Samfundsøkonomisk analyse af NOx reduktion

17 SCR på traktorer og mejetærskere

17.1 Beskrivelse af tiltaget og dets konsekvenser

NOx-emissionen fra Traktorer og mejetærskere udgør ca. 8.000 tons i 2010, jf, tabel 4-5 i Miljøstyrelsen (2005). Der er derfor set på mulighederne for at reducere udledningen fra disse kilder. Erfaringerne med emissionsbegrænsende teknologier til disse motorer er dog meget begrænsede. De er, som andre dieselmotorer, omfattet af EURO-normerne, men i forhold til vejgående køretøjer er de flere år bagud forstået på den måde, at emissions-grænseværdierne træder i kraft senere. Følgende tabel viser NOx-grænseværdier og ikrafttrædelsestidspunkter for traktorer og mejetærskere fra Trin 2 og fremefter:

Tabel 17-1 Grænseværdier for traktorer og mejetærskere

  Motoreffekt kW Dato NOx
g/kWh
NOx + HC
g/kWh
HC
g/kWh
Trin 2 56-75 01-01-2004 7,0 - 1,3
  75-130 01-01-2003 6,0 - 1,0
  130-560 01-01-2002 6,0 - 1,0
Trin 3A 56-75 01-01-2008   4,7 -
  75-130 01-01-2007   4,0 -
  130-560 01-01-2006   4,0 -
Trin 3B 56-75 01-01-2012 3,3 - 0,19
  75-130 01-01-2012 3,3 - 0,19
  130-560 01-01-2011 2,0 - 0,19
Trin 4 56-75 01-10-2014 0,4 - 0,19
  75-130 01-10-2014 0,4 - 0,19
  130-560 01-01-2014 0,4 - 0,19

De mindste motorer på under 56 kW er ikke medtaget

Inspireret af tiltagene for tunge køretøjer, er der blevet regnet på en fremrykning af EURO-normerne samt eftermontering af SCR på eksisterende motorer.

Mht. førstnævnte er der regnet på en fremrykning på 3-4 år af Trin 3B, som så erstatter Trin 3A, som på det tidspunkt (i 2009) er den gældende norm. Fremrykningen blev forkastet som muligt tiltag pga. et meget lavt reduktionspotentiale, idet Trin 3B kun udgør en begrænset skærpelse i forhold til Trin 3A. En fremrykning af Trin 3B frem til 2008 resulterer således kun i en reduktion på 51 ton i 2010. Man skal helt frem til Trin 4, før der sker en væsentlig skærpelse, og denne træder først i kraft i 2014. En yderligere fremrykning af Trin 4 frem til 2008 (7-8 år) kan få potentialet op på 540 ton i 2010. Det er dog yderst usandsynligt, at der findes motorer på markedet, som opfylder Trin 4 på så tidligt et tidspunkt. På nuværende tidspunkt  er det ikke fastlagt, hvilke teknologier der vil blive benyttet til opfyldelse af Trin 4. Det er dermed heller ikke muligt at beregne, hvad en evt. fremrykning vil koste. Af disse grunde er det valgt ikke at medtage fremrykning som tiltag.

Eftermontering af SCR forventes at have et noget større potentiale. Der er benyttet de samme forudsætninger som for tunge køretøjer, jf. kapitel 13. Der eftermonteres på eksisterende motorer der er op til ti år gamle i 2009, dvs årgangene 1999-2009. SCR antages at kunne fjerne 85-90 pct.  af NOx udledningen. Priserne på SCR antages at være de samme som for tunge køretøjer, nemlig 35.000 kr. AdBlue (opløsning med 32,5 pct.  urea i vand) forbruget antages som for tunge køretøjer at udgøre  gennemsnitligt 7 pct.. af brændstofforbruget.

Oplysninger om bestand, energiforbrug samt emissionsfaktorer stammer fra DMU og kan ses i bilag 9 – bilag 13.

17.2 Sammenfatning af budgetøkonomiske og velfærdsøkonomiske omkostninger for SCR på Traktorer og mejetærskere

Eftermontering af SCR på traktorer og mejetærskere vil kunne give en NOx reduktion på 3111 tons i 2010. Tabel 17-2 viser reduktionspotentialerne samt de budgetøkonomiske og velfærdsøkonomiske omkostninger. Budgetøkonomisk koster tiltaget 65 mill. kr. pr. år, hvilket svarer til 52 kr. pr. kg NOx. De velfærdsøkonomiske omkostninger er lidt højere end de budgetøkonomiske med årlige omkostninger på 66 mill. kr. pr. år og 53 kr. pr. kg NOx. Tiltaget giver et velfærdsøkonomisk overskud på 556 mill. kr. i nutidsværdi.

Tabel 17-2 Oversigt over budgetøkonomiske og velfærdsøkonomiske omkostninger for SCR på traktorer og mejetærskere (2004-priser)

Miljøeffekt- NOx reduktion i 2010 Tons/år 3111
Budgetøkonomisk    
Omkostninger pr. år (30 år) Mill.kr./år 65
Omkostninger pr. kg NOx Kr./kg 52
Velfærdsøkonomisk    
CBA nutidsværdi (overskud) Mill.kr. 556
Omkostninger pr. år (30 år) Mill.kr./år 66
Omkostninger pr. kg NOx Kr./kg 53

17.3 Budgetøkonomisk opgørelse

Omkostningerne ved SCR består af investeringsomkostninger forbundet med eftermontering af teknologien på eksisterende motorer samt driftsomkostninger, som består af forbrug af AdBlue. Anskaffelsesprisen er ens for de forskellige motorstørrelser og udgør 35.000 kr[54]. Forbruget af AdBlue vil udgøre ca. 7 pct. af brændstofforbruget. AdBlue vil koste ca. 5 kr. pr. liter[55].

Tabel 17-3 viser de budgetøkonomiske omkostninger og NOx reduktionerne forbundet med tiltaget. Tiltaget omhandler kun årgangene 1999-2009, som alle får monteret SCR i 2009[56]. Traktorer og mejetærskere har en lang levetid, men det antages at alle motorerne fra de berørte årgange er skrottet ved udgangen af 2034. Derfor ligger alle miljøkonsekvenser af tiltaget indenfor den anførte tidshorisont på 30 år.

Tabel 17-3 Budgetøkonomiske omkostninger og NOx-reduktioner. SCR på Traktorer og mejetærskere (2004-priser)

År Investering Drift
AdBlue
Omkost-ning i alt NOx
Reduktion
  Mill kr Mill. Kr. Mill. kr. Tons
2005 0 0 0 0
2006 0 0 0 0
2007 0 0 0 0
2008 0 0 0 0
2009 825 53 877 3329
2010 0 50 50 3111
2011 0 47 47 2874
2012 0 43 43 2617
2013 0 39 39 2340
2014 0 35 35 2057
2015 0 30 30 1810
2016 0 27 27 1605
2017 0 23 23 1436
2018 0 20 20 1298
2019 0 18 18 1180
2020 0 16 16 1082
2021 0 15 15 1003
2022 0 14 14 941
2023 0 14 14 892
2024 0 13 13 832
2025 0 12 12 787
2026 0 12 12 741
2027 0 11 11 713
2028 0 11 11 692
2029 0 9 9 573
2030 0 8 8 440
2031 0 6 6 331
2032 0 5 5 257
2033 0 4 4 204
2034 0 3 3 152
NPV i 2004 616 278 894 17148
Omkostning mill.kr/år (30 år) 65
Omkostning kr./kg NOx 52

Investeringsomkostningerne er beregnet ved at gange anskaffelsesprisen på 35.000 kr. med bestanden i 2009 for de pågældende årgange. Bestanden kan ses i bilag 9. Forbruget af AdBlue er beregnet som 7 pct. af det årlige brændstofforbrug, som kan ses i bilag 10-11[57]. Prisen på AdBlue er 5 kr. pr. liter.

NOx-reduktionen er beregnet som 87,5 pct. af NOx emissionen pr. år for de berørte årgange. Emissionerne stammer fra DMU og kan ses i bilag 12-13.

Omkostningerne udgør 894 mill. kr. i nutidsværdi, hvilket svarer til 65 mill. kr. om året fordelt over en 30-årig periode. Der fjernes i 2010 i alt 3111 tons NOx. Budgetøkonomisk koster det 52 kr. pr. kg NOx.

17.4 Velfærdsøkonomisk opgørelse

De velfærdsøkonomiske omkostninger til investering og drift er beregnet ved at forhøje de budgetøkonomiske omkostninger med nettoafgiftsfaktoren på 1,17, jf. afsnit 2.6. De velfærdsøkonomiske omkostninger til investering og drift udgør ca. 1,05 mia. kr. i nutidsværdi, jf. Tabel 17-4.

Tabel 17-4 Velfærdsøkonomiske omkostninger, SCR på traktorer og mejetærskere, (2004-priser)

År Investering Drift
AdBlue
Omkostning i alt
  Mill. Kr Mill. kr Mill. kr
2005 0 0 0
2006 0 0 0
2007 0 0 0
2008 0 0 0
2009 965 62 1027
2010 0 58 58
2011 0 55 55
2012 0 50 50
2013 0 46 46
2014 0 41 41
2015 0 36 36
2016 0 31 31
2017 0 27 27
2018 0 24 24
2019 0 21 21
2020 0 19 19
2021 0 18 18
2022 0 17 17
2023 0 16 16
2024 0 15 15
2025 0 15 15
2026 0 14 14
2027 0 13 13
2028 0 12 12
2029 0 11 11
2030 0 9 9
2031 0 7 7
2032 0 6 6
2033 0 4 4
2034 0 3 3
NPV 721 325 1046

Udover NOx-reduktionerne er der afledte miljøeffekter ved tiltaget. Partikeludledningen reduceres med 25-50%. SCR medfører også en effekt på udledningen af CO og HC, jf. kapitel 13. Det er dog valgt at udelukke disse effekter, da de ikke forventes at have større betydning for omkostningerne.

Reduktionsmængderne for partiklerne er beregnet som 37,5 pct. af emissionen pr. år for de berørte årgange. Emissionerne stammer fra DMU og kan ses i bilag 14-15. Værdien af miljøeffekterne er beregnet ved hjælp af de respektive priser i tabel 2-2. Værdien af samtlige miljøeffekter udgør i  nutidsværdi 1,6 mia.kr., hvoraf NOx udgør over 90%, jf. Tabel 17-5.

Tabel 17-5  Værdi af miljøeffekter, SCR på traktorer og mejetærskere, (2004-priser)

  NOx Værdi PM Værdi I alt
År tons Mill. kr tons Mill. kr Mill. kr
2005 0 0 0 0 0
2006 0 0 0 0 0
2007 0 0 0 0 0
2008 0 0 0 0 0
2009 3329 284 65 25 309
2010 3111 265 62 24 289
2011 2874 245 58 23 268
2012 2617 223 54 21 244
2013 2340 199 49 19 219
2014 2057 175 44 17 192
2015 1810 154 40 15 170
2016 1605 137 36 14 151
2017 1436 122 33 13 135
2018 1298 111 30 12 122
2019 1180 101 27 11 111
2020 1082 92 25 10 102
2021 1003 85 23 9 94
2022 941 80 22 8 89
2023 892 76 21 8 84
2024 832 71 15 6 76
2025 787 67 15 6 73
2026 741 63 15 6 69
2027 713 61 15 6 67
2028 692 59 15 6 65
2029 573 49 13 5 54
2030 440 38 10 4 41
2031 331 28 8 3 31
2032 257 22 7 3 24
2033 204 17 6 2 20
2034 152 13 5 2 15
NPV   1462   140 1601

De samlede velfærdsøkonomiske omkostninger ved SCR består af investering og drift, og bliver i alt 1 mia.kr. i nutidsværdi, jf. Tabel 17-6. Værdien af miljøeffekterne udgør 1,6 mia.kr. i nutidsværdi. Eftermontering af SCR på traktorer og mejetærskere giver således et velfærdsøkonomisk overskud på 556 mill.kr. i nutidsværdi.

De velfærdsøkonomiske omkostninger pr. kg. NOx udregnes som nutidsværdien af omkostningerne fratrukket værdien af de afledte miljøeffekter (partikler) divideret med nutidsværdien af mængden af fjernet NOx. Det vil sige 1 mia.kr. fratrukket 140 mill.kr. og divideret med 17148 tons, hvilket giver 53 kr. pr. kg. Dette svarer til årlige omkostninger på 66 mill.kr.

Tabel 17-6 Velfærdsøkonomiske omkostninger i alt, SCR på traktorer og mejetærskere, (2004-priser)

År Investering og drift Miljøeffekt Værdi miljøeffekt
NOx NOx Afledt
mill kr Tons mill kr Mill kr
2005 0 0 0 0
2006 0 0 0 0
2007 0 0 0 0
2008 0 0 0 0
2009 1027 3329 284 25
2010 58 3111 265 24
2011 55 2874 245 23
2012 50 2617 223 21
2013 46 2340 199 19
2014 41 2057 175 17
2015 36 1810 154 15
2016 31 1605 137 14
2017 27 1436 122 13
2018 24 1298 111 12
2019 21 1180 101 11
2020 19 1082 92 10
2021 18 1003 85 9
2022 17 941 80 8
2023 16 892 76 8
2024 15 832 71 6
2025 15 787 67 6
2026 14 741 63 6
2027 13 713 61 6
2028 12 692 59 6
2029 11 573 49 5
2030 9 440 38 4
2031 7 331 28 3
2032 6 257 22 3
2033 4 204 17 2
2034 3 152 13 2
NPV 1046 17148 1462 140
CBA NPV mill.kr.   556
Omkostning mill.kr/år (30 år)   66
Omkostning kr./kg   53


Fodnoter

[54] Kilde: Jan Plougman, Grundfos

[55] Personlig meddelelse Per Lyngholm, GEJenbacher

[56] Grunden til, at årgangene herefter ikke medtages, er, at der kun ses på potentialet i 2010. I realiteten bør SCR instaleres på alle årgenge frem til 2013 ( hvorefter Trin 4 træder i kraft), da der ellers vil opstå mulighed for spekulation (f.eks. at undlade at købe landbrugsmaskiner i 2009 og i stedet købe året efter). Medtages årgangene 2010-2013 vil det betyde en højere årlig omkostning, mens omkostningen pr. kg NOx vil forblive uændret.

[57] Brændstofforbruget i bilag 9-10 er opgivet i TJ=1000GJ. For at omregne GJ til liter diesel ganges med en faktor på 27,88 = 1/(brændværdi*vægtfylder). Brændværdi=0,0427 GJ/kg. Vægtfylder =0,84 kg/liter.

 



Version 1.0 August 2006, © Miljøstyrelsen.