[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste]

Depotredegørelse om affaldsdepotområdet 1997 

4. Situationen på jordforureningsområdet (generelle forudsætninger for nærværende redegørelse)

4.1 Lovforslag og vejledninger
4.2 Drikkevandsudvalgets arbejde
4.3 Lov om støtte til forureningstruende vandindvindinger (Vandfonden)
4.4 Udpegningen af områder med særlige drikkevandsinteresser
4.5 Gasværksforliget


4.1 Lovforslag og vejledninger  

Miljøstyrelsen sendte i februar måned 1998 et lovforslag om forurenet jord, dateret 5. februar 1998, og et lovforslag om konsekvensændringer i Miljøbeskyttelsesloven, dateret 5. februar 1998, i høring. Lovforslagene blev ikke fremsat for Folketinget i folketingsåret 1997/98, da regeringen besluttede at begrænse antallet af lovforslag, som det nyvalgte Folketing skulle præsenteres for.

Miljøstyrelsen er i gang med at bearbejde de mange høringssvar til lovforslaget om forurenet jord, som er indkommet. Forud herfor har Miljøstyrelsen, bl.a. i samarbejde med de kommunale organisationer, som opfølgning på Jordforureningsudvalgets betænkning fra 1996, udført et større analyse- og udviklingsarbejde samt faglige vurderinger. Ud af dette arbejde er - udover ovennævnte lovforslag - kommet udkast til 4 vejledninger, nemlig om kortlægning, om rådgivning, om oprydninger og om prøvetagning og analyser. Der er i udkastene metodebeskrivelser og anvisninger, som muliggør en mere ensartet og effektiv indsats mod forurenet jord

Vejledningerne om oprydninger, prøvetagning og analyse forventes udsendt i 1998. Vejledningerne om kortlægning og rådgivning ud-
sendes efter vedtagelse af ny lovgivning om jordforurening.

Lovforslagene om jordforurening forventes fremsat i efteråret 1998.


4.2 Drikkevandsudvalgets arbejde  

Miljøstyrelsens Drikkevandsudvalg blev nedsat i foråret 1996 med det formål at undersøge behovet for ændringer af blandt andet Vandforsyningsloven med henblik på at forbedre grundvandsbeskyttelsen og mulighederne for en tilpasning af vandforsyningsstrukturen. Udvalgets arbejde blev afsluttet med fremlæggelse af en betænkning i december 1997.

Som opfølgning på Drikkevandsudvalgets arbejde og på forliget om Vandmiljøplan II i januar 1998 har ministeren i april 1998 fremsat lovforslag om ændring af Vandforsyningsloven, Miljøbeskyttelsesloven og Planloven med henblik på en bedre beskyttelse af drikkevandsressourcerne og vandforsyningen. Lovforslaget indeholder bestemmelser om planlægning af beskyttelsesindsatsen, regulering af forurenende aktiviteter og ændringer i vandforsyningsstrukturen.


4.3 Lov om støtte til forureningstruende vandindvindinger (Vandfonden)  

Folketinget har i maj 1997 vedtaget en lov om oprettelse af en vandfond, som skal hjælpe mindre vandværker eller enkeltvandforsyninger, som bliver ramt af forurening. Bevillingen på 70 mio. kr. pr. år administreres af Vandrådet. Efter loven kan der gives støtte til investeringer, som har til formål at opretholde den decentrale vandforsyning. Det kan f.eks. være nye boringer eller tilslutning til anden vandforsyning, rensning af vandet, etablering af afværgeboringer eller fjernelse af forurening. Desuden er der i Vandfonden afsat ca. 3 mio. kr. pr. år til udviklingsprojekter, af fondens 70 mio. kr. pr. år, som har til formål at understøtte den decentrale vandforsyningsstruktur.

4.4 Udpegningen af områder med særlige drikkevandsinteresser  

I Regionplan 97 har amterne udpeget områder med særlige drikkevandsinteresser. Udpegningen er sket i henhold til Miljøstyrelsens vejledning nr. 4/1995 herom. Udpegningen tager udgangspunkt i grundvandets beskyttelse og kvalitet, samt i behovet for vand til vandforsyning i det enkelte amt.

Regionplanrunden afsluttes i løbet af foråret 1998. De udpegede arealer er varierende fra amt til amt, afhængigt af behovet for vand af drikkevandskvalitet og grundvandsdannelsen. I alt er ca. 35% af Danmarks areal udpeget som områder med særlige drikkevandsinteresser; i Jylland er gennemsnitligt ca. 25% udpeget, mens der på øerne gennemsnitligt er udpeget godt 50% af arealet.

De udpegede områder med særlige drikkevandsinteresser indgår i grundlaget for prioritering af affaldsdepoter og fungerer endvidere som en del af grundlaget for regionplanen. I kommende regionplan revisioner skal der ske en zonering af områderne, således at de mest sårbare grundvandsmagasiner udpeges med henblik på at målrette beskyttelsesindsatsen yderligere.


4.5 Gasværksforliget  

På baggrund af forlig, indgået den 22. august 1995 med Københavns Kommune i retssagen om Valby Gasværk, bad Miljøstyrelsen i september 1995 landets kommuner om at indberette eventuelle erstatningskrav for tab, de har lidt som følge af, at kommunerne har afholdt udgifter til oprydning på tidligere gasværksgrunde, som skulle have været afholdt af staten. I alt er der indkommet 68 sager fra 56 kommuner og det samlede krav udgør 271 mio. kr.

Sideløbende med den tekniske behandling af sagerne i Miljøstyrelsen blev der indledt forhandlinger med Kommunernes Landsforening og Amtsrådsforeningen om principperne for dækning af kommunernes udgifter. Der blev opnået enighed i august 1997, hvorefter de enkelte kommuner blev opfordret til at tilslutte sig en forligsskitse, som medførte udbetaling af et beløb på ca. 130 mio. kr. Samtlige kommuner havde tilsluttet sig forliget i november 1997 og Folketingets Finansudvalg tiltrådte forliget den 3. december.

Det indgåede forlig indeholder en aftale om, at kommuner, som ikke er enige i Miljøstyrelsens vurdering af, hvorvidt de pågældende udgifter ville være blevet afholdt efter Kemikalieaffaldsdepotloven henholdsvis Affaldsdepotloven, kan indbringe sagen for en opmand. 11 kommuner har ved tilslutningen til forliget ønsket denne mulighed. Som opmand er udpeget højesteretsdommer Per Walsøe.


[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste] [Top]