[Forside] [Indhold] [Forrige]

Pendlercykler. Forslag til forsøg i Ålborg, Århus og København

Bilag 5: Indhold af spørgeskema til cykelhandlere

Efter en indledende telefonsamtale blev en beskrivelse af ordningens principper sendt til 2 cykelhandlere i København og 1 i Aalborg og Århus. Skemaerne er ikke kommet retur, men har dannet baggrund for en efterfølgende samtale i telefonen.

Oplysninger om økonomi i forhold til forskellige måder at drive en Pendlercykelordning på:

Cykelhandler:

Adresse:

Postnr og by:

Telefonnr:

Telefax nr.

Fælles for løsningerne A - C er at Pendlercykelordningen skal fungere efter de principper der er beskrevet foran. Ekspedition og ombytning af nøgler foregår på rutebilstationens billetsalg og informationskontor. (I København er anført de to cykelhandlere i hver sit spørgeskema)


Løsning A:

Cykelhandlen driver hele pendlercykelordningen til en udlejningspris på 100 kr pr. måned, evt. med en tillægspræmie for at undgå selvrisiko for kunderne. Cykelhandlen er ansvarlig for tyveri, reparationer og service.

Cykelhandlen sørger selv for at udsende girokort og evt. rykkere i tilfælde af manglende betaling.

Som minimum kan tegnes en kontrakt på to år, hvor det offentlige som minimum tegner sig for at give tilskud svarende til behovet for 25 cykler det første år.

På overslagsbasis vil
denne ordning vil koste _______ kr for de første 25 cykler pr. år.
                                                  _______ kr for de næste 25 cykler pr. år.
                                                  _______ kr for de efterfølgende 10 cykler pr. år.


Lejeindtægten fra brugerne vil skulle trækkes fra de ovenstående beløb. Overslaget skal være incl. moms.


Men skal i givet fald forhandles i forbindelse med indgåelse af en kontrakt herom.

Cykelhandlen kunne forestille sig at være med til dette princip: Ja Nej

Evt. kommentarer:


Løsning B:

Cykelhandlen kører ordningen, men der gives offentlige midler som starthjælp til et forsøg ved at indkøb af cykler de første to år finansieres af offentlige midler. Der føres regnskab med henblik på en årlig vurdering af ordningens økonomi.

Indkøb af cykler (som specificeret i notatet)

Som minimum kan tegnes en kontrakt på to år, hvor det offentlige som minimum tegner sig for at indkøbe 25 cykler det første år.

På overslagsbasis vil indkøb af cykler som specificeret i notatet
koste:

_______ kr for de første 25 cykler pr. år.

_______ kr for de næste 25 cykler pr. år.
_______ kr for de efterfølgende 10 cykler pr. år.

(Tillæg for dynamolys og tillæg for nøglelås efter hollandsk princip og montering af nummer)

_______ kr for lys pr. cykel

_______ kr for lås pr. cykel

_______ kr for nummer på cykel og nøgle pr. cykel


Service og reparationer:

På overslagsbasis vil
service og reparationer koste _______ kr for de første 25 cykler pr. år.
                                                  _______ kr for de næste 25 cykler pr. år.
                                                  _______ kr for de efterfølgende 10 cykler pr. år.

Lejeindtægten fra brugerne vil skulle trækkes fra de ovenstående beløb. Overslaget skal være incl. moms.

Men skal i givet fald forhandles i forbindelse med indgåelse af en kontrakt herom.

Cykelhandlen kunne forestille sig at være med til dette princip: Ja Nej

Evt. kommentarer:


Løsning C:


Det offentlige indkøber cyklerne og står selv for nøgleudlevering, indkrævning af leje og administration i øvrigt. Der indgås aftale med cykelhandlen om køb og service efter følgende principper:

Indkøb af cykler (som specificeret i notatet)
På overslagsbasis vil indkøb af cykler som specificeret i notatet
koste:

_______ kr for de første 25 cykler pr. år.
_______ kr for de næste 25 cykler pr. år.
_______ kr for de efterfølgende 10 cykler pr. år.

(Tillæg for dynamolys og tillæg for nøglelås efter hollandsk princip og montering af nummer)

_______ kr for lys pr. cykel
_______ kr for lås pr. cykel
_______ kr for nummer på cykel og nøgle pr.

Skønnet værdi som brugt cykel efter at have kørt i udlejningen i 2 henholdsvis 3 år:

_______ kr efter 2 år
_______ kr efter 3 år

Reparationer og vedligeholdelse kan udføres således:

Prisen forudsætter afhentning og aflevering i "cykelstalden" ved reservecyklerne og skal være incl. reservedele.

Reparation/vedligeholdelse Ca. pris pr. gang Skønnet behov for antal gange pr. år
Tilsyn og vurdering af bestanden af reservecykler m.h.t. luft udseende og smøring - evt. pr. 10 cykler. Forudsat 1 gang pr. uge.    
Lapning    
Smøring, efterspænding og vask    
Udskiftning/montering af kæde    
Udskiftning/montering af pedaler    
Reparation af dynamolys    
Udskiftning af kranklejer    
Udskiftning af hjullejer    
Opretning af lidt skævt hjul    
Isætning af nye eger    
Nyt forhjul    
Nyt baghjul med 3 gear    
Andet:    

Pris som brugeren skal betale for at få hentet cyklen indenfor en afstand på 3 km fra station/terminal og kørt til cykelhandelen/cykelstalden: __________ kr pr. gang.

Pris for evt. at administrere udlejningskontrakter, føre regnskab udskrive rykkere etc:
Pr. 25 cykler: __________

Priserne er overslagspriser og skal i givet fald forhandles i forbindelse med indgåelse af en kontrakt herom.

Cykelhandlen kunne forestille sig at være med til dette princip: Ja Nej

Evt. kommentarer:

[Forside] [Indhold] [Forrige] [Top]