Inddragelse af renere teknologi i
tilsyns- og godkendelsesarbejdet 6. Særbidrag
Fra 1987 blev det lovpligtigt at opkræve et særbidrag for særligt forurenet
spildevand. Senere overvejelser omkring driften af renseanlæggene betød, at man ved
lovrevisionen i 1992 igen gjorde det frivilligt for den enkelte kommune, om der skulle
opkræves særbidrag for særligt forurenet spildevand. Det er velkendt, at virksomhedernes bestræbelser på at reducere bidraget til den
kommunale kloakforsyning ofte medfører gennemførelse af vandspareprojekter, renere
teknologi-tiltag m.v. Særbidraget motiverer virksomheden til at reducere udledningen til
renseanlægget, og kan i praksis fungere som et økonomisk styringsmiddel, der også har
effekt på andre udledninger end spildevand.
6.1.1 Særbidrag for tungmetalholdigt spildevand - RoskildeFormål
Kommunens tiltag
Alternativ til
Resultat
Baggrund I 1990 iværksatte kommunen en kampagne med henblik på at opspore og reducere
udledningen af tungmetaller til det kommunale kloaksystem. Et af kampagnens værktøjer
var opkrævning af tungmetalsærbidrag fra virksomheder, hvis spildevand havde højere
tungmetalindhold end husspildevand. Gebyret fungerer som supplement til de normale styringsmidler, vilkår for afledning af
spildevand, krav til koncentrationer m.v., men har i modsætning til disse den fordel, at
det bliver attraktivt for virksomhederne at bringe udledningerne så langt under
grænseværdierne som muligt, fordi der dermed spares penge. Gebyret kan således
aktualisere renere teknologi-løsninger, der tidligere har været urentable. Særbidraget opkræves i Roskilde kommune som en pris pr. afledt kilo tungmetal som
angivet i tabellen nedenfor:
Priserne på de enkelte metaller er indbyrdes sat i forhold til dels de anvendte
grænseværdier for industrispildevand, dels til slambekendtgørelsens grænseværdier.
Prisniveauet er sat i forhold til den økonomiske belastning, som et særbidrag for
spildevand belastet med organisk materiale udgør, set som en procentvis forhøjelse af
det almindelige vandafledningsbidrag. Der er taget udgangspunkt i en simpel massebalance
over de aktuelle virksomheders andel af den samlede tungmetalbelastning af renseanlægget
samt et groft overslag over merudgifter ved slamhåndtering m.m. Resultat
6.1.2 Fjernelse af særbidrag mod investeringer i renere teknologi - SilkeborgFormål
Kommunens tiltag
Alternativ til
Resultat
Sammensætningen af et svineslagteris (F1) spildevand gør, at Silkeborg Kommune har
opkrævet særbidrag fra virksomheden. Slagteriet reguleres af Århus Amt, mens Silkeborg
Kommune regulerer virksomhedens spildevandsudledning. Særbidrag fjernet Resultat
Derudover foretager slagteriet løbende investeringer i vandbesparende foranstaltninger
og er p.t. i gang med en større gennemgang af brugsvandsinstallationen, dels med henblik
på at opnå vandbesparelser, og dels med henblik på energibesparelser. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||