Årsrapport for Regnskabsåret 2008

Bilag B - Årets resultatopfyldelse

Tabel I: Årets resultatopfyldelse

Produkt/Opgave Resultatkrav Opnåede resultater Grad af målopfyldelse
Produktområde 1: Ministerieopgaver
Produktgruppe 1.1: Løbende ministerbetjening
Resultatkrav 1.1.1 Ministersager (røde og grønne sager) forelægges rettidigt og opfylder formkrav 1) Kravet er opfyldt for min. 80 %
2) Kravet er opfyldt for min. 85 %
3) Kravet er opfyldt for min. 90 %
4) Kravet er opfyldt for min. 95 %
Formkrav overholdt i 99,1 % af sagerne.
Tidsfrist overholdt i 92,3 % af sagerne.
 Opfyldt
(75 %)
Resultatkrav 1.1.2 Direkte ministerbetjeningssager (grønne sager) er umiddelbart anvendelige, dvs. kræver ikke genforelæggelse 1) Kravet er opfyldt for min. 75 %
2) Kravet er opfyldt for min. 80 %
3) Kravet er opfyldt for min. 85 %
4) Kravet er opfyldt for min. 90 %
 99,5 % af sagerne krævede ikke genforelæggelse  Opfyldt
(100 %)
Produktgruppe 1.2 Lovforberedende arbejde 
Resultatkrav 1.2.1.1 Interne tidsfrister for udkast til lovforslag overholdes 1) Krav opfyldt for min. 80 %
2) Krav opfyldt for min. 85 %
3) Krav opfyldt for min. 90 %
4) Krav opfyldt for min. 95 %
Interne tidsfrister overholdt for 5 af 5 lovforslag   Opfyldt
(100 %)
Resultatkrav 1.2.1.2 Lovforslag fremsættes i overensstemmelse med lovprogram 1) Krav opfyldt 100 % Lovforslag fremsat i overensstemmelse med lovprogram  Opfyldt
(100 %)
Produktgruppe 1.3 Policyudvikling
Resultatkrav 1.3.1.1 Handlingsplan for miljøeffektive teknologi er implementeret på de områder MST er ansvarlig for
Miljøstyrelsen har bidraget til, at partnerskaber udvikler/igangsætter forretningsbaserede projekter, der bidrager til løsning af prioriterede miljøproblemer.
Miljøstyrelsens eksportfremmeindsats har bidraget til at markedsføre danske løsninger på prioriterede områder.
Der er ydet tilskud til test- og demonstrationsprojekter på udvalgte områder med det sigte, at ny teknologi udvikles og markedsføres.
Input til prioritering af forskningsmidler til fremme af miljøeffektiv teknologi i forskningsprogrammer i Danmark og i EU, herunder danske forslag til arbejdsprogrammer for programkomiteer under FP7 for 2009.
Analyse af mulighederne for at indbygge incitamenter til teknologiudvikling i EU-lovgivningen inden for luftforurening er gennemført. Sideløbende igangsættes analyser på andre områder.
Offentliggørelse af formidlingsorienterede analyser af danske miljøløsninger. Tema: Vand
Udarbejdelse af dansk holdning til EU’s test og verifikationssystem for miljøteknologi.
Fremlæggelse af dansk input til BREF-noten om svin og fjerkræ.
Analyse af danske styrkepositioner på kemikalieområdet.
Der er gennemført informationsaktiviteter og igangsat projekter med sigte på at forankre indsatsen for miljøteknologi i Miljøministeriet.
1) 1 resultatkrav opfyldt
2) 2 resultatkrav opfyldt
3) 4 resultatkrav opfyldt
4) 6 resultatkrav opfyldt
5) 8 resultatkrav opfyldt
6) 10 resultatkrav opfyldt
1. Partnerskaberne er støttet økonomisk og fagligt.
2. Miljøministeren har deltaget i en række eksportfremstød
3. 4 annonceringer er gennemført. Der er indgået kontrakter på flere projekter
4. Der gives løbende input til prioritering både nationalt og i EU.
5. Arbejdet er igangsat, bl.a. er et teknologisk fremsyn på transportområdet under udarbejdelse og et koncept for gennemførelse af analyser af lovgivningen på diverse områder er klar.
6. Analyse af danske miljøløsninger offentliggjort
7. Kravet er ikke opfyldt, da Kommissionen ikke har fremlagt et forslag, som ventet i efteråret 2008.
8. en såkaldt ønskeliste til Kommissionen mhp. arbejdet med revisionen af BREF for intensiv svine- og fjerkræbrug er udarbejdet med frist 1. september.
9. Analysen udføres COWI og er afsluttet ultimo november.
10. En række informationsaktiviteter er gennemført, bl.a. relancering af hjemmesiden (”ecoinnovation”), brochure om sekretariatet er udarbejdet og en række møder med samarbejdspartnere.
 Opfyldt
(75 %)
Resultatkrav 1.3.1.2 Miljøstyrelsen bidrager til at miljøøkonomi indgår som en del af beslutningsprocessen i MIM
Revideret vejledning i samfundsøkonomiske analyser er udarbejdet.
1) Vejledning er revideret
2) Vejledning er revideret og udsendt
Er under udarbejdelse. Den endelige version kan dog først udsendes når Finansministeriet publicerer vejledning (ventes i 2009) Delvist opfyldt 
(50 %)
Resultatkrav 1.3.1.3 Miljøstyrelsen er kompetent myndighed for EU's forordning REACH
deltager i bestyrelsen, medlemslandekomitéen og forum under det europæiske kemikalieagentur (ECHA)
udpeger medlemmer til komitéer og udvalg
rådgiver virksomheder og kontrollerer reglerne, som krævet i forordningen.
1) 1 resultatkrav opfyldt
2) 2 resultatkrav opfyldt
3) 3 resultatkrav opfyldt
Danmark er repræsenteret i bestyrelsen, samt relevante Komiteer (SEAC, RAC, MSC og forum) og arbejdsgrupper.
Har etableret helpdesk og rådgiver virksomheder og kontrollerer reglerne samt kører annoncekampagne om præ-registrering.
Opfyldt
(100 %)
Resultatkrav 1.3.1.4 Miljøstyrelsen deltager i implementeringen og videreudviklingen af de globale miljøkonventioner og den globale kemikaliestrategi SAICM 1) miljøstyrelsen har bidraget til arbejdet med implementering og videreudvikling af nogle af de globale miljø- konventioner og den globale kemikaliestrategi SAICM
2) Miljøstyrelsen har bidraget til arbejdet med implementering og videreudvikling af de globale miljø- konventioner og den globale kemikaliestrategi SAICM
 MST deltager i COP’er og MOP’er samt i forberedelser i EU-regi. Kommenterer dokumenter om samarbejde mellem konventioner og om strategi for at få flere stoffer reguleret. Tilskud til SAICM ydet. Opfyldt
(100 %)
1.3.2.1 Miljøstyrelsen bidrager til at fremme et velfungerende marked for miljøeffektive landbrugsteknologier
I 2008 færdiggøres kriterieudvalgets arbejde og en certificeringsordning for miljøeffektive landbrugsteknologier iværksættes.
1) Der er nedsat 1 kriteriegruppe
2) Der er nedsat 2 kriteriegrupper
3) Der er nedsat 3 kriteriegrupper
4) Der er nedsat 3 kriteriegrupper og udbudsmateriale er udarbejdet
5) Der er nedsat 3 kriteriegrupper og certificeringsordning er iværksat inden udgangen af 2008
Der er afholdt i alt 3 møder med kriterieudvalg, det sidste i december 2008, hvor udvalgenes arbejde blev afsluttet. Certificeringsordningen udbydes i starten af 2009 Delvist opfyldt
(50 %)
1.3.2.2 Miljøstyrelsen bidrager til indsatsen med at nedbringe landbrugets påvirkning af vandmiljø, natur og naboer
Der gennemføres en evaluering af Vandmiljøplan III i 2008.
Der er foretaget en analyse af evt. uhensigtsmæssigheder i den nuværende normregulering af landbrugets kvælstofanvendelse i forhold til opfyldelse af VMP III's mål for reduktion af næringstofudvaskningen.
Der er udarbejdet oplæg til ministeren om mulige tiltag til fremme af randzoner og efterafgrøder.
1)1 resultatkrav opfyldt
2) 2 resultatkrav opfyldt
3) 3 resultatkrav opfyldt
Midtvejsevalueringen startede i april med afholdelse af Workshop for ordførerne. Den udarbejdede køreplan startede i september med endelig afrapportering fra DMU/DJF i december og færdiggørelse af politisk aftale om evalueringen.
Analyse af uhensigtsmæssigheder foretaget
Indgik i efterårets forhandlinger om VMP III evalueringen.
Opfyldt
(100 %)
1.3.2.3 Miljøstyrelsen forestår tilrettelæggelse og gennemførelse af evaluering af pesticidplan i samarbejde med øvrige relevante ministerier og styrelser
Der er gennemført ekstern evaluering af eksisterende pesticidplan
Der er udarbejdet udredning om pesticiders belastning af miljøet siden begyndelsen af 90-erne
Der er udarbejdet opdatering af Bicheludvalgets driftsøkonomiske analyser
Der er udarbejdet oplæg til ministeren om mulige elementer i ny pesticidplan
Der er udarbejdet forelæggelse til regeringens ø-udvalg om videre arbejde med indikatorer for pesticiders miljøbelastning
Der er afholdt mindst et møde i bred følgegruppe
Der er forelagt ministeren udkast til ny pesticidhandlingsplan
1) 2 resultatkrav opfyldt
2) 3 resultatkrav opfyldt
3) 4 resultatkrav opfyldt
4) 5 resultatkrav opfyldt
5) 6 resultatkrav opfyldt
6) 7 resultatkrav opfyldt
Evalueringen af pesticidplanen blev afsluttet og offentliggjort den 18. september
Rapporten om pesticiders belastning af miljøet blev offentliggjort den 11. september
Opdatering af Bicheludvalgets analyser er offentliggjort den 22. oktober.
Evalueringen af pesticidplanen er efter sommerferien blev indbygget i regeringens arbejde vedr. en strategi for Grøn Vækst. Der er på ministerudvalgsmøde den 30. oktober taget stilling til brugen af indikatorer
Følgegruppemøde afholdt
I forbindelse med etablering af ministerudvalget for Grøn Vækst blev det besluttet, at en ny Pesticidplan vil blive et delelement i denne strategi. Pesticiddelen af Grøn Vækst strategien er forelagt ministerudvalget den 7. januar 2009.
 Opfyldt
(100 %)
1.3.3.1 Miljøstyrelsen udarbejder et forslag til Regeringens handlingsplan mod trafikstøj i samarbejde med øvrige relevante ministerier og styrelser
Der er udarbejdet et strategioplæg til ministeren om udarbejdelse af handlingsplanen mod trafikstøj
Der er udarbejdet en status over de 10 statslige initiativer i vejstøjstrategien og andre initiativer som fx støjpartnerskaber.
Der er udarbejdet et begrundet skøn over antallet af støjbelastede boliger for vej-, tog- og flystøj
Der er udarbejdet en status for udbredelsen af virkemidler mod vejstøj blandt kommuner
Et høringsudkast til handlingsplan er forelagt ministeren og evt. K-udvalg
Der er afholdt dialogmøder med kommuner, borgere, interesseorganisationer og andre statslige myndigheder
Der er foretaget en høring af forslag til handlingsplan
1) 2 resultatkrav opfyldt
2) 3 resultatkrav opfyldt
3) 4 resultatkrav opfyldt
4) 5 resultatkrav opfyldt
5) 6 resultatkrav opfyldt
6) 7 resultatkrav opfyldt
Miljøstyrelsen har udarbejdet et strategioplæg til ministeren til brug for igangsætning af arbejdet. Efterfølgende er det besluttet at handlingsplanen mod trafikstøj skal udarbejdes af Transportministeriet.
Miljøstyrelsen igangsætter en status for vejstøjstrategien. Arbejdet er igangsat og forventes afsluttet i 2009. Miljøstyrelsen forventer, at den evaluerede vejstøjstrategi fortsat vil have status som den nationale ramme for indsatsen mod vejstøj på alle veje.
Ikke opfyldt
(-25 %)
Produktområde 2: Service til borgere og virksomheder
Produktgruppe 2.1 Service til borgere og virksomheder 
2.1.1.1 Miljøstyrelsens hjemmeside, indhold 1) 8 resultatkrav opfyldt
2) 9 resultatkrav opfyldt
3) 10 resultatkrav opfyldt
 Mål opfyldt  Opfyldt
(100 %)
2.1.1.2 Miljøstyrelsens hjemmeside, opdatering
Materiale og oplysninger på hjemmesiden opdateres inden for max. 10 arbejdsdage
1) Hjemmeside opdateret indenfor 20 dage
2) Hjemmeside opdateret indenfor 10 dage
 Mål opfyldt Opfyldt
(100 %)
2.1.1.3 Miljøstyrelsens hjemmeside, vurdering
Hvert andet år gennemføres brugerundersøgelse af den oplevede kvalitet af hjemmesiden og af udviklingsønsker til hjemmesiden. Første gang i 2008
I ”Bedst på nettets” måling af kvaliteten af hjemmesiderne opnås mindst følgende resultat:2008: 3 netkroner; 2009+: 4 netkroner
1) Der er i vurdering ”bedst på nettet” modtaget 3 netkroner
2) Der er i vurdering ”bedst på nettet” modtaget 4 netkroner 
 Brugerundersøgelse del af service- og visionsregnskab for 2008. Desuden gennemføres der brugerundersøgelse januar og februar 2009.
Hjemmesiden modtog 4 netkroner i 2008
Opfyldt
(100 %)
2.1.2.1 Telefonbetjening, omstilling
Indgående telefonsamtaler omstilles max. 2 gange, før man enten taler med en medarbejder, der kan besvare henvendelsen, får mulighed for at lægge telefonbesked f.eks. om at blive ringet op, eller bliver omstillet til en anden institution, såfremt spørgsmålet kun kan besvares af denne.
1) Indgående opkald er i gennemsnit omstillet 2,8 gange
2) Indgående opkald er i gennemsnit omstillet 2,6 gange
3) Indgående opkald er i gennemsnit omstillet 2,4 gange
4) Indgående opkald er i gennemsnit omstillet 2,2 gange
5) Indgående opkald er i gennemsnit omstillet 2 gange
6) Indgående opkald er i gennemsnit omstillet1,5 gange
Stikprøve viser en målopfyldelse på 100 %. Samtidig viser service- og visionsregnskabet at 80 % af alle adspurgte får den rigtige service efter kun 1 viderestilling Opfyldt
(100 %)
2.1.2.2 Telefonbetjening, ventetid
Den samlede ventetid, før indgående telefonsamtaler kommer i kontakt med den rette medarbejder, kan afgive besked eller bliver stillet om til en anden institution, er max. 1m30s.
1) Den samlede ventetid er 1,9 min.
2) Den samlede ventetid er 1,8 min.
3) Den samlede ventetid er 1,7 min.
4) Den samlede ventetid er 1,6 min.
5) Den samlede ventetid er 1,5 min.
6) Den samlede ventetid er 1,2 min.
I stikprøve blev telefonen besvaret indenfor tidsfristen i 93 % af tilfældene.   Opfyldt
(100 %)
2.1.2.3 Telefonbetjening, aktiv service
80 % af alle telefonopkald resulterer i aktiv service (dvs. at man får kontakt til medarbejder, mulighed for at lægge telefonbesked eller bliver omstillet til relevant institution).
1) 75 % af alle telefonopkald resulterer i aktiv service
2) 80 % af alle telefonopkald resulterer i aktiv service
3) 90 % af alle telefonopkald resulterer i aktiv service
 I stikprøve førte 92,9 % af opkald til aktiv service. Opfyldt
(100 %)
2.1.2.4 Telefonbetjening, besvarelse
90 % af telefonbeskeder om at ringe tilbage besvares inden for 2 arbejdsdage.
1) 75 % af alle telefonbeskeder besvares inden 2 dage
2) 90 % af alle telefonbeskeder besvares inden 2 dage
3) Mere end 90 % af alle telefonbeskeder besvares inden 2 dage
  Opfyldt
(100 %)
2.1.3.1 Tilfredshed med hjemmeside og Miljøstyrelsens service
Virksomhederne giver i Service- og Visionsregnskab 2008 karakteren 3,2 ud af 4 for ”brugerne oplever, at hjemmesiden består af opdateret information”
Virksomhederne giver i Service- og Visionsregnskab 2008 karakteren 3,2 ud af 4 for ”brugerne er tilfredse med kvaliteten af informationerne på hjemmesiden”
Virksomhederne giver karakteren 3 ud af 4 for ”brugerne kan nemt finde de relevante regler på hjemmesiden”
Erhvervsrelevante sider på mst.dk er udbygget ift 2007
Virksomhederne giver karakteren 3,2 ud af 4 for ”Miljøstyrelsen sikrer den nødvendige formidling og dialog med sine målgrupper”
Virksomhederne giver karakteren 3 ud af 4 for ”Miljøstyrelsens brugere har mulighed for at komme med input i relevante høringer ”
1) 1 resultatkrav opfyldt
2) 2 resultatkrav opfyldt
3) 3 resultatkrav opfyldt
4) 4 resultatkrav opfyldt
5) 5 resultatkrav opfyldt
6) 6 resultatkrav opfyldt
 ”Hjemmesiden er generelt opdateret” fik karakter 3,1
”Kvaliteten af informationerne på hjemmesiden er tilfredsstillende” fik karakter 3,3
”Det er nemt at finde relevante regler på hjemmesiden” fik karakter 3,0
Erhvervsrelaterede sider opdateres og udbygges løbende.
”Nødvendig formidling og dialog med virksomheder” fik karakter 2,7
”Virksomheder om at brugere har mulighed for at komme med input i høringer” fik karakteren 2,8
 Delvist opfyldt
(25 %)
2.1.4.1 Kemikaliehandlingsplanen gennemføres bl.a. i form af aktiv indformationsindsats og inddragelse af virksomhederne
Der er gennemført en informationskampagne til forbrugerne om allergi
Der er afholdt mindst 8 dialogmøder med branchen
Der er afholdt en national workshop om hormonforstyrrende stoffer
Der er afholdt en ekspert workshop om kombinationseffekter af kemikalier
Der indledes en dialogrække med erhvervslivet om implementering af den internationale kemikaliestrategi SAICM
1) 1 resultatkrav opfyldt
2) 2 resultatkrav opfyldt
3) 3 resultatkrav opfyldt
4) 4 resultatkrav opfyldt
5) 5 resultatkrav opfyldt
Allergikampagne gennemført
Der er afholdt 8 dialogmøder.  En workshop afholdt i maj og en i december
Ekspertworkshoppen om kombinationseffekter var klar til gennemførelse, men blev 3 dage før planlagt afholdelse aflyst og udskudt pga. eksterne parter. Workshoppen blev i stedet afholdt 28.-30. januar 2009.
Initiativ planlagt i efteråret viste sig ikke muligt at gennemføre, og blev aflyst.
Delvist opfyldt
(50 %)
2.1.4.2 Virksomhederne hjælpes med at klassificere falige stoffer og produkter og udfase brugen af uønskede stoffer
Der er udarbejdet en ny selvklassificeringsliste samt udkast til ny effektliste og liste over uønskede stoffer
1) Ingen af listerne er klar og væsentlige udeståender på højst en af listerne
2) Kun enkelte udeståender vedrørende alle lister
3) Selvklassificeringslisten klar eller udkast til de øvrige ligger klar
4) Kun enkelte udeståender ved enten selvklassificeringslisten eller udkast til de øvrige lister
5) Ny selvklassifice-ringsliste er klar til at blive offentliggjort, og udkast til ny effektliste og liste over uønskede stoffer foreligger
 Det faglige arbejde med selvklassificeringslisten er gennemført som planlagt, men efterfølgende er det besluttet at udvide listen. På grund af softwareproblemer hos underleverandør er arbejdet blevet forsinket. Den forventes klar til høring og udgivelse i foråret 2009.
Liste over uønskede stoffer og tilhørende effektliste er udskudt til 2009
Delvist opfyldt
(0 %)
Produktområde 3: Forvaltningsgrundlag for kommuner og andre myndigheder
Produktgruppe 3.1 Forvaltningsgrundlag for kommuner og andre myndigheder 
Resultatkrav 3.1.1.1 Miljøstyrelsen bidrager til indsatsen for grønne indkøb styrkes
Der gennemføres en formidlingsindsats af miljøvejledningerne.
1) Pjece med information om miljøvejledningerne er udarbejdet, men ikke udsendt
2) Pjece med information om miljøvejledningerne er udarbejdet og udsendt senest 01/11-08
3) Pjece med information om miljøvejledningerne er udarbejdet og udsendt senest 01/10-08
4) Pjece med information om miljøvejledningerne er udarbejdet og udsendt senest 01/07-08
Formidlingen til kommunerne var planlagt gennemført i efteråret 2008. Målet er ikke nået, da arbejdet omkring Kommissionens meddelelse om grønne indkøb er blevet prioriteret højere. Endvidere er formidlingen blevet forsinket af behovet for at få etableret en mere brugervenlig hjemmeside, som er tæt på at være implementeret. Der er gennemført en række aktiviteter, som har formidlet Miljøvejledningerne, men der er ikke udarbejdet en pjece.  Ikke opfyldt
(-50 %)
Produktområde 4: Myndighedsudøvelse - afgørelser, tilsyn, kontrol, administration af tilskud mv. 
Produktgruppe 4.1 Myndighedsudøvelse - afgørelser, tilsyn, kontrol, administration af tilskud mv.
4.1.1.1 Der sker en effektiv sagsbehandling i forbindelse med udformning af godkendelser af bekæmpelsesmidler
Behandlingen af danske anmeldelser om nye stoffer efter den gamle ordning er afsluttet. Der forventes ca. 5 anmeldelser.
Afvikling af sagspuklen vedrørende bl.a. fornyede godkendelser af pesticider og biocider er iværksat med henblik på fuld afvikling pr. 1.7.2009
Rammeudbud for rådgivningsydelser til godkendelser og stofvurderinger på biocid og pesticidområdet er gennemført
1) Behandlingen af danske anmeldelser efter den gamle ordning er afsluttet, rammeudbud er afsluttet og afvikling af sagspukkel er iværksat og forløber planmæssigt Tre anmeldelser er modtaget og færdigbehandlet.
Pukkelafviklingen er iværksat, men blev i efteråret forsinket pga. arbejdet med pesticidplanen. Tids-horisonten for den endelige afvikling blev i forbindelse med finansierings-forhandlingerne udskudt til udgangen 2010. Afviklingen forløber planmæssigt i forhold til den nye tidsplan.
Rammeudbuddet er gennemført
Opfyldt 
(100 %)
4.1.1.2 Der sker et effektivt tilsyn og kontrol på Kemikalieinspektionens kontrol af, at regler om kemiske stoffer i kosmetik, legetøj og andre produkter overholdes
Kemikalieinspektionen har igangsat 10 inspektionskampagner under kemikaliehandlingsplanen
Kemikalieinspektionen har fået analyseret 200 produkter
Der er udviklet en metode til at måle effektiviteten af kemikalieinspektionens tilsyn og kontrol
1) Der er gennemført mindst 1 kampagne
2) Der er gennemført mindst 3 kampagner. Mindre end 50 produkter er analyseret
3) Der er gennemført mindst 4 kampagner. Mindst 50 produkter er analyseret
4) Der er gennemført mindst 6 kampagner. Mindst 100 produkter er analyseret. Metode-udvikling igangsat.
5) Der er gennemført mindst 8 kampagner. Mindst 150 produkter er analyseret
6) Kemikalieinspektionen har gennemført mindst 10 kampagner. 200 produkter er analyseret. Metode er udviklet
 Kemikalieinspektionen har igangsat 12 kampagner.
Der er analyseret 257 produkter
Der er udviklet en metode til at måle effektiviteten af inspektionens tilsyn og kontrol. Den endelige rapport forventes færdig inden 1. april 2009.
 Opfyldt
(100 %)
4.1.1.3 Gebyrfinansieret administration. Der sker en effektiv administration af reglerne om import/eksport af affald
Med uændret ressourceanvendelse skal alle sager om import/eksport af affald have en nettosagsbehandlingstid, der overholder Transportforordningens regler.
1) Mindst 65 % af alle sager har en sagsbehandlingstid, der opfylder Transport-forordningens regler
2) Mindst 70 % af alle sager har en sagsbehandlingstid, der opfylder Transport-forordningens regler
3) Mindst 75 % af alle sager har en sagsbehandlingstid, der opfylder Transport-forordningens regler
4) Mindst 80 % af alle sager har en sagsbehandlingstid, der opfylder Transport-forordningens regler
5) Mindst 95 % af alle sager har en sagsbehandlingstid, der opfylder Transport-forordningens regler
6) Alle sager har en sagsbehandlingstid, der opfylder Transport-forordningens regler
 30-dages fristen overholdes næsten altid. Sagsbehandlingstiden overholdes i 98 % af sagerne.
Det har vist sig meget vanskeligt at overholde 3-dages fristen, hvilket kun sker i højst 10 % af sagerne. Der vil blive iværksat en analyse af sagsbehandlingstiden med henblik på at optimere sagsbehandlingen og dermed nedbringe overskridelserne af 3-dages fristen.
Ikke opfyldt 
(-50 %)
4.1.1.4 Miljøstyrelsen har effektiviseret likviditetsstyringen
Omkostningerne til morarenter er reduceret i forhold til 2007.
Omkostningerne til renteudgifter er reduceret i forhold til 2007.
1) Renteudgifter og morarenter er nedbragt med min. 10 % ift. 2007
2) Renteudgifter og morarenter er nedbragt med min. 25 % ift. 2007
3) Renteudgifter og morarenter er nedbragt med min. 50 % ift. 2007
Morarenterne er reduceret med 27 %, og renteudgifterne er reduceret med 43 %. Målet var oprindeligt opfyldt, men i forbindelse med overflyttelsen af bl.a. betalingsopgaver til statens fælles økonomi service center, var det i en periode på min. 14 dage ikke muligt at få betalt regninger, og herefter var betalingen uregelmæssig.   Delvist opfyldt
(50 %)
4.1.1.5 Interne arbejdsgange skal løbende effektiviseres
Der er gennemført mindst 3 arbejdsgangsanalyser i 2008 med henblik på at vurdere produktivitetspotentialet ved digitalisering.
1) 1 arbejdsgangs-analyse er gennemført
2) 2 arbejdsgangs-analyser er gennemført
3) 3 arbejdsgangs-analyser er gennemført
 Der er gennemført 2 arbejdsgangsanalyser for pesticider og grønne regnskber.  Delvist opfyldt
(50 %)
4.1.1.6 Sagsbehandlingstider mv.
Mindst 70 % af de udmeldte sagsbehandlingstider på Miljøstyrelsens hjemmeside overholdes.
Tidsfrister for myndighedsafgørelser overholdes i mindst 70 % af sagerne.
Tidsfrister for besvarelse af forespørgsler og øvrige henvendelser på 4 uger overholdes i mindst 70 % af sagerne.
Kvitteringsskrivelser udsendes inden 2 uger fra modtagelsen i mindst 90 % af de sager, hvor afgørelse eller besvarelse ikke foreligger inden 4 uger.
Forudgående underretning finder sted i mindst 90 % af henvendelserne, hvor den generelt fastsatte eller oplyste tidsfrist ikke kan overholdes.
1) 1 resultatkrav opfyldt
2) 2 resultatkrav opfyldt
3) 3 resultatkrav opfyldt
4) 4 resultatkrav opfyldt
5) 5 resultatkrav opfyldt
 Resultatkrav er opfyldt  Opfyldt
(100 %)

 



Version 1.0 Maj 2009, © Miljøstyrelsen.