Acceptkriterier i Danmark og EU

5 Konklusioner og anbefalinger vedrørende anvendelse af risikoacceptkriterier i Danmark

I dette afsluttende kapitel drages konklusioner mht. situationen i Danmark og EU vedrørende anvendelse af risikoacceptkriterier for risikovirksomheder, og heraf følgende synspunkter m.h.t. hvordan denne situation kan forbedres. I afsnit 5.1 beskrives den nuværende situation. Afsnit 5.2 beskriver de krav, som bør stilles til risikoacceptkriterier og de risikoanalysemetoder som anvendes til at generere de oplysninger, som skal holdes sammen med disse kriterier. I de følgende afsnit 5.3 til 5.5 anbefales hvordan risikokriterier kan formuleres inklusive størrelsesorden af acceptable risikoniveauer. Til sidst indeholder afsnit 5.6 synspunkter om behovet for yderligere indsats på området.

5.1 Status i Danmark og EU

Siden ca. 1995 er de fleste risikoanalyser for risikovirksomheder i Danmark gennemført ved hjælp af kvalitative metoder, med udbredt anvendelse af sikkerhedsbarrierediagrammer. Disse diagrammer har vist sig at være nyttige til at vurdere de sikkerhedsforanstaltninger som virksomhederne har foretaget. Desværre har disse kvalitative metoder ikke været velegnede til at definere ensartede og alment anvendelige regler for hvordan omgivelserne på passende vis skulle beskyttes mod den resterende risiko for uheld med konsekvenser udenfor virksomhedens grænser. Dette har medført at beslutninger om fx sikkerhedsafstande afgøres fra tilfælde til tilfælde uden altid at tage hensyn til generelle overvejelser vedrørende håndtering af uheldsmuligheder med lave eller meget lave forventede hyppigheder.

M.h.t. miljøskader har der ikke tidligere været en kvalificeret diskussion om acceptkriterier i Danmark. Dette er dog ikke meget forskelligt fra flere andre EU-medlemslande. Med hensyn til risiko for personskade har nogle medlemslande udviklet et velfungerende system baseret på kvantitative metoder (fx Storbritannien, Nederlandene og Flandern), hybride metoder (Frankrig, Italien) eller deterministiske metoder uden sandsynlighedsbetragtninger (med Tyskland som eneste eksempel). Der findes ikke tilsvarende veludviklede metoder til håndtering af miljøskader.

5.2 Krav til risikoacceptkriterier

Det første princip for risikoaccept er at alle unødvendige risici fjernes. Dette betyder at ALARA- eller ALARP-princippet altid anvendes, også hvis risikoniveauet i forvejen overholder de øvrige risikoacceptkriterier. ALARA–princippet indeholder en vurdering af, om omkostningerne af en sikkerhedsforanstaltning er uforholdsmæssig store i sammenligning med den sikkerhedsmæssige gevinst. Denne vurdering vil være forskellig afhængig af om risikoniveauet er højt eller lavt i forhold til risikoacceptkriterierne. Derfor er det ikke nødvendigt at fremhæve risikoniveauer hvor ALARA især skal anvendes.

Øvrige risikoacceptkriterier, og metoderne til at generere de data som skal sammenholdes med disse kriterier, skal overholde følgende krav:

  • Følgerigtighed, proportionalitet og gennemskuelighed som beskrevet i Kommissionens seneste vejledning;
  • Det bør være muligt at udtale sig om de omkringboendes risikoen på grund af den samlede aktivitet på anlægget, dvs. at alle relevante uheldsscenarier skal indgå i vurderingen;
  • Det bør være muligt at inddrage vurdering af risiko for miljøskade i risikoaccepten;
  • Det bør være muligt at udpege én eller flere sikkerhedsafstande (for forskellige arealanvendelser) og en maksimal konsekvensafstand;
  • Hvis der accepteres beboelse indenfor den maksimale konsekvensafstand bør det være muligt at vurdere en form for samfundsrisiko, dvs. at håndtere risiko for områder med befolkningskoncentrationer, som befinder sig udenfor sikkerhedsafstanden, men indenfor den maksimale konsekvensafstand;
  • Risikovurderingen bør afspejle effekten af de specifikke sikkerhedsforanstaltninger som den enkelte virksomhed har foretaget, dvs. at en risikovurdering ikke kun må baseres på generiske uheldshyppigheder.

5.3 Inddragelse af hyppighedskriterier

Definitionen af begrebet risiko indeholder et klart sandsynlighedsaspekt. Det er nødvendigt at inddrage sandsynlighed eller hyppighed i analysen, enten som talværdier eller ved hjælp af kvalitative beskrivelser eller klasser. Udvælgelse af dimensionerende uheldsscenarier, som bestemmer sikkerhedsafstande, bør baseres på eksplicitte kvantitative eller kvalitative hyppighedskriterier, og der bør skelnes mellem sikkerhedsafstande og den maksimale konsekvensafstand for at opnå acceptable begrænsninger i arealanvendelse på den ene side og en erkendelse af mulige konsekvenser i meget sjældne situationer på den anden side.

5.4 Beskyttelse af sårbare objekter

Sikkerhedsafstande, dvs. grænser til områder med begrænset arealanvendelse, kan opstilles for fire forskellige objekter og/eller grupper af personer. En grundlæggende inddeling bør være:

  1. Medarbejdere på selve risikovirksomheden beskyttes ved hjælp af kravene til almindelig arbejdssikkerhed;
  2. Arbejdspladser på andre virksomheder må ikke udsættes for en stedbunden risiko for dødsfald (eller tilsvarende kvalitativt kriterium), der er større end størrelsesordenen 10-5 pr. år. Virksomhedernes medarbejdere skal være informeret om risikoforholdene og håndtering af uheldssituationer
  3. Almen beboelse og andre områder som frekventeres af den almene befolkning, inklusive skoler, ældreboliger, o.l., må ikke udsættes for en stedbunden (individuel) risiko for dødsfald (eller tilsvarende kvalitativt kriterium) der overstiger størrelsesordenen 10-6 pr. år.
  4. Objekter som udfylder en rolle i det offentlige beredskab, som hospitaler, brand- og politistationer bør placeres udenfor den maksimale konsekvensafstand.

Disse kriterier bør suppleres med kriterier for samfundsrisiko og miljøskader, således at den kumulative hyppighed af større uheld begrænses til:

  • Størrelsesorden 10-3 pr. år for store uheld (med op til 1 dødsfald eller tilsvarende skader som defineret i Tabel 14);
  • Størrelsesorden 10-5 pr. år for meget store uheld (med op til 10 dødsfald eller tilsvarende skader);
  • Størrelsesorden 10-7 pr. år for katastrofer;

Ved beregning af samfundsrisiko bør der tages højde for folks tilstedeværelse og den beskyttende virkning af bygninger m.fl.

De samme kriterier bør benyttes for eksisterende og nye situationer. I eksisterende situationer, som ikke opfylder kravene, fastsættes tidsrammer indenfor hvilke kriterierne skal opfyldes – dette kan gøres ved forebyggende tiltag som nedsætter hyppigheden og/eller begrænsende tiltag som mindsker konsekvenserne.

Det forventes at, ved anvendelse af ALARA-princippet, kan de fleste risici reduceres til mindst en faktor 10 lavere end ovenstående acceptkriterier.

5.5 Risikoanalysemetoder

Miljøprojekt 112 har lagt op til, at kvantitative og kvalitative risikoanalysemetoder skulle føre til sammenlignelige resultater. Gennemgangen her har vist, at metoderne, som de hidtil er anvendt, er ret svære at sammenligne.

For at leve op til ovennævnte risikoacceptkriterier er det muligt at anvende kvantitative risikoanalysemetoder. Det anbefales dog, at der også ved kvantitative metoder gøres brug af sikkerhedsbarrierediagrammetoden, da denne har vist sig at være forståelig og forholdsvis nem at bruge. Den tillader også at tage hensyn til virksomhedsspecifikke omstændigheder.

Det bør fortsat være muligt at bruge kvalitative risikoanalysemetoder. For at resultaterne kan anvendes i forhold til de ovennævnte risikoacceptkriterier er det dog nødvendigt at der bruges et link mellem hyppighedsklasser og kvantitative hyppighedsintervaller, som i Tabel 3 eller Tabel 5. Derudover bør der udvikles retningslinjer for hvordan forskellige uheldsscenarier vurderes samlet (fx hvordan hyppigheder lægges sammen). Disse overvejelser peger på, at den franske metode med fordel kan bruges som grundlag for en dansk hybrid metode.

5.6 Behov for videre arbejde

Der er behov for at udvikle kvalitative eller hybride metoder som kan anvendes til fastsættelse af sikkerhedsafstande og samfundsrisiko. I afsnit 5.5 ovenfor nævnes, at den franske hybride metode kan være grundlag for en dansk hybrid metode. Ved udvikling af sådan en hybrid metode skal der ses kritisk på om de franske hyppigheds- og alvorlighedsklasser skal tilpasses. Det kan også overvejes at inkludere meteorologiske aspekter, som nedsætter eksponeringshyppighed i forhold til udslipshyppighed, ved en genvurdering og generalisering af Figur 2.2 i Miljøprojekt 112, anneks A.

Der bør udvikles acceptkriterier for natur- og miljøskade. Udgangspunktet kunne være en sammenligning mellem alvoren af person- og miljøskaden som i Tabel 14, tilpasset til det danske behov for at kunne vurdere miljøskade i saltvandsområder, dvs. fjorde, sunde og kyststrækninger, i stedet for floder og kanaler. Dette arbejde bør også indeholde en gennemgang af de metoder som er foreslået i nogle EU-medlemslande (se afsnit 3.1), og analysemetoder som tidligere er anvendt i Danmark, især med henblik på at kunne håndtere Danmarks særlige interesse i beskyttelse af grundvandsmagasiner.

Der mangler en dansk vejledning i anvendelsen af ALARA- eller ALARP-princippet. Inspiration for sådan en vejledning kan hentes fra erfaringer i fx Storbritannien.

 



Version 1.0 September 2008, © Miljøstyrelsen.