| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Reduktion af partikelemissioner fra varebiler og taxier
Bilag A
EU grænseværdier for personbiler, varebiler og lastbiler
GRÆNSEVÆRDIER FOR PERSONBILER OG SMÅ VAREBILER1) (g/km)
|
|
EURO 1 |
EURO 2 |
EURO 3 |
EURO 4 |
|
|
1993 |
1996 |
2001 |
2006 |
CO |
Benzin |
2,72 |
2,2 |
2,33) |
1,0 |
|
Diesel |
2,72 |
1,0 |
0,64 |
0,5 |
HC |
Benzin |
- |
- |
0,20 |
0,10 |
|
Diesel |
- |
- |
- |
- |
HC+NOx |
Benzin |
0,97 |
0,5 |
- |
- |
|
Diesel |
0,97 |
0,7/0,92) |
0,56 |
0,30 |
NOx |
Benzin |
- |
- |
0,15 |
0,08 |
|
Diesel |
- |
- |
0,5 |
0,25 |
Partikler |
Diesel |
0,14 |
0,08/0,102) |
0,05 |
0,025 |
1) Referencevægt under 1305 kg.
2) Lempeligere krav for dieselmotorer med direkte indsprøjtning
3) Ændret testprocedure
GRÆNSEVÆRDIER FOR STØRRE VAREBILER (II)1) (g/km)
|
|
EURO 1 |
EURO 2 |
EURO 3 |
EURO 4 |
|
|
1994 |
1997 |
2002 |
2007 |
CO |
Benzin |
5,17 |
4,0 |
4,173) |
1,81 |
|
Diesel |
5,17 |
1,25 |
0,80 |
0,63 |
HC |
Benzin |
- |
- |
0,25 |
0,13 |
|
Diesel |
- |
- |
- |
- |
HC+NOx |
Benzin |
1,4 |
0,6 |
- |
- |
|
Diesel |
1,4 |
1,0/1,32) |
0,72 |
0,39 |
NOx |
Benzin |
- |
- |
0,18 |
0,10 |
|
Diesel |
- |
- |
0,65 |
0,33 |
Partikler |
Diesel |
0,19 |
0,12/0,142) |
0,07 |
0,04 |
1) Referencevægt 1305-1760 kg
2) Lempeligere krav for dieselmotorer med direkte indsprøjtning
3) Ændret testprocedure
GRÆNSEVÆRDIER FOR STØRRE VAREBILER (III)1) (g/km)
|
|
EURO 1 |
EURO 2 |
EURO 3 |
EURO 4 |
|
|
1994 |
1997 |
2001 |
2007 |
CO |
Benzin |
6,9 |
5,0 |
5,223) |
2,27 |
|
Diesel |
6,9 |
1,5 |
0,95 |
0,74 |
HC |
Benzin |
- |
- |
0,29 |
0,16 |
|
Diesel |
- |
- |
- |
- |
HC+NOx |
Benzin |
1,7 |
0,7 |
- |
- |
|
Diesel |
1,7 |
1,2/1,62) |
0,86 |
0,49 |
NOx |
Benzin |
- |
- |
0,21 |
0,11 |
|
Diesel |
- |
- |
0,78 |
0,39 |
Partikler |
Diesel |
0,25 |
0,17/0,202) |
0,10 |
0,06 |
1) Referencevægt over 1760 kg.
2) Lempeligere krav for dieselmotorer med direkte indsprøjtning
3) Ændret testprocedure
GRÆNSEVÆRDIER FOR TUNGE KØRETØJER (g/kWh)
|
|
EURO 1 |
EURO 2 |
EURO 3 |
EURO 4 |
EURO 5 |
EEV |
|
Testprocedure 1) |
1993 |
1996 |
2001 |
2006 |
2009 |
2000 |
CO |
ECE/ESC |
4,5 |
4,0 |
2,1 |
1,5 |
1,5 |
1,5 |
|
ETC |
- |
- |
5,45 |
4,0 |
4,0 |
3,0 |
THC |
ECE/ESC |
1,1 |
1,1 |
0,66 |
0,46 |
0,46 |
0,25 |
|
ETC |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
NMHC |
ESC |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
|
ETC |
- |
- |
0,78 |
0,55 |
0,55 |
0,40 |
CH42 |
ESC |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
|
ETC |
- |
- |
1,6 |
1,1 |
1,1 |
0,65 |
NOx |
ECE/ESC |
8,0 |
7,0 |
5,0 |
3,5 |
2,0 |
2,0 |
|
ETC |
- |
- |
5,0 |
3,5 |
2,0 |
2,0 |
Partikler |
ECE/ESC3 |
0,36/0,61 |
0,15/0,25 |
0,10/0,13 |
0,02 |
0,02 |
0,02 |
|
ETC |
|
- |
0,16/0,21 |
0,03 |
0,03 |
0,02 |
|
ELR |
|
- |
0,8 |
0,5 |
0,5 |
0,15 |
1 ECE: Kun EURO 2
2 Kun for naturgasmotorer
3 I EURO 1, EURO 2 og EURO 3 er fastsat lempeligere krav til de mindste motorer (EURO 1 < 85 kW; EURO 2 < 0,7 liter; EURO 3 < 0,75 liter).
Kilde til bilag 1: Erik Iversen, Miljøstyrelsen. September 2003
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top |
Version 1.0 Juli 2005, © Miljøstyrelsen.
|