| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Udvikling af kompetence og værktøjer til implementering af REACH med fokus på virksomheder inden for rengøringsmiddel- og kosmetikbranchen.
1 Indledning
1.1 Baggrund
Den nye kemikalielovgivning i EU, REACH, blev foreslået af EU-kommissionen den 29. oktober 2003, hvilket gav anledning til, at industrien og brancheorganisationer rettede opmærksomheden mod de nye krav, der blev stillet til industrien. Den kommende lovgivning vil lægge et større ansvar på industrien for at dokumentere sikker anvendelse af kemiske stoffer gennem hele forsyningskæden. Virksomhederne inden for vaskemiddel-, rengøringsmiddel- og kosmetikområdet vil møde nye krav til udveksling af informationer og dokumentation om kemiske stoffer, råvarer og produkter, og især de mindre virksomheder står over for en særlig udfordring, fordi de ikke har forudsætninger og ressourcer til at følge med i reguleringen af kemiske stoffer.
Brancheforeningen for sæbe, parfume og teknisk/kemiske artikler (SPT) ansøgte sammen med DHI og hse consult i oktober 2005 om midler under Virksomhedsordningen til gennemførelse af et projekt, der skulle forberede branchens virksomheder til de nye krav under REACH. Projektet blev udført i perioden marts 2006 - marts 2008 med deltagelse af 20, primært små og mellemstore, virksomheder fra branchen.
1.2 Formål
Projektets overordnede formål har været at udvikle kompetence og værktøjer til implementering af REACH i industrien, med fokus på virksomheder inden for rengøringsmiddel- og kosmetikbranchen. Formålet er opfyldt gennem direkte dialog med de deltagende virksomheder i projektet.
Det har endvidere været et formål at formidle den generiske viden, der blev opbygget under projektet, til danske virksomheder, der har brug for forøget kompetence og viden om REACH. Dette er gjort gennem afholdelse af en to-dages workshop for både projektdeltagere og eksterne interessenter.
1.3 Deltagere og indhold
Der deltog 20 virksomheder fra SPT-branchen i projektet. De 20 virksomheder tog ved projektets start beslutning om i hvilket omfang de ville deltage i projektet, og har på denne baggrund valgt mellem følgende modeller for deltagelsen:
A) Dialogbaseret kompetenceudvikling (ca. 70 timer pr. virksomhed)
B) Konsekvensanalyse af REACH (ca. 30 timer pr. virksomhed)
Modellerne adskiller sig ved graden af arbejde med forberedelsen til REACH internt i virksomheden og antallet af dialogmøder med rådgivere (tabel 1.1).
Tabel 1.1 Projektets indhold og aktiviteter for henholdsvis dialogbaseret kompetenceudvikling (”A”) og konsekvensanalyse af REACH (”B”).
Aktiviteter i projektet |
”A” |
”B” |
Introduktionsseminar |
X |
X |
Dialogmøde i virksomheden |
X |
X |
Casestudie |
X |
|
Uddannelsesorienteret dialogmøde |
X |
|
Afsluttende workshop |
X |
X |
Udviklede værktøjer |
|
|
Screeningsværktøj og database |
|
|
REACH-vejledning |
|
|
De deltagende virksomheder i projektet og den valgte model for deltagelsen fremgår af tabel 1.2.
Tabel 1.2 Deltagende virksomheder i SPT’s REACH-projekt
Dialogbaseret kompetenceudvikling
Ca. 70 timer pr. virksomhed. I alt 14 virksomheder. |
Riemann & Co. a/s (Hillerød) |
Ecolab ApS (Valby) |
Sønderstrup Sæbefabrik A/S (Tølløse) |
Iduna as (Birkerød) |
Persano Group A/S (Græsted) |
Knud E. Dan A/S (Greve) |
JohnsonDiversey (Nivå) |
Kemex A/S (Silkeborg) |
VTK A/S (Vejle) |
Plum A/S (Assens) |
Gumlink A/S (Vejle) |
Dermapharm A/S (Purhus) |
a/s blumøller (Odense) |
NOPA (Randers) |
Konsekvensanalyse af REACH.
Ca. 30 timer pr. virksomhed. I alt 6 virksomheder. |
Australian Bodycare Continential A/S (Vissenbjerg) |
Cospro aps (Kolding) |
Masava Kemi (Svendborg) |
Stadsing A/S (Nørresundby) |
Pro-Ren A/S (Holbæk) |
Allison A/S (Bramming) |
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top |
Version 1.0 November 2008, © Miljøstyrelsen.
|