Pendlercykler. Forslag
til forsøg i Ålborg, Århus og København 1. Indledning og opsummeringBaggrund Dette notat beskriver resultaterne af et arbejde med at undersøge de konkrete
muligheder for at etablere en pendlercykelordning i Aalborg, Århus og København både
med hensyn til praktisk udformning og økonomi. Deltagere og finansiering Styregruppen:
Arbejdsgruppen i Aalborg
Arbejdsgruppen i Århus:
Arbejdsgruppen i København
Indhold af notat Notatet er opdelt i følgende hovedafsnit om følgende emner:
Læsevejledning Spørgeskemaanalysen Vurderes prisen i forhold til priserne på abonnementskort til den kollektive trafik er
der imidlertid tale om en relativt stor betalingsvilje. F.eks. koster et abonnementskort
for ca. 20-25 kms daglig rejse (4 zoner) 380 kr i HT, 360 kr i NT og 430 kr i Århus
amt. Vurderet ud fra busbilletpriserne ser det altså ud til, at man vil give relativt
meget for pendlercykler og altså formentlig betragter det som en væsentlig forbedring af
servicen. Drøftelser med cykelhandlere Når dette er sagt, skal det også bemærkes, at der generelt har der været stor
velvilje fra cykelforretningernes side over for at bruge tid på at diskutere og forholde
sig til projektet. Praktisk organisering af ordningen For at undgå konkurrenceforvridning eller "udhuling" af eksisterende
forretninger bør det være et krav, at man kan fremvise et abonnementskort til kollektiv
trafik for at kunne leje en Pendlercykel. Dette kan være endnu mere rimeligt, hvis
ordningen drives med tilskud. Cyklen skal være let at leje, let at køre og let at erstatte i tilfælde af
problemer. Cyklerne bør derfor være almindelige standardcykler med 3 gear. Cyklerne bør
hverken farvemæssigt eller på anden måde adskille sig fra normale cykler, fordi
risikoen for hærværk eller tyveri herved kan holdes på "normalt" niveau
(zebra-princippet). Man skal leje cyklen på månedsbasis, hvor der i første omgang indgås lejekontrakt
med indbetaling af depositum/selvrisiko, hvorefter lejen opkræves månedsvis på
betalingsservice eller giro. Man skal ikke betale en ny cykel i tilfælde af tyveri,
hærværk eller andre havarier, hvor cyklen blot kan erstattes/ombyttes med en anden cykel
fra en bestand af reservecykler. Ordningen vil kunne drives helt og holdent af en cykelhandler med tilskud under en
eller anden form eller alternativt i sin egen (offentlige) organisation - og naturligvis
også i blandingsformer. Markedsføring Imidlertid bør en massiv omtale i diverse branchetidsskrifter i kombination med en vis
interesse for det nye og utraditionelle i ordningen kunne bringe ordningen ud til ret
mange menneskers kendskab i starten. Som vedvarende (og ikke særlig markant) opmærksomhedsskaber bør der være en pjece
om ordningen tilgængelig på den kollektive trafiks salgssteder i de større omegnsbyer
om de involverede byer. Pjecen skal være suppleret af "informationsplakater"
udenfor ordningen i ventesalene på de centrale stationer og busterminaler samt ved
cykelparkeringer og hos de implicerede cykelhandlere. Økonomi Bruttoomkostningen for den totale cykelhandlerløsning kan forventes at ligge et sted
mellem 140.000 kr/år eller 230 kr/cykel/måned i heldigste fald og 240.000 kr/år (400
kr/ cykel/måned) afhængigt af sted og af cykelhandler. Det kræver en nærmere
forhandling, inden det kan realiseres. Bruttoomkostningen ved en offentlig drevet ordning med bistand fra en cykelhandler til
inspektion, reparationer og serviceeftersyn anslås til en årlig omkostning på maksimalt
130.000 kr (216 kr/cykel/måned), men dette budget vil kunne ændres i tilfælde af store
mængder hærværk eller svind. Bruttoomkostningerne ovenfor er excl. markedsførings- og projektledelsesomkostninger. På den ene side viser økonomiberegningerne, at ordningen næppe vil kunne
brugerfinansieres 100 %, mens de på den anden side viser, at de absolutte udgifter til
pendlercykelordninger på de centrale stationer vil være marginale i forhold til
omkostningerne til kollektiv trafik i øvrigt. Overvejelser om forsøg Imidlertid kan pendlercyklerne også anskues som et middel til at højne kvaliteten i
det kollektive tilbud til pendlerne, og må således vurderes på linie med investeringer
i terminaler og aflåselige cykelparkeringer, som kan repræsentere endnu større
investeringer. Hvis lidt under en tredjedel af brugerne af pendlercykler repræsenterer nye eller
fastholdte kunder i den kollektive regionale trafik, kan der opnås en økonomisk
nul-løsning for trafikselskaberne, samtidig med at der opnås (et mindre antal) miljø-
og kapacitetsgevinster i spidstimerne. Det er de sidste aspekter, der vil kunne berettige
et eventuelt forsøg med ordningen. Afsnittene 6.2 til 6.4 giver mere detaljerede forudsætninger for et forsøg i hver af
byerne, og vil kunne læses som små selvstændige beskrivelser for hver by, men er derfor
også præget af en vis mængde af gentagelser. Konklusioner og erfaringer Resultaterne af ideudviklingen er, at Nordyllands Trafikselskab i september 1998 har
besluttet sig for at søge støtte til forsøg fra trafikpuljen i 1998. Selvom der er en
positiv indstilling, er der i øjeblikket ikke udsigt til etablering af forsøg i Århus
eller København - primært fordi der er uenighed om ideens omkostningseffektivitet og
videre perspektiver mellem de parter, der i givet fald skulle finansiere et forsøg. Et overslag over driftsudgifterne viser, at en pendlercykel koster ca. 230 kr om
måneden afhængigt af mængde af hærværk, tyveri og vedligeholdelse. Når det
sammenholdes med de 100 - 150 kr, som brugerne ville betale er det klart, at en ordning
vil kræve et tilskud af mindst samme størrelsesorden som den øvrige kollektive trafik. Driftsudgifterne for pendlercyklerne er sammenlignet med driftsudgifterne for bybusser
eller regionalruter i de tre byer. I gennemsnit er pendlercyklerne 75 % dyrere end
bybustrafikken og ca. 3 gange dyrere end regionaltrafikken pr. personkilometer. Imidlertid kan pendlercyklerne også anskues som et middel til at højne kvaliteten i
det kollektive tilbud til pendlerne, og må således vurderes på linie med investeringer
i terminaler og aflåselige cykelparkeringer, som også kan repræsentere store
investeringer. Hvis lidt under en tredjedel af brugerne af pendlercykler repræsenterer nye eller
fastholdte kunder i den kollektive regionale trafik, kan der opnås en økonomisk
nul-løsning for trafikselskaberne. Samtidig kan der måske på længere sigt opnås
miljø- og kapacitetsgevinster i spidstimerne, fordi nogle ekstrabusser i bymidterne kan
undgås. Det er muligheden for flere kunder og miljøspørgsmålene, der vil kunne berettige et
forsøg med ordningen. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||