Samfundsøkonomisk analyse af NOx reduktion

18 SCR på fiskeriflåden

18.1 Beskrivelse af tiltaget og dets konsekvenser

For en teknisk beskrivelse af SCR henvises til kapitel 5 om SCR på kraftvarmeværker. Det vurderes, at SCR på fiskefartøjer vil kunne reducere NOx udledningen med ca. 85 pct.

Der er i alt 3425 registrerede fiskefartøjer i Danmark i 2004[58]. Heraf er ca. en tredjedel (1242 fartøjer) kommercielle erhvervsfartøjer, jf. tabel 18-1. Disse tegner sig for ca. 90 pct. af energiforbruget. De ikke-kommercielle fiskefartøjer er langt overvejende små fartøjer (under 12 m)[59]. Vi begrænser derfor analysen til de kommercielle fiskefartøjer.

Tabel 18-1 Energiforbrug og NOx-emission for kommercielle fiskefartøjer, 2004

    Motorkraft Energiforbrug NOx udledning
Størrelse af   Pr. fartøj i alt Pr. fartøj i alt Pr. fartøj i alt
Fartøj Antal MW MW GJ GJ Tons Tons
Under 12 m 394 0,03 12 466 183716 0,6 245
12,0-14,9 m 255 0,15 37 1506 384146 2,0 513
15,0-17,9 m 164 0,19 32 2905 476471 3,9 636
18,0-23,9 m 167 0,31 51 5631 940423 7,5 1255
24,0-39,9 m 130 0,61 79 18508 2406025 24,7 3212
40 m og derover 45 1,28 57 34864 1568866 46,5 2094
specialfartøjer 87 0,06 5 2161 187984 2,9 251
I alt 1242 0,22 274   6147632   8207

Kilde: antal kommercielle fartøjer: tabel II, Fødevareøkonomisk Institut (2004). Motorkraft: tabel 2.3, Fødevareøkonomisk Institut (2005). Forbrug af brændstof i 1.000 liter gasolie: tabel 2.1, Fødevareøkonomisk Institut (2004). Omregnet til GJ vha. brændværdi på 42,70 GJ/tons og vægtfylde på 0,84 tons/m³, jf. www.ens.dk.

De kommercielle fiskefartøjers energiforbrug er på 6148 TJ, jf. tabel 18-1. Emissionsfaktoren for let dieselolie til marint brug er 1335 g NOx/GJ[60].  Dette giver en samlet udledning på 8207 tons NOx pr. år. Den forholdsvis høje emisionsfaktor skyldes motorerne og ikke brændstoffet.

18.2 Sammenfatning

SCR på fiskefartøjer er et usædvanligt billigt tiltag og med et stort potentiale for NOx-reduktion.

Tiltaget omfatter installering i 2009 af SCR på kommercielle fiskefartøjer. SCR er mest relevant for de større fartøjer, dvs. fartøjer med en længde på 24,0-39,9 m og på 40 m og derover. Det skyldes især, at det vil være forholdsmæssigt dyrt at udvikle SCR til de mindre fartøjer, idet der kun er et begrænset antal af dem, og tendensen går mod en koncentration af fiskeriet på de større fiskefartøjer. De større fiskefartøjer har en samlet NOx udledning på ca. 5300 tons NOx om året.

SCR reducerer NOx udledningen med ca. 85 pct. På landsplan fjerner SCR på fiskefartøjer ca. 4500 tons NOx årligt, jf. tabel 18-2.

Det koster fiskefartøjerne ca. 7 mill.kr. om året (budgetøkonomiske omkostninger). Dette svarer til 2 kr. pr. kg NOx.

SCR på fiskefartøjer giver et velfærdsøkonomisk overskud på 3,8 mia.kr. i nutidsværdi. De velfærdsøkonomiske omkostninger er 8 mill.kr. årligt eller 3 kr. pr. kg NOx.

Som følge af de begrænsede fiskeressourcer og væsentlige reformer i form af vedtagelse af en ny regulering for fiskeriet må man forvente en nedgang i antallet af fiskerfartøjer i de kommende år, og dermed en lavere NOx emission. På nuværende tidspunkt kan der ikke gives et sikkert skøn over udviklingen, og dermed den forventede NOx emission for fiskerfartøjer. Fiskerisektoren er derfor tillagt et uændret energiforbrug og dermed NOx-emission i perioden 2005 - 2034.

Det betyder, at antallet af de større fartøjer i hvertfald ikke falder, snarere tværtimod. Da beregningerne over NOx-effekt og omkostninger bygger på antallet af fartøjer i 2004, er der formentlig tale om et konservativt skøn. Miljøstyrelsen har i 2006 igangsat et projekt, der bl.a. ser på en fremskrivning af NOx emissionen fra fiskefartøjer, men resultatet når ikke at komme med i denne rapport.

Tabel 18-2  Oversigt over budget- og velfærdsøkonomiske omkostninger. SCR på fiskefartøjer (2004-priser)

  Enhed For ét fartøj på 24,0 –39,9 m For ét fartøj på 40 m og derover På landsplan
Miljøeffekt – NOx reduktion i 2010 Tons/år 21,0 39,6 4511
Budgetøkonomisk        
Erhverv        
Omkostninger pr. år (30 år) mill.kr./år 0,025 0,09 7,2
Omkostninger pr. kg NOx Kr./kg 1,58 3,00 2,14
Velfærdsøkonomisk        
CBA nutidsværdi 30 år (overskud) mill.kr. 18,0 33,3 3844
Omkostninger pr. år (30 år) Mill.kr./år 0,029 0,10 8,4
Omkostninger pr. kg NOx Kr./kg 1,85 3,51 2,50

Der er på landsplan 45 fartøjer på 40 m og derover samt 130 fartøjer på 24,0-39,9 m.

18.3 Budgetøkonomiske omkostninger

SCR er mest relevant for de større fartøjer (dvs. fartøjer med længde på 24 m og derover). Det skyldes, at SCR som udgangspunkt er relativt pladskrævende. Det vil være forholdsmæssigt dyrt at udvikle SCR til de mindre fartøjer, idet der kun er et begrænset antal af dem, og da tendensen går mod en koncentration af fiskeriet på de større fiskefartøjer.

Der er 45 fartøjer på 40 m og derover og 130 fartøjer på 24,0-39,9 m, jf. tabel 18-1. Disse to grupper står for 65 pct. af energiforbruget for kommercielle fartøjer, og deres NOx-udledning udgør ca. 5300 tons NOx om året. Denne type fartøjer har en gennemsnitlig motorstørrelse på hhv. 0,6 MW og 1,3 MW, jf. tabel 18-1. 6 fartøjer har motorer i intervallet 2-4 MW[61].

I det følgende vises beregningen af de budgetøkonomiske og de velfærdsøkonomiske omkostninger for ét fartøj med længde på 40 m og derover. Beregningen for de øvrige typer af fartøjer følger samme metode.

Tabel 18-3 Budgetøkonomiske omkostninger. SCR på fiskefartøjer (2004-priser)

Ét fiskefartøj på
40 m og derover
Omkostning til inves-
teringer og drift
NOx reduktion
  i alt  
År Mill.kr. Tons
2005 0 0
2006 0 0
2007 0 0
2008 0 0
2009 0,119 39,6
2010 0,119 39,6
2011 0,119 39,6
2012 0,119 39,6
2013 0,119 39,6
2014 0,119 39,6
2015 0,119 39,6
2016 0,119 39,6
2017 0,119 39,6
2018 0,119 39,6
2019 0,119 39,6
2020 0,119 39,6
2021 0,119 39,6
2022 0,119 39,6
2023 0,119 39,6
2024 0,119 39,6
2025 0,119 39,6
2026 0,119 39,6
2027 0,119 39,6
2028 0,119 39,6
2029 0,119 39,6
2030 0,119 39,6
2031 0,119 39,6
2032 0,119 39,6
2033 0,119 39,6
2034 0,119 39,6
NPV i 2004 1,22 407,5
Omkostning mill.kr./år (30 år) 0,089
Omkostning kr./kg 3,00

SCR kan fjerne 80-98 pct. af NOx udslippet. Vi skønner miljøeffekten forsigtigt til 85 pct. i beregningerne. Dette giver en reduktion på 40 tons NOx pr. år for et fartøj på 40 m og derover, jf. tabel 18-3.

Installering af et SCR anlæg (inkl. katalysator) på et fiskefartøj af denne størrelse koster 548.000 kr.[62]. Dette svarer til ca. 74.000 kr. årligt. Der er anvendt 6 pct. i rente og en levetid på 15 år for selve SCR-anlægget og 5 år for katalysator-delen, som udgør 30 pct. af investeringen. Hertil kommer driftsudgifter til urea, som koster ca. 45.000 kr. om året[63]. I alt omkostninger til investering og drift på 119.000 kr. årligt for fiskefartøjet, jf. tabel 18-3.

Nutidsværdien af omkostningerne er 1,2 mill.kr. og nutidsværdien af mængden af NOx er 408 tons. Dette giver budgetøkonomiske omkostninger på 3 kr. pr. kg NOx. De årlige omkostninger bliver 89.000 kr. (for en 30-årig periode).

18.4 Velfærdsøkonomiske omkostninger

De bugetøkonomiske omkostninger til investering og drift er forhøjet med nettoafgiftsfaktoren (NAF) på 1,17 for at få de velfærdsøkonomiske omkostninger, jf. afsnit 2.6. Dette giver årlige velfærdsøkonomiske omkostninger på 139.000 kr. eller 1,4 mill.kr. i nutidsværdi, jf. tabel 18-4.

Tabel 18-4  Velfærdsøkonomiske omkostninger. SCR på fiskefartøjer (2004-priser)

Ét fiskefartøj på
40 m og derover
Omkostning til inves-
teringer og drift
NOx reduktion Værdi NOx-reduktion
År Mill.kr. Tons Mill.kr.
2005 0 0 0
2006 0 0 0
2007 0 0 0
2008 0 0 0
2009 0,139 39,6 3,372
2010 0,139 39,6 3,372
2011 0,139 39,6 3,372
2012 0,139 39,6 3,372
2013 0,139 39,6 3,372
2014 0,139 39,6 3,372
2015 0,139 39,6 3,372
2016 0,139 39,6 3,372
2017 0,139 39,6 3,372
2018 0,139 39,6 3,372
2019 0,139 39,6 3,372
2020 0,139 39,6 3,372
2021 0,139 39,6 3,372
2022 0,139 39,6 3,372
2023 0,139 39,6 3,372
2024 0,139 39,6 3,372
2025 0,139 39,6 3,372
2026 0,139 39,6 3,372
2027 0,139 39,6 3,372
2028 0,139 39,6 3,372
2029 0,139 39,6 3,372
2030 0,139 39,6 3,372
2031 0,139 39,6 3,372
2032 0,139 39,6 3,372
2033 0,139 39,6 3,372
2034 0,139 39,6 3,372
NPV i 2004 1,4 407,5 34,7
CBA NPV mill.kr. 33,3
Omkostning mill.kr/år (30 år) 0,104
Omkostning kr./kg 3,51

Værdien af NOx reduktionen udgør 34,7 mill.kr. i nutidsværdi. Der er anvendt NOx-prisen fra tabel 2-3. Der er ikke nogle afledte miljøeffekter. Derved giver SCR på fiskefartøjer et velfærdsøkonomisk overskud på 33 mill.kr. i nutidsværdi. Velfærdsøkonomisk koster SCR på fiskefartøjer 104.000 kr. om året (inkl. værdi af afledte miljøeffekter, som i dette tilfælde er 0). Dette svarer til velfærdsøkonomiske omkostninger på ca. 4 kr. pr. kg NOx.


Fodnoter

[58] kilde: tabel 2.2, Fødevareøkonomisk Institut (2005).

[59] Der er 1959 ikke-kommerciele fiskefartøjer under 12 m og 8 fartøjer på 12-14 m.

[60] kilde: Winther, M. (2005), der igen henviser til EMEP/CORINAIR guidebogen.

[61] kilde: Udtræk fra Fiskeridirektoratets fartøjsregister www.fd.dk

[62] Installering af SCR på de større fiskefartøjer koster ca. 429.000 kr. pr. MW. Kilde: Rosenberg, H. (2005).

[63] Mængden af inddyset urea er direkte proportional med mængden af fjernet NOx. Det koster ca. 1125 kr. i urea at fjerne et tons NOx. Kilde: Lyngholm, P. (2005). Håndteringen af urea på fartøjet forventes ikke at give anledning til praktiske problemer.

 



Version 1.0 August 2006, © Miljøstyrelsen.