Reduktion af partikelemissioner fra varebiler og taxier

Forord

Der er stigende opmærksomhed om partikelforurening fra dieselkøretøjer. Fokus har hidtil primært været på at reducere partikler fra lastbiler. I Danmarks nationale strategi for bæredygtig udvikling: Fælles Fremtid – udvikling i balance fra 2002 fremhæves, at især luftforureningen med små partikler giver problemer i byerne. Regeringen vil derfor overveje, hvordan markedsorienterede instrumenter kan anvendes til at fremme salget af dieselvarebiler og personbiler med partikelfiltre.

Trafikministeriet har i sommeren 2003 udarbejdet en partikelredegørelse om partikelemissionerne fra lastbiler. I følge partikelredegørelsen står varebilerne for den største del af partikelemissionen fra udstødning fra dieselbiler. For at skabe et første overordnet overblik over fordele og ulemper ved forskellige strategier til at reducere partikelemissionerne fra varebiler og taxier og de overordnede samfundsøkonomiske konsekvenser heraf, har Miljøstyrelsen fået gennemført dette projekt.

Projektet er gennemført af konsulentfirmaet TetraPlan af Johan Nielsen, Tim Gustav Weibel og Michael Henriques.

Der har desuden været nedsat en følgegruppe til projektet med følgende deltagere:

Birthe Busch Thomsen, Københavns Kommune, Miljøkontrollen
Annette Kayser, Københavns Kommune, Vej og Park
Niels Anders Nielsen, Færdselsstyrelsen
Joel Nielsen, Skatteministeriet
Ulrik Lopdrup, Trafikministeriet
Bo Ekmann, Vejdirektoratet
Lisbeth Strandmark, Miljøstyrelsen
Erik Iversen, Miljøstyrelsen
Christian Lange Fogh, Miljøstyrelsen

Pia Berring, Miljøstyrelsen (formand)

 



Version 1.0 Juli 2005, © Miljøstyrelsen.