Implementering af REACH i byggebranchen

3 Projektaktiviteter og resultater

3.1 Projektforløb og aktiviteter

Projektets forløb, aktiviteter og resultater er vist i oversigtsform i tabel 3.1

Heraf henvises også til bilag som detaljeret beskriver projektets resultater.

Tabel 3.1 oversigt over projektaktiviteter og resultater

  Delaktivitet Resultat
1 Udarbejdelse af en introduktionsfolder om REACH for byggevarebranchen.

Indledende kontakt til en lang række virksomheder inden for byggevarebranchen for at finde frem til virksomheder som havde interesse for at lære mere om REACH og som ønskede at påbegynde implementering af REACH i virksomheden.

Formidling og virksomhedsdialog samt udvælgelse og etablering af samarbejde med 3 virksomheder.
Introduktionsfolder

Etablering af aftale med 3 virksomheder om implementering af REACH.




Bilag 1:
Introduktionsfolder og rutediagram
2 Anvendelse af udarbejdet rutediagram for virksomhedernes arbejde med REACH.

Udvikling af IT- screeningsværktøj beregnet på byggevarebranchen.

Udarbejdelse af praktisk brugervejledning.
Et webbaseret IT værktøj, som gør det nemt for virksomhederne at komme i gang med at arbejde med REACH.

IT-værktøj:
http://dkcphite02-1.ext.carlbro.dk/REACH/
Login fås ved henvendelse til kontaktperson på adressen.


Bilag 2:

Brugervejledning
3 Indhentning af produktoplysninger for udvalgte kemikalier i virksomhederne.

Udarbejdelse af notat for hver enkelt virksomhed med vurdering af kemiske stoffer samt anbefalinger for det videre arbejde med REACH.
Virksomhederne har fået introduktion til REACH arbejdet.

Notat til hver virksomhed (fortrolige).
4 Generel formidling af resultater. Resultaterne af projektet er lagt ud på www.cbmanager.dk/reach

I det følgende gives ydermere en uddybning af projektaktiviteterne.

3.2 Indledende information og dialog

På baggrund af den indledende dialog med virksomhederne blev projektets fokus tilrettet virksomhedernes aktiviteter og de roller under REACH, som de sandsynligvis får. En detaljeret informationsskrivelse vedrørende rollerne som downstream brugere, distributører samt artikel-producenter og -importører blev herefter sammensat og visualiseret med et flowdiagram (rutediagram) til virksomhederne som led i deres forberedelse forud for konsulentbesøget på virksomheden.

Informationsskrivelsen er vedlagt i bilag 1. I tillæg til informationsskrivelsen fik virksomhederne fremsendt et skema til indtastning af produktoplysninger og data for indholdsstofferne. Flowdiagram og regneark har samtidig dannet grundlag for projektets IT-støtteværktøj.

I forlængelse af det fremsendte materiale modtog virksomhederne under besøget en overheadpræsentation med både en generel introduktion til REACH og en mere specifik gennemgang af konsekvenser og berøringsflader for virksomhedens aktiviteter. Virksomhedens produkter og aktiviteter blev gennemgået med henblik på at få identificeret virksomhedens rolle(r) under REACH.

Som resultat af gennemgangen kunne virksomhedens rolle for hver af de tre virksomheder begrænses til sandsynligvis kun at omfatte rollen som distributør. Hertil har beskrivelsen af rollerne som downstream brugere og artikelimportører i processen været væsentlige for virksomhedernes forståelse for og afgrænsning af egne forpligtelser.

3.3 Webbaseret IT- screningsværktøj

I projektet er der endvidere udviklet et webbaseret IT-værktøj til anvendelse for downstream brugere, distributører samt artikel-producenter og – importører.

Det webbaserede IT-værktøj er et screeningsprogram, som giver virksomhederne et overblik over forekomst og anvendelse af kemiske stoffer i deres produkter/produktion samt overblik over en eventuel forekomst af stoffer med problematiske egenskaber.

Programmet er en website som findes på http://dkcphite02-1.ext.carlbro.dk/REACH/

I projektet er der endvidere udarbejdet en praktisk brugervejledning til programmet. Brugervejledningen er indsat som bilag 2.

3.4 Vurdering af kemiske stoffer

De velkendte miljø- og/eller sundhedsmæssige effekter blandt stofferne i virksomhedernes produkter blev identificeret ved søgning på relevante lister ud fra stoffernes CAS numre. Søgningen har omfattet opslag i Listen Over Farlige Stoffer og EU’s kandidatliste over stoffer med hormonlignende egenskaber foruden opslag i REACH Annex IV - listen over stoffer, der er undtaget fra registrering. For stoffer, der ikke var klassificeret, blev der desuden søgt på Listen Over Uønskede Stoffer, Effektlisten, N-CLASS, H-CLASS, Selvklassificeringslisten, listen af stoffer der risikovurderes i EU samt ”Spildevandsvejledningen” (Vejledning fra Miljøstyrelsen nr. 11, 2002). Hertil er der søgt efter data i databaser såsom IUCLID 2004 (online på ECB-hjemmeside), ECOTOX (US-EPA), HSDB, IARC samt andre relevante steder på Internettet. Desuden er kendskab til stoffer og stofgrupper fra tidligere undersøgelser blevet anvendt.

Vurderingen blev baseret på en gennemgang af undersøgelser og data vedrørende effekter på miljø og sundhed, der var tilgængelige i de ovennævnte kilder. Hertil er eventuelle særlige forhold, der berører stoffet under implementeringen af REACH, medtaget i notaterne.

I alt har 22 produkter med indhold af 15 forskellige kemiske stoffer indgået i projektet, foruden en række af de på trælasten tilstedeværende produktmærkninger f.eks. på artikler som spånplader, tagpap og isoleringsmaterialer samt på produkter som cementblandinger og rensevæsker.

Resultatet viser, dels at ingen af stofferne i produkterne var klassificeret med R45, R46, R49, R60, R61, R50/53, klassificeringer der tilhører CMR og PBT/vPvB-stofferne og dels at ingen af stofferne står opført på listen over stoffer med hormonlignende egenskaber. Dermed blev ingen af stofferne identificeret som mulige kandidater til godkendelseslisten. I nogle af produkterne indgår der dog stofgrupper såsom silaner og siloxaner, uden angivelse af CAS nummer. Erfaringer fra tidligere undersøgelser af siloxan-forbindelser viser, at datagrundlaget er meget sparsomt for stofgruppen, og at især en eventuel risiko for effekter i miljøet ikke er tilstrækkeligt belyst (2). Det forventes, at der som led i opdateringen af datagrundlaget under registreringsprocessen etableres et dækkende datagrundlag, der fremover vil afspejles i de opdaterede sikkerhedsdatablade for sådanne produkter, når REACH er blevet indført.

Resultatet viser desuden, at der i en række af produkterne indgår naturligt forekommende stoffer som f.eks. sand, der muligvis vil blive undtaget fra registrering under REACH, såfremt det vurderes, at stoffet ikke opfylder kriterierne for klassificering som farlig (efter annex V, punkt 8: ”Andre stoffer, der forekommer i naturen, end dem, der er anført i punkt 7, hvis de ikke modificeres kemisk, medmindre de opfylder kriterierne for klassificering som farlig efter direktiv 67/548/EØF”). Derudover er der blandt artiklerne byggematerialer såsom cementklinker, der er undtaget efter annex V, punkt 7.

Baseret på projektets resultater forventes det, at en række særlige produkter og artikler i byggevarebranchen vil indeholde naturligt forekommende stoffer, som omfattes af undtagelserne efter annex V. Derimod viser andre undersøgelser af kemiske stoffer i byggevarer, at en række produkter og artikler indeholder problematiske stoffer, der er mulige kandidater til godkendelseslisten, annex XIV (3). At der blandt de her undersøgte produkter ikke er fundet problematiske stoffer, kan således ikke tages som et udtryk for en generel tendens for produkterne.

3.5 Informationer til virksomhederne

Alle tre virksomheder er omfattet af rollen som distributør og har dermed primært pligt til at formidle oplysninger i leverandørkæden.

Informationen til virksomhederne, som er givet i nærværende projekt, har omfattet:

  • Pligt for brugere af kemiske stoffer til at formidle oplysninger om anvendelsen af stoffet/produktet opad i leverandørkæden, således at den faktiske anvendelse af stoffet/produktet gøres til identificeret brug. Herunder kan der ligge væsentlige opgaver for distributøren i at formidle information fra kunder til leverandører. Det gælder bl.a. at videregive en kundes ønsker om at få sin anvendelse medtaget i producentens kemikaliesikkerhedsvurdering (CSA) eller nye oplysninger om farlige egenskaber, uanset hvilke anvendelser der er tale om, samt alle andre oplysninger, der kan anfægte tilstrækkeligheden af de risikohåndteringsforanstaltninger, der er identificeret i et sikkerhedsdatablad.
     
  • At såfremt, der tilstøder oplysninger, som ikke allerede er omfattet af leverandørens oplysninger, har distributøren pligt til selv at opdatere sikkerhedsdatabladet eller at udarbejde et nyt sikkerhedsdatablad med oplysningerne.
     
  • Pligt til at videregive sikkerhedsdatablad (SDS) inklusiv relevante eksponeringsscenarier (ES) og andre relevante informationer fra sikkerhedsdatabladet til modtageren af stoffet/ produktet (i henhold til art. 31).
     
  • Pligt til at samle alle de oplysninger, der er behov for, for at kunne opfylde forpligtelserne i henhold til REACH forordningen (1), og have dem tilgængelige i mindst 10 år efter det tidspunkt, hvor stoffet/produktet sidst blev anvendt eller leveret, etc. (art 36).
     
  • At såfremt virksomheden har aktiviteter, hvor virksomheden omhælder, vil virksomheden desuden være omfattet som downstream bruger med tilhørende forpligtelser. Hertil hører eventuelle andre aktiviteter, der omfatter mere end transport og midlertidig opbevaring.

    Informationen til virksomhederne har desuden omfattet oplysninger om, at alle leverandører af et stof eller produkt, herunder også distributører generelt har pligt til, at:
     
    • Videregive oplysninger nedad i leverandørkæden vedrørende stoffer eller produkter, for hvilke der ikke kræves et sikkerhedsdatablad (i henhold til art. 32). Oplysningerne omfatter bl.a. stoffets registreringsnummer, information om hvorvidt stoffet kræver godkendelse, nærmere oplysning om enhver begrænsning og alle andre foreliggende og relevante oplysninger om stoffet (se art. 32).
       
    • Videregive oplysningerne gratis i papirform eller elektronisk senest ved den første leverance af stoffet eller produktet.

3.6 Anbefalinger til virksomhederne

Dialogen med virksomhederne blev afsluttet med en aktionsplan med anbefalinger til, hvorledes implementeringen af REACH kunne prioriteres.

I den indledende fase af implementeringen blev virksomhederne anbefalet at prioritere:

  • at etablere et system for formidling af information med såvel leverandører som kunder
     
  • at indlede kontakten til kunderne og få klarhed over deres eventuelle ønsker om at få produkternes brug kommunikeret videre op i leverandørkæden
     
  • at føre en tæt dialog med leverandøren med henblik på at få overblik over stabiliteten af fremtidige leverancer efter implementering af REACH.

Der er endeligt til hver virksomhed udarbejdet et separat notat med følgende indhold:

  • Indledning
  • Forpligtigelser i relation til REACH
  • Vurdering af kemikalier
  • Forberedelse til REACH
  • Referencer

Da notaterne indeholder fortrolige informationer, kan de ikke offentliggøres i nærværende rapport.

 



Version 1.0 September 2008, © Miljøstyrelsen.