| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Redegørelse om jordforurening 2006
1 Generelle forudsætninger for redegørelsen
1.1 Baggrund for redegørelsen
I den tidligere affaldsdepotlov (Miljø- og Energiministeriets lovbekendtgørelse nr. 939 af 27. oktober 1996 af lov om affaldsdepoter) var det fastlagt, at miljø- og energiministeren nedsætter et råd, Depotrådet, som skal følge myndighedernes administration af loven og udarbejde en årlig redegørelse til miljø- og energiministeren. Som led heri skal regionsrådene (tidligere amtsrådene) afgive en årlig indberetning til Depotrådet om gennemførte aktiviteter og om den planlagte indsats, budgetter m.v. for de kommende år. Kravet om en årlig redegørelse til miljø- og energiministeren blev gennemført ved lov nr. 396 af 22. maj 1996 i forbindelse med, at beslutnings- og godkendelseskompetencen vedrørende afværgeforanstaltninger på alle typer af affaldsdepoter pr. 1. juli 1996 fuldt ud blev henlagt til amtsrådene. Denne bestemmelse er videreført i jordforureningslovens § 24.
Kravene til regionsrådenes og kommunalbestyrelsernes årlige indberetning for 2006 fremgår af Miljøministeriets cirkulære nr. 111 af 14. december 2006 om indberetninger for 2006 om jordforureninger (se bilag B). Indholdet af cirkulærets krav blev fastlagt af miljøministeren efter drøftelser i Depotrådet den 19. september 2006.
Indberetningen sker dels via edb-systemet ROKA (Registret Over Kortlagte Arealer), dels via en skriftlig indberetning.
Indberetningen skal indeholde oplysninger om jordforurening uanset tidspunktet for den skete forurening, eller hvordan forureningen er sket, og uanset om det er en punktkilde eller en diffus kilde.
Den elektroniske indberetning sker i form af en total indberetning af data om alle lokaliteter, der er eller har været berørt af forurening. Det betyder, at nogle oplysninger vil være korrigeret i forhold til tidligere år, fordi der er sket nye aktiviteter på tidligere indberettede lokaliteter. Erfaringen viser, at nogen data indberettes med 1 års forsinkelse. Det betyder eksempelvis, at hvis man sammenligner antallet af afværgeforanstaltninger i 2005 eller tidligere opgjort i denne redegørelse, med antallet af gennemførte afværgeforanstaltninger opgjort i ”Redegørelse om Jordforurening 2005”, vil man konstatere, at antallet for 2005 eller tidligere er større i denne redegørelse.
Den skriftlige indberetning har siden 1998 også indeholdt oplysninger om boringer ved almene vandværker, som er lukket, eller hvor der er iværksat avanceret vandbehandling i indberetningsåret.
Kommunerne har (via amterne/regionerne) indberettet oplysninger om forureninger, hvor de er tilsynsmyndighed, og om lukkede vandforsyningsboringer.
Tidsfristen for indberetning var 1. april 2007.
1.2 Depotrådet
Depotrådet er nedsat i henhold til Jordforureningslovens § 24. Rådet skal sikre en samlet viden om jordforureningsområdet, og dette skal bl.a. ske ved de årlige indberetninger fra regionerne. Rådet skal overordnet vurdere behovet for teknologiudvikling og forudsættes hvert år at afgive en anbefaling vedrørende principper og programområder. Depotrådet skal således følge myndighedernes administration af jordforureningsloven og også rådgive miljøministeren i forbindelse med udfærdigelse af regler efter jordforureningsloven.
Depotrådet har afholdt to møder i 2006.
Der er som følge af kommunalreformen udstedt en ny bekendtgørelse om Depotrådets sammensætning og virksomhed, bekendtgørelse nr. 1435 af 13. december 2006. Rådet består herefter af en rådsformand (Miljøstyrelsen) og 7 andre medlemmer fra organisationer, der så vidt muligt har erfaring indenfor lovens område. Depotrådet vil i øvrigt fortsætte sin virksomhed som hidtil.
Ifølge § 2, stk. 1 i bekendtgørelsen om Depotrådets sammensætning og virksomhed, udpeges Rådets formand og øvrige medlemmer for 4 år ad gangen. Som følge af denne bestemmelse har miljøministeren udpeget et nyt Depotråd.
Pr. 1. april 2007 har rådet følgende sammensætning:
Kontorchef Palle Boeck (formand)
Miljøstyrelsen, Jord & Affald
Afdelingschef Marianne Pilgaard
Region Hovedstaden
(for Danske Regioner)
Konsulent Erling Rørdam
KL
Chefkonsulent Ulla Hansen Telcs
Dansk Industri
Afdelingschef Henrik Fausing
Dansk Byggeri
Cand.jur. Marianne Jacobi
Danmarks Naturfredningsforening
Sektionsleder, cand.tech.soc. Jens Andersen
Københavns Energi, Vand - Planafdelingen
(for DANVA og Foreningen af vandværker i Danmark i fællesskab)
Erhvervspolitisk konsulent Anne Marie Zinck
Dansk Landbrug
(for Dansk Landbrug og Landbrugsraadet i fællesskab)
Sekretariat, Miljøstyrelsen, Jord & Affald:
Fuldmægtig Lene Juul Nielsen
Civilingeniør Katrine Smith
Cand.pharm. Irene Edelgaard
1.3 Opgavefordelingen på jordforureningsområdet
Før kommunalreformen og den ændrede jordforureningslov trådte i kraft den 1. januar 2007, varetog amter, kommuner og Amternes Videncenter for Jordforurening jordforureningsområdet på det decentrale niveau.
Amterne var de kompetente myndigheder vedrørende kortlægningen og den offentlige undersøgelses- og afværgeindsats. Kommunerne samarbejdede med amterne om kortlægningen og varetog administrationen af anmeldelsen af jord fra kortlagte arealer og offentlige vejarealer. Desuden varetog kommunerne påbudssager.
Amternes Videncenter for Jordforurening støttede amternes decentrale opgavevaretagelse og varetog praktiske og koordinerende opgaver vedrørende oprydning af jordforurening, herunder videnopsamling.
Efter kommunalreformen og den ændrede jordforureningslov trådte i kraft den 1. januar 2007, er opgaverne med kortlægning og den offentlige undersøgelses- og afværgeindsats overgået til regionerne. Kommunerne varetager fortsat opgaven med anmeldelse af jordflytning og påbudssager. Kommunerne har herudover fået nye opgaver med områdeklassificering.
Amternes Videncenter for Jordforurening har ændret navn til Videncenter for Jordforurening og er organiseret under Danske Regioner - interesseorganisationen for de fem nye regioner. Centrets opgave er uændret.
Depotrådet og Miljøstyrelsen skal skaffe sig centralt indblik i regionernes og kommunernes opgavevaretagelse. Miljøstyrelsen har et særligt ansvar for at initiere teknologiudvikling og fagligt administrationsgrundlag.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top |
Version 1.0 Februar 2008, © Miljøstyrelsen.
|