Evaluering af virksomheders erfaringer med miljøtilsyn

Bilag B: Spørgeguide til telefoninterviews

Evalueringsspørgsmål Underspørgsmål Spørgsmål Noter
Introduktion   Kort præsentation af evalueringen, dens formål og kunden (Miljøministeriet).
Interviewet tager udgangspunkt i det seneste miljøtilsyn på virksomheden.
Vi har fået oplysninger om jeres virksomhed fra jeres miljøtilsynsmyndighed.
Forventet tidsforbrug ved interview ca. ½ time.
Præcisér, at vi rapporterer anonymt, og at hverken kommunen, miljøcenteret eller andre får at vide, hvem vi har interviewet.
Filter Få bekræftet:
· At der har været miljøtilsyn
· Dato for miljøtilsyn
· Vedkommende har deltaget i det seneste miljøtilsyn
 
Virksomhedsinfo Husk at få oplyst følgende:
· Branche
· Antal medarbejdere
· Funktion/uddannelse for interviewede
 
Virksomhedernes vurdering af hvorvidt tilsynet har indflydelse på deres miljøindsats og i givet fald hvilke parametre i tilsynet, der har indflydelse på miljøindsatsen. 1. Hvilke parametre i miljøtilsynet har indflydelse på virksomhedens
a) holdning til miljøarbejdet?
b) faktiske miljøadfærd?
a) Hvilken rolle spiller tilsynet i forhold til jeres miljøarbejde?  
b) I hvilket omfang henvender I jer selv til jeres tilsynsmyndighed?  
c) I hvilken grad kommer I selv med forslag til emner til behandling under tilsynet?  
d) Hvorfra har I kendskab til hvilke regler, I er omfattet af?  
e) Hvad betyder det for jeres adfærd, at der bliver ført tilsyn med alle?
(Spørg uddybende om der er forskel på adfærd og holdning)
 
f) Hvad fik I ud af, at der var tilsyn?  
g) Hvad ville I gøre anderledes, hvis der ikke var tilsyn?  
h) Hvis du hører, at der er fokus på jeres branche i en periode, hvad gør du så anderledes?  
i) Hvis myndigheden varsler at ville fokusere på et bestemt forhold ved tilsynet, hvad gør I så?  
2. Hvilke andre faktorer (Eks. kundekrav, effektiviseringsgevinster m.m.) har indflydelse på virksomhedens
a) holdning til miljøarbejdet?
b) faktiske miljøadfærd?
a) Hvilke forhold har indflydelse på jeres miljøarbejde?
(Spørg primært til adfærd og uddybende, hvorvidt der er forskel på adfærd og holdning)
 
  3. Hvilken adfærd har virksomheden og hvordan har den udviklet sig over tid? a) Hvilke aktiviteter indgår i jeres miljøarbejde? (for at belyse konkret adfærd – inkl. afdække evt. miljøledelse m.m.)  
b) Gør I noget anderledes på grund af miljøtilsynet? – og i givet fald hvad?  
Virksomhedernes vurdering af egenkontrol, herunder effekten for virksomhedernes eget miljøarbejde, valg af kontrolparametre, og fremadrettet om egenkontrollen delvist kan erstatte det fysiske tilsyn. 1. I hvilket omfang baserede tilsynet sig på
a) data fra virksomhedens egenkontrol (driftsjournaler eller pligtig kontrol i henhold til vilkår i miljøgodkendelsen)?
b) andre ikke myndighedsbestemte datakilder?
a) Hvilke data udgjorde grundlaget for tilsynet?
- tilsynsmyndighedens data?
- virksomhedens egenkontroldata
(Driftsjournaler eller eks. jf. vilkår i
miljøgodkendelse)?
- andre ikke myndighedsbestemte
data?
 
b) Hvis der er brugt andre ikke myndighedsbestemte data spørges ind til deres oprindelse (miljøstyringssystem (certificeret/ikke certificeret))?  
c) Hvordan er egenkontrolparametre udvalgt?  
d) I hvilket omfang har I været involveret i udvælgelse af egenkontroldata?  
2. I hvilket omfang anvendes virksomhedens egenkontroldata aktivt i virksomhedens miljøarbejde? a) Hvordan bruger I jeres egenkontroldata i miljøarbejdet?  
b) Eksistens af andre/supplerende miljøstyringssystemer?  
3. Hvordan vurderer virksomheden relevans og effektiviteten af egenkontrollen? a) I hvilket omfang oplever I egenkontrollen som relevant og effektiv?  
b) Hvordan har egenkontrollen udviklet sig i takt med virksomheden?  
c) I hvilken grad oplever I, at evt. krævede registreringer giver værdi for virksomheden?  
d) I hvilken grad oplever I, at tilsynsmyndigheden anvender de data, de modtager fra jer?  
e) I hvilket omfang oplever I mulig added value af egenkontrol (og omvendt, - eks. positiv sidegevinst ved øget affaldssortering)?
Har I evt. forsøgt at få ændret jeres egenkontrol?
 
f) Hvilken rolle ønsker I egenkontrollen skal have fremover?  
g) Hvordan oplever I tidsforbruget i forbindelse med tilsyn og egenkontrol?  
Vi tænker nu på en fremtidig situation, hvor I udelukkende foretager registreringer, som I finder relevante – for jer og myndigheden.
h) Hvis I her kunne vælge mellem fysisk kontrol (ved tilsyn) eller, at I fremsender information til myndigheden (egenkontrol) – hvad ville I så vælge?
 
Virksomhedernes erfaringer med tilsynet, herunder en vurdering af tilsynsmyndighedens kompetencer og fremadrettede ønsker til kompetencer. 1. Hvad er virksomhedens erfaringer med det sidste miljøtilsyn? a) Hvad er virksomhedens erfaringer med det sidste miljøtilsyn?  
2. Hvad er virksomhedens vurdering af tilsynsmyndigheden i forbindelse med det sidste tilsyn? a) Hvordan oplevede du tilsynsmyndighedens faglige indsigt i forbindelse med det sidste miljøtilsyn?
(Virksomhedens produktion og miljøforhold)
 
b) Hvordan oplevede du tilsynsmyndighedens evne og vilje til at tage beslutninger under tilsynet?  
c) Hvilke evner og egenskaber er vigtige for jer ifm. tilsynet (f. eks. virksomhedsforståelse, kommunikation etc)?  
d) Hvilke egenskaber hos tilsynsførende gav værdi ved det seneste tilsyn? – hvad lagde I vægt på?  
Understøttende spørgsmål:
e) Hvordan oplevede du den tilsynsførendes kendskab til virksomheden?
 
f) Hvordan oplevede du tilsynsførendes evne til at levere god sparring og vejledning?  
g) Hvordan var dialogen med tilsynsførende?
(meningsfuld og værdiskabende?)
 
h) I hvilken grad var tilsynsførende tydelig i sin kommunikation, så du forstod, hvad vedkommende sagde?
(forståelighed)
 
i) Hvordan hænger miljøtilsynet sammen med andre udmeldinger (og krav/reguleringer) fra myndigheden?  
3. Hvis miljøtilsynet fortsætter med samme tilsynsmyndighed og frekvens som hidtil, hvilke egenskaber bør tilsynsmyndigheden da besidde i fremtiden? a) Hvad skal en tilsynsførende kunne for at det giver værdi for jer?  
b) Hvad forventer I, at myndigheden ved om jeres virksomhed, branche og virksomhedens vilkår?  
Virksomhedernes vurdering af henholdsvis styrker og svagheder ved miljøtilsynet. 1. Hvordan vurderer virksomheden styrker og svagheder ved miljøtilsynet? a) Hvad vurderer du som styrker og svagheder ved miljøtilsynet? Styrke Svaghed
   
2. Hvor ligger udviklingspotentialet i miljøtilsynet? a) Hvordan ville det ideelle miljøtilsyn se ud for dig?  
b) Hvad skal der til, for at vi når derhen?  
Supplerende spørgsmål, hvis der er ekstra tid   Kontakt før tilsynet:
a) Hvilken form for kontakt har du haft til tilsynsførende inden tilsynet? (telefon, brev, e-mail)
 
b) I hvilken grad fremgik formålet med tilsynet?  
c) Fremgik informationer, du havde brug for inden tilsynet, klart?  
d) Hvilke forberedelser gjorde I før (det varslede) tilsyn?  
Selve tilsynet:
e) I hvilken grad levede selve tilsynet op til dine forventninger i forhold til indholdet i varslingen af tilsynet?
 
f) Hvor tilfreds var du overordnet med kontakten til tilsynsførende under selve tilsynet?  
Afrunding på tilsynet:
g) I hvilket omfang blev aftaler og evt. påtaler ridset op som afrunding på tilsynet?
 
Efter tilsynet:
h) I hvilket omfang stod du efter tilsynet tilbage med nogle ubesvarede spørgsmål?
 
i) Hvor lang tid gik der, før I modtog tilsynsrapporten?  
j) I hvilken grad var tilsynsbrevet/-rapporten læsevenlig og letforståelig?  
k) I hvilket omfang beskrev tilsynsbrevet/-rapporten det, der foregik på tilsynet?  
l) Hvad var udfaldet af tilsynet? (Evt. henstilling, indskærpelse, påbud m.m.)
Hvad synes du om udfaldet? (var det rimeligt? – og var det væsentligt?)
 
m) Hvor tilfreds var du med tilsynsmyndighedens opfølgning på tilsynet?  
n) I hvilken grad fik du de informationer, som du havde brug for/evt. var blevet aftalt?  
Interesse for deltagelse i workshop   Er I interesseret i at deltage i en workshop på et senere tidspunkt med fokus på at identificere udviklingspotentialet for et styrket og mere effektivt miljøtilsyn?  

 



Version 1.0 September 2010, © Miljøstyrelsen.