[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste]
Kortlægning og vurdering af storskrald 4. Kortlægning af storskraldsordninger4.1 Oversigt over ordningstyper Kortlægningen af kommunale storskraldsordninger og deres udbredelse bygger på en spørgeskemaundersøgelse omfattende alle landets 275 kommuner. Opgørelsesåret er 1995. Beskrivelserne af de enkelte ordningstyper baseres derimod på de interviews med repræsentanter for kommuner og affaldsselskaber dækkende 12 udvalgte kommuner. I forbindelse med beskrivelsen af fraktioner og materialer fra ordningerne indgår kvalitative erfaringer fra sorteringsanalyserne. I dette kapitel præsenteres en oversigt over de i undersøgelsen identificerede ordninger. De forskellige ordningstyper beskrives, og der redegøres for en række udviklingstendenser. Fordele og ulemper ved de tre gennemgående ordningstyper beskrives. Kapitlet indeholder følgende afsnit: 4.1 Oversigt over ordningstyperFordeling på ordninger
Tal i ( ) angiver, hvor mange af de 239 kommuner der har den aktuelle ordningstype. Flertallet af kommuner har således mere end én ordning for indsamling af storskrald. Vandrecontainere ??ubemandede containerpladser? Figur 4.1 viser fordelingen af storskraldsordninger i 239 kommuner. I 4.1 findes en liste over etablerede storskraldsordninger i kommunerne i 1995. Figur 4.1 Af tekniske årsager er figur 4.1 udeladt. Økonomi Bringeordninger Henteordninger 4.2 Indsamlingsordninger4.2.1 Særlige kendetegn og definitionerDefinition
De to ordningstyper er forskellige mht. antallet af afhentningsadresser pr. indsamling samt servicegrad og dermed også de indsamlede mængder. Tilrettelæggelse af indsamlingsordning Ladvognen anvendes primært til indsamling af genanvendelige materialer, hvor laddet
ofte ses opdelt i sektioner til kildesorterede materialer. Oftest er indsamlingen udliciteret til en vognmand, som forestår alt omkring selve indsamlingen, mens kommunen/affaldsselskabet står for administration af storskraldsordningen. Ruteindsamlingen gennemføres med varierende indsamlingsfrekvens fra to gange årligt op til 12 gange årligt. Bilerne er bemandet med 1-4 personer, incl. chaufføren. Tilkaldeordninger kan ligeledes være tilrettelagt på særlige indsamlingsdage, men der kan også være tale om "dag til dag" afhentninger. Information til borgerne om ordningerne sker enten ved udsendelse af særlige informationsskrivelser eller ved annoncering i lokalavisen, vejviseren eller lignende. Indsamlingsordningerne for fem kommuner er besigtiget. Af disse har Års, Tornved og Stubbekøbing etableret egentlige ruteindsamlingsordninger med faste indsamlingsruter. Århus og Gladsaxe har begge tilkaldeordninger. 4.2.2 Udbredelsen af indsamlingsordningerAf 239 kommuner har 156 oplyst, at de har etableret indsamlingsordning for storskrald. Heraf har:
Den geografiske fordeling fremgår af figur 4.2. Indsamlingsordninger er relativt udbredt blandt kommunerne, men der tilbydes normalt også andre storskraldsordninger. Når indsamlingsordningen kun sjældent eksisterer alene, er forklaringen, at den er tiltænkt de borgere, der ikke selv kan bortskaffe deres storskrald. Tilkaldeordning eller ruteindsamling Begge ordningstyper Kildetyper Kommuner med ruteindsamling indsamler ofte storskrald fra institutioner sammen med affald fra de private husstande. Undertiden ses dog affald, der stammer fra erhverv. Det kan således også i indsamlingsordninger være vanskeligt helt at holde erhvervsaffald ude. Dækningsgrad Figur 4.2 Af tekniske årsager er figur 4.2 udeladt. Ruteindsamling anvendes i mindre udstrækning end tilkaldeordning og sidstnævnte ordning er normalt et supplement til en anden storskraldsordning. Tilkaldeordningen tilbyder ikke samme service, idet kommunen først skal kontaktes, hvorefter affaldet kan sættes frem. Serviceniveauet kan have stor betydning for dækningsgraden. Med en indsamlingsfrekvens 2 gange årligt bliver ordningen mindre synlig end med 12 årlige indsamlinger. Dette kan direkte måles af indsamlingseffektiviteter (opgjort som kg/husstand/år). Hyppig information er ligeledes afgørende for hvor store mængder, der indsamles. Fraktioner og materialer Myndighedskrav Genanvendelige materialer Andre genanvendelige materialer kan indsamles sammen med storskrald. Jern og metal er den største og mest betydelige gruppe, men også materialer som f.eks. plast, træ, beton, sten, tekstiler mfl. indgår. Genbrugelige effekter Brændbart/ej-brændbart Afgifter Plads på indsamlingsbil Antallet af fraktioner og materialer kan ikke blot øges. Flere fraktioner kan kræve investering i en ny indsamlingsbil. Derfor skal en investering afvejes i forhold til en eventuel reduktion i behandlingsomkostning og miljøbelastning. Administrative begrænsninger Indsamlingsfrekvensen er normalt mindst 6 gange årligt i de kommuner, der alene tilbyder en indsamlingsordning. Det er nogle kommuners erfaring, at færre afhentninger er utilstrækkelige. Få indsamlinger medfører, at borgerne benytter andre ordninger til at bortskaffe storskraldet. Renhed af fraktioner 4.3 Bemandede containerpladser4.3.1 Særlige kendetegn og definitionerDefinition Åbningstider/bemanding Åbningstiden er normalt afhængig af oplandets størrelse. I mindre kommuner og kommuner med flere decentralt placerede pladser er åbningstiden på den enkelte plads ofte begrænset til visse dage og/eller perioder. Mange kommuner har taget højde for, at borgerne skal have mulighed for at benytte pladsen uden for almindelig arbejdstid. De bemandede containerpladser kan i nogle kommuner være placeret i forbindelse med lossepladsen eller forbrændingsanlægget. Bemandingen kan variere men består typisk af 1-2 personer. Brug af pladserne De bemandede containerpladser besøges som regel i bil. Affaldet ligger i bilen eller på trailer. Pladserne er indrettet, så biler kan køre frem mellem containerne eller rundt om disse. Normalt må biler over 3500 kg ikke komme på pladserne. De fleste kommuner har udfærdiget deres regulativ således, at det kun er kommunens borgere - og eventuelt virksomheder - der har ret til at benytte den bemandede containerplads. En effektiv håndhævelse administreres nemmest ved udlevering af boner, som afleveres ved hvert besøg. Ofte er det enfamilieboliger, der benytter de bemandede containerpladser mest. På baggrund af en undersøgelse /Miljøstyrelsen 1997/ vurderes det, at en husstand i enfamiliebolig benytter pladsen 3-4 gange så ofte som husstande i etageboliger. 4.3.2 Udbredelsen af bemandede containerpladserDe fleste kommuner har i dag etableret en eller flere bemandede containerpladser. Af 239 undersøgte kommuner har 220 bemandede pladser, hvoraf:
Pladser i 12 kommuner På figur 4.3 ses den geografiske fordeling af bemandede containerpladser. Det ses, at de bemandede pladser ofte ikke er det eneste tilbud til kommunens borgere for bortskaffelse af storskrald. De første egentlige bemandede containerpladser blev etableret for ca. 15 år siden. Udbygningen er siden gået stærkt. I dag er det således uden sammenligning den mest udbredte ordningstype og oftest det eneste tilbud til kommunens borgere. Kildetyper Grundejerforeninger, boligselskaber og lignende har i nogle kommuner etableret egen opsamling af storskrald fra private husstande i containere, der køres direkte til behandling. Herved betaler medlemmerne såvel for den almindelige storskraldsordning, som for bortskaffelsen af eget storskrald fra private husstande. Ofte har virksomheder adgang til at benytte de bemandede containerpladser. Benyttelsen kan være reguleret gennem betaling for brug af pladsen f.eks. vægt, gennem boner eller på anden måde. Figur 4.3 Af tekniske årsager er figur 4.3 udeladt. Virksomhedernes adgang reguleres almindeligvis kun ved, at biler over 3500 kg ikke har adgang. Herved er det kun mindre virksomheder - typisk inden for landbrug, håndværk, service, handel og kontor - der i praksis benytter de bemandede containerpladser. Dækningsgrad 4.3.3 Fraktioner og materialerPå de bemandede pladser er der opstillet åbne og lukkede ophalercontainere til de sorterede affaldsfraktioner og materialer. Enkelte steder anvendes rumopdelte containere til flere fraktioner. Pressecontainere (til f.eks. pap eller brændbart) og kuber til glas forefindes normalt. På nogle pladser er der indrettet særlige aflæsningsområder, hvor affald lægges direkte på jorden. Sådanne områder er især indrettet til haveaffald. Fraktionsvalg De senere år er antallet af fraktioner, som affaldet sorteres i generelt øget - og hermed også mulighederne for lokalt at styre affaldsstrømmene. De indsamlede mængder fra de bemandede pladser stiger fortsat - men da en del af denne stigning f.eks. kan skyldes virksomheders øgede brug af pladserne, vides ikke om væksten reelt også sker for storskrald fra private husstande. Myndighedskrav Valget af fraktioner bestemmes endvidere af de tekniske og økonomiske krav, der stilles fra affaldsbehandlingsanlæg lokalt, eller af de markedsmæssige muligheder for at afsætte de sorterede materialer/fraktioner. Det er dog ikke alene privatøkonomiske vurderinger, der afgør om en ny fraktion skal indsamles - også politiske/ideologiske overvejelser kan styre valget af fraktioner, idet der kan være en vis goodwill knyttet til at etablere indsamling med henblik på genbrug/genanvendelse. Genanvendelige materialer Af egentlige storskraldsfraktioner er følgende materialer/produktgrupper set frasorteret:
Også affaldsfraktioner som ikke hører under egentlig storskrald eller under specialaffald kan sorteres fra:
Genbrugelige effekter Brændbart/ej-brændbart
Pladsforhold Renhed af fraktioner
Sorteringen kan generelt betragtes som tilfredsstillende, men affald emballeret i papirsække eller sorte plastsække slører dog dette billede. Affaldsanalyserne viser, at der ofte her er sammenblandet affald, der burde være udsorteret i stedet for at blive placeret i den brændbare fraktion. Pladspersonalets betydning Ofte må pladspersonalet dog hjælpe borgere med at trække storskraldseffekter op af containeren, fordi det er smidt i den forkerte. Det er også iagttaget, at pladspersonalet i perioder med færre besøgende på egen hånd sorterer forkert placeret affald. Kravene til pladspersonalet er, at de er
Mange affaldsselskaber gennemfører videreuddannelse af pladspersonalet. Kan olie- og kemikalieaffald afleveres på pladsen, skal personalet gennemgå et kursus i håndtering af dette. 4.3.4 Indsamlede mængderAffald fra virksomheder Kun få kommuner har forsøgt at kortlægge, hvor stor en del af affaldet på containerpladserne, der stammer fra erhverv. I interviewundersøgelsen skønner kommunerne, at erhvervsaffaldets andel af den samlede tilførte mængde ligger mellem 5 - 40 pct. I Gladsaxe kommune fandt man, at ca. 75 pct. af affaldsmængden kom fra private husstande - resten fra erhverv. For pap og brændbart skønnedes halvdelen at stamme fra erhverv, mens 1/4 af jern og metal samt ej-brændbart kom fra erhverv. For alle øvrige fraktioner skulle mindst 80 pct. komme direkte fra private husstande, /Inga Larsen, 1996/. Mængde pr. besøg 4.3.5 ØkonomiDet er vanskeligt at opstille økonomiske nøgledata for de bemandede containerpladser. Der optræder omkostninger til indsamling af genanvendelige materialer fra dagrenovation (papir og glas), til indsamling af erhvervsaffald, til haveaffald samt til olie- og kemikalieaffald. Omkostningerne til hver af disse affaldstyper kan næppe omgøres særskilt og det vil generelt være vanskeligt at allokere fællesomkostningerne på de respektive affaldstyper. De betydeligste poster ved etablering og drift af containerpladser er:
4.4 Ubemandede containerpladser4.4.1 Særlige kendetegn og definitionerDefinition Pladstyper Visse ubemandede pladser er kun periodisk åbne. Her er containere opstillet på skift på forskellige lokaliteter i kommunen. Denne type kaldes vandrecontainere, der typisk betjener mindre bysamfund. Boligselskaber har ofte i eget regi etableret en ubemandet plads, hvor afdelingens beboere kan aflevere stort affald. Denne type pladser er normalt aflåst og ikke tilgængelige for andre end beboerne. Sådanne private ordninger behandles ikke i denne undersøgelse. Bemanding Brug af pladserne I enkelte kommuner er pladserne indhegnede og en bom sikrer, at kun personbiler får adgang. Derved undgås større varevogne og lastbiler. De indhegnede pladser kan være aflåst uden for dagtimerne. 4.4.2 Udbredelsen af ubemandede containerpladserBlandt 239 undersøgte kommuner optræder ubemandede containerpladser kun i 32 kommuner, heraf har:
Ubemandede containerpladser fandtes tidligere i flertallet af de danske kommuner. De seneste år er de mange steder erstattet med andre ordninger - specielt de bemandede pladser har vundet større udbredelse. Figur 4.4 Af tekniske årsager er figur 4.4 udeladt. Kun i én kommune er den ubemandede plads den eneste kommunale storskraldsordning. I de fleste kommuner indgår de ubemandede pladser som et supplement til indsamlingsordninger og/eller bemandede pladser. Ofte benyttes de ubemandede her til at servicere den del af befolkningen, som bor i mindre urbaniserede områder. Dette gælder specielt i de kommuner, hvor vandrecontainere indgår i konceptet. Fraktioner og materialer Større pladser kan være indrettet med containere for sortering af storskrald i flere fraktioner, akkurat som det kendes fra bemandede pladser. Når der på de ubemandede pladser er mulighed for sortering i flere fraktioner, så svarer valget af disse ofte til den fraktionsinddeling, der anvendes på de bemandede pladser. På de ubemandede pladser er der ikke set eksempler på, at elektronikaffald og specialaffald opsamles særskilt. Renheden af fraktionerne Containere til materialer (papir, pap, jern/metal og udsorterede fraktioner af inert affald) er ofte så forurenede, at indholdet skal sorteres inden det kan afsættes til oparbejdning. Dette er en dyr løsning - og ofte forbrændes eller deponeres indholdet i stedet. Også fraktionerne brændbart og ej-brændbart har ofte for stort et indhold af fejlplacerede materialer. Sortering og/eller anden behandlingsform end oprindelig planlagt vil være konsekvensen. Klunsning 4.4.3 Indsamlede mængderBlandt de kommuner, der har etableret ubemandede pladser i kombination med andre storskraldsordninger, er det kun i meget få tilfælde muligt at uddrage, hvor meget storskrald der indsamles gennem de ubemandede pladser. Se også kapitel 6. Generelt er der dog en tendens til, at mængden opgjort pr. husstand er større i kommuner, hvor en ubemandet plads er en del af storskraldsordningen. Årsagen hertil er formodentlig, at når der ikke er opsyn på pladserne giver det borgere og virksomheder et større incitament til at benytte pladserne - måske også til affald, som ikke kan bortskaffes gennem tilsvarende kontrollerede ordninger. Det vides dog ikke i hvilket omfang virksomheder benytter de ubemandede pladser. Der foreligger heller ingen opgørelser over, hvor mange besøg pladserne får, eller hvor meget affald der afleveres pr. besøg. 4.4.4 ØkonomiUbemandede containerpladser har meget forskellig opbygning og indretning. Der kan f.eks. være tale om en vandrecontainer opstillet seks gange årligt på en parkeringsplads eller en fuldt anlagt plads med befæstning, hegning, lys og plads til mange fraktioner. Det er derfor ikke muligt at sige noget generelt om anlægsomkostningerne til en plads. På driften er der lavere omkostninger til driftspersonale end for bemandede pladser. Til gengæld er der typisk større omkostninger til behandling og bortskaffelse af affaldet. Dette skyldes behov for efterfølgende håndtering af affaldet eller anvisning af affaldet til en dyrere behandlingsform (f.eks. deponering i stedet for forbrænding). I affaldsselskabet AVØ har man beregnet, at de samlede omkostninger til drift af storskraldsordninger (inklusive behandling) ikke er større for de bemandede pladser end for de ubemandede pladser. 4.5 Ikke-kommunale storskraldsordningerDe kommunale storskraldsordninger antages at indsamle hovedparten (og en stigende andel) af storskrald fra private husstande, og herudover også andre affaldstyper fra private husstande samt affald fra andre kildetyper. Den resterende del af storskraldet fra private husstande indsamles gennem andre "storskraldsordninger". I det følgende omtales kort, hvilke ordninger det drejer sig om, idet det dog skal bemærkes, at det ikke har været et formål med undersøgelsen at kortlægge omfanget af disse ordninger. Private indsamlings-ordninger Tidligere var sådanne private ordninger meget udbredte. Men i de senere år er omfanget af privat organiserede storskraldsordninger reduceret. Dette skyldes, at mange kommuner har udbygget deres service omkring indsamling af storskrald, og at et højere afgiftsniveau gør det væsentlig dyrere at bortskaffe usorteret storskrald En del boligselskaber har dog bibeholdt den private storskraldsordning. Paradoksalt nok betaler selskaberne for både den kommunale ordning over renovationsgebyret og den private ordning via vognmanden. Indsamling til loppemarked Forhandlerordninger Det er meget forskelligartede produktgrupper, som husstandene på den måde kan skille sig af med. Det kan eksempelvis dreje sig om: dæk, hårde hvidevarer, fyr/kedler/olietanke eller elektriske og elektronik produkter. Mængden og sammensætningen af affald fra de private husstande, der bortskaffes gennem forhandlerordninger er ukendt. 4.6 Andre bortskaffelsesmåder for storskraldStorskrald bortskaffes også på måder, som ikke er tilsigtet i henhold til gældende lovgivning. Nedenfor omtales enkelte utilsigtede bortskaffelsesmåder. Henkastning Der har det seneste år været rejst kritik af, at storskrald i stigende grad henkastes i naturen - specielt i skovene. Stigende affalds- og behandlingsafgifter skaber incitamentet til denne uønskede bortskaffelse. Ingen af de kommuner, der har deltaget i interviewundersøgelsen, har registreret stigende henkastning i naturen af storskrald - snarere tværtimod. Mere sandsynligt er det, at lokale problemer med øget, ulovlig bortskaffelse af affald stammer fra erhverv, som ikke er omfattet af de kommunale storskraldsordninger. Med den stigende service i storskraldsordningerne er det svært at se, hvilket incitament de private husstande skulle have for at henkaste storskrald i naturen. Afbrænding eller opfyldning med storskrald på egen grund forekommer. Med øget miljøbevidsthed hos borgerne og et generelt højere serviceniveau i de kommunale storskraldsordninger, så må incitamentet til egen bortskaffelse af storskrald - alt andet lige - være faldende. Erhvervsordninger Dagrenovationsordninger Omfanget af eventuel bortskaffelse af storskrald gennem dagrenovationsordningerne er ukendt, men skønnes at være begrænset. 4.7 Fordele ved forskellige kommunale ordningerI dette afsnit omtales nogle af de fordele og muligheder, som de forskellige aktører kan opleve ved de alternative, kommunale ordninger. 4.7.1 IndsamlingsordningerMyndigheder Private husstande Virksomheder Indsamlingsordningerne er ofte udliciteret til vognmand/renovatør, som forestår selve indsamlingen. 4.7.2 Bemandede containerpladserMyndigheder Mængderne, der indsamles på de bemandede pladser er store og stigende. Herigennem er der mulighed for at sikre en stadig mere miljøvenlig håndtering af affaldet. En væsentlig del af de stigende mængder kan stamme fra virksomhederne Private husstande Virksomheder 4.7.3 Ubemandede containerpladserMyndigheder Private husstande Virksomheder 4.8 Ulemper ved forskellige kommunale ordningerI dette afsnit omtales nogle af de ulemper og begrænsninger, som de forskellige aktører kan opleve ved de kommunale storskraldsordninger. Indsamlingsordninger Tilkaldeordninger giver normalt en del administration for forvaltningen. Private husstande Tilkaldeordningerne er tilsyneladende ikke så anvendte af de private husstande. Dette kan skyldes, at de alene er et supplement til andre ordninger. Virksomheder Bemandede containerpladser Private husstande Varierende benyttelse af containerpladserne betyder, at visse borgergrupper betaler en relativt større pris for ordningen. I visse tilfælde er det også de private husstandes betaling over renovationsgebyret, som helt eller delvis finansierer virksomhedernes benyttelse af pladserne. Virksomheder Vognmænd, som tidligere har forestået indsamling og transport af virksomhedernes affald til behandlingsanlæg har ikke længere denne opgave i samme omfang. Ubemandede containerpladser Private husstande 4.9 Udviklingstendenser for kommunale storskraldsordningerDer er inden for de seneste 15 år sket en markant ændring i kommunernes organisering af storskraldshåndteringen. Det generelle billede er, at der er sket et skift fra ukontrollerede til mere kontrollerede ordninger. Vigtigst er her, at den tidligere meget udbredte anvendelse af ubemandede pladser er afløst af bemandede pladser, fordi der her er bedre mulighed for kontrol af brugere såvel som affald. En anden tendens er, at indsamlingsordninger (ruteindsamling) erstattes eller snarere suppleres med bemandede containerpladser. Udviklingen på dette område er ikke nær så markant, som skiftet fra ubemandede til bemandede containerpladser. Selv om indsamlingsordninger nu anvendes i mindre omfang, så er det karakteristisk, at de ikke udfases helt. I langt de fleste kommuner bibeholdes indsamlingsordninger (specielt tilkaldeordninger) som et supplement til bemandede pladser. Tilkaldeordninger sikrer, at kommuner kan opretholde en vis service, specielt i forhold til de borgere, som ikke selv kan anvende bringeordninger. Af spørgeskemaer og interviews fremgår, at kommunerne argumenterer for en gennemført eller planlagt ændring af storskraldshåndteringen med fordelene ved de kontrollerede ordninger, se afsnit 4.7. Følgende argumenter nævnes almindeligvis i relation til en ændret håndtering af storskrald.
Udviklingen frem mod stadig flere bemandede containerpladser må forventes at fortsætte. I hvert fald har nogle kommuner, som endnu ikke har etableret bemandede pladser udtrykt, at de overvejer at indføre ordningen. 4.9.1 Nye udfordringer for de bemandede containerpladserMange steder er det erkendt, at det ikke er nok blot at etablere en bemandet plads. Pladsen må udvikles og løbende tilpasses de krav, der stilles dels til en tidssvarende affaldshåndtering. På en række områder kan der således iagttages en ny udvikling specielt for konceptet med de bemandede containerpladser. Information og service Øgede krav til betjening på bemandede containerpladser stiller krav til pladspersonalets kvalifikationer. Det drejer sig både om viden mht. affaldshåndtering og - ikke mindst flair for kundekontakt og vejledning. Flere små pladser Øget pladskrav Optimering af håndteringen Flere pladser har valgt at opstille pressecontainere til opsamling af de fraktioner, som med fordel kan komprimeres inden videretransport til affaldsbehandling. Pressecontainere anvendes i stigende omfang til f.eks. brændbart affald, pap og plastfraktioner. Anvendelse af de dyrere pressecontainere resulterer i reducerede omkostninger til tømning og transport. Nogle steder aflæsses haveaffald på et åbent areal og herfra eventuelt neddelt og komprimeret, inden det transporteres til komposteringsplads. Den store trafik, der opleves på nogle bemandede pladser, har medført, at der her gøres en særlig indsats for at adskille vognmændenes og brugernes tilkørselsveje. Et illustrativt eksempel på dette kan ses i Odense og ikke mindst i Frederikshavn kommuner. I Frederikshavn er vognbanerne tilmed niveauforskudt. Pladsen får herigennem også funktion af en omlastestation. Erhvervspladser Affaldsselskabernes rolle Når affaldsselskaberne koordinerer kommunernes storskraldsordninger ses det ofte, at ordningerne bliver ensartede i selskabets interessentkommuner. Dette gælder typisk i forbindelse med de bemandede container-pladser. Indsamlingsordninger, der findes som supplement til de bemandede pladser, har ofte en individuel og særegen udformning. Sådanne ordninger vil typisk fortsat blive administreret af den kommunale forvaltning. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||