Depotredegørelse om affaldsdepotområdet 1997 4. Situationen på jordforureningsområdet (generelle forudsætninger for nærværende redegørelse)
4.1 Lovforslag og vejledninger Miljøstyrelsen sendte i
februar måned 1998 et lovforslag om forurenet jord, dateret 5. februar 1998, og et
lovforslag om konsekvensændringer i Miljøbeskyttelsesloven, dateret 5. februar 1998, i
høring. Lovforslagene blev ikke fremsat for Folketinget i folketingsåret 1997/98, da
regeringen besluttede at begrænse antallet af lovforslag, som det nyvalgte Folketing
skulle præsenteres for. Miljøstyrelsen er i gang med at bearbejde de mange høringssvar til lovforslaget om
forurenet jord, som er indkommet. Forud herfor har Miljøstyrelsen, bl.a. i samarbejde med
de kommunale organisationer, som opfølgning på Jordforureningsudvalgets betænkning fra
1996, udført et større analyse- og udviklingsarbejde samt faglige vurderinger. Ud af
dette arbejde er - udover ovennævnte lovforslag - kommet udkast til 4 vejledninger,
nemlig om kortlægning, om rådgivning, om oprydninger og om prøvetagning og analyser.
Der er i udkastene metodebeskrivelser og anvisninger, som muliggør en mere ensartet og
effektiv indsats mod forurenet jord Vejledningerne om oprydninger, prøvetagning og analyse forventes udsendt i 1998.
Vejledningerne om kortlægning og rådgivning ud- Lovforslagene om jordforurening forventes fremsat i efteråret 1998.
4.2 Drikkevandsudvalgets arbejde Miljøstyrelsens
Drikkevandsudvalg blev nedsat i foråret 1996 med det formål at undersøge behovet for
ændringer af blandt andet Vandforsyningsloven med henblik på at forbedre
grundvandsbeskyttelsen og mulighederne for en tilpasning af vandforsyningsstrukturen.
Udvalgets arbejde blev afsluttet med fremlæggelse af en betænkning i december 1997. Som opfølgning på Drikkevandsudvalgets arbejde og på forliget om Vandmiljøplan II i
januar 1998 har ministeren i april 1998 fremsat lovforslag om ændring af
Vandforsyningsloven, Miljøbeskyttelsesloven og Planloven med henblik på en bedre
beskyttelse af drikkevandsressourcerne og vandforsyningen. Lovforslaget indeholder
bestemmelser om planlægning af beskyttelsesindsatsen, regulering af forurenende
aktiviteter og ændringer i vandforsyningsstrukturen.
4.3 Lov om støtte til forureningstruende vandindvindinger (Vandfonden) Folketinget har i maj 1997 vedtaget en lov om oprettelse af en vandfond,
som skal hjælpe mindre vandværker eller enkeltvandforsyninger, som bliver ramt af
forurening. Bevillingen på 70 mio. kr. pr. år administreres af Vandrådet. Efter loven
kan der gives støtte til investeringer, som har til formål at opretholde den decentrale
vandforsyning. Det kan f.eks. være nye boringer eller tilslutning til anden
vandforsyning, rensning af vandet, etablering af afværgeboringer eller fjernelse af
forurening. Desuden er der i Vandfonden afsat ca. 3 mio. kr. pr. år til
udviklingsprojekter, af fondens 70 mio. kr. pr. år, som har til formål at understøtte
den decentrale vandforsyningsstruktur. 4.4 Udpegningen af områder med særlige drikkevandsinteresser I Regionplan 97 har amterne udpeget områder med særlige
drikkevandsinteresser. Udpegningen er sket i henhold til Miljøstyrelsens vejledning nr.
4/1995 herom. Udpegningen tager udgangspunkt i grundvandets beskyttelse og kvalitet, samt
i behovet for vand til vandforsyning i det enkelte amt. Regionplanrunden afsluttes i løbet af foråret 1998. De udpegede arealer er varierende
fra amt til amt, afhængigt af behovet for vand af drikkevandskvalitet og
grundvandsdannelsen. I alt er ca. 35% af Danmarks areal udpeget som områder med særlige
drikkevandsinteresser; i Jylland er gennemsnitligt ca. 25% udpeget, mens der på øerne
gennemsnitligt er udpeget godt 50% af arealet. De udpegede områder med særlige drikkevandsinteresser indgår i grundlaget for
prioritering af affaldsdepoter og fungerer endvidere som en del af grundlaget for
regionplanen. I kommende regionplan revisioner skal der ske en zonering af områderne,
således at de mest sårbare grundvandsmagasiner udpeges med henblik på at målrette
beskyttelsesindsatsen yderligere.
4.5 Gasværksforliget På baggrund af forlig, indgået
den 22. august 1995 med Københavns Kommune i retssagen om Valby Gasværk, bad
Miljøstyrelsen i september 1995 landets kommuner om at indberette eventuelle
erstatningskrav for tab, de har lidt som følge af, at kommunerne har afholdt udgifter til
oprydning på tidligere gasværksgrunde, som skulle have været afholdt af staten. I alt
er der indkommet 68 sager fra 56 kommuner og det samlede krav udgør 271 mio. kr. Sideløbende med den tekniske behandling af sagerne i Miljøstyrelsen blev der indledt
forhandlinger med Kommunernes Landsforening og Amtsrådsforeningen om principperne for
dækning af kommunernes udgifter. Der blev opnået enighed i august 1997, hvorefter de
enkelte kommuner blev opfordret til at tilslutte sig en forligsskitse, som medførte
udbetaling af et beløb på ca. 130 mio. kr. Samtlige kommuner havde tilsluttet sig
forliget i november 1997 og Folketingets Finansudvalg tiltrådte forliget den 3. december. Det indgåede forlig indeholder en aftale om, at kommuner, som ikke er enige i Miljøstyrelsens vurdering af, hvorvidt de pågældende udgifter ville være blevet afholdt efter Kemikalieaffaldsdepotloven henholdsvis Affaldsdepotloven, kan indbringe sagen for en opmand. 11 kommuner har ved tilslutningen til forliget ønsket denne mulighed. Som opmand er udpeget højesteretsdommer Per Walsøe. |