| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Samfundsøkonomisk analyse af NOx reduktion
18 SCR på fiskeriflåden
18.1 Beskrivelse af tiltaget og dets konsekvenser
For en teknisk beskrivelse af SCR henvises til kapitel 5 om SCR på kraftvarmeværker. Det vurderes, at SCR på fiskefartøjer vil kunne reducere NOx udledningen med ca. 85 pct.
Der er i alt 3425 registrerede fiskefartøjer i Danmark i 2004[58]. Heraf er ca. en tredjedel (1242 fartøjer) kommercielle erhvervsfartøjer, jf. tabel 18-1. Disse tegner sig for ca. 90 pct. af energiforbruget. De ikke-kommercielle fiskefartøjer er langt overvejende små fartøjer (under 12 m)[59]. Vi begrænser derfor analysen til de kommercielle fiskefartøjer.
Tabel 18-1 Energiforbrug og NOx-emission for kommercielle fiskefartøjer, 2004
|
|
Motorkraft |
Energiforbrug |
NOx udledning |
Størrelse af |
|
Pr. fartøj |
i alt |
Pr. fartøj |
i alt |
Pr. fartøj |
i alt |
Fartøj |
Antal |
MW |
MW |
GJ |
GJ |
Tons |
Tons |
Under 12 m |
394 |
0,03 |
12 |
466 |
183716 |
0,6 |
245 |
12,0-14,9 m |
255 |
0,15 |
37 |
1506 |
384146 |
2,0 |
513 |
15,0-17,9 m |
164 |
0,19 |
32 |
2905 |
476471 |
3,9 |
636 |
18,0-23,9 m |
167 |
0,31 |
51 |
5631 |
940423 |
7,5 |
1255 |
24,0-39,9 m |
130 |
0,61 |
79 |
18508 |
2406025 |
24,7 |
3212 |
40 m og derover |
45 |
1,28 |
57 |
34864 |
1568866 |
46,5 |
2094 |
specialfartøjer |
87 |
0,06 |
5 |
2161 |
187984 |
2,9 |
251 |
I alt |
1242 |
0,22 |
274 |
|
6147632 |
|
8207 |
Kilde: antal kommercielle fartøjer: tabel II, Fødevareøkonomisk Institut (2004). Motorkraft: tabel 2.3, Fødevareøkonomisk Institut (2005). Forbrug af brændstof i 1.000 liter gasolie: tabel 2.1, Fødevareøkonomisk Institut (2004). Omregnet til GJ vha. brændværdi på 42,70 GJ/tons og vægtfylde på 0,84 tons/m³, jf. www.ens.dk.
De kommercielle fiskefartøjers energiforbrug er på 6148 TJ, jf. tabel 18-1. Emissionsfaktoren for let dieselolie til marint brug er 1335 g NOx/GJ[60]. Dette giver en samlet udledning på 8207 tons NOx pr. år. Den forholdsvis høje emisionsfaktor skyldes motorerne og ikke brændstoffet.
18.2 Sammenfatning
SCR på fiskefartøjer er et usædvanligt billigt tiltag og med et stort potentiale for NOx-reduktion.
Tiltaget omfatter installering i 2009 af SCR på kommercielle fiskefartøjer. SCR er mest relevant for de større fartøjer, dvs. fartøjer med en længde på 24,0-39,9 m og på 40 m og derover. Det skyldes især, at det vil være forholdsmæssigt dyrt at udvikle SCR til de mindre fartøjer, idet der kun er et begrænset antal af dem, og tendensen går mod en koncentration af fiskeriet på de større fiskefartøjer. De større fiskefartøjer har en samlet NOx udledning på ca. 5300 tons NOx om året.
SCR reducerer NOx udledningen med ca. 85 pct. På landsplan fjerner SCR på fiskefartøjer ca. 4500 tons NOx årligt, jf. tabel 18-2.
Det koster fiskefartøjerne ca. 7 mill.kr. om året (budgetøkonomiske omkostninger). Dette svarer til 2 kr. pr. kg NOx.
SCR på fiskefartøjer giver et velfærdsøkonomisk overskud på 3,8 mia.kr. i nutidsværdi. De velfærdsøkonomiske omkostninger er 8 mill.kr. årligt eller 3 kr. pr. kg NOx.
Som følge af de begrænsede fiskeressourcer og væsentlige reformer i form af vedtagelse af en ny regulering for fiskeriet må man forvente en nedgang i antallet af fiskerfartøjer i de kommende år, og dermed en lavere NOx emission. På nuværende tidspunkt kan der ikke gives et sikkert skøn over udviklingen, og dermed den forventede NOx emission for fiskerfartøjer. Fiskerisektoren er derfor tillagt et uændret energiforbrug og dermed NOx-emission i perioden 2005 - 2034.
Det betyder, at antallet af de større fartøjer i hvertfald ikke falder, snarere tværtimod. Da beregningerne over NOx-effekt og omkostninger bygger på antallet af fartøjer i 2004, er der formentlig tale om et konservativt skøn. Miljøstyrelsen har i 2006 igangsat et projekt, der bl.a. ser på en fremskrivning af NOx emissionen fra fiskefartøjer, men resultatet når ikke at komme med i denne rapport.
Tabel 18-2 Oversigt over budget- og velfærdsøkonomiske omkostninger. SCR på fiskefartøjer (2004-priser)
|
Enhed |
For ét fartøj på 24,0 –39,9 m |
For ét fartøj på 40 m og derover |
På landsplan |
Miljøeffekt – NOx reduktion i 2010 |
Tons/år |
21,0 |
39,6 |
4511 |
Budgetøkonomisk |
|
|
|
|
Erhverv |
|
|
|
|
Omkostninger pr. år (30 år) |
mill.kr./år |
0,025 |
0,09 |
7,2 |
Omkostninger pr. kg NOx |
Kr./kg |
1,58 |
3,00 |
2,14 |
Velfærdsøkonomisk |
|
|
|
|
CBA nutidsværdi 30 år (overskud) |
mill.kr. |
18,0 |
33,3 |
3844 |
Omkostninger pr. år (30 år) |
Mill.kr./år |
0,029 |
0,10 |
8,4 |
Omkostninger pr. kg NOx |
Kr./kg |
1,85 |
3,51 |
2,50 |
Der er på landsplan 45 fartøjer på 40 m og derover samt 130 fartøjer på 24,0-39,9 m.
18.3 Budgetøkonomiske omkostninger
SCR er mest relevant for de større fartøjer (dvs. fartøjer med længde på 24 m og derover). Det skyldes, at SCR som udgangspunkt er relativt pladskrævende. Det vil være forholdsmæssigt dyrt at udvikle SCR til de mindre fartøjer, idet der kun er et begrænset antal af dem, og da tendensen går mod en koncentration af fiskeriet på de større fiskefartøjer.
Der er 45 fartøjer på 40 m og derover og 130 fartøjer på 24,0-39,9 m, jf. tabel 18-1. Disse to grupper står for 65 pct. af energiforbruget for kommercielle fartøjer, og deres NOx-udledning udgør ca. 5300 tons NOx om året. Denne type fartøjer har en gennemsnitlig motorstørrelse på hhv. 0,6 MW og 1,3 MW, jf. tabel 18-1. 6 fartøjer har motorer i intervallet 2-4 MW[61].
I det følgende vises beregningen af de budgetøkonomiske og de velfærdsøkonomiske omkostninger for ét fartøj med længde på 40 m og derover. Beregningen for de øvrige typer af fartøjer følger samme metode.
Tabel 18-3 Budgetøkonomiske omkostninger. SCR på fiskefartøjer (2004-priser)
Ét fiskefartøj på
40 m og derover |
Omkostning til inves-
teringer og drift |
NOx reduktion |
|
i alt |
|
År |
Mill.kr. |
Tons |
2005 |
0 |
0 |
2006 |
0 |
0 |
2007 |
0 |
0 |
2008 |
0 |
0 |
2009 |
0,119 |
39,6 |
2010 |
0,119 |
39,6 |
2011 |
0,119 |
39,6 |
2012 |
0,119 |
39,6 |
2013 |
0,119 |
39,6 |
2014 |
0,119 |
39,6 |
2015 |
0,119 |
39,6 |
2016 |
0,119 |
39,6 |
2017 |
0,119 |
39,6 |
2018 |
0,119 |
39,6 |
2019 |
0,119 |
39,6 |
2020 |
0,119 |
39,6 |
2021 |
0,119 |
39,6 |
2022 |
0,119 |
39,6 |
2023 |
0,119 |
39,6 |
2024 |
0,119 |
39,6 |
2025 |
0,119 |
39,6 |
2026 |
0,119 |
39,6 |
2027 |
0,119 |
39,6 |
2028 |
0,119 |
39,6 |
2029 |
0,119 |
39,6 |
2030 |
0,119 |
39,6 |
2031 |
0,119 |
39,6 |
2032 |
0,119 |
39,6 |
2033 |
0,119 |
39,6 |
2034 |
0,119 |
39,6 |
NPV i 2004 |
1,22 |
407,5 |
Omkostning mill.kr./år (30 år) |
0,089 |
Omkostning kr./kg |
3,00 |
SCR kan fjerne 80-98 pct. af NOx udslippet. Vi skønner miljøeffekten forsigtigt til 85 pct. i beregningerne. Dette giver en reduktion på 40 tons NOx pr. år for et fartøj på 40 m og derover, jf. tabel 18-3.
Installering af et SCR anlæg (inkl. katalysator) på et fiskefartøj af denne størrelse koster 548.000 kr.[62]. Dette svarer til ca. 74.000 kr. årligt. Der er anvendt 6 pct. i rente og en levetid på 15 år for selve SCR-anlægget og 5 år for katalysator-delen, som udgør 30 pct. af investeringen. Hertil kommer driftsudgifter til urea, som koster ca. 45.000 kr. om året[63]. I alt omkostninger til investering og drift på 119.000 kr. årligt for fiskefartøjet, jf. tabel 18-3.
Nutidsværdien af omkostningerne er 1,2 mill.kr. og nutidsværdien af mængden af NOx er 408 tons. Dette giver budgetøkonomiske omkostninger på 3 kr. pr. kg NOx. De årlige omkostninger bliver 89.000 kr. (for en 30-årig periode).
18.4 Velfærdsøkonomiske omkostninger
De bugetøkonomiske omkostninger til investering og drift er forhøjet med nettoafgiftsfaktoren (NAF) på 1,17 for at få de velfærdsøkonomiske omkostninger, jf. afsnit 2.6. Dette giver årlige velfærdsøkonomiske omkostninger på 139.000 kr. eller 1,4 mill.kr. i nutidsværdi, jf. tabel 18-4.
Tabel 18-4 Velfærdsøkonomiske omkostninger. SCR på fiskefartøjer (2004-priser)
Ét fiskefartøj på
40 m og derover |
Omkostning til inves-
teringer og drift |
NOx reduktion |
Værdi NOx-reduktion |
År |
Mill.kr. |
Tons |
Mill.kr. |
2005 |
0 |
0 |
0 |
2006 |
0 |
0 |
0 |
2007 |
0 |
0 |
0 |
2008 |
0 |
0 |
0 |
2009 |
0,139 |
39,6 |
3,372 |
2010 |
0,139 |
39,6 |
3,372 |
2011 |
0,139 |
39,6 |
3,372 |
2012 |
0,139 |
39,6 |
3,372 |
2013 |
0,139 |
39,6 |
3,372 |
2014 |
0,139 |
39,6 |
3,372 |
2015 |
0,139 |
39,6 |
3,372 |
2016 |
0,139 |
39,6 |
3,372 |
2017 |
0,139 |
39,6 |
3,372 |
2018 |
0,139 |
39,6 |
3,372 |
2019 |
0,139 |
39,6 |
3,372 |
2020 |
0,139 |
39,6 |
3,372 |
2021 |
0,139 |
39,6 |
3,372 |
2022 |
0,139 |
39,6 |
3,372 |
2023 |
0,139 |
39,6 |
3,372 |
2024 |
0,139 |
39,6 |
3,372 |
2025 |
0,139 |
39,6 |
3,372 |
2026 |
0,139 |
39,6 |
3,372 |
2027 |
0,139 |
39,6 |
3,372 |
2028 |
0,139 |
39,6 |
3,372 |
2029 |
0,139 |
39,6 |
3,372 |
2030 |
0,139 |
39,6 |
3,372 |
2031 |
0,139 |
39,6 |
3,372 |
2032 |
0,139 |
39,6 |
3,372 |
2033 |
0,139 |
39,6 |
3,372 |
2034 |
0,139 |
39,6 |
3,372 |
NPV i 2004 |
1,4 |
407,5 |
34,7 |
CBA NPV mill.kr. |
33,3 |
Omkostning mill.kr/år (30 år) |
0,104 |
Omkostning kr./kg |
3,51 |
Værdien af NOx reduktionen udgør 34,7 mill.kr. i nutidsværdi. Der er anvendt NOx-prisen fra tabel 2-3. Der er ikke nogle afledte miljøeffekter. Derved giver SCR på fiskefartøjer et velfærdsøkonomisk overskud på 33 mill.kr. i nutidsværdi. Velfærdsøkonomisk koster SCR på fiskefartøjer 104.000 kr. om året (inkl. værdi af afledte miljøeffekter, som i dette tilfælde er 0). Dette svarer til velfærdsøkonomiske omkostninger på ca. 4 kr. pr. kg NOx.
Fodnoter
[58] kilde: tabel 2.2, Fødevareøkonomisk Institut (2005).
[59] Der er 1959 ikke-kommerciele fiskefartøjer under 12 m og 8 fartøjer på 12-14 m.
[60] kilde: Winther, M. (2005), der igen henviser til EMEP/CORINAIR guidebogen.
[61] kilde: Udtræk fra Fiskeridirektoratets fartøjsregister www.fd.dk
[62] Installering af SCR på de større fiskefartøjer koster ca. 429.000 kr. pr. MW. Kilde: Rosenberg, H. (2005).
[63] Mængden af inddyset urea er direkte proportional med mængden af fjernet NOx. Det koster ca. 1125 kr. i urea at fjerne et tons NOx. Kilde: Lyngholm, P. (2005). Håndteringen af urea på fartøjet forventes ikke at give anledning til praktiske problemer.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top |
Version 1.0 August 2006, © Miljøstyrelsen.
|