[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste]

Alternative transportløsninger i landdistrikterne

Sammendrag


Andelsbiler
Samkørsel
Fordele
Resultater – andelsbiler
Resultater – samkørsel
Anbefalinger
Vision

 

Projektets formål

Alternative Transportløsningers mål er gennem udvikling af nye transportformer at:

Skabe flere og bedre transportmuligheder for beboere i landdistrikter.
Skabe mulighed for at reducere udgifter til transport for den enkelte.
Nedbringe persontransportarbejdet i bil især mellem bolig og arbejdsplads for dermed at mindske miljø- og trafikbelastningen.

Andelsbiler og samkørsel

En kvantitativ spørgeskemaundersøgelse gennemført august 1997 som forundersøgelse afdækker mulighederne for andelsbiler og samkørsel.

Humlum er valgt som undersøgelsesområde for andelsbiler. Humlum har – pr. 31. december 1996 – 861 indbyggere. Landsbyen ligger umiddelbart nord for Struer.

Fire store virksomheder

For samkørsel er der samarbejde med fire store virksomheder – to private: Bang & Olufsen A/S, Hvidbjerg Vinduet A/S – og to offentlige: Holstebro Centralsygehus, Struer kommune.

Nedenstående følger en kort beskrivelse af andelsbiler og samkørsel og de væsentligste fordele ved ordningerne.

Andelsbiler
Andelsbiler er en ny idé i Danmark. Den er med stor succes gennemført siden slutningen af 1970'erne i mange europæiske lande og USA. I praksis betyder det, at flere personer/familier er sammen om at bruge fælles biler. Deltagerne er således fælles om de faste omkostninger. Hermed får de enkelte husstande meget lavere biludgifter, men har samme biladgang. Der er tale om et stort udvalg af forskellige biltyper, som er højst 3 år gamle. Bilerne findes tæt på deltagernes bopæl og kan afhentes på de fælles bilstationer.

Spørgeskemaundersøgelse i Humlum

I august 1997 iværksattes en spørgeskemaundersøgelse i Humlum. Der er udsendt 180 spørgeskemaer til tilfældigt udvalgte beboere i Humlum. Formålet er at afdække ønsket om at indgå i en andelsbilordning i byen.

Samkørsel
Samkørsel har i de seneste 20 - 30 år været godt organiseret af virksomheder og lokalområder i Europa, USA og de industrialiserede lande i Fjernøsten – fortrinsvis i storbyområder med opland. I Danmark har samkørsel mest fundet sted tilfældigt.

Spørgeskemaer om samkørsel

I midten af august blev der udsendt spørgeskemaer om samkørsel til medarbejdere på de deltagende virksomheder. Der er udsendt spørgeskemaer til 670 medarbejdere. Der ønskes afdækket behov og ønsker på transportområdet mellem hjem og arbejdsplads.

Fordele

Ekstra transportservice

Både andelsbiler og samkørsel skal ses som en ekstra transportservice til borgerne i Nordvestjylland. Det skal fungere som et supplement til den kollektive trafik og privatbilismen – ikke en erstatning. Ordningen giver samtidig borgere uden bil en ekstra mulighed for transport.

Privatøkonomi

Desuden betyder det for husstandene privatøkonomiske fordele. Der er ganske enkelt penge at spare.

Miljømæssig positiv effekt

Det har en miljømæssig positiv effekt til gavn for alle. Endelig bliver sikkerheden på vejene større – der er færre biler. Erfaringer fra Tyskland og USA viser, at begge initiativer medfører ændret transportmiddelvalg til mindre miljøbelastende transportmidler samt en reduktion af det samlede transportforbrug.

Nedenstående følger en kort opsamling på resultaterne fra de to undersøgelser udført i august 1997.

Resultater – andelsbiler

Svarprocent

Resultaterne bygger på de indkomne svar fra en rundspørge blandt 180 husstande. Svarprocenten er meget lav – 45% – medregnet rykkersvarene. Selvom talmaterialet er spinkelt, kan der spores visse tendenser.

Interessen for projektet afhænger af:

De praktiske forhold: Adgang til biler og bestillingssystem.
De økonomiske forhold: Pris for medlemskab og benyttelse af systemet.

P-pladsen

Svarpersonerne er blevet spurgt om, hvor langt de bor fra p-pladsen ved jernbanestationen i Humlum, og om de finder denne afstand acceptabel. Alle svarpersonerne, der har vist interesse for projektet, tilkendegiver, at de vil finde en afstand på maksimum 600 meter passende. Dermed er p-pladsen på Kirstensvej i Humlum godkendt af de interesserede.

Bestillingstid

Bestillingstiden for en bil er af væsentlig betydning for at realisere projektet. Halvdelen af svarpersonerne vil være indstillet på at acceptere en bestillingstid på mere end 5 timer i forvejen. Omkring en tredjedel vil højst acceptere 30 minutter. Dette er rent praktisk en hindring, idet det vil være svært at administrere en så kort bestillingsfrist. Det kan evt. løses ved at gøre forskel på prisen: Det er dyrere, hvis der bestilles umiddelbart før en spidsbelastningsperiode f.eks. en weekend.

Bestille via telefon

Det fremgår endvidere af undersøgelsen, at langt de fleste ønsker at bestille bilen via telefonen.

Efterspørgsel

Efterspørgslen efter andelsbiler vil primært afspejle et lejlighedsvist behov for transport. Dette er tilfældet for storindkøb og familiebesøg, hvor behovet f.eks. kan opstå, når andre familiemedlemmer benytter husstandens bil. Det må forventes, at brugen af andelsbiler koncentrerer sig fra fredag til søndag. Erfaringer fra andre steder bekræfter dette. De interesserede husstande forventer at benytte andelsbilen gennemsnitligt to gange om ugen.

Den lave svarprocent betyder, at undersøgelsesresultaterne ikke er repræsentative for hele Humlums befolkning, men siger først og fremmest noget om de mest interesserede. Svarprocenten er afgørende for, hvor godt svarmaterialet er. Dette er relevant for en vurdering af mulighederne for realiseringen af andelsbiler.

Positiv tilkendegivelse

28% af svarpersonerne tilkendegiver, at de kan tænke sig at have adgang til andelsbiler. Hertil kommer et par besvarelser, som har angivet, at de måske vil være interesseret.

Kundegrundlag

Efter undersøgelsen antages det forsigtigt, at 20% af husstandene i Humlum vil deltage i andelsbilordningen. Af 337 husstande svarer dette til et kundegrundlag på 67. Den faktiske efterspørgsel efter andelsbiler er nok i begyndelsen en del mindre.

Et realistisk bud er, at 10% af husstandene
vil være interesseret fra begyndelsen.

Det vil sige 33 husstande.

Med 33 husstande som udgangspunkt vil det være realistisk at begynde med 6 biler.

Nye medlemmer

Det er sandsynligt, at projektet – når det realiseres – gradvist vil kunne udvide sit markedsgrundlag og hverve nye medlemmer. Gode erfaringer og omtale får flere til at melde sig ind i andelsbilforeningen.

Resultater – samkørsel

Svarprocent

Den samlede svarprocent er forholdsvis lav – knap 50% – men af de 301 adspurgte tilkendegiver 23% at være interesseret i samkørsel.

Interesserede

I undersøgelsen angiver 19%, at de i forvejen er involveret i samkørsel af en eller anden art. Af disse siger 16 personer, at de er interesseret i projektet, mens 30 angiver ikke at være det. Det sidste kan ikke tolkes som en afvisning af samkørsel generelt, da svarpersonerne allerede kører sammen. Det må snarere opfattes som et signal om, at svarpersonerne ikke ønsker at deltage i nogen formaliseret ordning, men gerne vil have lov at fortsætte som hidtil.

De, der er interesseret, men ikke
aktuelt praktiserer samkørsel:
 
16%
 
De, der er interesseret
og kører sammen:
 
 
7%
 
De, der praktiserer samkørsel,
men ikke er interesseret:
 
 
12%
 
I alt:
 
35%

Positiv tilkendegivelse

Der er 16% af de adspurgte, der angiver at være interesseret i at deltage i samkørsel og for tiden ikke gør brug af det. Denne gruppe repræsenterer et potentiale for samkørsel. Også de, der allerede kører sammen, kan have glæde af f.eks. etablering af opsamlingspladser m.m. Den positive tilkendegivelse fra svarpersonerne må siges at være af et sådant omfang, at det gør projektet relevant. Vi antager, at af de 16% vil reelt 8% af de ansatte køre sammen. Det vil for de fire virksomheder betyde, at 400-500 mennesker er interesseret.

Betalingsvilje

Som ved andelsbiler er det vigtigt, under hvilke betingelser samkørsel organiseres. Langt de fleste af de interesserede vil gerne afhentes ved vejen på chaufførens rute eller ved bopælen. Hovedparten er indstillet på at betale 10 kr. eller derunder for at køre med.

Offentlig transport

En tredjedel af de interesserede angiver: "vil gerne have adgang til offentlig transport i tilknytning til en opsamlingsplads". Godt halvdelen vil gerne have et opholds- eller venterum.

Tidsforbrug

Stort set alle er indstillet på at køre sammen med både en, to og tre personer. 43% vil være indstillet på at bruge 5 minutter eller derunder for at hente kolleger, og de vil kun køre 3 km ekstra. Mens 37% er indstillet på at køre 5 km mere.

Anbefalinger
For at andelsbiler og samkørsel skal blive en succes, er det vigtigt at gøre det attraktivt for de potentielle brugere. I det følgende opridses forslag til, hvordan det kan gøres.

Transportkontor

Det er planen i 1998 at etablere et transportkontor i Nordvækstjyllandsregionen. Herfra skal både samkørsel og andelsbiler koordineres. Transportkontoret skal:

Ligge centralt placeret i en bymidte og helst i tilknytning til/i nærheden af en eksisterende bus/tog terminal.
Være synlig i gaden, f.eks. i en hovedgade og let tilgængelig.
Have møde- og udstillingsfaciliteter.

Transportkoordinator

Transportkontoret skal bemandes med en selvstændig serviceminded person – en transportkoordinator, hvis fire hovedopgaver bliver:

At administrere de praktiske forhold vedrørende samkørsel og andelsbiler.
At tilvejebringe de fysiske faciliteter herunder opsamlingspladser til samkørsel og andelsbilstation.
At stå for at give erfaringer videre og markedsføre ideerne.
At vejlede andre tilsvarende projekter i Danmark.
At være et centralt informationssted for almen oplysning om samtlige transportmuligheder i regionen. På længere sigt også for transport af gods.

Tidsplan

Der er fastlagt en tidsplan for den praktiske gennemførelse og etablering af transportkontoret, andelsbiler og samkørsel. Denne fremgår af bilag 12. Endvidere bliver der i kapitel 7 opridset en række ideer til at udarbejde en samlet transporthandlingsplan for hele Ringkøbing Amt.

Vision

Vision – andelsbiler

I undersøgelsen af andelsbiler vurderes, at 10% af husstandene i Humlum er interesseret i at deltage. Hvis dette er tilfældet for alle større landsbyer og byer i amtet, er potentialet stort. I Ringkøbing Amt er der primo 1996 i alt godt 115.000 husstande. Med udgangspunkt i de større landsbyer og byer kan det forventes, at dette forsigtigt skønnet giver omkring 7.000 husstande med interesse for andelsbiler. I de større byer er der erfaringsmæssigt en kraftigere efterspørgsel efter denne service. Det giver basis for ca. 1000 andelsbiler i hele amtet.

Vision – samkørsel

Undersøgelsen af samkørsel viser, at 16% af svarerne har interesse for at køre sammen. I kapitel 5 antages, at brugergruppen i første omgang kun er 8%. Hensigten er på længere sigt at nå en større målgruppe på 10-15% af samtlige pendlere i og ind/ud af Ringkøbing amt. Samtlige pendlere ind og ud af kommuner i amtet udgør 29.200 personer. Pendlere ud og ind af Ringkøbing amt udgør yderligere omkring 20.000 (1). Dette giver i alt omkring 4.000 potentielle samkørere i regionen på kort sigt. På længere sigt kan dette forventes forøget til godt 6.000.

Illustration: Bil (21 Kb)

[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste] [Top]