REACH på hospitalet 1 Introduktion
REACH er EU’s nye kemikaliereform, som trådte i kraft den 1. juni 2007 og som implementeres trinvist over 15 år. Forordningen vil i større eller mindre omfang berøre samtlige virksomheder, der håndterer kemikalier, dvs. REACH vil også berøre hospitalerne. For at hjælpe læsere, som ikke kender til REACH, er der i denne rapport (kapitel 2) givet en kort introduktion til REACH. For at et hospital skal kunne fungere og udføre de sundhedsfaglige opgaver, som samfundet forventer, beskæftiger et hospital en lang række faggrupper. Udover sundhedsfagligt personale (læger, sygeplejersker, social- og sundhedsassistenter, fysioterapeuter og ergoterapeuter) beskæftiger hospitalerne således også bioanalytikere, ingeniører, kontor- og administrationspersonale, køkkenpersonale, rengøringspersonale og håndværksmæssigt uddannet personale. Alle hospitalets personalegrupper anvender, i større eller mindre omfang, kemiske stoffer og/eller produkter (herefter benævnt kemikalier) i forbindelse med deres arbejdsopgaver, og dette afspejles i det store antal kemikalier, der anvendes på hospitalerne. De typer af kemikalier, der anvendes, spænder fra rengørings- og desinfektionsmidler, over tekniske produkter som maling og smøremidler til laboratoriekemikalier, der enten anvendes i meget små mængder (f.eks. antistoffer) eller inden for et snævert område (f.eks. reagenser til højt specialiserede analyseapparater). Mange af de kemikalier, der anvendes, er uundværlige for at opretholde en tilfredsstillende drift af hospitalets funktioner, for eksempel desinfektionsmidler, laboratoriekemikalier og formalin til fiksering af biopsier. Disse benævnes i det følgende som kritiske kemikalier. I henhold til terminologien i REACH-forordningen, er hospitalerne i langt de fleste tilfælde slutbrugere af kemikalier, dvs. de anvendte kemikalier typisk ender som affald. Hospitalerne er dermed også at betegne som downstream-brugere. Med indførelsen af REACH får downstream-brugere blandt andet pligt til at overholde de betingelser for brug, der bliver opstillet i eksponeringsscenarier, og som kommunikeres til dem som bilag til sikkerhedsdatabladene. I nogle tilfælde vil hospitalernes anvendelse af kemikalier ikke svare til den typiske anvendelse af kemikalierne, og det kan derfor forventes, at hospitalernes brug i disse tilfælde ikke vil være medtaget i de eksponeringsscenarier, som hospitalerne vil modtage fra leverandørerne. Derfor er det vigtigt, at hospitalerne informerer leverandørerne om deres anvendelse af kemikalierne, så det sikres, at deres anvendelse bliver registreret, og at leverandørerne er informeret om den specifikke brug på hospitalerne, så brugen kan blive omfattet af et eksponeringsscenarium. REACH rummer også en særlig udfordring i forhold til stoffer med særligt farlige langtidsvirkninger. Disse stoffer vil blive omfattet af en godkendelsesordning, hvilket muligvis kan begrænse hospitalernes fremtidige adgang til dem. De stoffer, som opfylder kriterierne for at blive godkendelsespligtige er i det følgende benævnt problematiske stoffer. For at få et overblik over de udfordringer som hospitalerne og deres respektive indkøbsansvarlige står overfor i forbindelse med REACH, er det vigtigt at få kortlagt, hvilke kemikalier der anvendes, hvordan de anvendes og i hvilke mængder. Det er yderligere vigtigt at få opbygget et system, som kan anvendes til informationsudveksling mellem slutbrugere, de indkøbsansvarlige og leverandører af kemiske produkter til hospitalsbranchen. For nogle år siden udviklede 11 af de tidligere amter/sygehusforvaltninger[1] et samarbejde om udarbejdelse af arbejdspladsbrugsanvisninger. Samarbejdet er videreført i de nye regioner under navnet ”Regionernes Kemikalie Samarbejde” (REKS). Arbejdspladsbrugsanvisningerne udarbejdes i en database, kaldet RETOX, som er udviklet i det kommercielle Toxido®-miljødatabaseprogram. Udover arbejdspladsbrugsanvisninger indeholder RETOX oplysninger om produkternes sammensætning og stofoplysninger (klassificeringer fra listen over farlige stoffer samt en lang række selvvurderede stoffer). RETOX indeholder i øjeblikket ca. 7900 arbejdspladsbrugsanvisninger, hvori der skønsmæssigt indgår 2000 – 3000 forskellige stoffer. Stofoplysningerne i databasen gør det muligt at identificere, hvilke af de kemikalier, som anvendes på hospitalerne, der sandsynligvis vil blive omfattet af krav om eksponeringsscenarium og muligvis endda en godkendelse. De stoffer, som vil blive berørt af godkendelsesordningen under REACH, er de såkaldte CMR-stoffer i kategori 1 eller 2[2], hormonforstyrrende stoffer samt PBT/vPvB[3]-stoffer. En hurtig screening af databasen viste, at der er oprettet mere end 300 produkter i RETOX, som indeholder et eller flere CMR stoffer i kategori 1 eller 2 (identificeret ved R-sætningerne R45, R46, R49, R60 eller R61). 1.1 FormålProjektets overordnede mål er at klarlægge, hvilken betydning ikrafttræden af EU’s nye kemikalieregulering - REACH - får for hospitalsområdet, og at identificere hvilke opgaver, der følger af REACH, samt at analysere, hvorledes disse opgaver kan løses i samarbejde med de øvrige aktører i forsyningskæden. Yderligere er det målet at sikre, at et fremtidigt kemikaliestyringssystem for hospitalerne opbygges således, at det kan anvendes i forbindelse med de opgaver, hospitalerne skal løse i forbindelse med REACH. For at nå de overordnede mål er følgende delmål formuleret for projektet:
· blive omfattet af krav om registrering, eksponeringsscenarium og/eller godkendelse · eller som eventuelt forsvinder helt fra markedet som følge af REACH.
1.2 Projektets struktur og indholdProjektet blev opdelt i tre delaktiviteter, som er kort beskrevet nedenfor.
1.3 Møde- og undervisningsaktiviteter afholdt i projektetDer er afholdt i alt 6 projektmøder (med referater) i projektet:
Endvidere blev der i projektforløbet ved flere lejligheder givet en introduktion til REACH for relevante hospitalspersonalegrupper, bl.a.:
1.4 Dokumentation af projektarbejdetProjektarbejdet dokumenteres primært med denne rapport med tilhørende bilag. Derudover er der udviklet materiale i projektet, f.eks. mødereferater, PowerPoint præsentationer, gemt på en CD, som er sendt ind til Miljøstyrelsen. [1] Tidligere amter, der deltog i samarbejdet: Frederiksborg Amt, Københavns Amt, Hoved-stadens Sygehusvæsen (pt. kun Rigshospitalet og apoteket), Roskilde Amt, Storstrøms Amt, Vestsjællands Amt, Fyns Amt, Sønderjyllands Amt, Ringkøbing Amt, Århus Amt, Nordjyllands Amt samt Sygehus Nord, Nykøbing - Thisted. [2] CMR-stoffer er kræftfremkaldende, mutagene og reproduktionstoksiske stoffer. [3] PBT-stoffer er stoffer, som er persistente, bioakkumulerbare og giftige. vPvB-stoffer er stoffer, som er meget persistente og meget giftige.
|