Acceptkriterier i Danmark og EU 2 Tidligere danske studierDette kapitel sammenfatter tidligere danske studier som afspejler udviklingen i praksis af risikoaccept og risikoanalyse i Danmark. Det mest centrale er kendt som ”Miljøprojekt 112” (Taylor m.fl., 1989). Her diskuteres overvejelser mht. valg af risikoanalysemetoder og risikoacceptkriterier og der sluttes med nogle anbefalinger vedr. disse. Det har efterfølgende vist sig, at Miljøprojekt 112 ikke byder på en løsning på hvordan der kan udlægges sikkerhedszoner når man ønsker at bruge kvalitative risikovurderinger. Dette har ført til videre overvejelser i en rapport om udlægning af sikkerhedszoner for et underjordisk naturgaslager i Tønder (”Tønderrapporten”)(Miljøstyrelsen, 1996). 2.1 Miljøprojekt 112Miljøprojekt 112 indeholder en grundig gennemgang af risikoanalysemetoder og risikoacceptkriterier. Det erkendes, at valg af risikoacceptkriterier og valg af risikoanalysemetoder er knyttet sammen. Det konkluderes at to analyse- eller vurderingsmetoder er praktisk anvendelige, nemlig en metode baseret på kvalitative analyser og en metode baseret på kvantitative analyser. En normbaseret metode anses ikke for at være praktisk anvendelig pga. arbejdet med at tilvejebringe de nødvendige normer. I konklusionen bemærkes også, at ”det har vist sig muligt at sammenligne resultater fra de kvantitative og kvalitative fremgangsmåder, således at disse under visse forudsætninger kan tilvejebringe resultater, som er sammenlignelige med hinanden”. Dette er en vigtig forudsætning for at man som myndighed kan acceptere anvendelse af forskellige metoder og kriterier i lyset af kravet om ”følgerigtighed” som formuleret i det seneste af Europakommissionens Guidelines (European Commission, 2006)(se afsnit 3.1). Rapporten fremhæver principielle overvejelser som grundlag for acceptkriterier. De tre vigtigste vedrørende risikoen for tredjeparts gentages her:
Disse principper operationaliseres delvist ved følgende krav for godkendelse af et anlæg:
De kvalitative kriterier og vurderingsmetoder retter sig især mod det første krav, og de kvantitative kriterier og metoder mod det andet. Det tredje krav kræver cost-benefit analyser som ofte er meget besværlige og diskutable med hensyn til sammenligning af forskellige værdier (liv, miljø, økonomi), og det behandles derfor ikke videre. Følgende aspekter behandles ikke i Miljøprojekt 112:
2.1.1 Miljøprojekt 112’s anbefalinger for kvantitative risikoacceptkriterierMiljøprojekt 112 anbefaler følgende kriterier for teknisk vurdering af anlæg:
Miljøprojekt 112 beskriver kun anbefalinger vedr. kvantitative kriterier som er baseret på dødsfald. Acceptkriteriet for samfundsrisiko vises i Figur 5, se også Figur 2. Figur 5 viser den ”grå zone” hvor det ovennævnte ALARA-princip skal anvendes, og som udstrækker sig over en faktor 100. Det vil sige at hvis risiko for et uheld med mindst ét dødsfald er mindre end 10-6 pr. år (100 gange mindre end minimumskriteriet på 10-4 pr. år[7]), behøves der ikke yderlige sikkerhedsforanstaltninger. Argumentet for acceptkriteriet for stedbunden (individuel) risiko er at:
Spørgsmål vedr. kriterier for samfundsrisiko handler om følgende:
Argumentet for det valgte acceptkriterium for samfundsrisiko er at:
Figur 5. Acceptkriterier for samfundsrisiko ifølge Miljøprojekt 112. Den lilla linje angiver minimumskriteriet, den grå zone angiver hvor der skal anvendes ALARA princippet. 2.1.2 Miljøprojekt 112’s anbefalinger for kvalitative acceptkriterierMiljøprojekt 112 definerer kvalitative acceptkriterier som kriterier, der sikrer at tilstedeværende sikkerhedsforanstaltninger står i rimeligt forhold til risikoen for uheld. Mens en konsekvensanalyse ved kvantitative metoder er essentiel for i detaljer at sætte tal på hvordan uheld påvirker omgivelserne, anvendes konsekvensanalysen ved kvalitative metoder for at kvalificere disse uheld mht. deres potentiale for at kunne påvirke omgivelserne, dvs. for at kvalificere dette uhelds alvorlighed. Afhængig af både alvorlighed og forventede hyppighed kan der stilles krav til antal og kvalitet (fejlsikkerhed, effektivitet) af sikkerhedsforanstaltninger. Miljøprojekt 112 anbefaler barrierediagrammer[9] som et værktøj til at gøre resultatet af risikoanalysearbejdet overskueligt. Disse diagrammer viser de mulige hændelsesforløb forud for et uheld og de sikkerhedsforanstaltninger (efterfølgende kaldet barrierer eller sikkerhedsbarrierer), som kan standse eller hæmme uheldet.. Figur 6. Eksempel på et sikkerhedsbarrierediagram Analysen foregår ved at:
Miljøprojekt 112 foreslår skalaer for konsekvensernes alvorlighed (konsekvensskala K, Tabel 2), hyppighed (hyppighedsskala H, Tabel 3) og fejlsandsynlighed af sikkerhedsbarriererne. Tabel 2. Konsekvensskala for uheld ifølge Miljøprojekt 112
Tabel 3. Hyppighedsskala for initierende hændelser ifølge Miljøprojekt 112[10]
Fejlsandsynlighed for barrierer beskrives med points (barrierepoints). Hvert point indikerer at uheldshyppigheden nedsættes med en faktor v10 (kvadratroden af ti). Hvis den initierende hændelses hyppighed karakteriseres ved H=4 (højst én gang pr. år) og den samlede pointsum fra alle barrierer mellem starthændelsen og konsekvens er 8, så er konsekvensens forventede hyppighed højst 10-4 pr. år. Rapporten indeholder anbefalinger for hvordan man skal tildele point til forskellige typer af sikkerhedsbarrierer. Acceptkriteriet er formuleret, således at der afhængigt af den initierende hændelses hyppighed H skal være sikkerhedsbarrierer til stede med en sammenlagt pointsum N, således at:
Der beskrives også forenklede acceptkriterier. Disse tager kun hensyn til de barrierer som opfylder alle krav for gode barrierer. Disse (mindst automatiske) barrierer kan tildeles mindst 6 barrierepoint, og således kan man nøjes med at kræve et minimum antal barrierer for en given alvorlighed og starthændelse. Det noteres i Miljøprojekt 112 at de kvalitative krav er mere restriktive end de kvantitative krav (ovennævnt kriterium for individuel risiko er højst 10-7 per år), som kan betragtes som en ulempe for disse kriterier. Det skal bemærkes at Miljøprojekt 112 ikke omtaler hvordan den kvalitative metode håndterer forskellige uheldsscenarier som hver på deres måde bidrager til risiko. Dette vil gøre de kvalitative kriterier, hvis anvendt pr. scenario, mindre restriktive for det samlede anlæg. 2.2 ”Tønderrapporten”En arbejdsgruppe under Miljøstyrelsen og Energistyrelsen med repræsentation af de relevante risikomyndigheder, udarbejdede i 1996 en rapport, Tønderrapporten, der rådgav daværende Sønderjyllands Amt i forbindelse med placeringen og udformningen af de overjordiske anlæg til et evt. naturgaslager i Tønder (Miljøstyrelsen, 1996). Anbefalingerne til Amtet vedrørte især udlæg af sikkerhedszoner, hvilket også kan være relevant i forbindelse med andre risikovirksomheder. Tønderrapporten er udarbejdet for at belyse en række sikkerhedsmæssige spørgsmål i forhold til et underjordisk naturgaslager, uden at der lægges unødige restriktioner på muligheder for erhvervsudvikling i nærheden af lageret. Rapporten fokuserer på en hændelse (opbremset udslip fra 12”/16” rør) som betragtes som dimensionerende for sikkerhedsafstanden. Der er ikke foretaget en vurdering af skaderne ved en ukontrolleret gasudblæsning ved brand (blow out), da sandsynligheden ”efter arbejdsgruppens opfattelse er af sådan størrelse, at den [ikke[11]] skal være dimensionerede for sikkerhedszonerne”. Det fremgår ikke: a) om konsekvensen af blow-out er større end opbremset udslip og b) hvilke sandsynlighedsniveauer der er tale om. Sikkerhedszoner bliver defineret som zoner, hvor der kan ske hurtig evakuering, så der ikke må etableres institutioner som er vanskelige at evakuere. ”Hurtig evakuering” specificeres ikke nærmere. Der henvises til Stenlille hvor der er sket en opdeling i en indre og en ydre sikkerhedszone. Der må ikke opføres bygninger i den indre sikkerhedszone i lighed med sikkerhedszoner omkring gastransmissionsledninger. Der foreslås, at den indre sikkerhedszone til Tønder er lig med konsekvensafstanden for uheldsscenariet ”udslip fra 12/16” rør med opbremset gassky. Den ydre sikkerhedsafstand bliver fastlagt ved hjælp af den metode, som på daværende tidspunkt blev anvendt til at fastlægge den ydre sikkerhedszone på maksimal 200 m omkring gastransmissionsledninger[12]. Vi konkluderer at:
Ud fra det mødereferat, som er vedlagt rapporten, konkluderes at der er gennemført kvantitative beregninger som støtter, at valget af en sikkerhedsafstand på 100-200 m er acceptabelt i sammenligning med Miljøprojekt 112’s kriterium for samfundsrisiko (den nederste linje i Figur 5). [6] ALARA: As Low As Reasonably Achievable. Risici skal reduceres med alle “rimelige” midler, dvs. under hensyntagen til omkostningerne af midlerne. ALARA og ALARP (As Low As Reasonably Practical) opfattes i denne rapport som synonymer. ALARA anvendes da denne term anvendes Miljøprojekt 112. [7] Forventede uheldsfrekvenser udtrykkes oftest med potenser af 10, dvs. 10-4 pr. år betyder at sandsynligheden for uheld er én titusinde pr. år. Det svarer til, at der forventes i gennemsnit ét uheld pr. titusinde år på dette anlæg, eller, hvis der findes titusinde lignende anlæg, at der forventes i gennemsnit hvert år et uheld på et af disse anlæg. Dette udelukker dog ikke at uheldet kan indtræffe når (eller hvor) som helst. [8] Miljøprojekt 112 henviser til udenlandske statistikker. Den tilsvarende danske statistik er vist i Figur 8, som viser at børn mellem 6 og 12 år har den laveste dødsrisiko i Danmark. [9] En mere fuldstændig betegnelse er sikkerhedsbarrierediagram. [10] Nogle konsulentfirmaer anvender p.t. hyppighedsklasser som er i omvendt rækkefølge og har en faktor v10 imellem hver klasse ligesom barrierepoint, dvs. kategori 2 svarer til en hyppighed 0,1 pr. år; kategori 4 til 0,01 pr. år. Hermed kan acceptkriteriet formuleres ved at summen af hyppighedskategori og barrierepoint skal overskride et bestemt minimum. [11] ”ikke” mangler i den oprindelige tekst. [12] De for fastsættelsen af sikkerhedszoner relevante forskrifter fremgår af Arbejdsministeriets bekendtgørelse nr. 414/1988, suppleret med Arbejdstilsynets tillægsbestemmelser til ”ASME Guide for Gas Transmission and Distribution Piping Systems” (1983). På nuværende tidspunkt henvises til Arbejdstilsynets (At) Vejledning F.0.1 ”Naturgasanlæg”, 2001.
|