Sundheds- og miljømæssig prioritering af medicinske forbrugsartikler ved grønne indkøb

6 Det videre arbejde – herunder valg af indsatsområder

Det kan konkluderes at det beskrevne system giver mulighed for en klar sundheds og miljømæssig prioritering af de materialer, der indgår i produkterne, og derfor kan anvendes til at prioritere produkter og/eller produktområder.

Yderligere giver systemet mulighed for at gennemføre Life Cycle Costing hvilket vil muliggøre en samlet økonomisk og miljømæssig optimering i forbindelse med indkøb og anvendelse af diverse undersøgelses og behandlingsudstyr.

I forbindelse med andre typer udbud er styklisterne måske ikke relevante, men kravet om miljødatablade bør stilles i alle sammenhænge.

6.1 Etablering af systemet

Etablering og indkøring af det beskrevne system vil kræve en indsats på en række områder:

  • Kriterierne for den sundheds- og miljømæssige scoring skal yderligere specificeres og kvalitetssikres
     
  • Materialedatabasen skal opbygges med scoring og en kort beskrivelse af materialerne og gøres tilgængelig på en web-platform. Samtidig skal den udbygges med flere materialer
     
  • Miljødatabladene skal revideres i forhold til det beskrevne system og anvendelsen operationaliseres. Det betyder at der skal udformes et it-baseret værktøj som gør det nemt for leverandørerne at udfylde og kommunikere oplysningerne. Ideelt bør dette også ske web-baseret
     
  • Systemet skal beskrives på en måde som kan indgå i udbud
     
  • Det skal beskrives hvorledes systemet i praksis kan indgå i regionernes måling og rapportering af deres indsats for grønne indkøb.

6.2 Valg af indsatsområder

For at gennemføre disse udviklingsorienterede opgaver, anbefales det at arbejde med et antal prioriterede indsatsområder.

Det helt afgørende kriterium for valg af disse områder må være, om der er tilgængelig viden til rådighed, som muliggør en kvalificeret indsats fra de konsulenter, som skal udføre opgaverne – idet det anses for urealistisk at regionerne selv afsætter de nødvendige ressourcer til denne udviklingsindsats.

Yderligere er det naturligvis afgørende, at de prioriterede indsatsområder

Har en væsentlig sundheds- og miljømæssig betydning samt at der er realsitiske muligheder for at opnå synlige og dokumenterbare resultater.

På denne baggrund anbefales det pragmatisk, at tage udgangspunkt i nogle af de samme produktområder som det svenske ’Miljöstyringsrådet’ har fokuseret på idet disse områder er netop valgt ud fra de nævnte kriterier.

Der er tale om produktområderne[12]:

  • Dialyse
  • EKG, diatermi og defillibratorudstyr
  • Nutrition
  • Anæstesi og intensiv sygepleje
  • Forbindingsartikler
  • Undersøgelseshandsker
  • Inkontinens- og urologiartikler
  • Medicinskteknisk udstyr generelt

For de nævnte produktområder har Miljöstyrningsrådet gennem en årrække gennemført detaljerede baggrundsanalyser og udarbejdet forslag til udbudskriterier. Tilgangen er grundlæggende den samme som i oplægget til dansk system, selv om oplysningerne er struktureret noget anderledes.

Mere specifikt anbefaler kredsen af regionale chefindkøbere at der indledningsvis fokuseres på inkontinensartikler, urologiartikler, stomiprodukter og infusionssæt.

Som bekendt arbejder EU-kommissionen også på at udarbejde kriterier for medicinske forbrugsartikler i forbindelse med Green Public Procurement Toolkit.

ICLEI har som konsulent på opgaven foreslået områderne:

  • Sanitære produkter
  • Plastik tilbehør til diverse undersøgelser/behandlinger og handsker
  • Termometre og spygmanometre
  • Røntgenfilm

- og givet forslag til en række enkle kriterier for disse områder. Oplægget er dog ikke accepteret af Kommissionen.

Disse områder vil blive dækket af en indsats på de ovennævnte foreslåede indsatsområder

Derudover skal det nævnes, at Kommissionen i forbindelse med Green Public Procurement Toolkit anbefaler brugen af Life Cycle Costing.

6.3 Opfølgende projekt(er)

For at gennemføre de nævnte udviklingsaktiviteter, anbefales det at gennemføre et opfølgende projekt omfattende de nedenstående aktiviteter:

Aktivitet 1a: Færdigudvikling af vurderingsmetodikken

Denne aktivitet bør gennemføres i samarbejde med indkøbsfunktionen i en (eller flere) af regionerne. Aktiviteten skal tage sit udgangspunkt i en af de produktgrupper som kredsen af regionale chefindkøbere ønsker i fokus, d.v.s.: inkontinensartikler, urologiartikler, stomiprodukter og infusionssæt.

For en udvalgt af disse produktgrupper gennemføres følgende aktiviteter parallelt med udviklingen af de relevante støtteværktøjer:

  • Beskrivelse og afgrænsning af produktgruppen
  • Kortlægning af de nuværende indkøb
  • Miljøvurdering efter metode / principper beskrevet i dette notat
  • Vurdering af mulighederne for substitution / fravalg af de mest sundheds- og miljømæssigt belastende produkter (d.v.s. produkter med høj score) – herunder vurdering af de økonomiske konsekvenser
  • Sammenfatning i form af oplæg til udbudskriterier for den aktuelle produktgruppe
  • Vurdering af de indkomne tilbud

Det vil således være hensigtsmæssigt, at der identificeres en region, der er på vej med et udbud inden for en at de fire produktgrupper, til at indgå i denne aktivitet.

Disse aktiviteter tænkes udført med betydelig bistand af konsulenter, idet det ikke vurderes realistisk, at en region kan afse ressourcer til at gennemføre denne indsats alene.

Støtteværktøjerne tænkes i denne sammenhæng udformet som regneark eller dokumenter, der efterfølgende kan videreudvikles / generaliseres.

Aktivitet 1bcd: Pilotafprøvning af metoden

En efterfølgende aktivitet kan så være at den samme eller en anden region afprøver støtteværktøjerne på en eller flere af de andre produktgrupper med støtte fra konsulenterne.

Aktivitet 2: Udviklingsaktivitet med fokus på Life Cycle Costing

De ovennævnte projektaktiviteter har fokus på vurdering af de metodemæssige aspekter i forbindelse med vurdering af enkelte produkter, men som nævnt vurderes det, at der er et betydeligt økonomisk og miljømæssigt potentiale i at arbejde med Life Cycle Costing. Til operationalisering af denne metode anbefales gennemført en række aktiviteter efter omtrent samme skabelon, men fokuserende på de produktområder, hvor apparater spiller en betydende rolle d.v.s. dialyse, EKG, diatermi og defillibratorudstyr m.v.

Aktivitet 3: Etablering af de udviklede værktøjer og cases på informativ portal/webside

Til støtte for den videre indsats i regioner (og kommuner) bør udbredelsen af metoden understøttes ved at etablere værktøjer og case-beskrivelser på en informativ web-side svarende til Portalen for Grønne Indkøb – eller integreret i denne.


[12] Se: http://www.msr.se/sv/Upphandling/Kriterier/Sjukvard-och-omsorg

 



Version 1.0 August 2010 , © Miljøstyrelsen.