Beskrivelse af tiltaget og dets konsekvenser
Der foretages emissionsoptimering af eksisterende skibsmotorer på fiskefartøjer (intern optimering). Investeringen omfatter bl.a. måling af emissioner før/efter, ombygning af motoren, udstyr, trykflasker, arbejdskraft m.m. Installationen giver mulighed for bedre regulering af den tilførte luftmængde og temperatur. Der kan fjernes 20-30 pct. af NOx-udledningen ved optimeringen. De øvrige emissioner er uændrede[64].
Vi begrænser analysen til de kommercielle fiskefartøjer, jf. kapitel 18. Optimering er relevant for de større skibe med motorer på 0,8 MW og derover. Disse er af typen ”medium speed” motorer. De små og mellemstore fiskefartøjer bruger som regel ”high speed” motorer, som ikke vurderes at være velegnede til emissionsoptimering. Der regnes derfor på de store fiskefartøjer (på 40 m og derover), som har motorer, der er velegnet til motoroptimering.
19.2 Sammenfatning
Emissionsoptimering af de større fiskefartøjer kan fjerne 524 tons NOx om året på landsplan, jf tabel 19-1. Der er ingen afledte miljøeffekter.
Det koster fiskeriet 1,2 mill.kr. årligt (set over en 30-årig periode). Dette svarer til 3 kr. pr. kg fjernet NOx.
Der er et velfærdsøkonmisk overskud ved dette tiltag på 441 mill.kr. i nutidsværdi. Vedfærdsøkonomisk koster det 3 kr. pr. kg fjernet NOx (inkl. værdi af de afledte miljøeffekter, som i dette tilfælde er 0).
Alt i alt et usædvanligt billigt tiltag, men med et forholdsvis begrænset potentiale på ca. 500 tons NOx årligt.
Tabel 19-1 Oversigt over budget- og velfærdsøkonomiske omkostninger. Emissionsoptimering på fiskefartøjer (2004-priser)
|
Enhed |
For ét fartøj på 40 m
og derover (1,12 MW) |
På landsplan |
Miljøeffekt – reduktion af NOx i 2010 |
Tons/år |
11,6 |
524 |
Budgetøkonomisk |
|
|
|
Erhverv |
|
|
|
Omkostninger pr. år (30 år) |
mill.kr./år |
0,03 |
1,2 |
Omkostninger pr. kg NOx |
kr./kg |
2,95 |
2,95 |
Velfærdsøkonomisk |
|
|
|
CBA nutidsværdi 30 år (overskud) |
mill.kr. |
9,8 |
441 |
Omkostninger pr. år (30 år) |
Mill.kr./år |
0,03 |
1,4 |
Omkostninger pr. kg NOx |
kr./kg |
3,45 |
3,45 |
Note: Der er 45 skibe på landsplan på 40 m og derover, jf. tabel 18-1. Denne type fartøjer har en en gennemsnitlig motorstørrelse på 1,3 MW.
19.3 Budgetøkonomiske omkostninger
Optimering af en eksisterende motor på et fiskefartøj koster ca. 277.000 kr. pr. MW[65]. Levetiden for en motor er sat til 15 år. Det forudsættes, at der kan foretages motoroptimering på kommercielle fiskefartøjer på 40 m og derover, jf, ovenfor.
Motoroptimering kan reducere NOx udslippet med 20-30 pct. Der anvendes 25 pct. i beregningerne.
I det følgende gennemgås beregningen for ét fartøj på 40 m og derover. Et fartøj på 40 m og derover udleder 47 tons NOx årligt, jf. tabel 18-1. Miljøeffekten ved motoroptimering bliver da 25 pct. heraf eller 12 tons NOx årligt, jf. tabel 19-2.
Et fartøj af denne størrelse har en motorkapacitet på 1,3 MW i gennemsnit, jf. tabel 18-1. Omkostningen for motoroptimering bliver da 354.000 kr. (1,28*277.000 kr.). Dette svarer til ca. 34.000 kr. årligt (ved levetid på 15 år og 6 pct. i rente). Motoroptimeringen foretages i 2009. For den 30-årige periode 2005-2034 bliver det ca. 26.000 kr. årligt[66], jf. tabel 19-2.
Omkostningerne udgør 3 kr. pr. kg NOx[67].
Tabel 19-2 Budgetøkonomiske omkostninger. Emissionsoptimering på fiskefartøjer. ét fiskefartøj (2004-priser)
Ét fiskefartøj på 40 m og derover |
Omkostning til investeringer og drift |
NOx reduktion |
|
i alt |
|
År |
mill.kr. |
Tons |
2005 |
0 |
0 |
2006 |
0 |
0 |
2007 |
0 |
0 |
2008 |
0 |
0 |
2009 |
0,034 |
11,6 |
2010 |
0,034 |
11,6 |
2011 |
0,034 |
11,6 |
2012 |
0,034 |
11,6 |
2013 |
0,034 |
11,6 |
2014 |
0,034 |
11,6 |
2015 |
0,034 |
11,6 |
2016 |
0,034 |
11,6 |
2017 |
0,034 |
11,6 |
2018 |
0,034 |
11,6 |
2019 |
0,034 |
11,6 |
2020 |
0,034 |
11,6 |
2021 |
0,034 |
11,6 |
2022 |
0,034 |
11,6 |
2023 |
0,034 |
11,6 |
2024 |
0,034 |
11,6 |
2025 |
0,034 |
11,6 |
2026 |
0,034 |
11,6 |
2027 |
0,034 |
11,6 |
2028 |
0,034 |
11,6 |
2029 |
0,034 |
11,6 |
2030 |
0,034 |
11,6 |
2031 |
0,034 |
11,6 |
2032 |
0,034 |
11,6 |
2033 |
0,034 |
11,6 |
2034 |
0,034 |
11,6 |
NPV i 2004 |
0,35 |
119,8 |
Omkostning mill.kr/år (30 år) |
0,026 |
Omkostning kr./kg |
2,95 |
19.4 Velfærdsøkonomiske omkostninger
De bugetøkonomiske omkostninger til investering og drift er forhøjet med nettoafgiftsfaktoren (NAF) på 1,17 for at få de velfærdsøkonomiske omkostnigner, jf. afsnit 2.6. Dette giver årlige velfærdsøkonomiske omkostninger på 30.000 kr. eller 0,4 mill.kr. i nutidsværdi, jf. tabel 19-3. Værdien af NOx reduktionen udgør 10,2 mill.kr. i nutidsværdi. Der er anvendt NOx-prisen på 85 kr./kg fra tabel 2-3. Der er ikke nogle afledte miljøeffekter.
Derved giver motoroptimering på fiskefartøjer et velfærdsøkonomisk overskud på 9,8 mill.kr. i nutidsværdi. Velfærdsøkonomisk koster optimeringen på fiskefartøjer 30.000 kr. om året over en 30-årig periode (inkl. værdi af afledte miljøeffekter, som i dette tilfælde er 0). Dette svarer til velfærdsøkonomiske omkostninger på 3,45 kr. pr. kg fjernet NOx.
Tabel 19-3 Velfærdsøkonomiske omkostninger. emissionsoptimering på fiskefartøjer. ét fiskefartøj (2004-priser)
Ét fiskefartøj på
40 m og derover |
Omkostning til in-
vesteringer og drift |
NOx reduktion |
Værdi NOx-reduktion |
|
i alt |
|
|
År |
Mill.kr. |
Tons |
Mill.kr. |
2005 |
0 |
0 |
0 |
2006 |
0 |
0 |
0 |
2007 |
0 |
0 |
0 |
2008 |
0 |
0 |
0 |
2009 |
0,040 |
11,6 |
0,992 |
2010 |
0,040 |
11,6 |
0,992 |
2011 |
0,040 |
11,6 |
0,992 |
2012 |
0,040 |
11,6 |
0,992 |
2013 |
0,040 |
11,6 |
0,992 |
2014 |
0,040 |
11,6 |
0,992 |
2015 |
0,040 |
11,6 |
0,992 |
2016 |
0,040 |
11,6 |
0,992 |
2017 |
0,040 |
11,6 |
0,992 |
2018 |
0,040 |
11,6 |
0,992 |
2019 |
0,040 |
11,6 |
0,992 |
2020 |
0,040 |
11,6 |
0,992 |
2021 |
0,040 |
11,6 |
0,992 |
2022 |
0,040 |
11,6 |
0,992 |
2023 |
0,040 |
11,6 |
0,992 |
2024 |
0,040 |
11,6 |
0,992 |
2025 |
0,040 |
11,6 |
0,992 |
2026 |
0,040 |
11,6 |
0,992 |
2027 |
0,040 |
11,6 |
0,992 |
2028 |
0,040 |
11,6 |
0,992 |
2029 |
0,040 |
11,6 |
0,992 |
2030 |
0,040 |
11,6 |
0,992 |
2031 |
0,040 |
11,6 |
0,992 |
2032 |
0,040 |
11,6 |
0,992 |
2033 |
0,040 |
11,6 |
0,992 |
2034 |
0,040 |
11,6 |
0,992 |
NPV i 2004 |
0,4 |
119,8 |
10,2 |
CBA NPV mill.kr. |
9,8 |
Omkostning mill.kr/år (30 år) |
0,030 |
Omkostning kr./kg |
3,45 |
Fodnoter
[64] Der kan ved motoroptimering optræde det såkaldte sfc-problem med trade off mellem NOx og partikler, CO og CO2, dvs. at NOx emissionen går ned på bekostning af stigende emissioner af CO og CO2. De praktiske erfaringer med emissionsoptimeringer på skibsmotorer viser imidlertid, at man har kunnet holde sfc konstant, således at de øvrige emissioner (dvs. andre end NOx) er uændrede.
[65] Kilde: Personlig meddelelse Rasmussen, J. (2005).
[66] Nutidsværdien i 2004 for den 30-årige periode 2005-2034 af en årlig omkostning på ca. 30.000 kr. fra 2009 er 0,31 mill.kr. (6 pct. i rente). Dette skal fordeles over de 30 år, hvilket giver 23.000 kr. pr. år.
[67] Beregnet som nutidsværdien af omkostningerne på 0,31 mill.kr. (se note 5) divideret med nutidsværdien af en årlig miljøeffekt på 11 tons NOx fra 2009, som bliver 113,8 tons.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top |
Version 1.0 August 2006, © Miljøstyrelsen.
|