Afgørelser og domme 21.
Afgørelser
1.1 Miljøstyrelsen
1.1.1 Miljøstyrelsen
1.1.2 Miljøstyrelsen
1.1.3 Miljøstyrelsen
1.1.4 Miljøstyrelsen
1.1.5 Miljøstyrelsen
1.1.6 Miljøstyrelsen
1.1.7 Miljøstyrelsen
1.1.8 Miljøstyrelsen
1.1.9 Miljøstyrelsen
1.1.10 Miljøstyrelsen
1.1.9 Miljøstyrelsen
1.1.12 Miljøstyrelsen
1.1.13 Miljøstyrelsen
1.1.14 Miljøstyrelsen
1.2 Miljøklagenævnet
1.2.1 Miljøklagenævnet
1.2.2 Miljøklagenævnet
1.2.3 Miljøklagenævnet
1.2.4 Miljøklagenævnet
1.2.5 Miljøklagenævnet
1.2.6 Miljøklagenævnet
1.2.7 Miljøklagenævnet
1.2.8 Miljøklagenævnet
1.2.9 Miljøklagenævnet
1.2.10 Miljøklagenævnet
1.2.11 Miljøklagenævnet
1.2.12 Miljøklagenævnet
1.2.13 Miljøklagenævnet
1.5 Tilsynsråd
1.5.1 Indenrigsministeriet og Tilsynsrådet
1.5.2 Tilsynsrådet for Frederiksborg Amt
1.5.3 Tilsynsrådet for Ribe Amt
1.5.4 Tilsynsrådet for Nordjyllands Amt
1.5.5 Tilsynsrådet for Frederiksborg Amt
MYNDIGHED
SAG
Afgørelse af 11. januar 1996, j.nr. M 231-0377
LOVOMRÅDE
Vandforsyningsloven § 32, stk. 3, § 52 og § 55
SAGSINDHOLD
Tilbagekaldelse af vandindvindingstilladelser efter § 32, stk. 3, ophævet, da grundlaget
for beslutningen var utilstrækkelig. Kriterier for tilbagekaldelsesadgangen. § 52
hjemler forbud mod havevanding.
RESUMÉ
Et amtsråd havde efter vandforsyningslovens § 32, stk. 3, tilbagekaldt en tilladelse til
vandindvinding og meddelte samtidig en ny, begrænset vandindvindingstilladelse efter §
20 på ændrede vilkår. Afgørelsen var begrundet i ønsker om aflastning af
grundvandsreservoiret ved tilskyndelse til vandbesparelser, for at opnå en realistisk
indvindingstilladelse, således at gamle ikke stod i vejen for nye tilladelser, samt
ønsker om ændringer i vilkårene. Amtet havde tillige afvist at træffe bestemmelse
efter lovens § 52, stk. 2 om indskrænkning af vandforbruget til havevanding og henvist
dette spørgsmål til kommunen.
Miljøstyrelsen, hvortil vandværket klagede, henviste til, at tilbagekaldelsesadgangen
forudsatte, at der forelå væsentlige samfundsmæssige interesser, eksempelvis
utilstrækkeligt vand til de givne rettigheder, behov for andre anlæg (råstofindvinding,
lossepladser, spildevand), der burde holdes adskilt fra vandindvinding, eller
opretholdelse af en rimelig vandløbskvalitet. Et sådant grundlag fremgik ikke af sagen,
og det forelå heller ikke godtgjort, at der var konstateret en forringelse af
grundvandskvaliteten, eller en vurdering af, hvilken vandindvinding der forsvarligt kunne
indvindes fra grundvandsmagasinet. Styrelsen afviste, at der var hjemmel til at
tilbagekalde rettigheder ud fra ønsket om at ændre vilkårene, hvorfor en delvis
tilbagekaldelse ikke kunne meddeles som en ny vandindvindingstilladelse. Herefter
ophævede Miljøstyrelsen den trufne afgørelse og hjemviste sagen til fornyet behandling.
Styrelsen fastslog samtidig, at amtet havde kompetence til at nedlægge forbud mod
havevanding, jf. lovens § 52, stk. 2.
MYNDIGHED
SAG
Vejledende udtalelse af 24. januar 1996, j.nr. M 131/161-0069
LOVOMRÅDE
Miljøbeskyttelsesloven § 33.
SAGSINDHOLD
Miljømyndigheden kan afvise en ansøgning om miljøgodkendelse, hvis ansøgeren ikke har
eller vil få rådighed over ejendommen
RESUMÉ
På forespørgsel fra en kommune udtalte Miljøstyrelsen vejledende, at den, der er
ansvarlig for driften af en virksomhed, tillige er ansvarlig for overholdelse af
miljøgodkendelse, uanset om denne ejer eller lejer den ejendom, hvorfra virksomheden
drives. Godkendelsesmyndigheden kan således behandle en ansøgning om miljøgodkendelse
fra en lejer uden at kræve accept fra ejendommens ejer. Lejerens rådighed over
ejendommen er et privatretligt spørgsmål, som er myndighederne uvedkommende. Såfremt
godkendelsesmyndigheden imidlertid ligger inde med oplysninger, hvoraf fremgår, at
ansøgeren ikke råder over eller vil komme til at råde over ejendommen på en sådan
måde, at godkendelsens vilkår vil kunne overholdes, kan myndigheden afvise at behandle
ansøgningen. Godkendelsesmyndigheden har imidlertid ingen pligt til at undersøge dette
spørgsmål af egen drift.
MYNDIGHED
SAG
Vejledende udtalelse af 1. marts 1996, j.nr. M 376-0024
LOVOMRÅDE
Miljøbeskyttelsesloven § 45
SAGSINDHOLD
Indsamlingsordninger for affald og dispensationsmuligheder i affaldsregulativer
RESUMÉ
Et fælleskommunalt affaldsselskab planlagde en ordning, hvori stilledes visse krav til
affaldstransportører, herunder tekniske krav og krav om kontrol med, at virksomheders
affaldshåndtering foregik forsvarligt. Kontrakter med vognmænd kunne opsiges ved
misligholdelse, og afregning for ydelserne skulle ske direkte mellem virksomheder og
transportører. Listen over transportører kunne løbende suppleres. Affaldsselskabet
ønskede en vurdering af, hvorvidt en sådan ordning kunne betragtes som en
indsamlingsordning, ligesom man ønskede oplyst, hvorvidt der var mulighed for i et
regulativ at fastlægge en dispensationsmulighed for de erhvervsvirksomheder, der var
omfattet af genanvendelsesbekendtgørelsen. Miljøstyrelsen udtalte om det første
spørgsmål, at styrelsen fandt, at der ikke i miljøbeskyttelsesloven var noget til
hinder for en sådan ordning, samt at ordningen måtte betegnes som en indsamlingsordning.
Om adgangen til at fastlægge dispensationsmuligheder i et regulativ anførte styrelsen,
at kommunerne havde pligt til at fritage virksomheder for benyttelsespligten i det omfang,
dette fremgik af miljøbeskyttelseslovens § 45, stk. 5. Kommunen havde endvidere efter
genanvendelsesbekendtgørelsens § 1, stk. 3 mulighed for at undtage de virksomheder, fra
hvilke indsamling af papir, karton og papmaterialer skønnedes særlig urentabel.
Herudover fandtes ingen dispensationsmuligheder. [En stort set tilsvarende ordning er p.t.
indbragt for Indenrigsministeriet]
MYNDIGHED
SAG
Afgørelse af 15. marts 1996, j. nr. M 232-0229
LOVOMRÅDE
Vandforsyningsloven § 32, stk. 1, §§ 36 og 37, § 47, stk. 1
SAGSINDHOLD
Ved nedlæggelse af vandværk skulle beslutning om overdragelse af vandværkets anlæg til
andet vandværk og fastsættelse af prisen herfor ske ved ekspropriation
RESUMÉ
Et amt traf i overensstemmelse med en delvandforsyningsplan afgørelse efter
vandforsyningslovens § 32, stk. 1, § 36 og § 47, stk. 1 om at nedlægge et lille,
gammelt vandværk A, at A skulle sløjfe den hidtidige boring, at et større vandværk B
skulle overtage forsyningen af ejendommene, at B skulle overtage A's ledningsnet i det
omfang, dette kunne anvendes i den fremtidige vandforsyning, samt at værdien af dette
ledningsnet skulle fradrages ved beregning af ejendommenes tilslutningsafgift til B. Amtet
fastsatte samtidig værdien af ledningsnettet og dennes fordeling på de pågældende
ejendomme. Da A havde forlangt, at det gjordes til vilkår, at kommunen eller B overtog
anlægget, fastsatte amtet samtidig værdien af anlægget som et vilkår efter § 47, stk.
1. Miljøstyrelsen, hvortil begge vandværker klagede, tiltrådte beslutningen om at
nedlægge A, og at forsyningen skulle overtages af B. Uanset at A, der havde bestået
siden 1936, ikke havde nogen vandindvindingstilladelse, kunne en sådan beslutning
træffes med hjemmel i § 32, stk. 1 eller dennes analogi, evt. suppleret med en
afgørelse efter § 47, stk. 1. Derimod fandt styrelsen ikke, at en afgørelse efter §
32, stk. 1 kunne omfatte en bestemmelse om, at dele af A's vandværk skulle overdrages til
B. Prisen for overtagelse af et nedlagt vandværks anlæg kunne heller ikke fastsættes
som vilkår efter § 47. I begge tilfælde måtte sådanne afgørelser træffes af
kommunalbestyrelsen som særskilte beslutninger om ekspropriation efter lovens § 37,
ligesom erstatningsspørgsmålet evt. måtte fastsættes af en landvæsensret. Styrelsen
fandt endelig, at sløjfning af A's boring måtte bekostes af B.
MYNDIGHED
SAG
Vejledende udtalelse af 2. april 1996 (telefonisk forespørgsel)
LOVOMRÅDE
Miljøbeskyttelsesloven § 40, stk. 2
SAGSINDHOLD
Ikke kompetenceforskydning ved miljøgodkendelse af et kraftvarmeværk, selv om kommunen
havde kautioneret for et lån på 50 mio. kr. og udpegede 2 af bestyrelsens 8 medlemmer
RESUMÉ
Et godkendt kraftvarmeværk på 40 MW var planlagt udvidet til en kapacitet på under 50
MW. I forbindelse med en omlægning af driften havde kommunen kautioneret for et lån på
50 mio. kr. Kautionen blev stillet, fordi kommunen som overordnet ansvarlig for den
kommunale varmeplan havde interesse i omlægningen til en mere miljøvenlig produktion.
Kommunen var enekautionist. Kommunen udpegede 2 af bestyrelsens i alt 8 medlemmer. Da
kommunen hverken som følge af kautionsbetingelserne eller udpegningen af
bestyrelsesmedlemmer havde bestemmende indflydelse på virksomhedens drift, udtalte
Miljøstyrelsen vejledende, at kommunen ikke var inhabil, og at der ikke skulle ske
kompetenceforskydning efter miljøbeskyttelseslovens § 40, stk. 2. Kommunen var således
godkendelsesmyndighed i forhold til den ønskede udvidelse af kraftvarmeværket.
MYNDIGHED
SAG
Vejledende udtalelse af 6. maj 1996, j.nr. M 102-0040
LOVOMRÅDE
Autoværkstedsbekendtgørelsen § 5, stk. 1-3
SAGSINDHOLD
Til- og frakørsel til vaskehal var ikke omfattet af afstandskravene i
autoværkstedsbekendtgørelsens § 5
RESUMÉ
I anledning af en sag om lugt- og støjgener fra en vaskehal, udtalte Miljøstyrelsen, at
autoværkstedsbekendtgørelsens afstandskrav efter styrelsens opfattelse skulle forstås
således, at mekanisk autovask og tørring i en afstand på indtil 100 meter fra
forureningsfølsomt skel skulle foregå indendørs for lukkede døre, jf.
bekendtgørelsens § 5, stk. 2 og 3, mens opmarch til vask, herunder støvsugning og
måttebankning m.v. måtte betragtes som en støjende aktivitet, jf. bekendtgørelsens §
5, stk. 1, hvorfor dette skulle foregå i en afstand af mindst 20 meter fra
forureningsfølsomt skel. Derimod udtalte styrelsen, at almindelig til- og frakørsel til
servicestation, vaskehal eller evt. kiosk ikke efter styrelsens opfattelse kunne
karakteriseres som en støjende aktivitet, hvorfor afstandskravene i bekendtgørelsens §
5 ikke fandt anvendelse. [Styrelsens fortolkning er udtryk for en ændret praksis i
relation til spørgsmålet om til- og frakørsel.]
MYNDIGHED
SAG
Vejledende udtalelse af 14. maj 1996, j.nr. 202- 0003
LOVOMRÅDE
Spildevandsbekendtgørelsen § 3, stk. 1 og 2, samt §§ 33, 37 og 38
SAGSINDHOLD
Opsamling af regnvand fra parcelhustage og udsprøjtning på jordoverfladen kræver
tilladelse efter spildevandsbekendtgørelsen, men kan betragtes som bagatelagtig
RESUMÉ
Efter forespørgsel fra et amt udtalte Miljøstyrelsen, at opsamling og opbevaring af
tagvand kræver tilladelse i henhold til spildevandsbekendtgørelsen. Da opsamling af
regnvand ikke er omfattet af begrebet husspildevand, har amtet kompetencen til at meddele
tilladelser vedrørende tanke, der helt eller delvist nedgraves, jf. § 37, mens
etablering af andre tanke forudsætter anmeldelse til kommunen, jf. § 38. Udsprøjtning
af regnvand på jordoverfladen betragtes som vanding og omfattes således ikke af
slambekendtgørelsen, men kræver amtsrådets tilladelse efter
spildevandsbekendtgørelsens § 33. Opsamling af regnvand fra et parcelhustag kan efter
omstændighederne vurderes at være bagatelagtig og dermed ikke nødvendigvis kræve
tilladelse, ligesom tilsynsmyndigheden efter miljøbeskyttelseslovens § 68 kan undlade at
behandle forhold af underordnet betydning.
MYNDIGHED
SAG
Vejledende udtalelse af 3. juli 1996, j.nr. M 276-0028
LOVOMRÅDE
Slambekendtgørelsen § 20 Spildevandsbekendtgørelsen §§ 29 og 33
SAGSINDHOLD
Bortskaffelse af olieholdigt spildevand reguleres af slambekendtgørelsen, såfremt
spildevandet er anvendeligt til jordbrugsformål. Andre tilfælde reguleres af
spildevandsbekendtgørelsen.
RESUMÉ
Et amt anmodede Miljøstyrelsen om en udtalelse vedrørende bortskaffelse af olieforurenet
spildevand i ukloakerede områder uden mulighed for udledning til overfladerecipienter.
Miljøstyrelsen udtalte vejledende, at slambekendtgørelsen fra 1995 modsat tidligere
alene regulerer anvendelse af affaldsprodukter til jordbrugsformål. Hvis spildevandet
efter en konkret vurdering er egnet til jordbrugsformål, kan der meddeles tilladelse i
henhold til slambekendtgørelsens § 20. Er spildvandet uegnet til jordbrugsformål,
reguleres bortskaffelsen af spildevandsbekendtgørelsen. Der kan meddeles tilladelse til
udsprøjtning efter § 33, forudsat at udsprøjtning ikke medfører risiko for forurening
af grundvandet. Der kan endvidere meddeles tilladelse til nedsivning efter § 29, idet
nedsivning dog ikke må medføre forurening af anvendelige grundvandsressourcer.
MYNDIGHED
SAG
Afgørelse af 11. juli 1996, j.nr. M 234-0129
LOVOMRÅDE
Miljøbeskyttelsesloven §§ 3 og 28
SAGSINDHOLD
Med henvisning til mbl. § 3 og til, at der var tale om udledning til et sårbart vandløb
stadfæstede Miljøstyrelsen en spildevandstilladelse med krav om rensning via aktivt
kulfilter, uanset den fastsatte grænseværdi kunne opnås uden rensning.
RESUMÉ
Et amt havde fastsat en grænseværdi på 2 mg/l for indholdet af oliekomponenter i en
tilladelse til udledning af oppumpet forurenet grundvand til et vandløb. Amtet stillede
samtidig krav om rensning i et aktivt kulfilter før udledningen, uanset at de hidtidige
målinger havde vist et indhold af oliekomponenter før rensning på max. 0,59 mg/l. Amtet
begrundede afgørelsen med, at udledningen skete til et vandløb, der var målsat som
fiskevand. Der var tale om et mindre vandløb med lille vandføring, hvorfor vandløbet
var særligt følsomt for miljøbelastende stoffer. Amtet henviste yderligere til, at
kulfilteret samtidig sikrede, at der ikke opstod væsentlige okkeraflejringer i
vandløbet, idet grundvandet generelt havde et højt jernindhold. Oliebranchens
Miljøpulje, der indbragte afgørelsen for Miljøstyrelsen, gjorde gældende, at kravet om
kulfilter ikke stod i rimeligt forhold til miljøgevinsten, idet grænseværdien allerede
før rensning ville være opfyldt. Kravet indebar en udgift på mellem 15.000-30.000 kr.
årligt. Med henvisning til miljøbeskyttelseslovens § 3, stk. 2 og hensynet til
vandløbet stadfæstede Miljøstyrelsen amtets afgørelse. Styrelsen tilføjede, at det
var vanskeligt at fastsætte udlederkrav i form af koncentrationskrav til spildevand med
oliekomponenter, at grænseværdien på 2 mg/l måtte anses for relativt højt i forhold
til det opnåelige ved rensning gennem kulfilter, samt at kulfilteret generelt ville sikre
en reduktion af forureningskomponenter efter princippet om bedst tilgængelig teknologi og
hensynet til beskyttelsen af vandkvaliteten. Udlederkravværdien måtte derfor betragtes
som sekundær.
MYNDIGHED
SAG
Vejledende udtalelse af 9. august 1996, j.nr. M 779-0011
LOVOMRÅDE
Nikkelbekendtgørelsen § 1, nr. 5
SAGSINDHOLD
Fodtøj med nikkelholdige metalspænder er omfattet af nikkelbekendtgørelsen
RESUMÉ
På forespørgsel udtalte Miljøstyrelsen vejledende, at fodtøj, herunder sandaler anses
for beklædningsgenstande og dermed omfattet af nikkelbekendtgørelsen. Producenter og
importører må således ikke sælge fodtøj med metalspænder, der afgiver nikkel over de
fastsatte grænseværdier, hvis disse kommer i tæt berøring med huden.
MYNDIGHED
SAG
Vejledende udtalelse af 15. august 1996, j.nr. M 130-0001
LOVOMRÅDE
Dambrugsbekendtgørelsen § 3 Miljøbeskyttelsesloven § 75 Forvaltningsloven
§ 19
SAGSINDHOLD
Fastsættelse af foderforbrug efter dambrugsbekendtgørelsen var efter Miljøstyrelsens
opfattelse ikke konstitutive påbud, der krævede partshøring. I hvert fald kunne
manglende høring ikke på nuværende tidspunkt medføre ugyldighed.
RESUMÉ
Miljøstyrelsen blev bedt om en vejledende udtalelse i anledning af opstået tvivl om
lovligheden af de udmeldte foderforbrug efter dambrugsbekendtgørelsens § 3. Tvivlen
angik spørgsmålet om, hvorvidt de udmeldte foderkvoter skulle betragtes som konstitutive
påbud, hvorefter der burde være forvarslet og foretaget forudgående partshøring.
Miljøstyrelsen udtalte herom, at dambrugsbekendtgørelsen havde karakter af generel
regulering med generelle, faste miljøkrav i retligt bindende form. For foderforbruget
indeholdt bekendtgørelsen nogle præcist fastsatte beregningsmetoder og tidsfrister. For
foderforbrug beregnet efter formel 1 i bekendtgørelsens bilag byggede beregningerne på
de oplysninger, dambrugerne selv indsendte, hvorfor afgørelserne i sådanne tilfælde
ikke indeholdt noget skøn. For foderforbrug efter formel 2 i bilaget blev disse ligeledes
fastsat efter objektivt konstaterbare forhold, dog kunne der i disse situationer være
tale om et vist teknisk skøn (fastsættelse af vandføringen), på grundlag af
oplysninger, som ikke på forhånd var dambrugeren bekendt. Her kunne der være anledning
til forvarsling i de situationer, hvor den hidtidige lovlige produktion ville blive
nedsat. Uanset om der burde være foretaget forvarsling og partshøring forud for
fastsættelsen af foderforbruget måtte det antages, at sådanne fejl var
"helbredt" via myndighedsbehandlingen i tre instanser, ligesom upåklagede
afgørelser nu var mere end 5 år gamle, hvorfor eventuelle fejl ikke nu kunne medføre
ugyldighed. [Spørgsmålet må antages at indgå i en række verserende straffesager]
MYNDIGHED
SAG
Vejledende udtalelse af 5. september 1996, j.nr. M 102-0023
LOVOMRÅDE
Miljøbeskyttelsesloven § 42
SAGSINDHOLD
Kommunen er tilsynsmyndighed med bygge- og anlægsaktiviteter på a-mærket virksomhed,
medmindre aktiviteten er omfattet af § 3 i bekendtgørelse om anden virksomhed end
listevirksomhed
RESUMÉ
Vedrørende bygge- og anlægsarbejder på en a-mærket listevirksomhed udtalte
Miljøstyrelsen vejledende, at såfremt aktiviteten ikke var omfattet af § 3 i
bekendtgørelsen om anden virksomhed end listevirksomhed, var forholdet reguleret af
miljøbeskyttelseslovens § 42. Det var herefter kommunen, der var tilsynsmyndighed og
dermed havde kompetencen til i givet fald at meddele påbud.
MYNDIGHED
SAG
Afgørelse af 11. september 1996, j.nr. M 102-0057
LOVOMRÅDE
Miljøbeskyttelsesloven §§ 33 og 37
SAGSINDHOLD
Klage over afgørelse om godkendelsespligt afvist. Nærliggende vandværk ikke part i 1.
instansens afgørelse
RESUMÉ
En kommune havde meddelt byggetilladelse til ombygning af en eksisterende staldbygning med
henblik på etablering af et lager for bekæmpelsesmidler. Et nærliggende vandværk, der
klagede til Miljøstyrelsen, gjorde gældende, at kommunens afgørelse var ugyldig, da
vandværket burde være tillagt partsstatus ved kommunens behandling af sagen, og da
lageret var godkendelsespligtig. Amtet havde tilkendegivet over for kommunen, at lageret
ikke var godkendelsespligtigt. Da afgørelser om godkendelsespligt ikke kan påklages, jf.
mbl. § 37, afviste Miljøstyrelsen klagen. Styrelsen tilføjede, at da de trufne
afgørelser alene vedrørte spørgsmålet om godkendelsespligt, havde vandværket ikke
partsstatus ved kommunens behandling af sagen.
MYNDIGHED
SAG
Vejledende udtalelse af 26. september 1996, j.nr. M 302-0023
LOVOMRÅDE
Affaldsafgiftsloven § 9 Slagge- og flyveaskebekendtgørelsen § 7, stk. 1 og 2
SAGSINDHOLD
Anvendelse af slagger som slutafdækning på lossepladser er afgiftspligtig. Anvendelse af
slagger som rodspærre på lossepladser er ikke omfattet af slagge- og
flyveaskebekendtgørelsen og forudsætter derfor miljøgodkendelse
RESUMÉ
En kommune havde foretaget slutafdækning på en losseplads ved udlægning af et 30 cm
tykt lag slagger, overdækket af et 70 cm tykt lag ren jord. Kommunen betragtede
anvendelsen af slagger som anvendelse til bygge- og anlægsarbejder efter slagge- og
flyveaskebekendtgørelsen og dermed som genanvendelse, hvorfor der ikke var afregnet
affaldsafgift af slaggerne. Miljøstyrelsen udtalte herom vejledende, at der efter
styrelsens opfattelse skulle betales afgift af slagger, der tilførtes en losseplads,
uanset om anvendelsen skete i overensstemmelse med ovennævnte bekendtgørelse. Anvendelse
af slagger som rodspærre var i øvrigt ikke omfattet af bekendtgørelsen. Uden for
bekendtgørelsens anvendelsesområde krævede anvendelse af slagger konkret tilladelse
efter miljøbeskyttelseslovens §§ 19 eller 33. Anvendelse af slagger på
godkendelsespligtige virksomheder (f.eks. lossepladser) forudsattes reguleret af
virksomhedens miljøgodkendelse.
MYNDIGHED
SAG
Afgørelse af 11. april 1996, j.nr. 13/202-37
LOVOMRÅDE
Miljøbeskyttelsesloven § 33
SAGSINDHOLD
Miljøgodkendelse til losseplads ophævet, da vilkår om bundmembran og perkolatopsamling
var uegnet som beskyttelsesforanstaltning
RESUMÉ
En kommune ansøgte om miljøgodkendelse til etablering af en ny losseplads.
Lokaliseringen var i overensstemmelse med en af 4 placeringsmuligheder i regionplanen,
ligesom der var vedtaget en lokalplan for lossepladsen. Der var i området ustabile
jordbundsforhold på grund af tykke gytje- og tørvelag, hvorfor der var risiko for
sætninger, der kunne true perkolatopsamlingen. Amtet meddelte miljøgodkendelsen og
vurderede i den forbindelse, at området var uegnet til drikkevandsindvinding, ligesom
lossepladsen ikke forventedes at øge forureningen af vandområder. Uanset dette fandt
Miljøstyrelsen, at miljøpåvirkningen skulle mindskes mest muligt ved etablering af
bundmembraner og perkolatopsamlingsdræn. For at imødegå sætninger stillede styrelsen
som vilkår, at arealet skulle forbelastes med 1 m ler inden ibrugtagning. Styrelsens
afgørelse blev påklaget af såvel kommunen som en række lokale beboer- og
grundejerforeninger samt enkeltpersoner. Da sætninger ifølge nye beregninger ville ske
med op til 1,5 m på 20 år fandt nævnet, at perkolatopsamlingssystemet ikke ville bevare
sin funktionsduelighed i den periode, lossepladsen var perkolatdannende, og at
godkendelsen derfor ikke kunne baseres på sådanne beskyttelsesforanstaltninger. Herefter
ophævede nævnet miljøgodkendelsen og oplyste samtidig, at en lossepladsetablering det
pågældende sted i givet fald måtte forudsætte en vurdering af, hvorvidt der forelå
sådanne konkrete omstændigheder, at Miljøstyrelsens vejledende retningslinier for
etablering af lossepladser med perkolatopsamling og bundmembran ikke skulle finde
anvendelse.
MYNDIGHED
SAG
Afgørelse af 19. april 1996, j.nr. 13/142-27
LOVOMRÅDE
Miljøbeskyttelsesloven §§ 33 og 39 og § 103, stk. 1, nr. 2
SAGSINDHOLD
Ny vejledning, der var fremkommet efter 1. instansens afgørelse, kunne anvendes, da
hverken virksomhed eller omboende blev stillet ringere. Regulering af støj
RESUMÉ
Et amt havde meddelt miljøgodkendelse til en bestående flyveplads. Miljøgodkendelsen
indeholdt bl.a. en begrænsning i antallet af flyoperationer for faldskærmsflyvning, krav
til støjtallet for fly til faldskærmsflyvning og ændrede driftsvilkår for
svæveflyvning. Godkendelsen blev tidsbegrænset til 5 år med henvisning til, at sagen
burde nyvurderes, når erfaringer med svæveflyvningen var opnået. Miljøstyrelsen
stadfæstede godkendelsen, men erstattede begrænsningen i operationsantallet og kravene
til støjtallet for de pågældende fly med fastsættelse af en TDENL-værdi i
overensstemmelse med en ny vejledning om støj fra flyvepladser, der var fremkommet efter
1. instansens afgørelse. Da klage (fra omboende) vedrørte spørgsmålet om anvendelse af
principper i en ny vejledning, fandt nævnet, at betingelserne for en nævnsprøvelse var
opfyldt. Nævnet tiltrådte, at styrelsen havde tilpasset sin afgørelse til en senere
vejledning, da der var tale om anvendelse af et nyt princip, der hverken stillede
virksomheden eller de omboende ringere i forhold til 1. instansens afgørelse. Da
erfaringerne med metoden var begrænsede, burde amtet ved miljøgodkendelsens udløb
vurdere, om de fastsatte vilkår havde været tilstrækkelige til at sikre den forudsatte
støjpåvirkning af omgivelserne. Nævnet accepterede samtidig en overskridelse af den
vejledende grænseværdi med 5 dB(A), da der var tale om en bestående virksomhed, hvis
støjpåvirkning reduceredes væsentligt som følge af godkendelsen.
MYNDIGHED
SAG
Afgørelse af 2. maj 1996, j.nr. 13/083-1
LOVOMRÅDE
Miljøbeskyttelsesloven § 3, § 33 og § 41, stk. 4 og 5
SAGSINDHOLD
Ikke hjemmel til at tidsbegrænse en miljøgodkendelse til 4 år begrundet i, at
anvendelse af renere teknologi var nært forestående
RESUMÉ
Miljøstyrelsen havde stadfæstet en tidsbegrænsning til 4 år af en godkendelse til en
bestående virksomhed. Tidsbegrænsningen var begrundet i, at renere teknologi var under
udvikling (overgang fra opløsningsmiddelbaserede til vandbaserede trykfarver).
Virksomheden, der alene påklagede tidsbegrænsningen, anførte bl.a., at de fastsatte
vilkår i godkendelsen medførte et investeringsbehov til nedbringelse af luftforurening
(organiske stoffer) på ca. 3,5 mio. kr., at virksomheden selv igennem 10 år havde
arbejdet på indførelse af vandbaserede farver uden held, og at dette næppe kunne lade
sig gøre i en overskuelig fremtid. Virksomheden foreslog alternativt et vilkår,
hvorefter godkendelsen skulle gælde i 8 år, medmindre der forinden var udviklet en
vandbaseret farve, der kunne anvendes under nærmere angivne betingelser.
Miljøklagenævnet lagde til grund, at styrelsens afgørelse ikke indeholdt lempelser i
forhold til vejledende grænseværdier, og at der på tidspunktet for styrelsens
afgørelse ikke bestod mulighed for substitution af de anvendte trykfarver. På denne
baggrund og med henvisning til § 41, stk. 4 og 5, samt bemærkningerne til lovforslagets
§ 3, hvoraf fremgik, at virksomhederne skulle kunne overskue deres situation og have
mulighed for at planlægge deres investeringer med størst mulig sikkerhed for, at også
fremtidige krav var kendt, fandt nævnet, at der ikke var hjemmel til at meddele en
tidsbegrænset godkendelse med den anførte begrundelse. En ændring af vilkårene i
overensstemmelse med virksomhedens eget forslag, jf. ovenfor, måtte i givet fald ske ved
en frivillig ansøgning. Tidsbegrænsningen blev herefter ophævet. Nævnet afviste
endvidere, at 8 års-fristen skulle regnes fra 1. instansens afgørelse, idet den
investering, der begrundede klagen, havde afventet nævnets afgørelse.
MYNDIGHED
SAG
Afgørelse af 3. juli 1996, j.nr. 241-10
LOVOMRÅDE
Havmiljøloven § 26, stk. 1 og 5 og § 51, stk. 2
SAGSINDHOLD
Tilladelse til klapning på lavvandet område blev meddelt, da alternativ (tredobling af
udgifterne) fandtes økonomisk uacceptabel, og da klapningen var miljømæssig forsvarlig
RESUMÉ
Statshavneadministrationen ønskede tilladelse til klapning af oprensningsmateriale på et
sted, hvor vanddybden var under 6 meter. Amtet vurderede på baggrund af en række
undersøgelser, at området ud fra en recipientmæssig vurdering var særdeles velegnet
til klapplads. Med henvisning til en tidligere nævnsafgørelse nægtede Skov- og
Naturstyrelsen samtykke, da dette kun ville blive givet i lavvandede områder, såfremt
klapning på dybere vand ville have uacceptable økonomiske konsekvenser. I
Statshavneadministrationens klage til nævnet anførtes, at tungmetalindholdet i
materialet var på niveau med baggrundsværdierne i Limfjorden, at klapmaterialerne var
uegnede til genanvendelse, samt at en alternativ klapplads ville medføre en tredobling af
udgifter til ca. 45 kr. pr. m3. Et flertal i nævnet fandt, at der var tale om
uacceptable økonomiske omkostninger. Efter indhentning af en miljømæssig vurdering fra
amt og Miljøstyrelsen (styrelsen fandt, at klapmateriale med forhøjet indhold af
organisk stof ikke burde klappes i området, da dette ville blive spredt til et
EF-fuglebeskyttelses- og Ramsar-område, og da der fandtes alternativer) lagde nævnets
flertal til grund, at klapningen ikke udgjorde nogen risiko for miljøet. Flertallet
tidsbegrænsede dog tilladelsen til to år, idet flertallet forudsatte, at det fremtidigt
skulle undersøges, om klapning i stedet kunne ske i gamle sugehuller. Dissens vedrørende
den økonomiske vurdering. (Klaptilladelse under tilsvarende omstændigheder og med samme
begrundelse nævnets afgørelse af 3. juli 1996, j.nr. 241-11).
MYNDIGHED
SAG
Afgørelse af 4. juli 1996, j.nr. 71-107
LOVOMRÅDE
Lov om kemiske stoffer og produkter § 55, stk. 2, nr. 2
SAGSINDHOLD
Indehaveren af en godkendelse af et bekæmpelsesmiddel kunne ikke klage over en senere
"me-too" godkendelse.
RESUMÉ
Miljøstyrelsen havde godkendt et bekæmpelsesmiddel som en såkaldt "me-too"
godkendelse, idet der i ansøgningen var henvist til, at midlet var identisk med et andet,
tidligere godkendt middel. Indehaveren af den oprindelige godkendelse, der påklagede
afgørelsen, gjorde gældende, at denne havde partsstatus og klageret, da der forelå en
væsentlig, individuel interesse i me-too sagens udfald. Der forelå således væsentlige
økonomiske hensyn, me-too godkendelsen byggede på arbejde, udført af klageren, ligesom
hensynet til sagens oplysning tilsagde en partsstatus. Klageren gjorde i øvrigt
gældende, at der forelå en række fejl omkring midlernes identitet, hvorfor nævnet
burde ophæve me-too godkendelsen.
Miljøklagenævnet udtalte, at der ved vurdering af klageberettigelsen måtte lægges
vægt på såvel den værnede interesse som på, om den, der påberåber sig interessen er
tillagt adgang til at søge denne værnet. Med henvisning hertil og til U 1992.399 H, der
tillagde Miljøstyrelsen ret til uden godkendelsesindehaverens samtykke at anvende dennes
dokumentationsmateriale i andre sager, fandt nævnet, at klageren ikke var
klageberettiget, hvorfor klagen afvistes.
MYNDIGHED
SAG
Afgørelse af 29. juli 1996, j.nr. 13/162-27
LOVOMRÅDE
Miljøbeskyttelsesloven § 3, stk. 1, § 4, stk. 3 og § 33
Dambrugsbekendtgørelsen
SAGSINDHOLD
Miljøgodkendelse til dambrug med forøget foderforbrug ophævet, da ansøgning og
grundlag for afgørelse var utilstrækkelige. Forholdet mellem miljøgodkendelser til
dambrug og dambrugsbekendtgørelsen
RESUMÉ
Et amt havde meddelt miljøgodkendelse til et dambrug, hvorefter foderforbruget efter
dambrugsbekendtgørelsen blev tilladt forøget med 30 % med mulighed for yderligere
forøgelse op til 56 %. Recipientkvalitetsmålsætningen for vandløbet var opfyldt, mens
dette ikke var tilfældet for den berørte fjord. Godkendelsen indeholdt vilkår om
udledergrænseværdier (beregnet ud fra undersøgelser om gennemsnitlige udledninger fra
dambrug i amtet og fastsat i forhold til foderforbrug efter dambrugsbekendtgørelsen) og
udvidede egenkontrolkrav. Amtet vurderede, at godkendelsen ikke ville medføre forøget
udledning, bl.a. som følge af bedre foder, driftsstyring, automatisk slamudtag og
recirkulering, hvilket amtet fandt dokumenteret ved dambrugets hidtidige drift.
Miljøstyrelsen ophævede godkendelse med henvisning til, at en godkendelse ikke måtte
give anledning til større forurening end reguleringen efter dambrugsbekendtgørelsen, at
forøget foderforbrug forudsatte videregående renseforanstaltninger og dokumentation for
renseeffekten, at de iværksatte foranstaltninger var driftsoptimeringer, der ikke kunne
begrunde en forøgelse af foderforbruget, samt at ansøgningen ikke opfyldte kravene, idet
der manglede redegørelse og dokumentation for anvendelse af mindst forurenende teknologi
og rensningseffekter.
Miljøklagenævnet udtalte generelt, at hverken Vandmiljøplan- eller
miljøbeskyttelseslov indeholdt retningslinier eller kvoter, der sikrede, at den
tilsigtede kvalitetsforbedring af vandmiljøet blev fastholdt, men at loven byggede på en
forudsætning om, at Vandmiljøplanens mål kunne fastholdes og udbygges ved
administration af godkendelsesordningen, navnlig ved princippet om renere teknologi.
Nævnet var enig med styrelsen i, at bekendtgørelsens § 6 om rensningskrav var
minimumskrav, hvis rensningseffekt ikke kunne tilsidesættes ved en miljøgodkendelse.
Hovedvægten ved vurderingen af, om en ansøgning om miljøgodkendelse til øget
foderforbrug kunne imødekommes, måtte lægges på, om det var godtgjort, at dambrugets
indretning og drift ville opfylde lovens bestemmelser om anvendelse af renere teknologi,
at målsætningen for vandløb og søer nedstrøms dambruget kunne opfyldes, og at
hensynet til fjernrecipienten var tilgodeset.
At den aktuelle udledning fra et dambrug ikke påvirkede vandløbet negativt, og at
indretning og drift i almindelighed var miljømæssigt acceptabel, var ikke i sig selv
tilstrækkeligt til at tillade en væsentlig forhøjelse af foderforbruget. Nævnet fandt
i den konkrete sag, at ansøgningen ikke opfyldte kravene til en ansøgning om
miljøgodkendelse (utilstrækkelig redegørelse for dambrugets indretning og muligheder
for anvendelse af mindst forurenende teknologi og de bedst mulige miljøbeskyttende
foranstaltninger), ligesom amtets miljøgodkendelse var meddelt på et utilstrækkeligt
grundlag (herunder amtets beregninger som grundlag for fastsættelsen af
udlederkravværdierne, dokumentation for rensningseffekten og godkendelsens forhold til
regionplanen).
På denne baggrund stadfæstede nævnet Miljøstyrelsens afgørelse, men hjemviste
sagen til fornyet behandling. Dambruget kunne dog under sagens fornyede behandling
opretholde foderforbruget, da dambruget de seneste år havde haft et foderforbrug,
svarende til miljøgodkendelsen, vandløbsmålsætningen havde været opfyldt og dambruget
var af beskeden størrelse. Endelig påpegede nævnet generelt, at egenkontrollen var
forbundet med væsentlig usikkerhed, og at problemerne i tilknytning til
dambrugsbekendtgørelsens udlederkrav og egenkontrol efter nævnets opfattelse ikke kunne
afhjælpes gennem en sædvanlig regulering ved miljøgodkendelser, der fastsætter
egentlige udlederkrav. Det ville være i strid med Vandmiljøplan og lovgivning, hvis der
åbnedes mulighed for, at dambrugene på et usikkert grundlag kunne opnå væsentlige
udvidelser af foderforbruget. Herefter opfordrede nævnet til, at problemerne søgtes
afhjulpet i et samarbejde med erhvervet. (Miljøklagenævnet traf samme dato tilsvarende
afgørelser, j.nr. 13/162-30, 13/162-18 og 13/162-15)
MYNDIGHED
SAG
Afgørelse af 12. august 1996, j.nr. 211-44
LOVOMRÅDE
Vandforsyningsloven § 2, § 20 og § 81, nr. 1 Naturbeskyttelsesloven § 3
Bekendtgørelse om afgrænsning og administration af EF-Fuglebeskyttelses- og
Ramsarområder § 4 Bekendtgørelse om vandindvinding og vandforsyning
SAGSINDHOLD
Foreløbig vandindvindingstilladelse kunne ikke meddeles, da utilstrækkeligt grundlag for
at vurdere vilkår af hensyn til beskyttede naturtyper og EF-Fuglebeskyttelses- og
Ramsar-områder. Tilladelse til vandindvindingsinteressentskab kunne indbringes for
nævnet.
RESUMÉ
Et interessentskab, bestående af tre erhvervsvirksomheder, ansøgte om en
vandindvindingstilladelse på indtil 1,87 mio. m3 med mulighed for trinvis
udvidelse til 2,7 mio. m3. Interessentskabet var oprettet for at sikre den
optimale udnyttelse af grundvandsressourcerne, idet de enkelte kildepladser forventedes at
påvirke hinanden. Inden for oplandene lå to vandløb, nogle beskyttede naturtyper efter
naturbeskyttelseslovens § 3 samt to EF-Fuglebeskyttelses- og Ramsarområder. Amtet
meddelte den ansøgte vandindvindingstilladelse bl.a. på vilkår om etablering af
overvågningsprogram og kompensationsforanstaltninger, bl.a. til sikring af
minimumsvandføringen i de to vandløb samt vilkår om, at der før udvidelser skulle
foreligge dokumentation for, i hvor høj grad yderligere indvinding kunne finde sted.
Amtet fandt, at offentlighedsfaser og ankefrister i forbindelse med en senere udvidelse
herved kunne undgås.
Miljøstyrelsen stadfæstede afgørelsen vedrørende de 1,87 mio. m3, men
ophævede afgørelsen vedrørende de mulige udvidelser, idet styrelsen fandt, der ikke
forelå tilstrækkelig dokumentation for konsekvenserne. Styrelsen bemærkede samtidig, at
der principielt ikke burde benyttes kompensationspumpninger for at opfylde målsætninger
for vandføring i åer og søer, men at dette i den konkrete sag kunne forbedre den
eksisterende tilstand. Miljøklagenævnet fandt, at tilladelsen efter dennes baggrund og
formål kunne indbringes for nævnet, uanset at denne ikke direkte vedrørte en
erhvervsvirksomhed. Nævnet påpegede, at amtets afgørelse havde karakter af en
foreløbig tilladelse, som ikke i sig selv medførte, at reglerne om offentlighed og
ankefrister ved den endelige tilladelse kunne fraviges. Nævnet afviste, at foreløbig
tilladelse til udvidelsen kunne meddeles, da der (endnu) ikke forelå et tilstrækkeligt
grundlag for at vurdere, hvilke vilkår der var nødvendige af hensyn til beskyttelsen af
områdets vandløb og øvrige naturtyper, jf. vandforsyningslovens § 2 (der ligeledes
forudsattes at varetage beskyttelsen efter naturbeskyttelseslovens § 3) og de berørte
EF-Fuglebeskyttelses- og Ramsar-områder. Nævnet tilføjede, at amtet ved et tillæg til
vandressourceplanlægningen kunne reservere de ønskede vandmængder til
interessentskabet, samt at nævnet ikke på det foreliggende grundlag kunne eller havde
samlet beføjelse til at tage stilling til, om en opfyldelse af
recipientkvalitetsmålsætningen skulle sikres ved kompensationspumpninger eller ved
foranstaltninger efter miljøbeskyttelsesloven eller vandløbsloven.
MYNDIGHED
SAG
Afgørelse af 16. august 1996, j.nr. 13/202-40
LOVOMRÅDE
Miljøbeskyttelsesloven § 33
SAGSINDHOLD
Forøgelse af fyldhøjden på eksisterende losseplads var ikke i strid med
lokaliseringsprincipperne for fremtidige lossepladser
RESUMÉ
Et amt havde meddelt og Miljøstyrelsen stadfæstet en miljøgodkendelse til
forøget fyldhøjde på en eksisterende losseplads. Lossepladsen lå i et område med
spredt beliggende landejendomme. Der var udarbejdet en lokalplan, der sikrede den ønskede
udvidelse. En omboende påklagede afgørelsen og gjorde herunder gældende, at der burde
stilles krav om en mindsteafstand til beboelseshuse på mindst 100 m, hvilket lokalplanen
ikke sikrede.
Miljøklagenævnet lagde ved afgørelsen vægt på, at der ikke var tale om anlæggelse af
en ny losseplads eller om forøgelse af lossepladsarealet og dermed af
perkolatproduktionen, idet der dog kunne være tendens til højere koncentrationer. På
denne baggrund kunne nævnet tilslutte sig, at udbygningen ikke var i strid med
miljøministerens intentioner vedrørende lokalisering af fremtidige lossepladser
(kystnærhedsprincippet). Nævnet fandt heller ikke anledning til kritik af placeringen,
henset til, at nærmestliggende ejendomme bestod af spredt beliggende landejendomme.
Herefter stadfæstedes afgørelsen, idet det bemærkedes, at nævnet alene havde taget
stilling til lossepladsens fyldhøjde i relation til miljøgodkendelsen.
MYNDIGHED
SAG
Afgørelse af 27. august 1996, j.nr. 13/204-2
LOVOMRÅDE
Miljøbeskyttelsesloven § 33, § 50, stk. 1 og 3, § 72, stk. 2 og § 98, stk. 1, nr. 2
SAGSINDHOLD
Miljøgodkendelse til deponeringsanlæg for lettere forurenet jord stadfæstet uden krav
om membran og perkolatdræn. Dispensation til privatejet deponeringsanlæg. Omboende, 4 km
fra anlæg, ikke klageberettiget
RESUMÉ
Et amt havde meddelt afslag på en ansøgning fra A/S Øresundsforbindelsen om
miljøgodkendelse til deponering af 75.000 m3 lettere forurenet jord på en
kunstig halvø. Efter klage meddelte Miljøstyrelsen tilladelse til deponeringen uden
vilkår om etablering af membran og perkolatdræn. Styrelsen fandt således, at perkolatet
kunne tillades udsivet til Øresund, samt at kontrol burde ske ved effektiv kontrol af
jorden før modtagelse og deponering, hvilket tilstræbtes ved egenkontrolkrav og
indgåede aftaler om forureningsundersøgelser m.v. på opgravningsstederne. Styrelsen
meddelte samtidig dispensation efter § 50, stk. 3, da affaldet p.g.a. mængde og
sammensætning ikke kunne indgå i den almindelige løbende affaldsbortskaffelse.
Miljøgodkendelsen blev påklaget til Miljøklagenævnet af Københavns Amt, der fandt, at
der burde stilles krav om membran og perkolatdræn.
Miljøklagenævnet var enig med Miljøstyrelsen i, at de indgåede aftaler og stillede
krav syntes tilstrækkelige til at sikre kontrollen med den deponerede jord, samt at de
beregnede koncentrationer i perkolatet var så lave, at perkolatet kunne tilledes Øresund
gennem udsivning. Nævnet bemærkede, at amtet ikke var fremkommet med konkrete forslag
til ændringer i kontrolkravene, samt at tilsynsmyndigheden om nødvendigt kunne stille
supplerende egenkontrolkrav efter § 72, stk. 2. Endelig henviste nævnet til, at det
pågældende vandområde i Regionplan 1993 var udlagt med lempet målsætning, at der ikke
var knyttet drikkevandsinteresser til grundvandet under depotet, samt at fjernere
recipienters målsætning ikke vurderedes at være truet. Herefter stadfæstede nævnet
Miljøstyrelsens afgørelse. En klage fra en omboende, hvis bopæl lå ca. 4 km fra
anlægget, blev afvist, da denne ikke fandtes klageberettiget.
MYNDIGHED
SAG
Afgørelse af 4. september 1996, j.nr. 13/202-31
LOVOMRÅDE
Miljøbeskyttelsesloven § 33
SAGSINDHOLD
Energiregnskab ved udnyttelse af nedbrydningstræ kunne ikke inddrages ved vurdering af,
om miljøgodkendelse burde meddeles. Intet behov for særskilte vilkår om
oplagsstørrelser eller om træets renhed
RESUMÉ
Et amt havde meddelt miljøgodkendelse til et anlæg til fraktionering, mellemlagring og
omlastning af knust, forsorteret nedbrydningstræ. Miljøgodkendelsen blev med enkelte
ændringer stadfæstet af Miljøstyrelsen. Danmarks Naturfredningsforening påklagede
afgørelsen og gjorde herunder gældende, at miljøgodkendelsen i relation til renere
teknologi burde indeholde et energiregnskab, som viste, at udnyttelsen af
nedbrydningstræet reelt gav et positivt resultat globalt miljømæssigt, at der burde
fastsættes vilkår om maksimalt oplag af træaffald og frasorterede affaldsfraktioner,
samt yderligere præcisering af tilladte affaldstyper. Klageren fandt, at man i modsat
fald risikerede at stå tilbage med et uløst affaldsproblem ved virksomhedens ophør,
ligesom der burde stilles krav til renheden bl.a. for at sikre overholdelsen af
EU-forordningen om overvågning og kontrol med overførsel af affald. Også kommunen
tilkendegav under klagesagens behandling ønsker om præciseringer af godkendelsens
vilkår.
Miljøklagenævnet afviste, at der ved vurdering af, om miljøgodkendelse burde
meddeles, kunne inddrages "total-betragtninger" vedrørende energiregnskab. Da
godkendelsen bl.a. stillede krav om indendørs oplægning og håndtering af træaffald
samt opbevaring af frasorteret affald, bortskaffelse efter kommunens anvisning og
journalføring, fandt nævnet ikke, at der var behov for vilkår om maksimalt oplag af
hverken træaffald eller frasorterede affaldsfraktioner. Nævnet tilføjede dog vilkår
om, at tilsynsmyndigheden efterfølgende kunne fastsætte vilkår herom, såfremt der ved
tilsyn på virksomheden konstateredes behov herfor. Nævnet kunne ligeledes tiltræde, at
der ikke fastsattes yderligere krav til renhedsgraden af det nedbrydningstræ, der måtte
modtages på virksomheden, da virksomheden alene var godkendt til at modtage forsorteret,
knust nedbrydningstræ, og da det forudsattes, at frasorterede affaldsfraktioner højst
ville udgøre 5%.
MYNDIGHED
SAG
Afgørelse af 6. september 1996, j.nr.13/205-1
LOVOMRÅDE
Miljøbeskyttelsesloven § 39
SAGSINDHOLD
Ophør af spildevandsudledning til å som vilkår i en kommunes miljøgodkendelse af
bestående autoophug. Ingen stillingtagen til, om amt eller kommune var rette myndighed
vedr. spildevandsudledningen, da amtet havde tiltrådt vilkåret
RESUMÉ
En kommune havde meddelt og Miljøstyrelsen stadfæstet en miljøgodkendelse
til en bestående autoophugningsvirksomhed efter reglerne om godkendelse af bestående
listevirksomheder. Virksomheden måtte herefter ikke længere udlede spildevand til den
amtskommunale vejvandsledning, der havde udløb til en højt målsat å. Spildevandet
skulle i stedet opsamles i samletank og bortskaffes som olie og kemikalieaffald eller til
rensningsanlæg, afhængig af spildevandets forureningsgrad. Under klagen til
Miljøklagenævnet gjorde virksomheden gældende, at forureningen var meget ringe, at
kravet om ændret spildevandsbortskaffelse var økonomisk særdeles tyngende, samt at
virksomheden havde haft en berettiget forventning om, at udledningsforholdene var i orden,
idet virksomheden bl.a. havde betalt tilslutningsbidrag (hvilket bidrag dog delvist var
tilbagebetalt til virksomheden).
Miljøklagenævnet kunne tilslutte sig, at det olieforurenede vaskevand ikke burde
udledes gennem vejvandsledningen. Nævnet fandt dog, at kravet om opsamling til samletank
kunne begrænses til alene at vedrøre spildevandet fra vaskepladsen, mens overfladevandet
fortsat kunne afledes gennem vejvandsledningen. Der kunne ikke lægges vægt på, om der
tidligere måtte være opkrævet kloakbidrag i strid med de derom gældende regler.
Nævnet tog ikke stilling til, om afgørelsen om ophør af den direkte udledning burde
være truffet af amtet, idet dette vilkår i miljøgodkendelsen forinden var tiltrådt af
amtet.
MYNDIGHED
SAG
Afgørelse af 11. september 1996, j.nr. 13/044-1
LOVOMRÅDE
Miljøbeskyttelsesloven § 33
SAGSINDHOLD
Miljøgodkendelse stadfæstet til asfaltfabrik i et i regionplanen udlagt særligt
sårbart område inden for drikkevandsområde. Spredningsberegninger for lugt.
RESUMÉ
Et amt havde meddelt miljøgodkendelse til etablering af en asfaltfabrik i et område, der
i henhold til den (senere) vedtagne regionplan var udpeget som særligt sårbart område
inden for drikkevandsområde. Ifølge denne måtte der normalt ikke placeres virksomheder,
der oplagrer, anvender eller fremstiller olie- og kemikalieprodukter. Tilladelse kunne dog
meddeles efter en konkret risikovurdering. Området var i henhold til kommune- og
lokalplan udlagt til erhvervsområde. Nærmeste boligområder lå mellem 700 og 1.000
meter fra virksomheden. To grundejerforeninger indbragte afgørelsen for
Miljøklagenævnet. I klagerne gjordes det navnlig gældende, at etableringen var i strid
med planlægningen, at boligområderne var utilstrækkeligt sikret mod lugt, at
miljøbelastningen fra trafikken var utilstrækkelig vurderet, samt at virksomheden ikke
burde lokaliseres det pågældende sted af hensyn til de nærliggende boligområder og
risikoen for drikkevandet. Spørgsmålet om forholdet til lokalplanlægningen havde
forinden været indbragt for Naturklagenævnet. Nævnet, der først havde afvist klagen
som for sent indkommet, nægtede efterfølgende at genoptage sagen, da asfaltanlægget var
opført, og da en realitetsbehandling "næppe kunne føre til, at der måtte kræves
udarbejdet en ny lokalplan".
Miljøklagenævnet udtalte herefter, at der med kravene om befæstelse af arealerne,
opsamlingsbassiner ved tanke, sikring mod afstrømning af overfladevand og kontrolvilkår
var tilstrækkelig sikkerhed for, at virksomheden ikke ville indebære en uacceptabel
risiko for grundvandet. De trafikale gener, der primært måtte afvejes i planlægningen,
burde ikke tillægges afgørende vægt ved miljøgodkendelsen. Da der endnu ikke var
udviklet mere præcise, af Miljøstyrelsen anerkendte, modeller til spredningsberegninger
for lugt, fandt nævnet endelig ikke anledning til at fravige lugtvejledningen eller
OML-modellen. Herefter stadfæstedes afgørelsen, idet nævnet dog fastsatte supplerende
vilkår om etablering af et egentligt overvågningssystem for jord- og
grundvandsforurening.
MYNDIGHED
SAG
Afgørelse af 19. september 1996, j.nr. 241-12
LOVOMRÅDE
Havmiljøloven § 51, stk. 2
SAGSINDHOLD
Tilladelse til klapning af havbundsmateriale i et EF-fuglebeskyttelses- og Ramsar-område.
RESUMÉ
Et amt meddelte en tidsbegrænset tilladelse til klapning af 500 m3
havbundsmateriale årligt, optaget ved indsejling til en havn. Området var udlagt som
EF-Fuglebeskyttelsesområde og Ramsar-område. Analyser af sedimentet viste stort set
samme niveau som baggrundsniveauet. Skov- og Naturstyrelsen havde forinden meddelt
samtykke til klapningen. Fiskeridirektoratet havde derimod ønsket en alternativ klapplads
af hensyn til fiskeriet. En erhvervsfisker påklagede afgørelsen til Miljøklagenævnet.
Klageren gjorde gældende, at klapningen ville mindske vandgennemstrømningen og skade
ålegræsset i området. Miljøklagenævnet lagde til grund, at der ikke kunne findes
egnede klappladser uden for beskyttede områder inden for en rimelig afstand fra
optagningsstedet. Da tungmetalindholdet i oprensningnssedimentet stort set svarede til
havbundssedimentet, da klapningen næppe ville påvirke vandgennemstrømningen
væsentligt, da der ikke fandtes ålegræs på klappladsen, og da Skov- og Naturstyrelsen
skønnede, at klapningen ikke ville medføre en væsentlig forringelse af området som
levested for fugle, stadfæstede nævnet amtets afgørelse.
MYNDIGHED
SAG
Vejledende udtalelser af 25. marts og 26. juni 1996
LOVOMRÅDE
Spildevandsbetalingsvedtægtsloven §§ 1 og 10
SAGSINDHOLD
En kommune, der for at inddrive forfaldne kloakbidrag havde erhvervet ejendomme på
tvangsauktion, måtte selv erlægge bidragene uden at kunne afskrive gælden på
spildevandsanlæggets regnskab
RESUMÉ
En kommune havde kloakeret ca. 2.000 ejendomme i sommerhusområder. I forbindelse med
inddrivelse af tilslutningsbidrag overtog kommunen nogle ubebyggede sommerhusejendomme på
tvangsauktion for 1 kr. pr. ejendom. Tilslutningsbidragene udgjorde ca. 54.000 kr. pr.
ejendom, hvortil kom skyldige ejendomsskatter, renter m.v. Videresalg forventedes at kunne
ske for 40.000 60.000 kr. Spørgsmålet var herefter, hvorledes kommunen skulle
kontere tabene.
Indenrigsministeriet udtalte, at kommunen ved tvangsauktionskøbene havde overtaget de
forpligtelser, der hvilede på ejendommene. Af hvile-i-sig-selv princippet fulgte, at
kommunens udgifter til anlæg og drift af kloakforsyningen skulle dækkes af kloakbidrag
fra de tilsluttede ejendomme, uanset om ejendommene ejedes af kommunen selv.
Kommunen havde derfor pligt til at betale de pålignede kloakbidrag, uanset at
baggrunden for erhvervelserne var et ønske om at inddrive de skyldige bidrag. Kommunen
kunne derfor ikke henføre sine udgifter og indtægter ved erhvervelse og videresalg af de
pågældende ejendomme til kloakforsyningen. Der var ikke herved taget stilling til,
hvorvidt kommunen i øvrigt lovligt havde kunnet afskrive kloakgælden som helt eller
delvis uerholdelig. Kommunen undlod herefter at foretage afskrivning af kloakbidragene,
men spurgte efterfølgende Tilsynsrådet, hvorvidt det var muligt efter videresalget at
overføre realiserede tab til kloakforsyningen. Tilsynsrådet henviste herom til
Indenrigsministeriets vejledende udtalelse, hvorefter kommunen ikke lovligt kunne henføre
intægter og udgifter ved erhvervelse og videresalg af ejendommene til kloakforsyningen.
MYNDIGHED
SAG
Afgørelse af 30. maj 1996
LOVOMRÅDE
Spildevandsbetalingsvedtægtsloven § 2, stk. 3
SAGSINDHOLD
En kommune kunne opkræve vandafledningsbidrag efter målt forbrug med virkning fra et
kalenderårs start, uanset at betalingsvedtægten først var vedtaget midt i året
RESUMÉ
En kommune opkrævede vandafledningsbidrag efter målt forbrug med virkning fra et
årsskifte, uanset at betalingsvedtægten først blev vedtaget midt i det pågældende
kalenderår. Byrådet havde allerede året forinden truffet principbeslutning om denne
opkrævningsmåde, ligesom borgerne var blevet informeret herom ved en husstandsomdelt
avis og i forbindelse med ejendomsskattebilletten. På denne baggrund fandt byrådet, at
borgerne havde en berettiget forventning om at kunne afregne efter målt forbrug, uanset
at betalingsvedtægten var blevet forsinket. Tilsynsrådet udtalte, at byrådet ikke havde
handlet klart ulovligt, da betalingsvedtægtsloven hjemlede denne opkrævningsmåde, og da
borgerne ved kalenderårets start var blevet informeret om principbeslutningen.
MYNDIGHED
SAG
Afgørelse af 20. juni 1996, j.nr. 1995-951/116
LOVOMRÅDE
Vandforsyningsloven § 53, stk. 1, 2. pkt Styrelsesloven §§ 17 og 21
SAGSINDHOLD
En kommuneingeniør kunne uden formel delegation godkende vandtaksterne for et privat
vandværk, uanset beføjelsen i loven var henlagt til kommunalbestyrelsen
RESUMÉ
Sagen drejer sig om, hvorvidt en kommune lovligt har kunnet overlade det til
kommuneingeniøren at godkende taksterne for levering af vand fra et privat vandværk uden
nogen formel beslutning herom.
Tilsynsrådet fandt, at det forhold, at en kompetence i lovgivningen var tillagt
kommunalbestyrelsen, som udgangspunkt alene var udtryk for, at opgaven skulle løses i
kommunalt regi. Medmindre det fremgik af bestemmelsen eller klart var forudsat, havde en
sådan kompetenceregel ikke betydning for opgavens placering i den kommunale forvaltning.
En borger kunne derfor som udgangspunkt ikke kræve, at en sag blev forelagt for hverken
kommunalbestyrelsen eller det pågældende udvalg. På denne baggrund fandt Tilsynsrådet,
at kommunen havde overholdt vandforsyningslovens § 53, stk. 1, 2. pkt.
MYNDIGHED
SAG
Afgørelse af 9. august 1996, j.nr. 1993-951/84
LOVOMRÅDE
Affaldsdepotloven § 4, stk. 1 Miljøbeskyttelsesloven § 65
SAGSINDHOLD
En kommunes kortlægning af muligt forurenede grunde, hvis oplysninger anvendtes til bl.a.
ejendomsoplysningsskemaer og byggesagsbehandling, antoges ikke at være ulovlig
RESUMÉ
En kommune havde gennemført en kortlægning af nuværende og tidligere industrigrunde og
lossepladser i kommunen. Inden for en kortere årrække skulle kortlægningen suppleres
med en byggesagsgennemgang, hvorved mange grunde ville udgå af kortlægningen, mens andre
enten ville blive registreret som affaldsdepoter eller ville forblive i den kommunale
kortlægning. Kortlægningen anvendtes af kommunen i forbindelse med a) kommune- og
lokalplaner, b) bygherrer ville blive underrettet ved byggeansøgninger, c) ved besvarelse
af ejendomsoplysningsskemaer eller konkrete forespørgsler, d) ved deponering af forurenet
jord og e) undersøgelsesindsats inden for ca. 10 år af hensyn til grundvand og aktuel
arealanvendelse. En advokat, der indbragte sagen for Tilsynsrådet, gjorde gældende, at
kortlægningen påvirkede ejendommenes omsættelighed, og at denne var en bebyrdende
forvaltningsakt, der krævede lovhjemmel. Miljøstyrelsen udtalte, at hjemlen for
kortlægning udover affaldsdepotlovens regler måtte søges i miljøbeskyttelseslovens
tilsynsbestemmelser (§§ 65 og 66), ligesom det afvistes, at der var tale om bebyrdende
forvaltningsakter, idet oplysningerne var af en karakter, som borgerne selv ville kunne
tilvejebringe. I øvrigt svarede kortlægningen til Jordforureningsudvalgets forslag.
Tilsynsrådet udtalte, at der ikke fandtes direkte lovgivning om registrering af muligt
forurenede grunde, men at en vis forudgående kortlægning af muligt forurenede grunde
måtte være forudsat i affaldsdepotloven, ligesom kommunernes generelle tilsynspligt
efter miljøbeskyttelsesloven måtte antages at være tilstrækkelig hjemmel.
Tilsynsrådet lagde herved vægt på, at de oplysninger, der lå til grund for
kortlægningen, var offentligt tilgængelige, samt at der ikke var retsvirkninger
forbundet med kortlægningen. Herefter var der ikke tilstrækkelig grund til at antage, at
kortlægningen var i strid med lovgivningen eller manglede hjemmel.
MYNDIGHED
SAG
Afgørelse af 26. september 1996, j.nr. 1996-951/298
LOVOMRÅDE
Spildevandsbetalingsvedtægtsloven § 2, stk. 3
SAGSINDHOLD
En kommune var berettiget til at opkræve vandafledningsbidrag efter målt forbrug uanset
væsentligt vandspild som følge af ledningsbrud
RESUMÉ
I forbindelse med et vandledningsbrud med deraf følgende vandspild på anslået 650 m3
anmodede grundejerne om en reduktion af vandafledningsbidraget. Kommunen afslog
anmodningen med henvisning til betalingsvedtægten, hvoraf fremgik, at bidraget skulle
betales efter målt forbrug. I klagen til Tilsynsrådet gjordes det gældende, at
målerbrønden lå langt fra huset, at ejerne ikke havde været bekendt med bruddet, samt
at ejendommen havde et meget langt ledningsnet efter vandmåleren i modsætning til de
fleste, hvor måleren sidder ved huset, hvor et vandspild på grunden derfor ville ske på
fællesskabets regning. Miljøstyrelsen udtalte vejledende, at kommunen, når helt
særlige forhold talte derfor, kunne give et fradrag i vandafledningsafgiften, såfremt
det fandtes dokumenteret, at vandet ikke var tilledt kloaksystemet. Kommunen fandtes
omvendt ikke forpligtet hertil. Tilsynsrådet fandt herefter ikke grundlag for at
fastslå, at kommunen havde handlet i strid med lovgivningen.
|