Udvikling af en metode til effektvurdering af Miljøstyrelsens Kemikalieinspektions tilsyn og kontrol

9 Omkostninger ved implementering af nyt framework

Med framework menes den samlede struktur relateret til planlægning, udvælgelse, udtagelse, analyse og rapportering af stikprøver. Hjørnestenene i et framework er en segmentering af markedet, en struktureret dataindsamling og en dokumenteret statistisk model.

Med omkostninger forstås i første omgang de ressourcer, som MST skal sætte af for at implementere det i rapporten beskrevne framework i henhold til det nuværende ambitionsniveau.

Idet implementeringen af den statistiske model vil synliggøre usikkerheden i de statistiske konklusioner, som stikprøverne giver anledning til, kan implementeringen i sig selv give anledning til øgede omkostninger, hvis ambitionsniveauet i forhold til det nødvendige antal af stikprøver øges. Hvis MST fx beslutter, at der højst kan accepteres et givet spænd mellem (i) det forventede antal ulovlige produkter på markedet og (ii) det antal af ulovlige produkter, som man med et givet konfidensniveau kan sige, at antallet ikke vil overstige, så kan dette medføre et øget ambitionsniveau, dvs. at der skal udtages flere stikprøver i de enkelte kampagner.

Det antages i vurderingen af omkostningerne, at information om totalt antal ulovlige produkter opbygges, efterhånden som nye kampagner bliver gennemført. Det totale antal ulovlige produkter i segmenter, som tidligere er blevet testet, vil derfor ikke blive estimeret.

Følgende tiltag er vurderet:

  • Indsamling af information (stikprøver og totale antal produkter)
  • Segmentering af markedet (herunder udvælgelseskriterier)
  • Opbygning af model (forståelse og opbygning af model i Excel).

Det er svært at definere, hvad der kommer først i forhold til dataindsamling og segmentering, da man skal have en segmentering, inden man kan starte på dataindsamlingen, men segmenteringen vil afhænge af, hvad der er muligt i dataindsamlingen. Så der vil være en iterativ proces mellem segmenteringen og dataindsamlingen.

Dataindsamling

En stabil model kræver ensartede og konsistente processer omkring dataindsamling og modellering. I forhold til indsamlingen af information foreslås det, at der oprettes en database med information omkring de enkelte segmenter for at kunne opbygge et ”landkort” over markedet. I første omgang vil fokus være på en segmentering af markedet. Fremadrettet skal der opsamles information om antallet af ulovlige produkter (er dog også en mulig segmenteringsvariabel) og totale antal produkter.

Der findes i dag information fra allerede gennemførte kampagner, som dog skal struktureres. Der findes mange muligheder for indhentning af information, som allerede er brugt hos MST i dag. Der kan eventuelt suppleres med nye datakilder enten i form af andre dataudbydere, spørgeskemaundersøgelser, faciliteret af MST, eller direkte spørgsmål til virksomhederne under kampagnerne. Specielt for det samlede antal produkter skal der lægges ressourcer, da der ikke findes en indsamlingsproces i dag.

At vurdere omkostninger i forhold til dataindsamlingen afhænger meget af de beslutninger, der tages i forbindelse med opbygning af database og datakilder, men et minimumsestimat for udviklingen af en struktureret opsamling af data er ca. 150 timer. Estimatet er baseret på en Excel-baseret database uden brug af spørgeskemaundersøgelser.

Opsætning af segmentering af markedet

Segmentering og udvælgelse kræver, at man - for at få en stabil metode - beslutter sig for de enkelte segmenteringsvariable og udvælgelseskriterier, inden estimeringen påbegyndes. Dvs. der skal udføres en del analysearbejde i forhold til segmenteringen for at fastlægge beslutningsvariablene.

Som udgangspunkt vil der skulle foretages en markedssegmentering pr. kontrolområde.

Som tidligere anført hænger beregnet ressourceforbrug meget sammen med dataindsamlingen. Der vil som minimum skulle forventes omkring 200 timers arbejde til opsætning af segmenteringen. Der skal opbygges helt nye processer - her i form af nye datakilder, segmenteringsmetode, vurdering af bedste segmenteringsvariable og udvælgelseskriterier. Samtidig skal der vurderes på vægtene for de enkelte udvælgelseskriterier.

Ibrugtagelse af Excel-værktøj

Da værktøjet vil blive brugt ad hoc, efterhånden som kampagnerne bliver gennemført, vurderes det ikke umiddelbart nødvendigt at indarbejde det i et decideret produktionsmiljø. På den baggrund er ressourceforbruget til ibrugtagelse af modellen estimeret til ca. 75 timer. Estimatet tager udgangspunkt i en implementering af prototypen, der er beskrevet i afsnit 8.8, ”Excel-værktøj”, side 34.

Udvidelse af model og værktøj

Tidsestimatet for udbygning af den statistiske model, herunder eventuelle it-værktøjer, vil være afhængig af, hvordan segmenteringen ser ud, og hvor detaljeret en stratificering der ønskes. Derudover er det også væsentligt for estimatet, om modellen primært skal anvendes til statiske analyser, eller om den også skal kunne anvendes til dynamiske analyser, fx hypotesetest.

I henhold til de anbefalede udvidelsesmuligheder beskrevet i afsnit 8.8 ” Excel-værktøj”, side 34, forventes et tidsforbrug på ca. 100 timer.

 



Version 1.0 November 2010, © Miljøstyrelsen.