Samfundsøkonomisk analyse af NOx reduktion

22 Bilag

Bilag 1 Emissionsfaktorer uden SCR, g/km, kilde: Morten Winther, DMU

Biltype EURO-norm NOx CO VOC CO2 PM
7,5 – 16 tons EURO 2 2,7373 1,1516 0,8866 519 0,1369
  EURO 3 1,9161 0,8061 0,6206 519 0,0958
16 – 32 tons EURO 2 4,0221 1,1741 0,6506 762 0,1517
  EURO 3 2,8155 0,8219 0,4554 762 0,1062
> 32 tons EURO 2 5,9926 1,1741 0,6506 1017 0,1629
  EURO 3 4,1948 0,8219 0,4554 1017 0,1140
Bybus EURO 2 7,0560 1,7783 0,7223 892 0,2147
  EURO 3 4,9392 1,2448 0,5056 892 0,1503
Turistbus EURO 2 4,0511 1,1672 0,7257 735 0,1267
  EURO 3 2,8358 0,8171 0,5080 735 0,0887

Bilag 2 Emissionsfaktorer med SCR, g/km

Biltype EURO-norm NOx CO VOC CO2 PM
7,5 – 16 tons EURO 2 1,0949 0,1440 0,1108 491 0,0411
  EURO 3 0,7665 0,1008 0,0776 491 0,0287
16 – 32 tons EURO 2 1,6089 0,1468 0,0813 720 0,0455
  EURO 3 1,1262 0,1027 0,0569 720 0,0319
> 32 tons EURO 2 2,3971 0,1468 0,0813 961 0,0489
  EURO 3 1,6779 0,1027 0,0569 961 0,0342
Bybus EURO 2 2,8224 0,2223 0,0903 843 0,0644
  EURO 3 1,9757 0,1556 0,0632 843 0,0451
Turistbus EURO 2 1,6204 0,1459 0,0907 695 0,0380
  EURO 3 1,1343 0,1021 0,0635 695 0,0266

Bilag 3 Emissionsfaktorer g/km, Fremrykning af EURO-normer

kilde: Morten Winther, DMU

Biltype EURO-norm NOx PM
3,5 – 7,5 tons EURO 4 0,7033 0,0148
  EURO 5 0,4023 0,0148
7,5 – 16 tons EURO 4 1,3399 0,0181
  EURO 5 0,7665 0,0181
16 – 32 tons EURO 4 1,9674 0,0200
  EURO 5 1,1262 0,0200
> 32 tons EURO 4 2,9313 0,0215
  EURO 5 1,6779 0,0215
Bybus EURO 4 3,4547 0,0284
  EURO 5 1,9757 0,0284
Turistbus EURO 4 1,9823 0,0167
  EURO 5 1,1343 0,0167

Bilag 4 Bilbestand, SCR og EGR på tunge køretøjer. kilde: Morten Winther, DMU

Klik her for at se bilag 4

Bilag 5 Bilbestand, Fremrykning af EURO5-normer. kilde: Morten Winther, DMU

Biltype Lastbiler 3,5-7,5 t. Lastbiler 7,5-16 t. Lastbiler 16-32 t. Lastbiler >32 t. Bybusser Turistbusser
Reg. år 2008 2009 2008 2009 2008 2009 2008 2009 2008 2009 2008 2009
2008 405   766   1510   1523   378   412  
2009 392 409 745 777 1452 1523 1459 1530 362 378 397 414
2010 378 395 723 756 1393 1465 1394 1465 346 362 382 399
2011 364 381 701 734 1333 1406 1328 1400 330 346 367 384
2012 350 367 677 710 1272 1345 1261 1334 314 330 351 369
2013 335 352 652 686 1209 1283 1194 1267 298 314 335 353
2014 320 338 627 661 1145 1219 1127 1200 282 298 320 338
2015 305 323 601 635 1080 1155 1058 1132 266 282 303 321
2016 289 307 573 608 1014 1089 989 1063 250 266 287 305
2017 274 292 545 581 946 1022 920 994 234 250 270 289
2018 258 276 516 552 877 954 850 924 218 234 254 272
2019 241 260 486 522 807 884 779 853 202 218 236 255
2020 225 243 455 492 736 814 707 782 186 202 219 238
2021 208 227 423 460 663 742 635 710 170 186 202 221
2022 191 210 390 428 589 668 562 638 155 170 184 203
2023 174 192 356 394 514 594 489 565 139 155 166 185
2024 156 175 321 360 438 518 415 491 123 139 148 167
2025 138 157 286 325 360 441 340 416 107 123 129 149
2026 120 139 249 289 281 363 265 341 91 107 111 130
2027 101 121 211 252 201 284 189 266 75 91 92 111
2028 83 102 173 214 120 203 112 189 59 75 73 93
2029 64 83 134 175 37 121 35 112 43 59 54 73
2030 44 64 93 135 33 38 31 35 27 43 34 54
2031 27 44 56 93 20 33 19 31 16 27 20 34
2032 16 27 34 56 12 20 11 19 10 16 12 20
2033 10 16 20 34   12   11   10   12
2034   10 12 20                

Bilag 6 Bilbestand, Fremrykning af EURO6-normer, tunge køretøjer.

Klik her for at se Bilag 6

Bilag 7 Indenlandsk årskørsel, EGR og SCR på tungekøretøjer, Fremrykning af EURO 5 og EURO 6.

Bemærk: årskørslen den samme for alle årgange

Kilde: Morten Winther, DMU

Biltype Lastbiler
3,5-7,5 t
Lastbiler
7,5-16 t
Lastbiler
16 - 32 t
Lastbiler
>32t
Bybus Turistbus
Reg. år
2008 26940 13819 41290 41290 57639 47620
2009 26754 14330 41357 41357 57669 47793
2010 26568 14840 41424 41424 57698 47965
2011 26382 15351 41491 41491 57728 48137
2012 26196 15861 41557 41557 57758 48309
2013 26010 16372 41624 41624 57788 48481
2014 25824 16882 41691 41691 57818 48653
2015 25638 17393 41757 41757 57847 48826
2016 25452 17903 41824 41824 57877 48998
2017 25266 18414 41891 41891 57907 49170
2018 25080 18924 41958 41958 57937 49342
2019 24894 19435 42024 42024 57967 49514
2020 24707 19945 42091 42091 57996 49686
2021 24521 20456 42158 42158 58026 49859
2022 24335 20966 42224 42224 58056 50031
2023 24149 21477 42291 42291 58086 50203
2024 23963 21987 42358 42358 58115 50375
2025 23777 22498 42424 42424 58145 50547
2026 23591 23008 42491 42491 58175 50719
2027 23405 23519 42558 42558 58205 50892
2028 23219 24029 42625 42625 58235 51064
2029 23033 24540 42691 42691 58264 51236
2030 22847 25050 42758 42758 58294 51408
2031 22847 25050 42758 42758 58294 51408
2032 22847 25050 42758 42758 58294 51408
2033 22847 25050 42758 42758 58294 51408
2034 22847 25050 42758 42758 58294 51408

Bilag 8 Brændstofforbrug, SCR på tunge køretøjer og fremrykning af EURO 5

Kilde: Winther, M, (2004), Danish emission inventories for road transport and other mobile sources, Research notes from NERI no. 201.

  Brændstofforbrug g/km Mileage split % Brændstofforbrug vægtet Brændstofforbrug vægtet
Biltype Urban Rural Highway Urban Rural Highway g/km l/km
3,5 – 7,5 tons 95,8 87,1 109,2 32% 47% 21% 95 0,1125
7,5 – 16 tons 186,8 147 169,1 32% 47% 21% 164 0,1957
16 – 32 tons 295,3 227 230,7 19% 45% 36% 241 0,2873
> 32 tons 392,8 311,5 297,4 19% 45% 36% 322 0,3832
Bybus 315,8 253,3 219 51% 41% 8% 282 0,3362
Turistbus 281,8 214,6 198,3 32% 47% 21% 233 0,2770

Bilag 9 Bestand af traktorer og mejetærskere, 2009

Kilde: Morten Winther, DMU

Salgsår 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 SUM
Trak-
torer
56-75 kW 659 685 530 294 263 263 263 263 263 263 263 4012
  75-130 kW 1229 1377 1412 1404 953 953 953 953 953 953 953 12094
  130-560 kW 142 163 135 214 394 394 394 394 394 394 394 3413
Meje-
tærs-
kere
75-130 kW 28 4 4 0 0 0 0 0 0 0 0 35
  130-560 kW 405 359 387 462 319 268 360 360 360 360 360 4002

Bilag 10 Årligt energiforbrug, Tera Joule (TJ), mejetærskere

Kilde: Morten Winther, DMU

Klik her for at se Bilag 10

Bilag 11 Årligt energiforbrug, Tera Joule (TJ), traktorer

Kilde: Morten Winther, DMU

Klik her for at se Bilag 11

Bilag 12 Årlige NOx-emissioner (ton), traktorer

Kilde: Morten Winther, DMU

Klik her for at se Bilag 12

Bilag 13 Årlige NOx-emissioner (ton), mejetærskere

Kilde: Morten Winther, DMU

Klik her for at se Bilag 13

Bilag 14 Årlige partikel-emissioner (ton), traktorer

Kilde: Morten Winther, DMU

Klik her for at se Bilag 14

Bilag 15 Årlige partikel-emissioner (ton), mejetærskere

Kilde: Morten Winther, DMU

Klik her for at se Bilag 15

Bilag 16 Budgetøkonomiske og velfærdsøkonomiske omkostninger for samtilige turbiner, DLE på gasturbiner offshore

Nr. Navn  Miljøeffekt pr år Budgetøkonomisk Velfærdsøkonomisk
Omkost-
ninger pr. år 30 år
Omkost-
ninger pr. kg NOx
 CBA nutids-
værdi  (over-
skud)
 Omkost-
ninger pr. år 30 år
 Omkost-
ninger pr. kg NOx
Tons  mill.kr./år  kr./kg  mill.kr.  mill.kr./år  kr./kg
1 Halfdan CT-4301 379 27 103 -128 32 121
2 Dan CT-4330 48 8 445 -106 9 521
3 Dan CT-4301 389 19 87 -50 22 102
4 Dan CT-4302 661 30 66 48 36 78
5 Dan CT-3550 48 8 244 -92 10 285
6 Dan CT-3570 108 8 1485 -126 10 1738
7 Dan CT-3520 151 12 128 -87 15 150
8 Dan CT-3580 371 14 54 77 16 63
9 Dan CT-3590 371 14 54 77 16 63
10 Gorm GT-4201 227 11 125 -71 12 147
11 Gorm PT-3503 108 9 237 -106 11 277
12 Gorm PT-3506 108 9 237 -106 11 278
13 Gorm PT-3521 108 9 237 -106 11 278
14 Tyra East GT-3010 227 17 108 -90 20 127
15 Gorm GT-7710 48 9 327 -108 10 382
16 Tyra East GT-7701 227 10 117 -60 11 137
17 Tyra West GT-3000 389 15 204 -155 17 239
18 Tyra West GT-3010 389 18 151 -148 21 177
19 Tyra West GT-3001 123 19 275 -219 22 322
Samtlige turbiner 4482 267 114 -1556 312 134
Gnsnt. for én turbine 236 14 114 -82 16 134

Note: Bilaget er vist for samtlige 19 turbiner. Turbine nr. 6 indgår ikke i de økonomiske beregninger pga. den korte resterende produktionsperiode.

 



Version 1.0 August 2006, © Miljøstyrelsen.