| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Reduktion af partikelemissioner fra varebiler og taxier
7 Vurderinger for hele landet i 2012
I dette kapitel vurderes effekterne af de opstillede scenarier i år 2012 for hele landet. Først beskrives antallet af biler, årskørslen og emissionerne i scenarierne for 2012. Derefter
vurderes de samfundsøkonomiske konsekvenser af scenarierne i året 2012.
7.1 Reduktion af emissionerne hele landet
Varebiler
Den første tabel viser antal varebiler, årskørslen og emissionerne i basissituationen i 2003, i forecast for 2012 og i de tre scenarierne for hele landet. Tabellen viser desuden antallet af
varebiler, der påvirkes af ændringer i de enkelte scenarier.
Beregningerne viser først og fremmest, at de samlede partikelemissionerne falder meget kraftigt fra basis i 2003 til forecast 2012 til trods for, at antal biler og trafikarbejdet stiger. Det
skyldes, at bestanden af varebiler i 2012 stort set kun består af EURO III og IV biler, hvis partikelforurening er meget mindre pr km end EURO I og II bilerne. Denne udvikling, som
allerede er fastlagt med EURO grænseværdierne, mindsker partikelemissionen ganske væsentligt. Faldet vil ske over hele perioden 2003 til 2012, idet det vil blive kraftigere efter
2006/2007, hvor der er krav om, at de nye varebiler opfylder EURO IV grænseværdierne.
Det ses, at antallet af biler, der er berørt af de enkelte scenarier varierer i scenarierne. I scenariet, hvor alle nye køretøjer fra 2004 får partikelfilter eller skifter til benzin, er omkring
halvdelen af bestanden i 2012 berørt. At det kun er så relativt få biler skyldes dels, at ikke alle bilerne er skiftet ud i perioden 2004 til 2012 og dels, at en del af varebilerne også i
basissituationen kører på benzin. De berøres naturligvis ikke af scenarierne. Kørslen, som de berørte biler foretager, er tilsvarende mindre end den samlede kørsel.
Beregningerne viser, at hvis alle nye varebiler har partikelfilter eller er benzindrevne, vil partikelemissionen falde ret kraftigt (resp. 34% og 42%). Ved overgang til benzinbiler vil NOx
emissionerne vil også falde, mens C02 emissionerne vil stige 16%.
I downsizing scenariet berøres kun de store nye dieselvarebiler og kun 2/3 af disse. Der er derfor færre biler end i benzinscenariet, der berøres. Partikelemissionerne falder kun meget
lidt, idet de mindre varebiler kun forurener lidt mindre end de større.
7.1 Varebiler hele landet. Oversigt over emissioner i de forskellige scenarier
|
Bestand af køretøjer |
Trafikarbejde pr. dag i km |
Emissioner opgjort i kg pr døgn |
Scenario |
|
|
C02 |
NOx |
PM |
2003 |
346.721 |
18.918.845 |
4.156.844 |
20.516 |
2.579 |
2012 forecast |
387.229 |
21.072.584 |
4.551.284 |
14.711 |
986 |
|
Antal biler og trafikarbejde, der er berørt af ændring |
Ændring af emissionerne |
2012 filter nye biler |
183.138 |
11.009.468 |
0 |
0 |
-339 |
2012 benzin nye biler |
183.138 |
11.009.468 |
737.543 |
-7.057 |
-417 |
2012 downsizing nye biler |
119.335 |
9.824.424 |
-349.784 |
-2.781 |
-30 |
Situation i forhold til 2012 forecast |
Procent berørt |
Procent ændring |
2012 filter nye biler |
47% |
52% |
0% |
0% |
-34% |
2012 benzin nye biler |
47% |
52% |
16% |
-48% |
-42% |
2012 downsizing nye biler |
31% |
47% |
-8% |
-19% |
-3% |
I den efterfølgende figur er ændringerne vist grafisk.
Figur 7.1. Emissioner fra varebiler i scenarierne for hele landet. Forecast 2012 er 100%
Taxier
Den følgende tabel viser scenarierne for taxier for hele landet. Scenarierne omfatter de taxier, der er i 2012 samt de taxier, der er blevet frikørt siden 2003. Antallet af biler, der
betragtes og deres kørsel, er derfor kraftigt stigende fra 2003 til 2012. Partikelemissionerne stiger derfor også på trods af faldende emissioner fra den enkelte bil, men stigningen er
væsentlig mindre end stigningen i antal biler.
Det ses endvidere, at der ikke er ret stor forskel på antal biler og partikelemissioner i de to scenarier, der omfatter partikelfilter. Det skyldes, at taxierne er frikørte efter tre år.
Forskellen er derfor kun ca. 6.000 biler, svarende til antal taxier i 2003.
Tabel 7.2 Taxier hele landet. Oversigt over emissioner taxi i de forskellige scenarier
|
Bestand af køretøjer |
Trafikarbejde pr dag km |
Emissioner opgjort i kg pr døgn |
Scenario |
|
|
C02 |
NOx |
PM |
2003 |
5.969 |
1.263.014 |
200.695 |
594 |
61 |
2012 forecast |
23.876 |
2.486.554 |
395.118 |
880 |
84 |
|
Antal km og biler, der er berørt af ændring |
Ændring af emissioner |
2012 filter alle biler |
23.876 |
2.486.554 |
0 |
0 |
-67 |
2012 filter nye biler |
17.907 |
2.183.132 |
0 |
0 |
-56 |
2012 benzin nye biler |
17.907 |
2.183.132 |
115.223 |
-505 |
-68 |
Situation i forhold til 2012 forecast |
Procent berørt |
Procent ændring |
2012 filter alle biler |
110% |
100% |
0% |
0% |
-80% |
2012 filter nye biler |
75% |
88% |
0% |
0% |
-66% |
2012 benzin nye biler |
75% |
88% |
29% |
-57% |
-81% |
I den efterfølgende figur er ændringerne vist grafisk.
Figur 7.2. Emissioner fra taxier i scenarierne for hele landet Forecast 2012 er 100%
I scenariet, hvor de nye taxier skifter til benzin, falder partikelemissionen kraftigt i forhold til fremskrivningen, mens C02 emissionen stiger noget.
7.2 Samfundsøkonomi for hele landet
I dette afsnit er de samfundsøkonomiske konsekvenser i 2012 beregnet for de enkelte scenarier på landsplan. Der er tale om nogle partielle beregninger, idet de samfundsøkonomiske
analyser er alene udført for året 2012. Det betyder, at analyserne kun vurderer de biler, der bliver påvirket af scenarierne i dette år, og ikke f.eks. samtlige biler, der skal have foretages
investeringer i de øvrige år. Da det antages, at 1/12 af varebilerne og 1/3 af taxibestanden udskiftes hvert år, er konsekvensen heraf dog ikke stor. Endvidere ses kun på benefits fra
luftforureningen i 2012, hvor emissionerne af NOx og partikler er mindre end i de foregående år pga. udviklingen i EURO grænseværdierne.
For partikelfiltre er dels foretaget en beregning for det centrale skøn og dels for de fremtidige forventede priser på filtre og service. Der er regnet med priser eskl. moms, men inklusiv
nettofaktorafgift og forrentningsfaktor i overensstemmelse med Miljøstyrelsens retningslinier.
Varebiler
Tabellerne viser alene situationen i 2012, dvs. reduktionen i emissioner i 2012 og værdien heraf. De viser desuden udgifterne, dvs. de samlede investeringer og driftsudgifter i 2012.
I scenariet med filtre på nye varebiler er værdien af reduktionen i partikelemissionen for hele landet 59 mio. kr. Antallet af biler i det centrale skøn, der skal have installeret filter er lig
med de nye varebiler i 2012 plus biler, der skal have udskiftet filtret, idet det er forudsat kun at holde i 6 år. Filtret er forudsat at koste 12.000 kr eskl. moms. Den samfundsmæssige
investeringsudgift i 2012 er 664 mio kr. Desuden skal alle biler, der har filter i scenariet, have udført service. Det svarer til 183.138 biler og koster 343 mio kr. Der er derfor et stor
samfundsmæssigt underskud ved at kræve partikelfilter på alle varebiler i hele landet, idet benefits fra partikelreduktionen hverken kan betale for investeringen i det enkelte år eller for
serviceudgifterne.
I samme scenario, men med det fremtidige skøn for priser, er antallet af biler, der skal have filter kun det halve, da det er forudsat, at filtret holder i hele bilens levetid.
Tabel 7.3 Varebiler hele landet. Samfundsøkonomi i år 2012
Scenario |
|
Kg pr år |
Kr pr kg |
Samlet værdi mio kr 1) |
Filtre nye biler |
Reduktion i PM |
123.735 |
473 |
59 |
|
|
Antal biler berørt |
Kr pr bil
Ex. moms
|
|
- Centralt skøn |
Antal biler der skal filter på |
40.697 |
12.000 kr |
-664 |
|
Antal biler i bestand med filter |
183.138 |
1.600 kr |
-343 |
|
Netto |
|
|
-949 |
|
|
|
|
|
- Fremtidigt skøn |
Antal biler der skal filter på |
20.349 |
8.000 kr |
-247 |
|
Antal biler i bestand med filter |
183.138 |
1.200 kr |
-257 |
|
Netto |
|
|
-446 |
|
|
|
|
|
Nye varebiler Benzin |
Reduktion i PM |
152.205 |
473 |
72 |
|
Reduktion C02 |
-269.202.830 |
0,12 |
-32 |
|
Reduktion NOx |
2.575.805 |
26 |
67 |
|
|
Antal biler berørt |
Kr pr bil
Ex moms
|
|
|
Antal biler der skifter til benzin |
20.349 |
8.000 |
264 |
|
Sparet udgift til brændstof |
183.138 |
|
-245 |
|
Netto |
|
|
126 |
|
|
Kg pr år |
Kr pr kg |
|
Nye varebiler
Downsizing
|
Reduktion i PM |
10.941 |
473 |
5 |
|
Reduktion C02 |
127.671.160 |
0,12 |
15 |
|
Reduktion NOx |
1.114.905 |
26 |
26 |
|
|
Antal biler berørt |
Kr pr bil
Ex. moms
|
|
|
Antal biler der downsizes |
13.259 |
|
|
|
Antal biler berørt |
119.335 |
|
|
|
Netto |
|
|
- |
1) Samfundsøkonomisk omkostning: Ex. moms, inkl. nettoafgiftsfaktor og med forrentningsfaktor for investeringen. Der er ikke taget hensyn til eventuelle. provenueffekter.
Anm.: Tabellen angiver situationen i år 2012.
Samfundsøkonomisk kan det betale sig at skifte fra diesel til benzin for varebilerne. Det skyldes, at benefit ved reduktion af partielemissionen (og NOx emissionen) er væsentlig større
end omkostningerne ved øget C02 emission og de øgede udgifter til brændstof samfundsøkonomisk set. De samfundsøkonomiske priser på brændstof er produktionspriserne tillagt den
internationale nettoafgiftsfaktor. Prisen er således væsentlig lavere end forbrugerpriserne, da der ikke medregnes brændstofafgifter.
Derimod kan det ikke samfundsøkonomisk betale sig at sætte partikelfilter på varebilerne i hele landet, idet omkostningerne ved at gennemføre scenariet er meget større end de opnåede
benefits. Ved downsizing opnås også positive benefits på grund af reduktionen i emissionerne. Besparelsen/omkostningerne ved downsizing er ikke opgjort, da de ikke er mulige at
vurdere, jf. ovenfor.
Taxier
Beregningerne for taxier omfatter både taxierne i 2012 og de taxier, der er frikørte i perioden 2003 til 2012. De frikørte taxier er forudsat at vedblive at køre med filter. Tabellen har
samme struktur som den foregående tabel.
Tabel 7.4 Taxier hele landet. Samfundsøkonomi i år 2012
Filter alle taxier |
|
Kg pr år |
Kr pr kg |
Samlet værdi mio kr 1) |
|
Reduktion i PM |
24.455 |
473 |
12 |
|
|
Antal biler berørt |
Kr pr bil
Ex. moms
|
|
- Centralt skøn |
Antal biler der skal filter på |
3.980 |
6.000 |
-36 |
|
Antal biler i bestand med filter |
23.876 |
-1.600 |
-45 |
|
Netto |
|
|
-69 |
|
|
|
|
|
- Fremtidigt skøn |
Antal biler der skal filter på |
1.990 |
3.600 |
-12 |
|
Antal biler i bestand med filter |
23.876 |
1.200 |
-34 |
|
Netto |
|
|
-34 |
|
|
|
|
|
Filter nye taxier |
|
Kg pr år |
Kr pr kg |
Samlet værdi mio kr |
|
Reduktion i PM |
20.075 |
473 |
9 |
|
|
Antal biler berørt |
Kr pr bil
Ex. Moms
|
|
- Centralt skøn |
Antal biler der skal filter på |
3.980 |
-6.000 |
-36 |
|
Antal biler i bestand med filter |
17.907 |
-1.600 |
-34 |
|
Netto |
|
|
-60 |
|
|
|
|
|
- Fremtidigt
skøn
|
Antal biler der skal filter på |
1.990 |
3.600 |
-12 |
|
Antal biler i bestand med filter |
17.907 |
1.200 |
-25 |
|
Netto |
|
|
-28 |
|
|
|
|
|
Benzin nye taxier |
|
Kg pr år |
Kr pr kg |
Samlet værdi mio kr |
|
Reduktion i PM |
24.820 |
473 |
12 |
|
Reduktion C02 |
-42.056.395 |
0,12 |
-5 |
|
Reduktion NOx |
184.325 |
26 |
5 |
|
|
Antal biler berørt |
Kr pr bil
Ex. moms
|
|
|
Antal biler der skifter til benzin |
1.990 |
8.000 |
27 |
|
Øget udgift til brændstof |
17.907 |
|
-49 |
|
Netto |
|
|
-10 |
1) Se tabel 7.3
Anm.: Tabellen angiver situationen i år 2012.
For taxier reduceres partikelemissionerne i alle scenarierne med partikelfilter. Benefits er imidlertid ikke tilstrækkelige til at opveje omkostningerne i de enkelte scenarier, heller ikke
selvom filtrene og service bliver billigere i fremtiden.
Samfundsøkonomiske set kan det heller ikke betale sig at skifte fra diesel til benzin for taxierne. Det skyldes, at benefit ved reduktion af partielemissionen (og NOx emissionen) og
besparelsen ved bilkøb er ikke kan opveje omkostningerne ved øget C02 emission og de øgede udgifter til brændstof samfundsøkonomisk set. De samfundsøkonomiske priser på
brændstof er produktionspriserne tillagt den internationale nettoafgiftsfaktor. Prisen er således væsentlig lavere end forbrugerpriserne, da der ikke medregnes brændstofafgifter.
7.3 Antal sparede dødsfald hele landet
Antal sparede dødsfald er skønnet ud fra den i det tidligere kapitel beskrevne metode. Der skal gøres opmærksom på, at der er tale om en meget usikker vurdering.
For hele landet falder partikelemissionen fra varebiler med 124 tons ved montering af partikelfilter og 152 tons pr år i scenariet med overgang til benzinbiler. Det svarer til en reduktion
på skønsmæssigt henholdsvis omkring 50 og 60 dødsfald pr år.
Emissionerne med partikler fra taxier falder i scenarierne for hele landet med omkring 20-25 tons pr år på landsplan, svarende til skønsmæssigt en reduktion på omkring 8-10 dødsfald.
7.4 De erhvervsmæssige konsekvenser
Montering af partikelfiltre vil mindske miljøbelastningen, men vil samtidig belaste virksomhedernes økonomi. Omkostningerne for varebilejerne vil være 5-6% af de årlige udgifter til
leasing ved det centrale prisskøn. Medregnes lønnen til chaufføren vil udgiften til partikelfilter udgøre en væsentlig mindre andel af transportomkostningen. Ved interviewene gav nogle af
varebilejerne udtryk for, at de ikke fandt omkostningerne skræmmende, hvis kravet var velbegrundet. De interviewede tænkte først og fremmest på en miljøzone i København. Benefits
ved partikelfiltre er væsentligt mindre i hele landet end i en miljøzone i København, da der er tale om sundhedseffekter.
I forhold til taxier medfører krav om partikelfiltre også øgede driftsudgifter, svarende til 1-1,5% af udgifterne til bilen (eskl. løn til chaufføren). Hvis der kommer krav, ønsker
taxivognmændene økonomisk kompensation ved tiltag, der kan øge indtjeningen.
De interviewede varebilejere og taxivognmænd fandt ikke et skift til benzinbiler relevant, da driftsomkostningerne med de nuværende afgifter er højere og da dieselbiler teknisk anses for
bedre. Desuden anses dieselbiler for miljøvenlige pga. den mindre C02 emission.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top |
Version 1.0 Juli 2005, © Miljøstyrelsen.
|